Guvernul României
Ordonanţa de urgenţă nr. 27/2002 privind pieţele reglementate de mărfuri şi instrumente financiare derivate
Modificări (2), Respingeri de neconstituţionalitate (1), Referinţe (4), Referinţe în jurisprudenţăText publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 232 din 08 aprilie 2002.
În vigoare de la 08 aprilie 2002 până la 28 iulie 2004, fiind abrogat prin Lege 297/2004.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
TITLUL I Dispoziţii generale
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 1. -
Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte modul de reglementare, organizare, funcţionare şi supraveghere a societăţilor de bursă, burselor de mărfuri, membrilor burselor de mărfuri, precum şi a caselor de compensaţie.
Art. 2. -
Punerea în aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, supravegherea, precum şi controlul respectării dispoziţiilor sale sunt încredinţate Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, denumită în continuare C.N.V.M., învestită în acest scop cu puteri de reglementare şi supraveghere, incluzând puterea de autorizare, delegare, decizie, interdicţie, intervenţie, monitorizare, inspecţie, anchetă şi sancţionare administrativă, în condiţiile, modalităţile şi limitele stabilite prin prezenta ordonanţă de urgenţă şi prin reglementările C.N.V.M.
Art. 3. -
C.N.V.M. este singura instituţie abilitată să autorizeze societăţile de bursă, casele de compensaţie şi asociaţiile profesionale cu personalitate juridică ca organisme cu putere de autoreglementare în condiţiile reglementărilor privind autorizarea organismelor de autoreglementare.
Art. 4. -
(1) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. activ suport - activul, precum marfa, titlul reprezentativ de marfă, activul financiar, fără a se limita la acestea, care stă la baza tranzacţionării instrumentelor financiare derivate pe pieţele dezvoltate de bursele de mărfuri;
2. activ financiar - activul ce consacră drepturi băneşti ale deţinătorului acestuia, precum şi drepturi asupra veniturilor viitoare rezultate din valorificarea unor fonduri. Activele financiare includ, fără a se limita la acestea:
a) valori mobiliare;
b) efecte de comerţ emise de către o societate comercială;
c) instrumente sintetice de tipul indicilor bursieri;
d) rata dobânzii, instrumente sintetice care au la bază rata dobânzii;
e) instrumente având la bază moneda naţională, devize convertibile;
f) contracte futures, contracte cu opţiuni, alte instrumente financiare derivate calificate astfel de C.N.V.M.;
3. apel în marjă - cererea cu titlu de obligativitate pentru încadrarea în limitele impuse contului în marjă;
4. broker - persoana fizică atestată de consiliul bursei de mărfuri şi autorizată de C.N.V.M. să negocieze cereri şi oferte şi să încheie tranzacţii exclusiv în numele unui membru al bursei de mărfuri;
5. casă de compensaţie - societatea comercială sau departamentul din cadrul societăţii de bursă care efectuează zilnic pentru membrii compensatori reevaluarea poziţiilor deschise, calculul şi reţinerea garanţiilor, compensarea şi decontarea;
6. client - persoana fizică sau juridică parte într-un contract de intermediere încheiat cu un membru al bursei de mărfuri;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
7. cont de client - contul din evidenţele membrului bursei de mărfuri, în care sunt evidenţiate sumele, valorile şi bunurile clientului, precum şi obligaţiile asumate şi drepturile dobândite de acesta din tranzacţiile încheiate la bursa de mărfuri;
8. cont în marjă - contul în care se evidenţiază sumele, valorile sau bunurile necesare garantării poziţiilor deschise, precum şi drepturile dobândite şi obligaţiile asumate;
9. contracte forward - contracte ce creează pentru părţi obligaţia de a vinde, respectiv de a cumpăra o anumită marfă la un preţ convenit în momentul încheierii tranzacţiei şi care se execută prin livrarea efectivă a mărfii şi plata preţului la o anumită dată viitoare;
10. contracte futures - contracte standardizate care creează pentru părţi obligaţia de a vinde sau de a cumpăra un anumit activ suport la data scadenţei şi la un preţ convenit la momentul încheierii tranzacţiei;
11. contracte cu opţiuni (opţiuni) - contracte standardizate care, în schimbul plăţii unei prime, creează pentru cumpărătorul opţiunii dreptul, dar nu şi obligaţia, de a cumpăra sau de a vinde un anumit activ suport la un preţ prestabilit, numit preţ de exercitare, până la sau la data expirării;
