Prevederi generale | Lege 292/2018
Acesta este un fragment din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
ANEXA Nr 5 - PROCEDURA de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice şi private^9 -
CAPITOLUL I
Prevederi generale
SECŢIUNEA 1 Cadrul legal şi domeniul de aplicare
Art. 1. -
(1) Prezenta procedură stabileşte etapele necesare parcurgerii evaluării impactului asupra mediului pentru proiectele publice şi private.
Acesta este un fragment din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(2) Procedura prevăzută la alin. (1) integrează, după caz:
a) cerinţele specifice procedurii de evaluare adecvată a efectelor potenţiale ale proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
b) cerinţele specifice procedurii de emitere a avizului de gospodărire a apelor, care include evaluarea impactului asupra corpurilor de apă.
(3) Procedura prevăzută la alin. (1) face parte integrantă din procedura de emitere a aprobării de dezvoltare a oricărui proiect public şi privat.
(4) Etapele prevăzute la alin. (1) se aplică proiectelor, după parcurgerea evaluării iniţiale a proiectului, astfel cum este prevăzut la art. 8 din prezenta lege.
(5) Etapele necesare parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului integrează etapele procedurii de evaluare adecvată a efectelor potenţiale ale proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar şi se corelează cu etapele din procedura de emitere a avizului de gospodărire a apelor, în vederea obţinerii aprobării de dezvoltare pentru orice proiect public şi privat.
Art. 2. -
(1) Procedura de evaluare a impactului asupra mediului, care include şi procedura de evaluare adecvată, este condusă de autorităţile competente pentru protecţia mediului, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu competenţele stabilite prin prezenta lege.
(2) Procedura de emitere a avizului de gospodărire a apelor este condusă de autorităţile competente de gospodărire a apelor, în conformitate cu legislaţia specifică în vigoare.
(3) Responsabilitatea coordonării procedurilor prevăzute la alin. (1) şi (2) revine autorităţilor competente pentru protecţia mediului.
Acesta este un fragment din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(4) Evaluarea impactului asupra mediului stabileşte cadrul unei abordări integrate prin informarea şi consultarea tuturor autorităţilor cu responsabilităţi în domeniul protecţiei mediului şi participarea acestora în cadrul unei comisii de analiză tehnică (CAT) organizate la nivelul judeţului unde se află amplasamentul proiectului sau, după caz, la nivel central pentru proiectele aflate în competenţa autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(5) Comisia de analiză tehnică este formată din reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale şi/sau locale, conform art. 6 alin. (4) din prezenta lege.
(6) Pentru proiectele care ar putea afecta o arie naturală protejată, comisia de analiză tehnică include şi administratorul/custodele acesteia sau, după caz, autoritatea responsabilă cu administrarea ariilor naturale protejate neatribuite în administrare/custodie, căreia titularul proiectului îi înaintează documentaţia necesară în vederea emiterii avizului.
(7) În funcţie de specificul proiectului, comisia de analiză tehnică poate include reprezentanţi ai autorităţilor publice de reglementare sau control/instituţii publice/foruri naţionale de ştiinţă şi cultură/institute de cercetare, proiectare sau consultanţă, precum: Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, Institutul Geologic al României, Agenţia Nucleară pentru Deşeuri Radioactive, Academia Română, Institutul de Economie Naţională, Sucursala de Inginerie Tehnologică Obiective Nucleare (CITON), precum şi alte instituţii, după caz.
(8) Autorităţile publice participante în cadrul comisiei de analiză tehnică pot propune participarea în cadrul şedinţelor, cu rol consultativ, a unor specialişti, cercetători şi/sau cadre didactice universitare cu activitate recunoscută în domeniul respectiv, în vederea asigurării asistenţei tehnice, ştiinţifice sau juridice suplimentare necesare.
(9) Pentru proiectele aflate în competenţa Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, reprezentanţii acesteia participă la şedinţele comisiei de analiză tehnică stabilite la nivelul judeţului/judeţelor pe raza căruia/cărora este amplasat perimetrul proiectului.
(10) Pentru proiectele aflate în competenţa Administraţiei Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunării", reprezentanţii acesteia participă la şedinţele comisiei de analiză tehnică stabilite la nivelul judeţului/judeţelor pe raza căruia/cărora este amplasat perimetrul proiectului.
