Guvernul României
Ordonanţa nr. 15/2002 privind introducerea unor tarife de utilizare a infrastructurii de transport rutier
Modificări (21), Puneri în aplicare (10), Admiteri hotărâri prealabile (1), Respingeri de neconstituţionalitate (93), Admis recurs în interesul legii (1), Referinţe (18), Reviste (46), Doctrine (5), Proiecte legislative (7), Referinţe în jurisprudenţăText publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 82 din 01 februarie 2002.
În vigoare de la 01 februarie 2002 până la 31 decembrie 2025, fiind abrogat şi înlocuit prin Lege 226/2023.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 1 pct. II.12 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
Art. 1. - Puneri în aplicare (1)
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(1) Începând cu data de 1 iulie 2002 se introduc tarife de utilizare a infrastructurii de transport rutier.
(2) Pentru toate autovehiculele de transport marfă, având masa maximă admisă de 12 tone sau mai mare, tarifele menţionate la alin. (1) se vor aplica etapizat, conform anexei nr. 1.
(3) Pentru toate autovehiculele de transport marfă având masa maximă admisă sub 12 tone şi pentru toate autovehiculele de transport persoane, indiferent de masa maximă admisă, tarifele menţionate la alin. (1) se vor aplica etapizat, conform anexei nr. 2.
(4) Pentru plata tarifelor menţionate la alin. (1) utilizatorilor infrastructurii de transport rutier li se eliberează documentul care atestă dreptul de utilizare a infrastructurii rutiere, denumit rovinietă, pentru care, în termen de 45 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va stabili modelul, forma şi condiţiile de eliberare.
(5) Tarifele de utilizare a infrastructurii de transport rutier sunt structurate în funcţie de durata de parcurs şi de staţionare pe reţeaua rutieră din România, astfel: o zi, 7 zile, o lună, 6 luni şi un an.
(6) Tarifele de utilizare a infrastructurii de transport rutier se aplică în mod nediscriminatoriu pentru utilizatorii naţionali şi străini ai infrastructurii de transport rutier.
(7) În cazul înstrăinării autovehiculului, rovinieta îşi menţine valabilitatea.
(8) În cazul scoaterii din uz a autovehiculului, proprietarului i se va returna contravaloarea tarifului de utilizare a infrastructurii de transport rutier, corespunzătoare perioadei de neutilizare.
Art. 2. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(1) Pentru toate autovehiculele de transport marfă, având masa maximă admisă de peste 12 tone inclusiv, tarifele de utilizare a infrastructurii de transport rutier se aplică în funcţie de numărul de osii ale autovehiculului şi de emisiile poluante (EURO).
(2) Pentru toate autovehiculele de transport marfă având masa maximă admisă sub 12 tone şi pentru toate autovehiculele de transport persoane, indiferent de masa maximă admisă, tarifele de utilizare a infrastructurii de transport rutier se aplică în funcţie de tipul autovehiculului şi de emisiile poluante (EURO).
Art. 3. -
Sunt exceptate de la plata tarifelor prevăzute la art. 1 şi 2:
a) autovehiculele folosite de unităţile instituţiilor din sistemul de apărare naţională, ordine publică, siguranţă naţională, de serviciul de pompieri, protecţie civilă, poliţie şi alte servicii de urgenţă, autobuzele folosite exclusiv pentru transportul urban, precum şi vehiculele folosite pentru întreţinerea drumurilor;
b) autovehiculele folosite exclusiv pentru transportul de mărfuri şi persoane în interiorul localităţilor.
Art. 4. -
Utilizatorii infrastructurii de transport rutier cu autovehicule înmatriculate în România vor utiliza doar rovinieta anuală care se poate procura prin oficiile Companiei Naţionale "Poşta Română" - S.A. şi de la agenţiile Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România".
Art. 5. -
Utilizatorii infrastructurii de transport rutier cu autovehicule înmatriculate în alte state vor utiliza rovinieta, în funcţie de durata de parcurs şi de şedere pe reţeaua rutieră din România, care se poate procura de la agenţiile Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România" aflate în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat şi în teritoriu, precum şi prin oficiile Companiei Naţionale "Poşta Română" - S.A.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 6. -
(1) Utilizatorii infrastructurii de transport rutier cu autovehicule înmatriculate în alte state vor achita tariful de utilizare a infrastructurii de transport rutier în valută liber convertibilă la echivalentul tarifului exprimat în euro sau în lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Naţională a României la data cumpărării.
(2) Utilizatorii infrastructurii de transport rutier cu autovehicule înmatriculate în România vor achita tariful de utilizare a infrastructurii de transport rutier în lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Naţională a României la data cumpărării.
