Parlamentul României
Legea nr. 440/2001 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2000 privind înfiinţarea Societăţii Naţionale Îmbunătăţiri Funciare - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a Îmbunătăţirilor Funciare
Modificări (1), Referinţe (1), Referinţe în jurisprudenţăText publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 409 din 24 iulie 2001.
În vigoare de la 24 iulie 2001 până la 29 iunie 2006, fiind abrogat prin Lege 138/2004.
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. -
Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23 din 27 martie 2000 privind înfiinţarea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a Îmbunătăţirilor Funciare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 30 martie 2000, cu următoarele modificări şi completări:
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
1. La articolul 2, alineatele (1) şi (3) vor avea următorul cuprins:
Art. 2. -
(1) Societatea Naţională «Îmbunătăţiri Funciare» - S.A. este societate comercială pe acţiuni, cu capital de stat, de interes naţional, cu sediul în municipiul Bucureşti, Şos. Olteniţei nr. 35-37, sectorul 4, şi are în structură sucursalele judeţene fără personalitate juridică prevăzute în anexa nr. 2.
................................................................................ |
(3) Societatea Naţională «Îmbunătăţiri Funciare» - S.A. va funcţiona sub autoritatea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor."
2. La articolul 3, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
Art. 3. -
(1) Capitalul social iniţial al Societăţii Naţionale «Îmbunătăţiri Funciare» - S.A. este de 129.657 milioane lei şi se constituie prin preluarea unei părţi din activul patrimonial al Regiei Autonome a Îmbunătăţirilor Funciare, în care nu este inclusă valoarea bunurilor din domeniul public al statului, reevaluat potrivit legii şi înregistrat în evidenţa contabilă la data de 31 decembrie 2000."
3. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
Art. 4. -
(1) Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, în numele statului, concesionează Societăţii Naţionale «Îmbunătăţiri Funciare» - S.A., pe termen de 49 de ani, bunurile aparţinând domeniului public al statului, prevăzute la pct. 1 din anexa nr. 3. Nivelul redevenţei este de 0,05% din valoarea bunurilor care fac obiectul contractului de concesiune şi se acoperă din veniturile realizate din tarifele pentru irigaţii.
(2) Lucrările din amenajările de irigaţii şi orezării, prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 3, vor fi administrate de Societatea Naţională «Îmbunătăţiri Funciare» - S.A. până la transferul acestora, la cerere, fără plată, către asociaţiile utilizatorilor de apă, conform legii, în termen de până la 5 ani, şi pe măsura înfiinţării acestora.
(3) Clădirile de producţie şi administrative, cu terenurile aferente, dotările, utilajele şi mijloacele de transport, necesare pentru desfăşurarea activităţii Societăţii Naţionale «Îmbunătăţiri Funciare» - S.A., din domeniul privat al statului, se preiau de la Regia Autonomă a Îmbunătăţirilor Funciare prin protocol, iar valoarea acestora se înscrie în capitalul social al societăţii comerciale.
(4) Valorile bunurilor prevăzute la pct. 1 şi 2 din anexa nr. 3 se stabilesc pe baza inventarierii fizice în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă."
4. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
Art. 5. -
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Societatea Naţională «Îmbunătăţiri Funciare» - S.A. îşi desfăşoară activitatea în domeniul îmbunătăţirilor funciare, având ca obiect principal de activitate administrarea lucrărilor de îmbunătăţiri funciare de interes naţional din patrimoniu, efectuarea de prestări de servicii, precum şi aplicarea strategiilor de dezvoltare, a politicilor în domeniul îmbunătăţirilor funciare, de investiţii şi cercetare ştiinţifică de specialitate."
5. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
Art. 7. -
La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă acţiunile Societăţii Naţionale «Îmbunătăţiri Funciare» - S.A. sunt deţinute în totalitate de către stat, care îşi exercită drepturile şi obligaţiile decurgând din calitatea sa de acţionar unic prin Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor."
6. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
Art. 8. -
(1) Cheltuielile cu energia electrică necesară în vederea pompării apei de la sursă, priză, până la hidrant, cheltuielile de exploatare pentru staţiile de pompare de bază şi staţiile de repompare şi toate cheltuielile cu evacuarea apei din reţeaua de desecare, cheltuielile de întreţinere şi reparaţii ale lucrărilor de îmbunătăţiri funciare în care se cuprind, potrivit legii, şi digurile, barajele şi construcţiile anexe din patrimoniul Societăţii Naţionale «Îmbunătăţiri Funciare» - S.A. se suportă de la bugetul de stat.
(2) Cheltuielile cu energia electrică necesară în vederea pompării apei de la staţiile de pompare de punere sub presiune până la hidrant sau vanetă din orezării şi cheltuielile de întreţinere şi reparaţii din amenajările ce vor fi preluate de asociaţiile utilizatorilor de apă pentru irigaţii nou-înfiinţate se suportă de la bugetul de stat pe o perioadă de 5 ani.
(3) Pentru agenţii economici şi instituţiile publice care deţin sisteme de irigaţii şi sisteme de desecare în afara celor aflate în patrimoniul Societăţii Naţionale «Îmbunătăţiri Funciare» - S.A. cheltuielile cu energia electrică necesară în vederea pompării apei de la priză până la hidrant, cheltuielile cu energia electrică necesară pentru evacuarea apei din sistemele de desecare, precum şi cheltuielile cu energia electrică necesară pentru agenţii economici care pompează apă pentru irigaţii se suportă de la bugetul de stat.
(4) Pentru cheltuielile de exploatare a sistemelor de irigaţii din patrimoniu Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. va stabili tarife pentru livrarea apei către beneficiarii prestărilor de servicii.
(5) Cheltuielile privind acţiunile de apărare împotriva inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor la construcţiile hidrotehnice, precum şi cele pentru constituirea stocului de materiale şi mijloace de apărare, cheltuielile pentru cercetare, studii şi proiectare, cheltuielile pentru investiţiile în derulare şi pentru cele noi, reabilitarea amenajărilor de îmbunătăţiri funciare existente, conservarea obiectivelor de investiţii sistate, cheltuielile cu protecţia mediului prin lucrări de îmbunătăţiri funciare, monitorizarea efectelor amenajărilor de îmbunătăţiri funciare, cadastrul lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, cheltuielile pentru dotări independente şi alte cheltuieli asimilate investiţiilor se suportă de la bugetul de stat.
(6) Cheltuielile pentru îndeplinirea obligaţiilor legale în calitate de titular al dreptului de administrare a bunurilor aparţinând domeniului public şi privat al statului, constând în elaborarea documentaţiilor tehnice necesare în vederea obţinerii, reactualizării sau modificării autorizaţiei de gospodărire a apelor, a autorizaţiei de mediu, a autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranţă a barajelor şi a altor construcţii care se supun urmăririi speciale în exploatare, cheltuielile pentru expertizarea acestora şi pentru consultanţă de specialitate, alte taxe şi tarife de autorizare prevăzute de lege, precum şi cheltuielile pentru elaborarea documentaţiilor tehnice necesare în vederea obţinerii certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor se suportă de la bugetul de stat."
7. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
Art. 10. -
(1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă ministrul agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, va aproba prin ordin normele metodologice privind condiţiile şi modul de acordare şi utilizare, precum şi controlul utilizării sumelor alocate de la bugetul de stat pentru suportarea unor categorii de cheltuieli în domeniul îmbunătăţirilor funciare.
(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor se aprobă normele metodologice pentru implementarea modului de organizare a activităţii de îmbunătăţiri funciare."
8. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 11. -
În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor va reorganiza prin divizare Societatea Naţională «Îmbunătăţiri Funciare» - S.A., în vederea privatizării unor activităţi din domeniul îmbunătăţirilor funciare, care intră în obiectul de activitate al acesteia."
9. Anexele nr. 1, 2 şi 3 vor avea următorul cuprins:
ANEXA Nr. 1
STATUTUL
Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.
CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata
ARTICOLUL 1 Denumirea
(1) Denumirea societăţii comerciale este Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.
(2) În toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile şi alte acte emanând de la Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. se menţionează denumirea acesteia, precedată sau urmată de cuvintele societate pe acţiuni sau de iniţialele S.A., de capitalul social, de numărul de înmatriculare în registrul comerţului, de sediu şi de codul fiscal.
ARTICOLUL 2 Forma juridică
Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. este societate comercială pe acţiuni de interes naţional şi funcţionează ca persoană juridică română cu capital de stat, pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, în conformitate cu legile române şi cu prezentul statut.
ARTICOLUL 3 Sediul
(1) Sediul central al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. este în România, municipiul Bucureşti, Şos. Olteniţei nr. 35-37, sectorul 4.
(2) Sediul Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. poate fi schimbat în altă localitate din România, potrivit legii.
(3) La data înfiinţării Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. are în structura sa sucursale, unităţi fără personalitate juridică. Sucursalele pot avea în subordine sisteme zonale judeţene, sisteme, secţii, ateliere, cu gestiune economico-financiară, care întocmesc evidenţa contabilă la nivel de balanţă de verificare.
ARTICOLUL 4 Durata
Durata Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. este nelimitată, cu începere de la data înmatriculării ei în registrul comerţului.
CAPITOLUL II Scopul, obiectul de activitate şi atribuţiile
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
ARTICOLUL 5 Scopul
Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. are ca scop aplicarea strategiilor de dezvoltare şi a politicilor naţionale în domeniul îmbunătăţirilor funciare, realizarea de investiţii şi cercetări ştiinţifice de specialitate.
ARTICOLUL 6 Obiectul de activitate şi atribuţiile
(1) În calitate de concesionar al lucrărilor de îmbunătăţiri funciare din domeniul public, Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A., prin sucursalele sale, are următorul obiect de activitate:
1. administrarea, întreţinerea, repararea şi exploatarea lucrărilor de irigaţii, desecări-drenaje, combaterea eroziunii solului, îndiguiri, baraje şi altele asemenea, inclusiv apărarea împotriva inundaţiilor şi gheţurilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor la construcţiile hidrotehnice din amenajările proprii;
2. realizarea programelor de investiţii privind studiile, proiectarea şi execuţia lucrărilor de îmbunătăţiri funciare;
3. producerea de materiale, echipamente, confecţii şi recondiţionări de piese de schimb necesare în activitatea de îmbunătăţiri funciare, pentru necesităţile proprii şi pentru terţi;
4. executarea de prestări de servicii pentru terţe persoane juridice şi fizice;
5. asigurarea asistenţei tehnice în întreţinerea şi exploatarea amenajărilor de îmbunătăţiri funciare de către persoane juridice şi fizice, precum şi de asociaţiile utilizatorilor de apă pentru irigaţii;
6. desfăşurarea de activităţi de import-export, cooperare internaţională în domeniul îmbunătăţirilor funciare, comercializare de echipamente de irigaţii, echipamente şi utilaje agricole, tehnologii şi servicii pentru necesarul propriu;
7. desfăşurarea activităţilor de comercializare de substanţe chimice pentru protecţia culturilor agricole, depozitarea şi condiţionarea produselor agricole, a materialului semincer, precum şi de comercializare şi export de produse agricole pe perioada derulării Programului ROM-AG 98 şi ca urmare a producţiilor rezultate din acest program;
8. executarea de alte prestări de servicii în domeniul transporturilor, proiectării şi realizării lucrărilor de construcţii-montaj, reparaţii prin atelierele proprii, închirieri de mijloace de transport şi utilaje, precum şi spaţii temporar disponibile, pentru persoane juridice şi fizice, fără a afecta activitatea de bază;
9. organizarea bazei materiale pentru realizarea programelor economice şi de cercetare ştiinţifică în colaborare cu unităţi din domeniul proiectării şi cercetării;
10. realizarea şi funcţionarea sistemului naţional de supraveghere, evaluare, prognoză şi avertizare privind efectele economice şi ecologice ale lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, parte componentă a sistemului naţional de monitorizare pentru protecţia mediului;
11. realizarea sistemului propriu informatic, prestări de servicii informatice, activitate de software, de bază şi aplicativă pentru calculatoare şi reţele de calculatoare;
12. furnizarea de agent termic prin microcentralele proprii către persoane juridice şi fizice;
13. organizarea şi participarea la manifestări tehnico-ştiinţifice şi expoziţii în ţară şi în străinătate, servicii de reclamă şi publicitate;
14. organizarea altor activităţi şi servicii pentru valorificarea unor oportunităţi profitabile;
15. valorificarea materialelor rezultate din stocuri, reparaţii, demolări, casări, precum şi a produselor secundare rezultate din activitatea de bază;
16. operaţiuni de leasing conform legislaţiei în vigoare;
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
17. realizarea pentru personalul propriu de activităţi sociale, culturale, turistice, sanitare, sportive;
18. organizarea, realizarea, păstrarea şi ţinerea la zi a cadastrului de îmbunătăţiri funciare;
19. gestionarea şi paza bunurilor proprii, precum şi a celor de natura bunurilor prevăzute la art. 135 alin. (5) din Constituţie, concesionate Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.;
20. activităţi de propagandă, de informare directă şi de sensibilizare a utilizatorilor de apă pentru irigaţii, în scopul transferului către aceştia al managementului aplicării udărilor;
21. editarea, tipărirea şi comercializarea de publicaţii tehnice în domeniul agricol.