Art. 3. -
Definiţiile unor termeni specifici utilizaţi în prezenta procedură sunt cele prevăzute în prezenta lege, în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în legislaţia naţională specifică.
Art. 4. -
Acesta este un fragment din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(1) Tarifele pentru derularea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului sunt stabilite prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(2) Tarifele se achită în avans, pe etape de procedură, prin virament sau la sediul autorităţii pentru protecţia mediului care are responsabilităţi în aplicarea procedurii conform competenţelor stabilite prin prezenta procedură.
(3) În situaţiile prevăzute la art. 7 din prezenta procedură, tarifele se încasează de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului care derulează etapa de procedură.
Art. 5. -
(1) Pentru proiectele prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 la prezenta lege, pentru cele care intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru cele care intră sub incidenţa art. 48 şi 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, procedura de evaluare a impactului asupra mediului nu poate fi iniţiată şi efectuată după ce lucrările de investiţie au fost demarate sau proiectele au fost realizate.
(2) Orice proiect care nu are o legătură directă ori nu este necesar pentru managementul ariei naturale protejate de interes comunitar, dar care ar putea afecta în mod semnificativ aria, singur sau în combinaţie cu alte proiecte, este supus unei evaluări adecvate a efectelor potenţiale asupra ariei naturale protejate de interes comunitar, avându-se în vedere obiectivele de conservare a acesteia.
(3) Proiectele care se construiesc pe ape sau care au legătură cu apele şi care pot conduce la neîndeplinirea obiectivelor de mediu pentru corpurile de apă de suprafaţă şi subterane, definite de legislaţia specifică în vigoare, sunt supuse evaluării impactului asupra corpurilor de apă.
(4) În situaţia în care o investiţie se amplasează pe terenuri aflate în raza teritorială a mai multor unităţi administrativ- teritoriale învecinate, evaluarea impactului asupra mediului se realizează pentru întreaga investiţie.
(5) La punerea în funcţiune a investiţiilor aferente activităţilor pentru care este necesară emiterea autorizaţiei de mediu/autorizaţiei integrate de mediu, conform legislaţiei în vigoare, şi pe care autoritatea competentă pentru protecţia mediului le-a reglementat în faza de proiect conform prezentei metodologii, titularii sunt obligaţi să depună solicitarea şi să obţină această autorizaţie.
SECŢIUNEA a 2-a Competenţe pentru parcurgerea etapelor evaluării impactului asupra mediului
Acesta este un fragment din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 6. -
(1) Autorităţile publice teritoriale pentru protecţia mediului organizate la nivel judeţean şi la nivelul municipiului Bucureşti sunt responsabile pentru parcurgerea etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului şi pentru emiterea acordului de mediu pentru toate proiectele care fac obiectul prezentei proceduri şi ale căror amplasamente se situează pe teritoriul judeţului respectiv.
(2) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului este responsabilă pentru parcurgerea etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului şi pentru emiterea acordului de mediu pentru toate proiectele care fac obiectul prezentei procedurii al căror amplasament se întinde pe două sau mai multe judeţe.
(3) Pentru proiectele propuse a se realiza în perimetrul Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunării", autoritatea responsabilă pentru parcurgerea etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului şi pentru emiterea acordului de mediu este Administraţia Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunării".
(4) Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului este responsabilă pentru parcurgerea etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului şi pentru emiterea acordului de mediu pentru proiectele prevăzute la art. 19 şi 46 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului îndrumă şi coordonează procedura de evaluare a impactului asupra mediului pentru proiectele care au potenţial impact semnificativ transfrontalier, prin aplicarea prevederilor Legii nr. 22/2001 pentru ratificarea Convenţiei privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră, adoptată la Espoo la 25 februarie 1991, cu completările ulterioare.
(6) În aplicarea prezentei proceduri şi în funcţie de responsabilităţile stabilite la alin. (1) - (3), autorităţile pentru protecţia mediului sunt denumite în continuare autorităţi competente pentru protecţia mediului.
(7) În cazul în care există tipuri de proiecte care nu se pot încadra în niciuna dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) - (3), autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului stabileşte autorităţile competente.