Art. 7. -
Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. şi Regia Autonomă "Registrul Auto Român" vor acorda licenţe, respectiv cărţi de identitate ale autovehiculelor şi vor efectua inspecţii tehnice numai pentru posesorii de autovehicule care utilizează infrastructura de transport rutier din România şi care sunt în posesia rovinietei anuale.
Art. 8. - Puneri în aplicare (1)
(1) Fapta posesorilor de autovehicule sau a conducătorilor acestora care utilizează infrastructura de transport rutier din România fără a deţine rovinieta valabilă constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000.000 lei la 4.000.000 lei.
(2) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1), agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
(3) În cazul în care contravenientul a achitat jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1), orice urmărire încetează.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(4) O dată cu aplicarea amenzii contravenţionale posesorilor de autovehicule sau conducătorilor acestora care utilizează infrastructura de transport rutier din România fără a avea rovinieta valabilă li se suspendă certificatul de înmatriculare al autovehiculului şi, după caz, licenţa de execuţie pentru vehicul, până la achitarea tarifului de utilizare a infrastructurii de transport rutier.
(5) Contravenienţii au obligaţia ca, în termen de 48 de ore de la aplicarea amenzii contravenţionale, să achite tariful de utilizare a infrastructurii de transport rutier.
Art. 9. -
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 8 se fac de către:
a) personalul împuternicit din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, din unităţile care funcţionează sub autoritatea sau în subordinea acestuia;
b) ofiţerii şi subofiţerii de poliţie cu atribuţii în controlul circulaţiei.
Art. 10. -
Contravenţiilor prevăzute la art. 8 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
Art. 11. -
Aplicarea tarifului de utilizare a infrastructurii de transport rutier nu exonerează utilizatorii infrastructurii de transport rutier de la plata celorlalte tarife percepute de Regia Autonomă "Administraţia Naţională a Drumurilor din România", prevăzute de legislaţia în vigoare.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 12. -
Sumele încasate în urma aplicării tarifelor de utilizare a infrastructurii de transport rutier se constituie venit la dispoziţia Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România" şi vor fi utilizate în exclusivitate pentru finanţarea lucrărilor de construcţie, modernizare, întreţinere şi reparaţie a drumurilor naţionale.
Art. 13. -
În termen de 45 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va elabora norme metodologice pentru aplicarea tarifelor de utilizare a infrastructurii de transport rutier.
Art. 14. -
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă.
PRIM-MINISTRU | |
ADRIAN NĂSTASE |
Contrasemnează: | |
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei, | |
Miron Tudor Mitrea | |
Ministrul finanţelor publice, | |
Mihai Nicolae Tănăsescu |
Bucureşti, 24 ianuarie 2002.
Nr. 15.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
ANEXA Nr. 1
INTRODUCEREA ETAPIZATĂ a tarifului de utilizare a infrastructurii de transport rutier de la 1 iulie 2002 pentru autovehiculele de transport marfă cu masa mai mare sau egală cu 12 t |
Numărul de axe | Durata de parcurs şi staţionare în ROMÂNIA | Tariful în EURO în perioada 1 iulie 2002 - 31 decembrie 2004 | Tariful în EURO în perioada 1 ianuarie 2005 - 31 decembrie 2007 | Tariful în EURO în perioada După 1 ianuarie 2008 | |||||||