(2) Pentru realizarea obiectului său de activitate Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. are următoarele atribuţii:
1. întocmeşte programele anuale şi de perspectivă în domeniul îmbunătăţirilor funciare;
2. elaborează studii şi programe pentru dezvoltarea, modernizarea şi completarea obiectivelor de investiţii existente, pentru realizarea de obiective noi, în corelare cu exploatarea amenajărilor acestora;
3. fundamentează necesarul de surse şi de fonduri pentru finanţarea tuturor lucrărilor prevăzute în obiectul său de activitate şi asigură repartizarea fondurilor aprobate;
4. elaborează norme de consum, norme de stoc şi tarife specifice exploatării lucrărilor de îmbunătăţiri funciare;
5. avizează şi aprobă documentaţiile tehnice, contractarea şi finanţarea lucrărilor de investiţii şi de reparaţii, executarea şi recepţionarea la termen a lucrărilor respective, potrivit legii;
6. elaborează norme tehnice şi tehnologii privind întreţinerea, repararea şi exploatarea lucrărilor de îmbunătăţiri funciare de pe terenurile agricole, cu destinaţie agricolă;
7. asigură funcţionarea lucrărilor la parametrii proiectaţi, cu excepţia cazurilor în care funcţionarea este împiedicată de factori naturali care nu pot fi influenţaţi de Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.;
8. urmăreşte impactul lucrărilor de îmbunătăţiri funciare asupra factorilor de mediu şi aplică măsuri de corecţie, în cazul constatării unor tendinţe negative, stabilite prin documentaţii tehnico-economice şi/sau ecologice;
9. evaluează, după caz, direct sau prin alte persoane juridice sau fizice de specialitate, efectele şi pagubele produse lucrărilor de îmbunătăţiri funciare aflate în administrarea sa de acţiunile factorilor de risc şi de calamităţile naturale şi face demersurile necesare pentru obţinerea de fonduri în vederea remedierii, potrivit legii;
10. participă la aplicarea prevederilor Legii îmbunătăţirilor funciare nr. 84/1996;
11. organizează şi aplică acţiunile operative pentru prevenirea şi asigurarea împotriva inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor la construcţiile hidrotehnice din amenajările proprii, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 638/1999;
12. emite acorduri şi avize pentru instalaţiile şi construcţiile care se execută în zona lucrărilor de îmbunătăţiri funciare din patrimoniul său;
13. întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli; analizează utilizarea disponibilităţilor băneşti, în condiţiile legii;
14. contractează credite interne şi externe, potrivit reglementărilor în vigoare;
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
15. studiază piaţa internă şi externă, pentru asigurarea aprovizionării cu materiale şi echipamente specifice;
16. efectuează operaţiuni de comerţ exterior;
17. iniţiază acţiuni de cooperare tehnico-ştiinţifică cu firme, precum şi acţiuni de colaborare cu organisme internaţionale, în domeniul său de activitate;
18. participă la acţiunile ce se desfăşoară pe plan internaţional în organismele la care este afiliată, precum şi la alte manifestări internaţionale organizate pe teme de administrare şi exploatare a lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, în condiţiile legii;
19. organizează licitaţii pentru adjudecarea proiectării şi executării investiţiilor publice, achiziţii publice de bunuri şi executarea de prestări de servicii şi reparaţii în domeniul îmbunătăţirilor funciare, potrivit legii;
20. elaborează şi realizează planul propriu de cercetare, proiectare, informatică;
21. coordonează şi îndrumă metodologic realizarea controlului tehnic în unităţile proprii privind întreţinerea şi repararea lucrărilor din domeniul său de activitate;
22. urmăreşte activitatea de investiţii şi inovaţii şi se preocupă de generalizarea celor mai importante realizări ale acestora, face propuneri cu privire la problemele de standardizare;
23. urmăreşte şi ia măsurile necesare pentru respectarea normelor legale privind utilizarea aparaturii de măsură şi control, precum şi a instalaţiilor de ridicat din dotare;
24. avizează omologarea şi producerea de noi produse specifice sectorului de îmbunătăţiri funciare;
25. elaborează norme interne de consum pentru combustibili, lubrifianţi, energie electrică pentru tehnologiile specifice activităţii de exploatare, întreţinere şi reparaţii;
26. colaborează şi ia măsuri, de comun acord cu organele de specialitate ale Ministerului de Interne, pentru asigurarea pazei şi protecţiei lucrărilor aflate în administrarea sa;
27. elaborează normele proprii de protecţie a muncii, de prevenire a incendiilor pentru activităţile specifice;
28. elaborează studii cu privire la necesarul forţei de muncă pe structuri de personal, organizează recrutarea cadrelor, pregătirea şi perfecţionarea întregului personal şi controlează aplicarea reglementărilor privind selecţionarea şi promovarea personalului la unităţile din subordine;
29. asigură îndrumarea şi controlul unităţilor din subordine, controlul financiar de gestiune, efectuează analize economice şi tehnice asupra organizării şi desfăşurării proceselor de producţie şi ia măsurile corespunzătoare;
30. întocmeşte şi prezintă bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
CAPITOLUL III Capitalul social, acţiunile
ARTICOLUL 7 Capitalul social
(1) Capitalul social iniţial al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. este de 129.657 milioane lei, împărţit în 259.314 acţiuni nominative în valoare nominală de 500.000 lei. Capitalul social iniţial al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. este constituit prin preluarea unei părţi din activul patrimonial al Regiei Autonome a Îmbunătăţirilor Funciare, în care nu este inclusă valoarea bunurilor din domeniul public al statului, reevaluat potrivit legii şi înregistrat în evidenţa contabilă la 31 decembrie 2000.
(2) Bunurile aparţinând domeniului public al statului, constituite din lucrări de irigaţii formate din prize, staţii de pompare de bază, inclusiv cele reversibile, staţii de repompare, canale şi conducte de aducţiune şi de distribuţie a apei de irigaţii până la staţiile de pompare de punere sub presiune, canale colectoare principale la lucrările de desecare gravitaţională şi cu pompare, inclusiv staţiile de pompare aferente, canale de desecare de ordin inferior, drenuri şi colectoare de drenaj, lucrări de combatere a eroziunii solului, baraje şi diguri de apărare împotriva inundaţiilor la Dunăre şi pe râurile interioare şi care nu sunt incluse în capitalul social al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. se concesionează de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, în numele statului, pe un termen de 49 de ani, Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. Nivelul redevenţei este de 0,05% din valoarea bunurilor care fac obiectul contractului de concesionare şi se acoperă din veniturile realizate din tarifele pentru irigaţii.
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(3) Lucrările din amenajările de irigaţii şi orezării, formate din staţii de pompare de punere sub presiune, reţelele interioare de irigaţii formate din conducte şi canale, precum şi echipamentul mobil de udare, care fac parte din domeniul privat al statului, vor fi administrate de Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. până la transferul acestora la cerere, fără plată, către asociaţiile utilizatorilor de apă pentru irigaţii, conform legii, în termen de până la 5 ani, pe măsura înfiinţării acestora.
(4) Clădirile de producţie şi administrative, împreună cu terenurile aferente, dotările, utilajele şi mijloacele de transport necesare pentru desfăşurarea activităţii Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. din domeniul privat al statului se preiau de la Regia Autonomă a Îmbunătăţirilor Funciare prin protocol şi se includ în capitalul social al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.
(5) Capitalul social prevăzut la alin. (1) este cel rezultat din inventarierea patrimoniului Regiei Autonome a Îmbunătăţirilor Funciare înregistrat în bilanţul contabil încheiat la predarea-preluarea patrimoniului între Regia Autonomă a Îmbunătăţirilor Funciare şi Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.
(6) Până la transmiterea acţiunilor către persoane fizice sau juridice, române ori străine, în condiţiile legii, acestea sunt deţinute în totalitate de stat, care îşi exercită drepturile şi obligaţiile decurgând din calitatea sa de acţionar unic prin Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor.
ARTICOLUL 8 Reducerea sau majorarea capitalului social
(1) Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a acţionarilor, în condiţiile şi cu respectarea procedurilor prevăzute de lege.
