Parlamentul României
Statutul personalului aeronautic din aviaţia militară a României din 04.12.1990
Parte integrantă din Lege 35/1990
Modificări (2), Puneri în aplicare (2), Referinţe (1), Referinţe în jurisprudenţăText publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 134 din 05 decembrie 1990.
În vigoare de la 05 decembrie 1990
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
CAPITOLUL I Dispoziţii generale
Art. 1. -
Prezentul statut defineşte activităţile aeronautice militare, personalul aeronautic din aviaţia militară, îndatoririle şi drepturile acestuia.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 2. -
Personalul aeronautic din aviaţia militară îşi desfăşoară activitatea în scopul apărării spaţiului aerian al ţării, menţinerii cu orice preţ a integrităţii teritoriale a patriei, independenţei şi suveranităţii naţionale.
Art. 3. -
Personalul aeronautic din aviaţia militară trebuie să aibă o înaltă conştiinţă patriotică şi conduită morală demnă, să dea dovadă de disciplină fermă, să dobîndească o temeinică pregătire profesională, astfel încît activităţile aeronautice să se desfăşoare cu eficienţă şi în siguranţă pentru îndeplinirea misiunilor ce-i revin în timp de pace şi de campanie, conform cu legile ţării şi reglementările aeronautice.
Art. 4. -
Activităţile aeronautice militare cuprind:
a) planificarea, dirijarea, controlul şi coordonarea zborului aeronavelor militare româneşti, precum şi a celor străine primite în responsabilitate în spaţiul aerian al României de către organele militare de dirijare, control şi coordonare a zborurilor;
b) organizarea, pregătirea şi executarea zborurilor cu aeronave militare şi a paraşutărilor în scopuri militare;
c) planificarea, organizarea, executarea şi controlul asigurării tehnice de aviaţie a zborurilor cu aeronave militare şi asigurării tehnice a paraşutărilor în scopuri militare;
d) planificarea, organizarea, executarea, controlul şi recepţia activităţilor de proiectare, probare, fabricare, modernizare, reparare şi testare a tehnicii aeronautice militare;
e) planificarea, organizarea, executarea şi controlul asigurării tehnice de transmisiuni aeronautice militare şi protecţia navigaţiei aeriene cu aeronave militare;
f) colectarea, prelucrarea şi analiza informaţiilor meteorologice, precum şi elaborarea prognozelor meteorologice pentru zonele aerodromurilor militare, terenurilor şi platformelor de decolare-aterizare utilizate de aeronave militare, traiectele de zbor şi raioanele de ducere a acţiunilor de luptă de către aviaţia militară.
Art. 5. -
Conducerea activităţilor aeronautice militare se execută de către Comandamentul aviaţiei militare.
CAPITOLUL II Personalul aeronautic
Art. 6. -
Se consideră personal aeronautic cadrele militare, militarii în termen sau cu termen redus, elevii din instituţiile militare de învăţămînt de aviaţie, rezerviştii concentraţi cu scoatere din producţie şi salariaţii civili din Ministerul Apărării Naţionale, militarii detaşaţi în economia naţională, precum şi militarii din unităţile de toate armele, care, în baza calificării deţinute şi a funcţiilor pe care le îndeplinesc, organizează, conduc, controlează sau execută activităţi aeronautice militare.
Art. 7. -
Personalul aeronautic din aviaţia militară se compune din:
a) personalul aeronavigant;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
b) personalul nenavigant (de sol).
Art. 8. -
Personalul aeronavigant cuprinde:
a) personalul navigant de aviaţie;
b) paraşutiştii.
Art. 9. -
Personalul navigant de aviaţie cuprinde:
a) personalul care conduce în zbor aeronave:
- piloţii, piloţii de încercare şi cosmonauţii;
- navigatorii de bord;
b) personalul tehnic-ingineresc de exploatare în zbor a aeronavelor, motoarelor, instalaţiilor, echipamentelor şi sistemelor de bord:
- inginerii, subinginerii şi tehnicienii de bord;
- radiotelegrafistul de bord;
- operatorii foto, radio şi de radiolocaţie de bord;
- trăgătorii aerieni;
c) personalul de însoţire: însoţitorii de bord;
d) personalul tehnic-ingineresc pentru încercarea, testarea, recepţia şi controlul în zbor al aeronavelor:
- inginerii, subinginerii şi tehnicienii de încercare, recepţie şi control;
- operatorii de bord pentru aparatura de încercare-testare ambarcată.