NON-EURO | EURO I | EURO II şi peste | NON-EURO | EURO I | EURO II şi peste | NON-EURO | EURO I | EURO II şi peste | |||
maximum 3 axe (inclusiv) | 1 zi | 2 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 | 8 | 8 | 8 | |
7 zile | 10 | 9 | 8 | 19 | 17 | 15 | 32 | 29 | 25 | ||
30 zile | 35 | 31 | 27 | 69 | 61 | 54 | 115 | 102 | 90 | ||
6 luni | 173 | 153 | 135 | 346 | 306 | 270 | 576 | 510 | 450 | ||
12 luni | 288 | 255 | 225 | 576 | 510 | 450 | 960 | 850 | 750 | ||
maximum 4 axe (inclusiv) | 1 zi | 2 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 | 8 | 8 | 8 | |
7 zile | 16 | 14 | 13 | 31 | 28 | 25 | 52 | 47 | 42 | ||
30 zile | 56 | 50 | 45 | 112 | 101 | 90 | 186 | 168 | 150 | ||
6 luni | 279 | 252 | 225 | 558 | 504 | 450 | 930 | 840 | 750 | ||
12 luni | 465 | 420 | 375 | 930 | 840 | 750 | 1.550 | 1.400 | 1.250 |
ANEXA Nr. 2
INTRODUCEREA ETAPIZATĂ a tarifului de utilizare a infrastructurii de transport rutier de la 1 iulie 2002 pentru autovehicule având masa maximă admisă sub 12,0 tone şi pentru autovehicule de transport pasageri |
Tip vehicul | Durata de parcurs şi | Tariful în EURO în perioada 01.07.2002 - 31.12.2004 | Tariful în EURO în perioada 1.01.2005 - 31.12.2007 | Tariful în EURO începând cu 1.01.2008 | |||||||
Tip | staţionare în ROMÂNIA | NON- EURO | EURO I | EURO II şi peste | NON- EURO | EURO I | EURO II şi peste | NON- EURO | EURO I | EURO II şi peste | |
autoturisme | 1 zi | 0 | 0 | 0 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |
7 zile | 0 | 0 | 0 | 3,0 | 2,4 | 1,8 | 5,0 | 4,0 | 3 | ||
30 zile | 0 | 0 | 0 | 6,0 | 4,8 | 3,6 | 10 | 8 | 6 | ||
6 luni | 0 | 0 | 0 | 15,0 | 12,0 | 9,0 | 25 | 20 | 15 | ||
12 luni | 0 | 0 | 0 | 24,0 | 21,0 | 16,8 | 40 | 35 | 28 | ||
microbuze | 1 zi | 0 | 0 | 0 | 4,2 | 3,6 | 3,0 | 7 | 6 | 5 | |
7 zile | 0 | 0 | 0 | 15,0 | 12,0 | 9,0 | 25 | 20 | 15 | ||
30 zile | 0 | 0 | 0 | 54,0 | 48,0 | 39,0 | 90 | 80 | 65 | ||
6 luni | 0 | 0 | 0 | 156,0 | 138,0 | 114,0 | 260 | 230 | 190 | ||
12 luni | 0 | 0 | 0 | 216,0 | 210,0 | 204,0 | 360 | 350 | 340 | ||
autobuze şi autocare | 1 zi | 0 | 0 | 0 | 4,8 | 4,2 | 3,6 | 8 | 7 | 6 | |
7 zile | 0 | 0 | 0 | 16,8 | 14,4 | 12,0 | 28 | 24 | 20 | ||
30 zile | 0 | 0 | 0 | 60,0 | 54,0 | 48,0 | 100 | 90 | 80 | ||
6 luni | 0 | 0 | 0 | 318,0 | 282,0 | 240,0 | 530 | 470 | 400 | ||
12 luni | 0 | 0 | 0 | 510,0 | 450,0 | 390,0 | 850 | 750 | 650 | ||
marfă 0-3,5 t | 1 zi | 0 | 0 | 0 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 2 | 2 | 2 | |
7 zile | 0 | 0 | 0 | 6,0 | 5,4 | 4,8 | 10 | 9 | 8 | ||
30 zile | 0 | 0 | 0 | 21,0 | 18,0 | 15,0 | 35 | 30 | 25 | ||
6 luni | 0 | 0 | 0 | 54,0 | 48,0 | 39,0 | 90 | 80 | 65 | ||
12 luni | 0 | 0 | 0 | 90,0 | 78,0 | 60,0 | 150 | 130 | 100 | ||
marfă 3,5-7,0 t* | 1 zi | 2,4 | 1,8 | 1,5 | 4,8 | 3,6 | 3,0 | 8 | 6 | 5 | |
7 zile | 8,4 | 6,9 | 5,4 | 16,8 | 13,8 | 10,8 | 28 | 23 | 18 | ||
30 zile | 30,0 | 27,0 | 22,5 | 60,0 | 54,0 | 45,0 | 100 | 90 | 75 | ||
6 luni | 90,0 | 75,0 | 60,0 | 180,0 | 150,0 | 120,0 | 300 | 250 | 200 | ||
12 luni | 120,0 | 114,0 | 105,0 | 240,0 | 228,0 | 210,0 | 400 | 380 | 350 | ||
marfă 7-12,0 t** | 1 zi | 2,4 | 2,1 | 1,8 | 4,8 | 4,2 | 3,6 | 8 | 7 | 6 | |
7 zile | 9,0 | 7,5 | 6,0 | 18,0 | 15,0 | 12,0 | 30 | 25 | 20 | ||
30 zile | 31,5 | 28,5 | 25,5 | 63,0 | 57,0 | 51,0 | 105 | 95 | 85 | ||
6 luni | 165,0 | 147,0 | 129,0 | 330,0 | 294,0 | 258,0 | 550 | 490 | 430 | ||
12 luni | 270,0 | 240,0 | 210,0 | 540,0 | 480,0 | 420,0 | 900 | 800 | 700 |
Obs: *) Tarife aplicabile începând cu 01 ianuarie 2004. | |
**) Tarife aplicabile începând cu 01 ianuarie 2003 |
NOTĂ: Anexele nr. 1 şi 2 sunt reproduse în facsimil.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.