12. contracte spot - contracte cu executare imediată prin livrarea efectivă a mărfii şi plata preţului;
13. data expirării - ziua din luna şi anul până la care sau la care poate avea loc exercitarea unei opţiuni;
14. data scadenţei - ziua din luna şi anul la care s-a convenit executarea obligaţiilor asumate prin tranzacţiile încheiate pe pieţele dezvoltate de bursele de mărfuri;
15. informaţii privilegiate - informaţiile de orice natură privitoare la operaţiunile de bursă sau activele tranzacţionate care nu au devenit încă publice şi a căror divulgare ar putea influenţa cotaţiile sau alte aspecte ale tranzacţiilor prin bursele de mărfuri;
16. instrumente financiare derivate - contractele futures, opţiunile, precum şi alte asemenea instrumente calificate astfel de C.N.V.M., ale căror active suport includ marfa, titlul reprezentativ de marfă sau activul financiar;
17. investitor - orice persoană fizică sau juridică care urmăreşte obţinerea de profit din tranzacţiile încheiate la o bursă de mărfuri în contul său;
18. încheierea unei tranzacţii - acordul de voinţă dat asupra unuia sau mai multor contracte spot, forward, futures sau cu opţiuni identice;
19. închiderea unei poziţii deschise - stingerea de către client, membrul bursei, membrul compensator sau casa de compensaţie a obligaţiilor contractuale dintr-o poziţie deschisă, prin efectuarea unei tranzacţii în sens contrar sau prin exercitarea dreptului conferit de opţiune;
20. marfă - orice bun mobil, inclusiv mobil prin anticipaţie, fungibil prin natura sa, precum şi orice serviciu standardizat;
21. membru al bursei de mărfuri - persoana juridică care, îndeplinind condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi regulamentele C.N.V.M., are dreptul de a încheia tranzacţii pe una sau mai multe pieţe dezvoltate de bursa de mărfuri;
22. membru compensator - persoana juridică care, îndeplinind condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi regulamentele C.N.V.M., are dreptul să înregistreze tranzacţiile cu instrumente financiare derivate la o casă de compensaţie;
23. ordin de bursă - instrucţiunea fermă care consemnează modalitatea de negociere a unei cereri sau oferte pe pieţele la disponibil sau a instrumentelor financiare derivate;
24. pieţe la disponibil - pieţele specializate, dezvoltate de o bursă de mărfuri, care asigură condiţiile pentru încheierea de tranzacţii cu contracte spot şi forward;
25. pieţe ale instrumentelor financiare derivate - pieţe specializate, dezvoltate de o bursă de mărfuri care asigură condiţiile pentru încheierea de tranzacţii cu instrumente financiare derivate;
26. pieţe reglementate - pieţe la disponibil sau ale instrumentelor financiare derivate, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
a) funcţionează regulat şi operează în mod ordonat;
b) respectă reglementările C.N.V.M., precum şi regulamentele bursei de mărfuri autorizate de C.N.V.M., care definesc condiţiile de acces pe piaţă, precum şi cele de operare;
c) respectă cerinţe de raportare şi transparenţă, în vederea asigurării protecţiei investitorilor;
27. poziţii deschise - totalitatea instrumentelor financiare derivate, înregistrate la casa de compensaţie, care nu au ajuns la scadenţă sau ale căror drepturi nu au fost exercitate ori ale căror obligaţii nu au fost stinse;
28. preţ de exercitare - preţul la care deţinătorul unei opţiuni poate să îşi exercite dreptul de cumpărare sau de vânzare;
29. societate de brokeraj - societatea comercială autorizată de C.N.V.M. să presteze servicii de negociere a cererilor şi ofertelor şi de încheiere de tranzacţii pe pieţele dezvoltate de o bursă de mărfuri în cont propriu şi în contul clienţilor sau numai în cont propriu;
30. societate de bursă - societatea comercială pe acţiuni, constituită conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi prezentei ordonanţe de urgenţă, autorizată de C.N.V.M., autonomă în raport cu participanţii la piaţă care prestează servicii de interes public prin intermediul bursei de mărfuri înfiinţate;
31. trader - persoana fizică atestată profesional de către consiliul bursei de mărfuri şi autorizată de C.N.V.M., care are în atribuţia sa negocierea cererilor şi ofertelor, precum şi încheierea de tranzacţii exclusiv în nume şi pe cont propriu numai pe pieţele instrumentelor financiare derivate.