Art. 10. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Din categoria paraşutiştilor fac parte cadrele militare, militarii în termen sau cu termen redus, rezerviştii concentraţi cu scoatere din producţie şi salariaţii civili din Ministerul Apărării Naţionale, precum şi militarii din unităţile şi subunităţile de toate armele, care, prin funcţiile ce le deţin, au prevăzută specialitatea de paraşutist sau cercetaş prin paraşutare şi care execută paraşutări din aeronave în scopul îndeplinirii unei misiuni de luptă, instruire, antrenament, încercare, recepţie sau verificare a tehnicii de paraşutare sau de salvare.
Art. 11. -
Elevii care se instruiesc pentru însuşirea unei specialităţi de personal aeronavigant în instituţiile militare de învăţămînt, centrele de instrucţie şi unităţile militare care pregătesc cadre militare de rezervă se consideră personal aeronavigant din momentul începerii activităţii de zbor sau paraşutare.
Art. 12. -
Personalul aeronautic nenavigant (de sol) cuprinde:
a) personalul tehnic-ingineresc de aviaţie;
b) cadrele militare din statele majore şi navigatorii de sol;
c) meteorologii; Puneri în aplicare (1)
d) personalul tehnic-ingineresc de transmisiuni aeronautice şi protecţie a navigaţiei aeriene.
Art. 13. -
Din categoria personalului tehnic-ingineresc de aviaţie fac parte ofiţerii ingineri, subingineri şi tehnici, maiştrii militari, subofiţerii şi militarii în termen sau cu termen redus, rezerviştii concentraţi cu scoatere din producţie, precum şi salariaţii civili care organizează, conduc, controlează sau execută activităţi de exploatare, probare, proiectare, fabricare, modernizare, reparare şi testare a aeronavelor militare, simulatoarelor de aviaţie, mijloacelor tehnice de control complex pentru deservirea acestora şi de asigurare cu tehnică aeronautică militară, fiind calificaţi în una din următoarele specialităţi:
a) ofiţerii ingineri, subingineri şi tehnici, maiştrii militari şi subofiţerii de aviaţie:
- aeronave şi motoare de aviaţie;
- armament, rachete, muniţii de aviaţie şi sisteme de salvare;
- electromecanică şi automatizări de bord de aviaţie;
- radioelectronică de bord de aviaţie;
b) militarii în termen, cu termen redus şi salariaţii civili:
- armament de bord şi muniţii de aviaţie;
- electromecanică şi automatizări de bord;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
- celulă şi motor;
- instalaţii radioelectronice de bord;
- electromecanic;
- acumulatorist;
- electromecanic grup electrogen şi gaze.
Art. 14. - Puneri în aplicare (1)
Din categoria navigatorilor de sol şi a cadrelor militare din statele majore face parte personalul militar şi civil care, potrivit atribuţiilor funcţionale, execută dirijarea, coordonarea şi controlul zborurilor aeronavelor militare sau organizează şi conduc aceste activităţi, fiind calificaţi în una din următoarele specialităţi:
- navigator cu dirijarea aeronavelor în zbor (navigator radar);
- navigator pentru programarea, coordonarea şi controlul zborurilor aeronavelor (navigator dispecer);
- cadre militare din statele majore.
Art. 15. -
Din categoria meteorologilor fac parte ofiţerii, maiştrii militari şi subofiţerii care, potrivit atribuţiilor funcţionale, colectează, prelucrează şi analizează datele meteorologice, elaborează prognoze meteorologice, fiind calificaţi în una din următoarele specialităţi;
- meteorologie;
- radiotelegrafie meteo;
- radiolocaţie meteorologică.
Art. 16. -
Din categoria personalului tehnic-ingineresc de transmisiuni aeronautice şi protecţie a navigaţiei aeriene fac parte ofiţerii ingineri, subingineri şi tehnici, maiştrii militari, subofiţerii, militarii în termen şi cu termen redus, rezerviştii concentraţi cu scoatere din producţie şi salariaţii civili care organizează, conduc, controlează sau execută activităţi de exploatare, proiectare, probare, fabricare, modernizare, reparare şi testare a tehnicii de transmisiuni aeronautice şi de protecţie a navigaţiei aeriene, fiind calificaţi în una din următoarele specialităţi:
- transmisiuni;
- radiolocaţie;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
- electromecanică.