(2) În cazul în care directorul general constată pierderea a jumătate din capitalul social este obligat să convoace în termen de maximum 60 de zile adunarea generală extraordinară a acţionarilor care va decide fie reîntregirea capitalului social, fie reducerea la valoarea rămasă, fie dizolvarea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. Reducerea capitalului social se va putea face numai după două luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a hotărârii adunării generale extraordinare a acţionarilor.
ARTICOLUL 9 Acţiunile
(1) Acţiunile nominative ale Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege.
(2) Acţiunile nominative emise de Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. vor fi în formă dematerializată, prin înscriere în cont, caz în care se vor emite certificate de acţionar potrivit legii.
(3) Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. va ţine evidenţa acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat, care se păstrează la sediul acesteia. Modificările care se operează în registru vor respecta prevederile legislaţiei în vigoare.
(4) Acţiunile emise de Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. pot fi grevate de un drept de uzufruct sau pot fi gajate, în condiţiile legii.
(5) Persoanele fizice sau juridice române şi străine vor putea dobândi acţiuni la Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. potrivit prevederilor legale în vigoare, fără a se afecta însă poziţia statului de acţionar majoritar.
ARTICOLUL 10 Drepturi şi obligaţii decurgând din acţiuni
(1) Fiecare acţiune subscrisă şi vărsată de acţionar, potrivit legii, conferă acestuia dreptul la un vot în adunarea generală a acţionarilor, dreptul de a alege şi de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut şi dispoziţiilor legale, respectiv alte drepturi prevăzute de statut.
(2) Deţinerea acţiunii implică adeziunea de drept la statut.
(3) Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmează acţiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
(4) Când o acţiune nominativă devine proprietatea mai multor persoane nu se va înscrie transmiterea decât în condiţiile în care acestea desemnează un reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultând din acţiuni.
(5) Obligaţiile Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar acţionarii răspund în limitele valorii acţiunilor pe care le deţin.
(6) Patrimoniul Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligaţii personale ale acţionarilor.
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
ARTICOLUL 11 Cesiunea acţiunilor
(1) Acţiunile sunt indivizibile cu privire la Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A., care nu recunoaşte decât un singur proprietar pentru fiecare acţiune.
(2) Cesiunea parţială sau totală a acţiunilor între acţionari sau către terţi se efectuează în condiţiile şi cu procedura prevăzute de lege.
(3) Transmiterea dreptului de proprietate asupra acţiunilor nominative emise de Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. se realizează prin declaraţie făcută în registrul acţionarilor, subscrisă de cedent şi de cesionar sau de mandatarii lor. De asemenea, transmiterea se mai poate realiza şi prin act autentic, cu efectuarea menţiunilor corespunzătoare în registrul acţionarilor.
ARTICOLUL 12 Pierderea acţiunilor
În cazul pierderii unor acţiuni, proprietarul va trebui să anunţe directorul general şi să facă public faptul prin presă, în cel puţin două ziare de largă circulaţie din localitatea în care se află sediul Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. Acţiunile pierdute se anulează. Anularea lor se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. După 6 luni acţionarul va putea obţine un duplicat al acţiunilor pierdute.
CAPITOLUL IV Adunarea generală a acţionarilor
ARTICOLUL 13 Atribuţii
(1) Conducerea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. este asigurată de adunarea generală a acţionarilor, consiliul de administraţie şi directorul general.
(2) Adunările generale ale acţionarilor sunt ordinare şi extraordinare.
(3) Adunarea generală ordinară a acţionarilor are următoarele atribuţii principale:
a) aprobă strategia globală de dezvoltare, retehnologizare, modernizare, restructurare economico-financiară a Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.;
b) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli şi programul de activitate pentru exerciţiul financiar următor;
c) aprobă bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, după analizarea raportului directorului general şi al cenzorilor şi repartizează profitul conform legii;
d) hotărăşte cu privire la folosirea dividendelor aferente acţiunilor gestionate pentru restructurare şi dezvoltare, conform legii;
e) hotărăşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe; stabileşte competenţele şi nivelul de contractare a împrumuturilor bancare de pe piaţa internă şi externă, a creditelor comerciale şi a garanţiilor, inclusiv prin gajarea acţiunilor, potrivit legii;
f) hotărăşte cu privire la gajarea, ipotecarea sau la închirierea unor bunuri, unităţi sau sedii proprii;
g) aprobă structura organizatorică şi Regulamentul de organizare şi funcţionare ale Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.
(4) Pentru îndeplinirea atribuţiilor menţionate la lit. b), c), d), e) şi f), adunarea generală a acţionarilor nu va putea lua hotărâri decât în urma obţinerii de către fiecare reprezentant a unui mandat special prealabil de la organul care l-a numit.
(5) Adunarea generală extraordinară a acţionarilor se întruneşte ori de câte ori este necesar să fie luată o hotărâre pentru:
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
a) mutarea sediului societăţii;
b) prelungirea duratei societăţii;
c) majorarea capitalului social;
d) reducerea capitalului social sau reîntregirea lui prin emisiune de noi acţiuni;
e) fuziunea cu alte societăţi sau divizarea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.;
f) dizolvarea anticipată a societăţii;
g) conversia acţiunilor dintr-o categorie în cealaltă;
h) conversia unei categorii de obligaţiuni în altă categorie sau în acţiuni;
i) emisiunea de obligaţiuni;
j) orice altă modificare a actului constitutiv sau orice altă hotărâre pentru care este cerută aprobarea adunării generale extraordinare a acţionarilor.
(6) Pentru îndeplinirea atribuţiilor adunării generale extraordinare a acţionarilor fiecare reprezentant trebuie să obţină un mandat special prealabil de la organul care l-a numit. Adunarea generală extraordinară a acţionarilor va putea delega directorului general exerciţiul atribuţiilor sale menţionate la lit. a), d) şi i).
ARTICOLUL 14 Convocarea adunării generale a acţionarilor
(1) Convocarea adunării generale a acţionarilor se va face cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilită, va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi într-un ziar central de largă circulaţie şi va cuprinde locul şi data ţinerii acesteia, precum şi ordinea de zi, cu menţionarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor. Adunarea generală a acţionarilor se întruneşte la sediul Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. sau în alt loc indicat în convocare.
(2) Până la apariţia unor noi reglementări privind situaţia societăţilor comerciale având ca acţionar unic statul, interesele capitalului de stat vor fi reprezentate de un împuternicit al Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, numit prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor.
(3) În cazul în care pe ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cuprindă textul integral al propunerilor.
(4) Adunarea generală ordinară a acţionarilor are următoarele atribuţii principale:
a) numeşte şi înlocuieşte directorul general şi cenzorii, conform prevederilor legale;
b) aprobă descărcarea de gestiune a directorului general şi dispune revocarea acestuia;
c) stabileşte nivelul remuneraţiei directorului general şi a cenzorilor;
d) analizează rapoartele directorului general privind stadiul şi perspectivele referitoare la profit şi dividende, poziţia de pe piaţa internă şi externă a creditelor comerciale şi a garanţiilor, inclusiv prin gajarea acţiunilor potrivit legii;
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
e) hotărăşte cu privire la acţionarea în justiţie a directorului general şi a cenzorilor pentru recuperarea pagubelor produse de aceştia Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.