(2) Termenii, abrevierile şi expresiile nedefinite la alin. (1) şi care sunt definite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investiţii financiare şi pieţele reglementate, respectiv în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2002 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare, au înţelesul prevăzut în cuprinsul acestora.
(3) Calificarea unei persoane, instituţii, situaţii, informaţii, operaţiuni sau a unui act juridic ori instrument negociabil, cu privire la includerea în sau excluderea din sfera termenilor şi expresiilor cu semnificaţia stabilită prin prezenta ordonanţă de urgenţă, în vederea determinării incidenţei dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, se poate face de către C.N.V.M. din oficiu sau la cererea părţii interesate.
(4) Casa de compensaţie, membrii compensatori, bursa de mărfuri, membrii bursei de mărfuri, brokerii, traderii şi orice altă entitate care operează pe o bursă de mărfuri vor asigura confidenţialitatea asupra conturilor deschise şi a structurii acestora, cu excepţiile prevăzute de legislaţia în vigoare şi de regulamentele burselor de mărfuri şi ale caselor de compensaţie.
(5) În caz de litigiu actele individuale emise de C.N.V.M. cu privire la calificările prevăzute la alin. (3) pot fi atacate cu recurs în faţa Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ.
TITLUL II Bursele de mărfuri
CAPITOLUL 1 Societatea de bursă
Art. 5. -
(1) Societatea de bursă se constituie sub forma unei societăţi pe acţiuni, persoană juridică română, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Societatea de bursă emite acţiuni nominative care trebuie să fie plătite în întregime, exclusiv în numerar, la momentul depunerii cererii de autorizare.
(3) Un acţionar al societăţii de bursă nu poate să deţină direct sau prin persoane implicate mai mult de 5% din acţiunile ordinare emise de aceasta.
(4) Capitalul minim subscris şi vărsat al unei societăţi de bursă este stabilit prin reglementări emise de C.N.V.M.
(5) La constituire societatea de bursă solicită C.N.V.M. autorizaţia de înfiinţare, în temeiul căreia se va putea înregistra la oficiul registrului comerţului. În baza dovezii de înregistrare la oficiul registrului comerţului societatea de bursă solicită C.N.V.M. autorizaţia de funcţionare.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(6) Condiţiile care stau la baza autorizaţiei emise de C.N.V.M. trebuie menţinute pe toată durata de existenţă a unei societăţi de bursă. Orice modificare a acestora este supusă autorizării C.N.V.M.
(7) Regulamentele societăţii de bursă, ale burselor de mărfuri, precum şi orice modificare a acestora sunt supuse autorizării C.N.V.M.