Art. 17. -
Specialităţile de personal aeronautic se completează prin reglementări emise de către Ministerul Apărării Naţionale, în funcţie de necesităţile impuse de evoluţia tehnicii aeronautice şi a concepţiei de exploatare în zbor şi la sol a acesteia. Puneri în aplicare (1)
Art. 18. -
Funcţiile personalului aeronautic şi clasele de salarizare corespunzătoare se diferenţiază pe categorii de personal şi activităţi, nivel de pregătire profesională, responsabilităţi şi condiţii de muncă.
Art. 19. -
Personalul aeronautic se promovează şi se încadrează pe funcţii potrivit cu pregătirea pe care o deţine, în baza criteriului competenţei profesionale, avînd în vedere şi aptitudinile specifice necesare îndeplinirii funcţiilor.
CAPITOLUL III Pregătirea şi atestarea personalului aeronautic
Art. 20. -
Personalul aeronautic - cadre militare - se pregăteşte în instituţii de învăţămînt militare şi civile, centre de instrucţie sau perfecţionare.
Specialităţile, criteriile de selecţionare, duratele de şcolarizare şi formele concrete de pregătire în instituţiile de învăţămînt militare sînt cele stabilite prin reglementări emise de către Ministerul Apărării Naţionale.
Art. 21. -
Procedurile de echivalare a pregătirii personalului aeronautic între instituţiile de învăţămînt militare şi civile se stabilesc prin reglementări emise de către Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Învăţămîntului şi Ştiinţei.
Art. 22. -
Personalul aeronautic - militari în termen sau cu termen redus şi rezervişti concentraţi cu scoatere din producţie - se instruieşte în unităţile militare, centre de instrucţie şi instituţii militare de învăţămînt, potrivit reglementărilor emise de către Ministerul Apărării Naţionale.
Art. 23. -
Comandamentul aviaţiei militare este organul unic care eliberează, validează, echivalează, prelungeşte, preschimbă, suspendă sau retrage documentele de calificare pentru personalul aeronautic militar şi civil din Ministerul Apărării Naţionale, precum şi pentru personalul aeronautic militar detaşat în economia naţională. Face excepţie de la această prevedere personalul aeronautic detaşat la Departamentul aviaţiei civile.
Art. 24. -
Atestarea calificării, specializării şi specialităţii personalului aeronautic se face prin următoarele documente:
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
a) brevet de cosmonaut;
b) brevet de personal aeronavigant, pentru toate categoriile şi specialităţile de personal aeronavigant;
c) certificat de navigator de aviaţie, pentru navigatorii de sol;
d) certificat de personal, tehnic-ingineresc de aviaţie, pentru inginerii, subinginerii, tehnicienii, maiştrii militari şi subofiţerii de aviaţie nenaviganţi;
e) certificat de meteorolog de aviaţie, pentru toate categoriile de meteorologi;
f) certificat de transmisionist aeronautic sau de specialist în protecţia navigaţiei aeriene, pentru toate categoriile de personal tehnic-ingineresc de transmisiuni aeronautice şi de protecţie a navigaţiei aeriene;
g) brevet de instructor de zbor.
Art. 25. -
Comandamentul aviaţiei militare echivalează următoarele documente de atestare a calificării, specializării şi specialităţii pentru personalul aeronautic, eliberate de Departamentul aviaţiei civile:
a) brevetul de aptitudine şi licenţa, cu brevetul de personal aeronavigant;
b) certificatul şi licenţa de funcţionare, cu certificatele corespunzătoare pentru categoriile de personal aeronautic nenavigant.
Art. 26. -
Documentele de atestare a calificării, specializării şi specialităţii se acordă personalului aeronautic la absolvirea şcolilor militare, instituţiilor militare de învăţămînt superior sau a cursurilor de specializare, după îndeplinirea condiţiilor de pregătire teoretică şi practică stabilite de către Comandamentul aviaţiei militare.
Art. 27. -
Documentele de atestare a calificării cuprind obligatoriu datele privind:
- identitatea posesorului;
- specialitatea de personal aeronautic;
- data şi locul calificării;
- categoria şi tipurile de tehnică aeronautică pentru care este specializat;
- titlul de specializare deţinut (pentru inginerii şi subinginerii nenaviganţi);
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
- titlul de clasificare deţinut (cu excepţia inginerilor şi subinginerilor nenaviganţi);
- nivelul de autorizare deţinut.