ARTICOLUL 15 Organizarea adunării generale a acţionarilor
(1) Adunarea generală ordinară a acţionarilor se convoacă de către directorul general. Adunarea generală a acţionarilor are loc cel puţin o dată pe an, la două luni de la încheierea exerciţiului financiar pentru aprobarea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierderi pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi a bugetului pe anul în curs.
(2) În cazul în care la data stabilită nu sunt prezenţi deţinătorii a cel puţin jumătate din capitalul social, adunarea generală a acţionarilor se convoacă din nou, după 7 zile calendaristice, în acelaşi loc şi la aceeaşi oră, şi se va desfăşura indiferent de numărul acţionarilor prezenţi.
(3) Adunarea generală a acţionarilor va fi convocată ori de câte ori va fi nevoie, la solicitarea acţionarului unic, a directorului general ori a cenzorilor, în conformitate cu dispoziţiile statutului, cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilită.
(4) Adunarea generală a acţionarilor va desemna dintre acţionarii prezenţi un secretar care va verifica lista de prezenţă a acţionarilor, indicând capitalul social pe care îl reprezintă fiecare şi îndeplinirea tuturor formalităţilor cerute de lege şi de statut pentru ţinerea adunării, şi va întocmi procesul-verbal al adunării generale a acţionarilor. Procesul-verbal, semnat de preşedintele şedinţei şi de secretar, va constata îndeplinirea formalităţilor de convocare, iar la cererea acţionarilor, declaraţiile făcute de ei în şedinţă. La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare, precum şi listele de prezenţă a acţionarilor. Procesul-verbal al şedinţei va fi trecut în registrul adunării generale a acţionarilor, va fi sigilat şi parafat.
(5) La şedinţele adunării generale ordinare şi extraordinare a acţionarilor, în care se dezbat probleme referitoare la raporturile de muncă cu personalul Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A., pot fi invitaţi reprezentanţii sindicatului şi/sau reprezentanţii salariaţilor care nu sunt membri de sindicat.
ARTICOLUL 16 Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a acţionarilor
(1) În ziua şi la ora precizate în convocare şedinţa adunării generale a acţionarilor va fi deschisă de directorul general sau, în lipsa acestuia, de persoana care îi ţine locul.
(2) Hotărârile adunărilor generale ale acţionarilor se iau de regulă prin vot deschis. Cvorumul de prezenţă şi majoritatea necesară pentru luarea hotărârilor sunt cele prevăzute de lege.
(3) La propunerea persoanei care prezidează adunarea generală a acţionarilor sau a unui grup de acţionari prezenţi ori reprezentaţi, care deţin cel puţin o pătrime din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea cenzorilor şi pentru revocarea lor.
(4) Pentru a fi opozabile terţilor hotărârile adunării generale a acţionarilor vor fi depuse în termen de 15 zile la oficiul registrului comerţului pentru a fi menţionate în registru şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. În cazul în care aceste hotărâri implică modificarea actului constitutiv, se va putea publica numai actul adiţional cuprinzând textul integral al clauzelor modificate.
(5) Hotărârile adunării generale a acţionarilor nu vor putea fi executate înainte de aducerea la îndeplinire a formalităţilor prevăzute la alin. (3).
(6) Hotărârile luate de adunările generale ale acţionarilor în limitele legii şi ale statutului sunt obligatorii chiar şi pentru acţionarii absenţi sau nereprezentaţi în adunarea generală a acţionarilor ori care au votat împotrivă.
(7) Acţionarii care nu sunt de acord cu hotărârile luate de adunările generale ale acţionarilor cu privire la schimbarea obiectului de activitate, a sediului sau a formei juridice au dreptul să se retragă din Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. şi să recupereze contravaloarea acţiunilor pe care le posedă, conform prevederilor legale.
CAPITOLUL V Administrarea societăţii
ARTICOLUL 17 Organizarea
(1) Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. este administrată, conform legii, de un consiliu de administraţie constituit din 7 membri numiţi prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor, dintre care unul este directorul general al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. Din Consiliul de administraţie al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. fac parte câte un reprezentant din Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor şi din Ministerul Finanţelor Publice. Preşedintele consiliului de administraţie este directorul general al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.
(2) Directorul general al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. este numit pe o perioadă de 1-4 ani prin hotărâre a adunării generale a acţionarilor. În perioada în care statul este acţionar unic directorul general este numit prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor.
(3) Membrii consiliului de administraţie şi directorul general vor depune o garanţie conform prevederilor legale în vigoare.
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(4) Consiliul de administraţie se întruneşte în şedinţe cel puţin o dată pe lună, la propunerea directorului general, şi adoptă hotărâri cu majoritatea voturilor celor prezenţi.
(5) Membrii consiliului de administraţie vor primi pentru activitatea desfăşurată în această calitate o indemnizaţie lunară egală cu 20% din veniturile directorului general.
(6) Pentru pregătirea şedinţelor şi întocmirea proceselor-verbale consiliul de administraţie va desemna un secretar al consiliului de administraţie, căruia i se va stabili o indemnizaţie lunară de către consiliul de administraţie, care nu va depăşi indemnizaţia lunară a unui membru al consiliului de administraţie.
(7) Consiliul de administraţie poate revoca oricând persoanele numite în comitetul director.
ARTICOLUL 18 Atribuţiile şi obligaţiile consiliului de administraţie
Atribuţiile consiliului de administraţie sunt următoarele:
1. aprobă statul de funcţii al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. şi îl supune spre aprobare adunării generale a acţionarilor;
2. aprobă nivelul garanţiilor pentru persoanele care au calitatea de gestionar, potrivit legii;
3. supune anual spre aprobare adunării generale a acţionarilor, în termen de 60 de zile de la data încheierii exerciţiului financiar, raportul cu privire la activitatea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A., bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe anul precedent, precum şi proiectul programului de activitate şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul în curs;
4. aprobă, la propunerea directorului general, repartizarea profitului conform legii şi majorarea sau diminuarea capitalului social, precum şi emisiunea de obligaţiuni, în condiţiile legii;
5. aprobă, la propunerea directorului general, în condiţiile legii, asocierea cu alţi agenţi economici pentru realizarea de activităţi de interes comun;
6. aprobă propunerile directorului general privind repartizarea pe sucursale şi activităţi a alocaţiilor de la bugetul de stat prevăzute în bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor;
7. aprobă tarife, preţuri şi chirii în condiţiile legii;
8. aprobă orice alte măsuri pentru desfăşurarea activităţii Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A., cu excepţia celor date în competenţa altor organe;
9. aprobă utilizarea fondului valutar propriu, în condiţiile legii;
10. propune, potrivit reglementărilor legale, investiţiile a căror aprobare este în competenţa altor organe ale administraţiei publice centrale;
11. hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează să fie realizate, potrivit obiectului său de activitate, care se finanţează din surse proprii, din credite bancare sau alocaţii de la bugetul de stat;
12. aprobă programele de activitate lunare, anuale şi de perspectivă privind proiectarea, investiţiile, exploatarea, întreţinerea şi repararea lucrărilor de îmbunătăţiri funciare;
13. aprobă angajarea de credite pe termen lung sau mediu, interne şi externe, potrivit legii.