Art. 6. -
Obiectul principal de activitate al societăţii de bursă este înfiinţarea şi administrarea bursei de mărfuri. Societatea de bursă poate, de asemenea, îndeplini activităţi conexe, cum ar fi: organizarea de licitaţii pentru vânzări şi achiziţii de produse, servicii şi lucrări, active ale persoanelor juridice şi fizice, realizarea, administrarea şi comercializarea sistemelor informatice specifice burselor de mărfuri, organizarea de seminarii şi cursuri în scopul pregătirii participanţilor în domeniul burselor de mărfuri sau alte activităţi calificate astfel de C.N.V.M.
Art. 7. -
(1) Bursa de mărfuri, precum şi totalitatea bunurilor corporale şi necorporale necesare organizării şi funcţionării acesteia fac parte din fondul de comerţ al societăţii de bursă.
(2) Societatea de bursă va asigura logistica şi personalul de specialitate necesare funcţionării în condiţii optime a bursei de mărfuri.
(3) Pentru administrarea bursei de mărfuri înfiinţate de aceasta, societatea de bursă stabileşte şi percepe cotizaţii, tarife şi comisioane care intră în vigoare după aprobarea lor de către C.N.V.M.
Art. 8. -
Societatea de bursă are legitimare procesuală activă, respectiv pasivă, pentru orice drepturi şi obligaţii, pretenţii şi reclamaţii legate de activitatea bursei de mărfuri înfiinţate şi, dacă este cazul, de cea a casei de compensaţie organizate ca departament.
Art. 9. -
(1) Adunarea generală a acţionarilor societăţii de bursă hotărăşte, la propunerea acţionarilor sau a consiliului de administraţie, în condiţiile de cvorum stabilite de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru adunarea generală ordinară, şi asupra următoarelor:
a) înfiinţarea, funcţionarea şi desfiinţarea bursei de mărfuri;
b) înfiinţarea, funcţionarea şi desfiinţarea comisiilor;
c) admiterea categoriei traderilor ca operatori la tranzacţionarea pe pieţele instrumentelor financiare derivate dezvoltate de bursa de mărfuri;
d) ratificarea hotărârilor consiliului de administraţie privind:
1. aprobarea regulamentelor bursei de mărfuri;
2. admiterea de membri ai bursei în condiţiile art. 10 lit. c);
3. pierderea dreptului de tranzacţionare al membrilor bursei de mărfuri;
4. retragerea de la tranzacţionare, la cerere, a membrilor bursei de mărfuri;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
5. categoriile, nivelurile şi plafoanele comisioanelor şi tarifelor practicate;
6. admiterea traderilor la tranzacţionarea pe pieţele instrumentelor financiare derivate, dezvoltate de bursa de mărfuri;
7. numirea preşedintelui şi a membrilor consiliului bursei de mărfuri.
(2) Termenul de întrunire a adunării generale a acţionarilor pentru ratificarea hotărârilor consiliului de administraţie conform alin. (1) lit. d) nu poate fi în nici un caz mai mare de 60 de zile de la data hotărârilor respective.
Art. 10. -
Acţionarii societăţii de bursă au, pe lângă drepturile prevăzute de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele drepturi specifice:
a) dreptul de a tranzacţiona în bursa de mărfuri numai cu autorizarea acestora de către C.N.V.M.;
b) dreptul de a dobândi calitatea de membru compensator, în situaţia în care casa de compensaţie este organizată ca departament al societăţii de bursă;
c) dreptul de a transmite, către orice persoană juridică agreată de societatea de bursă, folosinţa unuia sau mai multor locuri de tranzacţionare;
d) dreptul de a deţine unul sau mai multe locuri de tranzacţionare în condiţiile actului constitutiv al societăţii de bursă.
Art. 11. -
Societatea de bursă, în vederea asigurării condiţiilor minimale de funcţionare stabilite prin reglementările C.N.V.M., va repartiza profitul net cu prioritate pentru modernizarea şi dezvoltarea bursei de mărfuri înfiinţate de aceasta.