(8) Autoritatea competentă pentru protecţia mediului poate angaja expertiză externă pentru analiza raportului privind impactul asupra mediului, a studiului de evaluare adecvată, precum şi a raportului de securitate, după caz, atunci când complexitatea proiectului este deosebită, conform prevederilor art. 12 alin. (11) din prezenta lege.
Art. 7. -
Acesta este un fragment din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Parcurgerea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului poate fi delegată, în totalitate sau în parte, după cum urmează:
a) de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, la agenţiile judeţene pentru protecţia mediului sau la Administraţia Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunării", după caz;
b) de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului la agenţiile judeţene pentru protecţia mediului.
SECŢIUNEA a 3-a Etapa de evaluare iniţială
Art. 8. -
(1) Pentru realizarea etapei de evaluare iniţială, titularul proiectului solicită emiterea acordului de mediu la autoritatea competentă pentru protecţia mediului, conform prevederilor art. 6 din prezenta procedură, prin depunerea unei notificări privind intenţia de realizare a proiectului, însoţită de certificatul de urbanism emis în condiţiile legii privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, planurile anexă la acesta şi dovada achitării tarifului aferent acestei etape.
(2) Conţinutul-cadru al notificării este prevăzut în anexa nr. 5.A.
(3) Pentru proiectele privind împădurirea terenurilor pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră sau pentru cele privind defrişarea în scopul schimbării destinaţiei terenului, prevăzute în anexa nr. 2 pct. 1 lit. d), titularul depune la autoritatea competentă pentru protecţia mediului, alături de documentele prevăzute la alin. (1), avizul favorabil al structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură în raza căreia se află amplasamentul proiectului.
Art. 9. -
(1) În termen de 15 zile de la primirea notificării, pe baza documentelor prevăzute la art. 8 din prezenta procedură şi a verificării amplasamentului, dacă este cazul, autoritatea competentă pentru protecţia mediului informează titularul, în scris, cu privire la:
Acesta este un fragment din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
a) clasarea notificării pentru proiectele care nu intră sub incidenţa prezentei legi, nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu intră sub incidenţa art. 48 şi 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi transmiterea unui punct de vedere cu precizarea "Nu se supune procedurii de evaluare a impactului asupra mediului", conform modelului din anexa nr. 5.B;
b) respingerea justificată a solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectele amplasate în zone cu restricţii de construire stabilite prin legislaţia din domeniul protecţiei mediului şi/sau gospodăririi apelor, cu precizarea neconformităţilor constatate şi/sau a actelor normative incidente ale căror prevederi nu sunt respectate, conform modelului din anexa nr. 5.C;
c) decizia privind necesitatea demarării procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, prin depunerea memoriului de prezentare, conform modelului din anexa nr. 5.D:
1. pentru proiectele aferente activităţilor care intră sub incidenţa prezentei legi; şi/sau
2. pentru proiectele care intră sub incidenţa prevederilor art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare; şi/sau
3. pentru proiectele care intră sub incidenţa legislaţiei din domeniul gospodăririi apelor.
(2) Memoriul de prezentare se întocmeşte conform conţinutului-cadru prevăzut în anexa nr. 5.E.
(3) Pentru proiectele care se construiesc pe ape sau care au legătură cu apele decizia etapei de evaluare iniţială conţine obligaţia titularului de a solicita avizul de gospodărire a apelor la autoritatea competentă în domeniul gospodăririi apelor, în conformitate cu prevederile legislaţiei specifice din domeniul gospodăririi apelor.
(4) Autoritatea competentă în domeniul gospodăririi apelor informează, în termen de maximum 5 zile, autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre depunerea solicitării avizului de gospodărire a apelor.
(5) Pentru proiectele care intră sub incidenţa legislaţiei privind controlul activităţilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, memoriul va fi însoţit de notificarea specifică acestei legislaţii.
Acesta este un fragment din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(6) Verificarea amplasamentului se finalizează cu întocmirea unui proces-verbal, întocmit conform modelului din anexa nr. 5.F.
(7) Pentru proiectele aflate în competenţa autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi a Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, termenul prevăzut la alin. (1) poate fi extins cu maximum 10 zile.
Acesta este un fragment din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.