CAPITOLUL VI Comitetul director
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
ARTICOLUL 19 Atribuţiile directorului general
1. Elaborează strategia globală de dezvoltare, retehnologizare, modernizare, restructurare economico-financiară a Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. şi o supune spre aprobare consiliului de administraţie.
2. Elaborează structura organizatorică a Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. şi o supune spre aprobare consiliului de administraţie şi adunării generale a acţionarilor.
3. Face propuneri cu privire la fuziunea, divizarea, dizolvarea şi lichidarea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. şi le supune spre aprobare consiliului de administraţie şi adunării generale a acţionarilor.
4. Propune repartizarea profitului conform legii şi majorarea sau diminuarea capitalului social, precum şi emisiunea de obligaţiuni în condiţiile legii.
5. Negociază contractul colectiv de muncă împreună cu reprezentanţii salariaţilor.
6. Aprobă încheierea de contracte de închiriere.
7. Propune, în condiţiile legii, asocierea cu alţi agenţi economici pentru realizarea de activităţi de interes comun.
8. Analizează activitatea economică a sucursalelor şi încadrarea acestora în bugetul de venituri şi cheltuieli şi stabileşte măsurile corespunzătoare.
9. Poate atrage în activitatea sa de analiză a unor probleme complexe specialişti a căror activitate va putea fi remunerată pe bază de convenţii civile de prestări de servicii, încheiate potrivit legii.
10. Prezintă Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor o dată pe an, după aprobarea adunării generale a acţionarilor şi a consiliului de administraţie, un raport de activitate al societăţii naţionale, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe anul precedent, precum şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul în curs.
11. Organizează selectarea, angajarea şi concedierea personalului cu respectarea prevederilor legislaţiei muncii şi a contractului colectiv de muncă.
12. Reprezintă Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. în relaţiile cu terţe persoane fizice sau juridice.
13. Încheie acte juridice în numele şi pe seama Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. conform legii.
14. Asigură convocarea adunărilor generale ordinare şi extraordinare ale acţionarilor.
15. Îndeplineşte alte prerogative încredinţate de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, de adunarea generală a acţionarilor şi de consiliul de administraţie ori prevăzute de lege.
16. Asigură realizarea obiectivelor şi criteriilor de performanţă.
17. Prezintă semestrial în adunarea generală a acţionarilor sau ori de câte ori se solicită situaţia economico-financiară a Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A., stadiul investiţiilor, al realizării obiectivelor de performanţă, precum şi alte documentaţii solicitate, vizate şi certificate de cenzor.
18. Promovează şi asigură întocmirea la termen a documentaţiilor de privatizare în conformitate cu prevederile programului de guvernare.
19. În cadrul procesului de privatizare a Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A., în perioada dintre aprobarea de către ministerul de resort a iniţierii procedurii de privatizare pentru vânzarea pachetului/pachetelor de acţiuni deţinut/deţinute de aceasta şi achitarea sumei prevăzute prin contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni, nu trebuie să efectueze vânzare de active, încheiere de contracte de leasing imobiliar, gajarea de active, angajarea de credite (în afara celor necesare pentru desfăşurarea activităţii curente) sau orice alte activităţi de natură să impieteze asupra acestui proces. În această perioadă directorul general va putea efectua operaţiunile mai sus amintite numai cu mandat special din partea instituţiei publice implicate.
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
CAPITOLUL VII Gestiunea
ARTICOLUL 20 Cenzorii
(1) Gestiunea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. este controlată de acţionari şi de 3 cenzori, care sunt aleşi de adunarea generală a acţionarilor. Cel puţin unul dintre cenzori trebuie să fie expert contabil.
(2) În perioada în care statul deţine mai mult de 20% din capitalul social, unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul Finanţelor Publice.
(3) Adunarea generală a acţionarilor alege, de asemenea, acelaşi număr de supleanţi, care îi vor înlocui, în condiţiile legii, pe cenzorii titulari.
(4) În scopul exercitării drepturilor şi al executării obligaţiilor ce le revin, cenzorilor li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A., la situaţia patrimoniului, a profitului şi a pierderilor.
(5) Cenzorii au următoarele atribuţii principale:
a) în cursul exerciţiului financiar verifică gospodărirea mijloacelor fixe şi a mijloacelor circulante, portofoliul de efecte, casa şi registrele de evidenţă contabilă şi informează directorul general despre neregulile constatate;
b) la încheierea exerciţiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor şi informaţiilor prezentate de directorul general asupra conturilor Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A., bilanţului şi contului de profit şi pierderi, prezentând adunării generale a acţionarilor un raport scris;
c) prezintă adunării generale a acţionarilor punctele lor de vedere cu privire la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului şi a obiectului de activitate ale Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.
(6) Cenzorii sunt obligaţi, de asemenea:
a) să facă, lunar şi inopinat, inspecţii ale casei şi să verifice existenţa titlurilor ori a valorilor care sunt proprietatea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. sau care au fost primite în gaj, cauţiune sau depozit;
b) să ia parte la adunările ordinare şi extraordinare ale acţionarilor, putând insera pe ordinea de zi propunerile pe care le vor considera necesare;
c) să constate depunerea în mod regulat a garanţiei din partea directorului general;
d) să vegheze ca dispoziţiile legii şi ale statutului să fie îndeplinite de directorul general şi de lichidatori.
(7) Cenzorii se întrunesc la sediul Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. şi iau decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează unanimitatea, raportul cu divergenţe se înaintează adunării generale a acţionarilor.
(8) Cenzorii pot convoca adunarea generală extraordinară a acţionarilor, dacă aceasta nu a fost convocată de directorul general, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi (cu excepţia primilor 2 ani de la constituirea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.) sau ori de câte ori consideră necesar pentru alte situaţii privind încălcarea dispoziţiilor legale şi statutare.
(9) Atribuţiile cenzorilor, precum şi drepturile şi obligaţiile lor se completează cu dispoziţiile legale în acest domeniu.
(10) Cenzorii şi supleanţii sunt numiţi pe o perioadă de cel mult 3 ani şi pot fi realeşi.
(11) Nu pot fi cenzori persoanele care sunt incompatibile potrivit Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată.
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(12) Cenzorii sunt obligaţi să depună înainte de începerea activităţii o garanţie egală cu o treime din garanţia directorului general.
(13) În caz de deces, împiedicare fizică sau legală, încetare sau renunţare la mandat de către un cenzor, supleantul cel mai în vârstă îl înlocuieşte.
(14) Dacă în acest mod numărul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii rămaşi numesc altă persoană în locul vacant până la cea mai apropiată întrunire a adunării generale a acţionarilor.
(15) În cazul în care nu mai rămâne în funcţie nici un cenzor, directorul general va convoca adunarea generală a acţionarilor, care va proceda la numirea altor cenzori.
(16) Cenzorii vor trece într-un registru special deliberările, precum şi constatările făcute în exerciţiul mandatului lor.