Art. 28. -
Documentele de atestare a calificării, specializării şi specialităţii se iau în considerare la stabilirea vechimii în activitate a personalului aeronautic.
Art. 29. -
Brevetul de cosmonaut se acordă personalului aeronautic, după executarea unui zbor cosmic, pe baza documentelor emise de instituţiile care au asigurat pregătirea de specialitate şi lansarea în cosmos a acestuia.
Art. 30. -
Retragerea calităţii de personal aeronautic se poate face numai de către comandantul aviaţiei militare, în următoarele situaţii:
- inaptitudine psiho-fizică;
- incompetenţă profesională;
- abateri grave de la reglementările aeronautice.
CAPITOLUL IV Clasificarea şi specializarea personalului aeronautic
Art. 31. -
Confirmarea nivelului de pregătire de luptă şi profesională a personalului aeronautic care execută activităţi aeronautice militare se face prin acordarea titlului de specialist aeronautic de clasă în următoarele specialităţi:
a) pilot, pilot de încercare;
b) navigator de bord;
c) inginer (subinginer, tehnician) de bord;
d) radiotelegrafist de bord;
e) trăgător aerian;
f) operator (foto, radio, radiolocaţie, pentru aparatura de încercare-testare) de bord;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
g) paraşutist;
h) inginer (subinginer, tehnician) de aviaţie;
i) navigator de sol;
j) transmisionist aeronautic;
k) inginer (subinginer, tehnician) pentru protecţia navigaţiei aeriene;
l) meteorolog.
Art. 32. -
Titlurile de clasificare sau specializare ce se acordă personalului aeronautic sînt ierarhizate pe trei clase, a căror obţinere se face succesiv: clasa a 3-a, clasa a 2-a, clasa I.
Titlul de clasificare se acordă personalului aeronautic definit la art. 31 din prezentul statut, cu excepţia inginerilor şi subinginerilor nenaviganţi.
Titlul de specializare se acordă inginerilor şi subinginerilor nenaviganţi definiţi la art. 12 şi 31 din prezentul statut.
Art. 33. - Puneri în aplicare (1)
Titlurile de clasificare sau specializare se acordă de comandantul aviaţiei militare în urma examinării personalului aeronautic de către comisiile de examinare constituite în acest scop.
Condiţiile de obţinere, menţinere şi ridicare a titlurilor de clasificare şi specializare, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenelor de clasificare şi specializare, sînt stabilite, pe categorii de personal şi activităţi, prin norme aprobate de ministrul apărării naţionale.
Art. 34. -
Examinarea personalului aeronautic în vederea obţinerii, menţinerii sau ridicării titlului de clasificare sau specializare constă în:
- verificarea teoretică şi practică;
- verificarea activităţii profesionale.
Art. 35. -
Comisiile pentru examinarea personalului aeronautic în vederea obţinerii, menţinerii sau ridicării titlurilor de clasificare sau specializare se numesc de către comandantul aviaţiei militare,
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 36. -
Titlurile şi primele de clasificare sau specializare se acordă şi se menţin pe o durată de un an calendaristic, dacă în acest timp nu intervine una din situaţiile prevăzute la art. 37 din prezentul statut.
Art. 37. -
Titlul de clasificare sau specializare deţinut şi drepturile corespunzătoare ale personalului aeronautic se pierd dacă:
a) este numit într-o funcţie pentru care nu mai este prevăzută una din specialităţile aeronautice menţionate în prezentul statut;
b) nu promovează examenul pentru menţinerea titlului de clasificare sau specializare conform cerinţelor prevăzute în normele aprobate de ministrul apărării naţionale;
c) nu îndeplineşte baremurile anuale de activitate aeronautică pentru menţinerea titlului de clasificare sau specializare prevăzute în normele aprobate de ministrul apărării naţionale.
În mod excepţional, în cazul în care personalul aeronautic nu îndeplineşte baremurile anuale de activitate aeronautică pentru menţinerea titlului de clasificare sau specializare, acesta îşi menţine onorific titlul de clasificare sau specializare deţinut, retrăgîndu-i-se dreptul la prima de clasificare sau specializare respectivă.
