Procedura de soluţionare a cererilor în contenciosul administrativ -
Acţiunile împotriva ordonanţelor Guvernului
(1)
Persoana vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim prin ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe introduce acţiune la instanţa de contencios administrativ, însoţită de excepţia de neconstituţionalitate.
(2)
Instanţa de contencios administrativ, dacă apreciază că excepţia îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 29 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, sesizează, prin încheiere motivată, Curtea Constituţională şi suspendă soluţionarea cauzei pe fond.

Acesta este un fragment din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 . Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(3)
Instanţa de contencios administrativ, după pronunţarea Curţii Constituţionale, repune cauza pe rol şi va da termen, cu citarea părţilor, numai dacă ordonanţa sau o dispoziţie a acesteia a fost declarată neconstituţională. În caz contrar, respinge acţiunea ca inadmisibilă pe fond.
(4)
În situaţia în care decizia de declarare a neconstituţionalităţii este urmarea unei excepţii ridicate în altă cauză, sesizarea instanţei de contencios administrativ se va face în condiţiile art. 7 alin. (5) şi ale art. 11 alin. (1) şi (2), cu precizarea că termenele încep să curgă de la data publicării deciziei Curţii Constituţionale în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Acesta este un fragment din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 . Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Legea contenciosului administrativ. Editţa a IV-a. Comentată şi adnotată 1.
Art. 126 alin. (6) din Constituţia României, republicată, introduce în competenţa instanţelor de contencios administrativ o categorie nouă de litigii având ca obiect cererile persoanelor vătămate prin ordonanţe sau, după caz, prin dispoziţii din ordonanţe declarate neconstituţionale.
2.
Art. 9 a fost adoptat în aplicarea acestei norme constituţionale, dar modul în care a fost conceput a fost perceput ca o deplasare de la sensul prevederii constituţionale, lărgind sfera acestor litigii şi pentru cazurile în care nu a existat o decizie anterioară de declarare a neconstituţionalităţii ordonanţei şi inducând ideea că acţiunea ar putea avea ca obiect principal constatarea neconstituţionalităţii unei ordonanţe sau a unei dispoziţii dintr-o ordonanţă. [ Mai mult... ]
Călăuza juristului. Cereri şi actiuni în justiţie, ediţia online martie 2016
Aparent, legea permite atacarea unei ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe ale Guvernului considerate neconstituţionale, însă art. 9 din Legea nr. 554/2004 a fost declarat neconstituţional, prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 660 din 4 iulie 2007. După această decizie, textul art. 9 a fost reformulat şi precizează că persoana vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim prin ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe poate introduce acţiune la instanţa de contencios administrativ, însoţită de excepţia de neconstituţionalitate, în măsura în care obiectul principal nu este constatarea neconstituţionalităţii ordonanţei sau a dispoziţiei din ordonanţă. Acţiunea poate avea ca obiect acordarea de despăgubiri pentru prejudiciile cauzate prin ordonanţe ale Guvernului, anularea actelor administrative emise în baza acestora, precum şi, după caz, obligarea unei autorităţi publice la emiterea unui act administrativ sau la realizarea unei anumite operaţiuni administrative. [ Mai mult... ]
Constituţia României. Comentariu pe articole, ediţia 1
Prin aII-a teză aart. 126 alin. (6), se prevede că instanţele de contencios administrativ sunt competente să soluţioneze cererile persoanelor vătămate prin ordonanţe sau, după caz, prin ordonanţe declarate neconstituţionale. Textul constituţional stabileşte doar competenţa tribunalelor specializate sau asecţiilor specializate ori acompletelor specializate în materia contenciosului administrativ şi în cazul menţionat de text şi nu conferă instanţelor de contencios administrativ dreptul de aexamina constituţionalitatea ordonanţelor, care este de competenţa Curţii Constituţionale. Deşi art. 126 alin. (6) teza aII-a se referă numai la ordonanţe sau dispoziţii din ele declarate neconstituţionale, art. 5 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 prevede că persoana vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim prin ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe poate introduce acţiune la instanţa de contencios administrativ, însoţită de excepţia de neconstituţionalitate, deci fără să fie declarată neconstituţionalitatea lor. Textul precizează în alin. (2) condiţiile în care este sesizată Curtea Constituţională şi se suspendă judecata pe fond. Probabil pentru aînlătura orice dubii, Curtea Constituţională astatuat, prin Decizia nr. 660/2007, în sensul că dispoziţiile art. 9 din Legea nr. 554/2004 sunt neconstituţionale în măsura în care permit ca acţiunea introdusă la instanţa de contencios administrativ să aibă ca obiect principal constatarea neconstituţionalităţii unei ordonanţe sau aunei dispoziţii dintr-o ordonanţă. [ Mai mult... ]
Legea contenciosului administrativ. Comentarii şi explicaţii, ediţia 3
1. Obiectul acţiunii împotriva ordonanţelor Guvernului
De la bun început trebuie precizat că ordonanţele Guvernului nu pot face obiectul controlului judecătoresc, ci numai al controlului de constituţionalitate exercitat de Curtea Constituţională, potrivit art. 2 alin. (1)131 din Legea nr. 47/1992, republicată132. De aceea, alin. (5) al art. 9 din Legea nr. 554/2004 prevede, în mod expres, că acţiunea pe care oreglementează acest text de lege, aşa-zisă împotriva ordonanţelor Guvernului, poate avea ca obiect: [ Mai mult... ]
Drept administrativ, Vol II, ediţia 4
Conţinutul art. 126 alin. (6) teza finală din Constituţia republicată, conform căruia „instanţele de contencios administrativ sunt competente să soluţioneze cererile persoanelor vătămate prin ordonanţe sau, după caz, prin dispoziţii din ordonanţe declarate neconstituţionale”, reluat în art. 1 alin. (7) din Legea nr. 554/2004 este dezvoltat în art. 9 în nu mai puţin de 5 alineate. Este reglementată, astfel, procedura prin care persoana vătămată prin Ordonanţe ale Guvernului – conţinând norme cu putere de lege – poate introduce acţiune la instanţa de contencios administrativ, însoţită de excepţia de neconstituţionalitate, ce urmează să fie transmisă Curţii Constituţionale spre soluţionare, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 29 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, situaţie în care se suspendă soluţionarea cauzei pe fond. Doar în măsura în care Curtea Constituţională se va pronunţa în sensul declarării neconstituţionale aordonanţei sau unei dispoziţii aacesteia, instanţa soluţionează fondul cauzei, putând acorda despăgubiri pentru prejudiciile cauzate, anularea actelor administrative emise în baza acesteia şi, după caz, obligarea unei autorităţi publice la emiterea unui act administrativ sau la realizarea unei anumite operaţiuni administrative. În caz contrar, acţiunea se respinge ca inadmisibilă pe fond. [ Mai mult... ]
Legea contenciosului administrativ. Comentarii şi explicaţii, ediţia 4
1. Obiectul acţiunii împotriva ordonanţelor Guvernului
De la bun început trebuie precizat că ordonanţele Guvernului nu pot face obiectul controlului judecătoresc, ci numai al controlului de constituţionalitate exercitat de Curtea Constituţională, potrivit art. 2 alin. (1)135 din Legea nr. 47/1992, republicată136. De aceea, alin. (5) al art. 9 din Legea nr. 554/2004 prevede, în mod expres, că acţiunea pe care o reglementează acest text de lege, aşa-zisă împotriva ordonanţelor Guvernului, poate avea ca obiect: [ Mai mult... ]