(17) Revocarea cenzorilor se va putea face numai de adunarea generală a acţionarilor, cu votul cerut la adunările generale extraordinare ale acţionarilor.
CAPITOLUL VIII Activitatea
ARTICOLUL 21
(1) Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. este proprietara bunurilor din patrimoniul său, cu excepţia celor care i-au fost concesionate. Bunurile proprietate publică concesionate Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. se evidenţiază distinct şi au regimul prevăzut de lege.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli al sucursalelor va trebui să asigure funcţionarea corectă şi dezvoltarea tehnologică la nivelul standardelor a activităţilor de exploatare, întreţinere a amenajărilor de îmbunătăţiri funciare şi de apărare împotriva inundaţiilor.
(3) Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. are în structura sa sucursale ale căror atribuţii se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare. În cadrul Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. funcţionează direcţii, servicii, inspecţii, birouri şi alte compartimente, ale căror norme de structură se propun de către directorul general şi se aprobă de adunarea generală a acţionarilor.
ARTICOLUL 22 Finanţarea activităţii proprii
(1) Pentru îndeplinirea obiectului său de activitate şi în conformitate cu atribuţiile stabilite Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. utilizează surse de finanţare proprii, alocaţii bugetare prevăzute anual prin bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, credite bancare şi alte surse financiare.
(2) Cheltuielile pentru aparatul propriu al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. se acoperă dintr-o cotă din veniturile realizate de sucursalele sale.
ARTICOLUL 23 Exerciţiul financiar
Exerciţiul financiar începe la data de 1 ianuarie şi se încheie la data de 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.
ARTICOLUL 24 Personalul
(1) Personalul de conducere al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. şi al sucursalelor este numit şi concediat de către consiliul de administraţie, la propunerea directorului general.
(2) Personalul de execuţie al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. este angajat şi concediat de directorul general, iar cel al sucursalelor, de conducerea sucursalelor judeţene, conform competenţelor stabilite de directorul general.
(3) Salarizarea se face în conformitate cu prevederile legale şi ale contractului colectiv de muncă.
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(4) Plata salariilor şi a impozitelor aferente, a cotelor de asigurări sociale, precum şi a altor obligaţii faţă de bugetul de stat se va face potrivit legii.
(5) Drepturile şi obligaţiile personalului Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. sunt stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare şi prin contractul colectiv de muncă.
ARTICOLUL 25 Amortizarea mijloacelor fixe
Directorul general stabileşte, în condiţiile legii, modul de amortizare a activelor corporale şi necorporale din patrimoniul Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.
ARTICOLUL 26 Evidenţa contabilă şi bilanţul contabil
(1) Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. va ţine evidenţa contabilă separat pe sucursale şi pe activităţi şi va întocmi anual bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pentru aceste activităţi, având în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi ale Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform prevederilor legale.
ARTICOLUL 27
Operaţiunile de încasări şi plăţi ale Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. se efectuează în conturi deschise la bănci. În limitele prevederilor stabilite de Banca Naţională a României pentru necesităţi curente Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în valută. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin unităţile bancare.
ARTICOLUL 28 Calculul şi repartizarea profitului
(1) Profitul Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. se stabileşte, în condiţiile legii, pe baza bilanţului contabil aprobat de adunarea generală a acţionarilor.
(2) Profitul Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A., rămas după plata impozitului pe profit, se va repartiza conform hotărârii adunării generale a acţionarilor şi dispoziţiilor legale în vigoare.
(3) Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. îşi constituie un fond de rezervă şi alte fonduri în condiţiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite acţionarilor se face de către Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. în condiţiile legii, după aprobarea bilanţului contabil de către adunarea generală a acţionarilor.
(5) În cazul înregistrării de pierderi adunarea generală a acţionarilor va analiza cauzele producerii acestora şi va hotărî în consecinţă modul în care vor fi suportate aceste pierderi. Suportarea pierderilor de către acţionari se va face proporţional cu aportul de capital şi în limita capitalului social subscris.
ARTICOLUL 29 Registrele
Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. va ţine, prin grija directorului general şi a cenzorilor, toate registrele prevăzute de lege.
CAPITOLUL IX Asocierea
ARTICOLUL 30
Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. se poate asocia cu societăţi comerciale din alte sectoare de activitate, române şi străine, care au legătură cu obiectul de activitate al acesteia. Asocierea se face pe bază de contract de asociere.
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
ARTICOLUL 31
Societăţile comerciale asociate cu Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. vor respecta şi vor aplica procedurile şi metodologiile unitare, stabilite de comun acord în contractul de asociere, pentru desfăşurarea principalelor relaţii comerciale, de producţie, financiare etc.
ARTICOLUL 32
Asocierea unei societăţi comerciale cu Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. se propune de către directorul general şi se aprobă de adunarea generală a acţionarilor şi de consiliul de administraţie.
ARTICOLUL 33
Condiţiile de parteneriat pe perioada asocierii, precum şi cele de retragere vor fi stipulate în contractele de asociere care se vor încheia între Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. şi fiecare societate comercială asociată.
CAPITOLUL X Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
ARTICOLUL 34 Modificarea formei juridice
(1) Modificarea formei juridice a Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. se va putea face numai în temeiul hotărârii adunării generale extraordinare a acţionarilor şi cu îndeplinirea tuturor formelor prevăzute de lege.
(2) Noua societate comercială va îndeplini formalităţile legale de înregistrare şi publicitate cerute la înfiinţarea societăţilor comerciale.
ARTICOLUL 35 Dizolvarea
(1) Următoarele situaţii conduc la dizolvarea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.:
a) imposibilitatea realizării obiectului de activitate;
b) declararea nulităţii;
c) hotărârea adunării generale a acţionarilor;
d) falimentul;
e) pierderea unei jumătăţi din capitalul social după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea generală a acţionarilor nu decide completarea capitalului social sau limitarea lui la suma rămasă;
f) când numărul acţionarilor scade sub numărul minim legal;
g) la cererea oricărui acţionar, dacă împrejurările de forţă majoră şi consecinţele lor durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală extraordinară a acţionarilor constată că funcţionarea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. nu este posibilă;
h) alte cauze prevăzute de lege sau de actul constitutiv al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A.
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(2) Dizolvarea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. va fi înscrisă la oficiul registrului comerţului şi va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
ARTICOLUL 36 Lichidarea
(1) Dizolvarea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. are ca efect deschiderea procedurii de lichidare.
(2) Lichidarea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. şi repartizarea patrimoniului se fac în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevăzute de lege.
ARTICOLUL 37 Litigii
(1) Litigiile de orice fel apărute între Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. şi persoane fizice sau juridice, române ori străine, sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti de drept comun.
(2) Litigiile născute din raporturile contractuale dintre Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. şi persoane juridice române sau străine pot fi soluţionate şi prin arbitraj, potrivit legii.
CAPITOLUL XI Dispoziţii finale
ARTICOLUL 38
Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. va practica în raporturile cu terţii preţuri şi tarife în condiţiile legii.
ARTICOLUL 39
Statutul Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. poate fi modificat prin hotărâre a adunării generale a acţionarilor.
ARTICOLUL 40
Prevederile prezentului statut se completează cu dispoziţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, ale Codului comercial şi ale celorlalte acte normative în materie comercială.