Art. 38. -
Personalului aeronautic i se retrage dreptul la prima de clasificare sau specializare corespunzător titlului deţinut, pe o perioadă de 3-12 luni, în următoarele situaţii:
a) pentru neîndeplinirea atribuţiilor funcţionale sau sarcinilor profesionale şi abateri de la reglementările aeronautice;
b) în cazul producerii unui eveniment de aviaţie din vină proprie.
Art. 39. -
Retragerea dreptului la prima de clasificare sau specializare se face de către comandantul aviaţiei militare.
Art. 40. -
Dreptul la prima de clasificare sau specializare se redobîndeşte la expirarea termenului stabilit prin ordinul de retragere, dacă personalul aeronautic are îndeplinite condiţiile prevăzute în normele aprobate de ministrul apărării naţionale. În situaţia cînd personalul aeronautic nu mai îndeplineşte condiţiile pentru titlul de clasificare sau specializare retras, i se acordă dreptul la prima de clasificare sau specializare pentru care îndeplineşte, în ultimele 12 luni, condiţiile.
CAPITOLUL V Îndatoririle personalului aeronautic
Art. 41. -
Personalul aeronautic trebuie să-şi îndeplinească obligaţiile consfinţite în Constituţia României, legile ţării şi îndatoririle stabilite în statutele cadrelor militare, în regulamentele militare generale, în regulamentele de organizare a activităţilor specifice fiecărei categorii de personal aeronautic, în scopul creşterii capacităţii de luptă a aviaţiei militare.
Art. 42. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
În vederea creşterii capacităţii de luptă a aviaţiei militare, personalul aeronautic este obligat:
a) să-şi îndeplinească cu corectitudine sarcinile profesionale şi atribuţiile funcţionale;
b) să-şi ridice permanent nivelul pregătirii de specialitate, să-şi însuşească caracteristicile tehnico-tactice ale tehnicii aeronautice militare, să-şi consolideze şi perfecţioneze deprinderile de exploatare în zbor şi la sol a acesteia;
c) să acţioneze permanent pentru îndeplinirea sarcinilor de pregătire de luptă în zbor în condiţii de eficienţă şi securitate;
d) să respecte întocmai reglementările aeronautice;
e) să contribuie la îmbunătăţirea înzestrării cu tehnică aeronautică militară, prin participarea, activă la realizarea, modernizarea, repararea şi testarea aeronavelor, armamentului de bord şi a sistemelor de conducere, dirijare şi asigurare a zborurilor;
f) să cunoască metodele, procedeele şi mijloacele moderne de conducere, dirijare, coordonare şi control al zborurilor aeronavelor şi să-şi formeze deprinderi temeinice de utilizare a acestora cu maximă eficienţă şi în condiţii de securitate sporită, în situaţii aeriene şi tactice complexe;
g) să contribuie la îmbunătăţirea continuă a procesului de instruire, la creşterea eficienţei şi calităţii învăţămîntului, pentru formarea şi perfecţionarea personalului aeronautic.
Art. 43. -
Personalul aeronautic trebuie să dovedească o înaltă competenţă şi etică profesională, ordine şi disciplină fermă, în scopul îndeplinirii corecte şi integrale a sarcinilor, îndatoririlor şi atribuţiilor funcţionale.
CAPITOLUL VI Drepturile personalului aeronautic
Art. 44. -
Personalul aeronautic se încadrează în funcţii corespunzătoare calificării, specializării, competenţei profesionale, calităţilor morale şi aptitudinii medicale, în conformitate cu necesităţile impuse de asigurarea capacităţii de apărare a patriei.
Art. 45. -
Personalul aeronavigant, apt medical, se admite la zbor (paraşutare) pînă la vîrsta maximă prevăzută pentru fiecare categorie, astfel:
- personalul aeronavigant din aviaţia de vînătoare, vînătoare-bombardament, cercetare şi paraşutiştii - 50 ani;
- personalul aeronavigant din navigaţia de transport, şcoală şi elicoptere - 52 ani.
Fac excepţie generalii care sînt admişi la zbor sau la paraşutare pînă la vîrsta de 55 ani (peste vîrsta de 50 ani, numai la zborul în echipaj, iar la paraşutări, numai cu deschidere automată a paraşutei).