ANEXA Nr. 2
SUCURSALELE Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. | ||
Nr. crt. | Denumirea Sediul | |
1. | Sucursala Alba Municipiul Alba Iulia, Bd Revoluţiei nr. 60, judeţul Alba | |
2. | Sucursala Arad Municipiul Arad, splaiul Mureş nr. 6D, judeţul Arad | |
3. | Sucursala Argeş Municipiul Piteşti, Bd Republicii nr. 98, judeţul Argeş | |
4. | Sucursala Bacău Municipiul Bacău, str. Alexei Tolstoi nr. 69, judeţul Bacău | |
5. | Sucursala Bihor Municipiul Oradea, str. Mihai Eminescu nr. 18, judeţul Bihor | |
6. | Sucursala Bistriţa-Năsăud Municipiul Bistriţa, str. Zefirului nr. 1, judeţul Bistriţa-Năsăud | |
7. | Sucursala Botoşani Municipiul Botoşani, str. Mihail Kogălniceanu nr. 4, judeţul Botoşani | |
8. | Sucursala Braşov Municipiul Braşov, Str. Feldioarei nr. 6A, judeţul Braşov | |
9. | Sucursala Brăila Municipiul Brăila, Str. Vapoarelor nr. 13A, judeţul Brăila | |
10. | Sucursala Buzău Municipiul Buzău, str. Lt.-col. Gheorghe Iacob nr. 2, judeţul Buzău | |
11. | Sucursala Caraş-Severin Municipiul Reşiţa, Str. Sportului nr. 4A, judeţul Caraş-Severin | |
12. | Sucursala Călăraşi Municipiul Călăraşi, prelungirea Bucureşti nr. 2, judeţul Călăraşi | |
13. | Sucursala Cluj Municipiul Cluj-Napoca, Str. Sobarilor nr. 36A, judeţul Cluj | |
14. | Sucursala Constanţa Municipiul Constanţa, Str. Sburătorului nr. 4, judeţul Constanţa | |
15. | Sucursala Covasna Municipiul Sfântu Gheorghe, Str. Morii nr. 5, judeţul Covasna | |
16. | Sucursala Dâmboviţa Comuna Ulmi, judeţul Dâmboviţa | |
17. | Sucursala Dolj Municipiul Craiova, Calea Dunării nr. 35, judeţul Dolj | |
18. | Sucursala Galaţi Municipiul Galaţi, Str. Ştiinţei nr. 97, judeţul Galaţi | |
19. | Sucursala Giurgiu Municipiul Giurgiu, Şos. Sloboziei nr. 193, judeţul Giurgiu | |
20. | Sucursala Gorj Municipiul Târgu Jiu, bd Ecaterina Teodoroiu nr. 99, judeţul Gorj | |
21. | Sucursala Harghita Municipiul Miercurea-Ciuc, str. Bolyai nr. 11, judeţul Harghita | |
22. | Sucursala Hunedoara Municipiul Deva, Str. Depozitelor nr. 6, judeţul Hunedoara | |
23. | Sucursala Ialomiţa Municipiul Slobozia, str. Cuza Vodă nr. 5, judeţul Ialomiţa | |
24. | Sucursala Iaşi Municipiul Iaşi, Str. Sărăriei nr. 16, judeţul Iaşi | |
25. | Sucursala Maramureş Municipiul Baia Mare, Str. Mărgeanului nr. 2, judeţul Maramureş | |
26. | Sucursala Mehedinţi Municipiul Drobeta-Turnu Severin, str. Carol I nr. 1A, judeţul Mehedinţi | |
27. | Sucursala Mureş Oraşul Sângeorgiu de Mureş, str. Râul Morii nr. 1.357, judeţul Mureş | |
28. | Sucursala Neamţ Municipiul Piatra-Neamţ, Aleea Tiparului nr. 8, judeţul Neamţ | |
29. | Sucursala Olt Municipiul Caracal, str. 1 Decembrie 1918 nr. 5, judeţul Olt | |
30. | Sucursala Prahova Municipiul Ploieşti, str. Anton Pann nr. 7, judeţul Prahova | |
31. | Sucursala Satu Mare Municipiul Satu Mare, str. Mircea cel Bătrân nr. 81A, judeţul Satu Mare | |
32. | Sucursala Sălaj Municipiul Zalău, Str. Republicii nr. 77, judeţul Sălaj | |
33. | Sucursala Sibiu Municipiul Sibiu, Str. Autogării nr. 12, judeţul Sibiu | |
34. | Sucursala Suceava Municipiul Suceava, Str. Universităţii nr. 8, judeţul Suceava | |
35. | Sucursala Teleorman Comuna Nanov, judeţul Teleorman | |
36. | Sucursala Timiş Municipiul Timişoara, str. Coriolan Brediceanu nr. 8, judeţul Timiş | |
37. | Sucursala Tulcea Municipiul Tulcea, Str. Viticulturii nr. 10, judeţul Tulcea | |
38. | Sucursala Vaslui Municipiul Vaslui, str. Spiru Haret nr. 5, judeţul Vaslui | |
39. | Sucursala Vâlcea Municipiul Râmnicu Vâlcea, str. 22 Decembrie nr. 45, judeţul Vâlcea | |
40. | Sucursala Vrancea Municipiul Focşani, Str. Brăilei nr. 121 bis, judeţul Vrancea | |
41. | Sucursala Bucureşti Municipiul Bucureşti, Şos. Olteniţei nr. 35-37, sectorul 4 |
ANEXA Nr. 3
1. Lucrări de irigaţii formate din prize, staţii de pompare de bază, inclusiv cele reversibile, staţii de repompare, canale şi conducte de aducţiune şi distribuţie a apei de irigaţii până la staţiile de pompare de punere sub presiune, lucrări de desecare cu pompare şi gravitaţională formate din canale colectoare principale cu staţiile de pompare aferente, canale de desecare de ordin inferior, drenuri şi colectoare de drenaj, lucrări de combatere a eroziunii solului, baraje şi diguri de apărare împotriva inundaţiilor la Dunăre şi pe râurile interioare.
2. Lucrările din amenajările de irigaţii şi din orezării, formate din staţii de pompare de punere sub presiune, reţele interioare de irigaţii formate din conducte şi canale, precum şi echipamentul mobil de udare fac parte din domeniul privat al statului şi vor fi administrate de Societatea Naţională "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. până la transferul la cerere, fără plată, conform legii, către asociaţiile utilizatorilor de apă pentru irigaţii, pe măsura înfiinţării acestora.
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Transferul acestor bunuri din administrarea Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A. în proprietatea asociaţiilor utilizatorilor de apă pentru irigaţii se face prin protocol de predare-primire avizat de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor.
3. Clădirile de producţie şi administrative, cu terenurile aferente, dotările, utilajele şi mijloacele de transport din domeniul privat al statului se constituie în capitalul social al Societăţii Naţionale "Îmbunătăţiri Funciare" - S.A., în valoare de 129.657 milioane lei."
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR | |
VALER DORNEANU |
PREŞEDINTELE SENATULUI | |
NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucureşti, 18 iulie 2001.
Nr. 440.
Acest document poate avea modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.