Art. 46. -
Personalul aeronautic beneficiază de drepturile financiare, de echipare, de hrană, de odihnă, de asistenţă medicală, concediu suplimentar pentru refacerea capacităţii de efort, de pensie militară şi de altă natură, în conformitate cu prevederile legislaţiei şi normelor în vigoare.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 47. -
Personalul aeronautic beneficiază de toate condiţiile şi facilităţile pentru perfecţionarea şi completarea pregătirii profesionale, în instituţii de învăţămînt militare sau civile din ţară şi străinătate, prevăzute de legile, ordinele şi reglementările în vigoare.
Art. 48. -
Personalul aeronautic beneficiază de prime şi sporuri în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 49. -
Personalul aeronautic se asigură de drept pentru cazurile de producere a unor accidente de aviaţie, urmate de deces sau invaliditate totală sau parţială. Condiţiile de asigurare de drept a personalului aeronautic sînt cele prevăzute de lege.
Art. 50. -
În cazul imposibilităţii desfăşurării activităţilor aeronautice specifice categoriei de personal aeronautic din care face parte, ca urmare a unui eveniment de aviaţie, a unei boli profesionale sau a unor afecţiuni cauzate de activităţile aeronautice desfăşurate, personalul aeronautic beneficiază de:
a) toate drepturile prevăzute pentru categoria de personal aeronautic din care face parte, pe timpul recuperării capacităţii de muncă, pînă la stabilirea situaţiei medico-militare, fără a se depăşi însă durata de 2 ani;
b) o compensaţie la solda tarifară, astfel încît noile sale venituri băneşti să nu se micşoreze, în cazul în care desfăşoară alte activităţi militare decît cele specifice categoriei de personal aeronautic din care face parte, pînă la pensionare.
Prevederea de la lit. b) se aplică pentru personalul aeronautic care are o vechime efectivă în serviciu de cel puţin 80% din vechimea minimă prevăzută de legislaţia în vigoare pentru pensionare.
Art. 51. -
Personalul aeronavigant care a efectuat trecerea la exploatarea unei noi categorii de aeronave îşi menţine titlul de clasificare şi beneficiază de dreptul la prima de clasificare corespunzătoare clasei deţinute şi noii categorii de aeronavă, începînd cu data emiterii ordinului pentru admiterea la exploatarea acesteia, pînă la atingerea nivelului anterior de pregătire.
Dacă după începerea trecerii pe noua categorie de tehnică personalul aeronavigant continuă să exploateze şi categoria anterioară de aeronavă, îşi menţine titlul de clasificare şi drepturile corespunzătoare clasei deţinute la cuantumul superior prevăzut de lege pentru categoriile de aeronave pe care zboară.
Art. 52. -
Cosmonauţii beneficiază de drepturi egale cu nivelul maxim, stabilit prin lege, pentru piloţii clasa I de pe aeronave supersonice, pe întreaga perioadă cît desfăşoară activităţi specifice personalului aeronavigant.
Art. 53. -
Personalul aeronautic are dreptul de a purta insigna care atestă specialitatea şi titlul de clasificare sau specializare deţinute. Acest drept se menţine şi în cazul încetării activităţii aeronautice.
Art. 54. -
Personalul aeronautic militar în rezervă are, pe timpul perioadelor de concentrare cu scoatere din producţie, aceleaşi îndatoriri şi drepturi ca şi personalul aeronautic militar activ din categoria căruia face parte.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
CAPITOLUL VII Dispoziţii finale
Art. 55. -
Prin tehnică aeronautică militară, în sensul prevederilor prezentului statut, se înţelege atît tehnica aeronautică din înzestrarea Ministerului Apărării Naţionale, cît şi aceea care se realizează în economia naţională în baza temelor de cercetare-proiectare aprobate de acest minister.
Art. 56. -
Personalului aeronautic din aviaţia militară i se aplică prevederile tuturor reglementărilor referitoare la personalul Ministerului Apărării Naţionale şi ale legislaţiei în vigoare, care nu contravin prezentului statut.
Art. 57. -
Dispoziţiile prezentului statut se aplică unitar personalului aeronautic militar şi civil din Ministerul Apărării Naţionale, militarilor din unităţile de toate armele şi celor detaşaţi în economia naţională, care execută activităţi aeronautice militare.
Art. 58. -
Ministerul Apărării Naţionale răspunde de aplicarea întocmai a prezentului statut.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.