CAPITOLUL 2 Bursele de mărfuri
SECŢIUNEA 1 Prevederi generale
Art. 12. -
(1) Bursele de mărfuri sunt pieţe de interes public care asigură, în condiţii centralizate de negociere, eficienţă şi transparenţă, efectuarea de operaţiuni privind:
a) vânzări şi cumpărări de mărfuri pe pieţe la disponibil;
b) vânzări şi cumpărări, pe pieţe la disponibil, de titluri reprezentative de mărfuri;
c) vânzări şi cumpărări de instrumente financiare derivate;
d) navlosiri şi negocieri de asigurări maritime şi fluviale de nave şi încărcătură;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
e) vânzări şi cumpărări de alte instrumente autorizate de C.N.V.M.
(2) Reglementările, cotaţiile burselor de mărfuri, precum şi volumul tranzacţionat sunt informaţii de interes public şi trebuie făcute accesibile publicului.
Art. 13. -
(1) O bursă de mărfuri se înfiinţează în baza autorizării C.N.V.M. numai de către o societate de bursă. Orice modificare a condiţiilor în baza cărora s-a obţinut autorizaţia C.N.V.M. este supusă autorizării acesteia.
(2) O bursă de mărfuri dezvoltă pieţe numai după ce minimum 20 de entităţi, astfel cum sunt ele definite la art. 18 alin. (1), au fost autorizate sau, după caz, avizate să desfăşoare tranzacţii la bursa respectivă.
(3) Activitatea curentă de administrare a unei burse de mărfuri este asigurată de consiliul bursei de mărfuri.
SECŢIUNEA a 2-a Consiliul bursei de mărfuri
Art. 14. -
(1) Conducerea bursei de mărfuri este încredinţată consiliului bursei de mărfuri, numit de consiliul de administraţie al societăţii de bursă pentru un mandat de 4 ani, sub condiţia ratificării de către adunarea generală a acţionarilor conform art. 9 alin. (1) lit. d) pct. 7.
(2) Persoanele care sunt propuse să facă parte din consiliul bursei de mărfuri trebuie anterior validate individual de către C.N.V.M.
(3) Membrii consiliului bursei de mărfuri trebuie să fie domiciliaţi în România şi să îndeplinească condiţiile de integritate, pregătire şi experienţă profesională impuse prin reglementările C.N.V.M.
(4) Membrii consiliului bursei de mărfuri nu pot fi administratori, cenzori, auditori, acţionari sau asociaţi la o altă societate de bursă, la o altă casă de compensaţie, consultant de investiţii şi nu pot face parte din consiliul unei alte burse de mărfuri sau dintr-o structură similară acesteia, specifică unei pieţe reglementate.
(5) În cazul apariţiei unei situaţii de incompatibilitate ori a unui impediment legal, a imposibilităţii definitive de exercitare a mandatului ori în caz de vacanţă a postului, consiliul de administraţie al societăţii de bursă va desemna o altă persoană care va fi validată de C.N.V.M., în condiţiile alin. (2), pentru exercitarea mandatului până la expirarea acestuia.
Art. 15. -
(1) Consiliul bursei de mărfuri are următoarele atribuţii:
a) elaborează propriul regulament de organizare şi funcţionare şi îl supune spre aprobare consiliului de administraţie al societăţii de bursă;
b) elaborează regulamentele necesare funcţionării bursei de mărfuri, le propune spre aprobare consiliului de administraţie al societăţii de bursă, supraveghează şi asigură respectarea acestora;
c) propune consiliului de administraţie sau stabileşte, în cazul în care i s-a delegat această atribuţie, categoriile, nivelurile şi plafoanele comisioanelor şi tarifelor practicate de bursa de mărfuri;
d) atestă brokerii şi traderii care operează în bursa de mărfuri;
e) propune consiliului de administraţie admiterea de membri ai bursei de mărfuri;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
f) propune consiliului de administraţie pierderea dreptului de tranzacţionare al membrilor bursei de mărfuri, brokerilor sau traderilor;
g) hotărăşte suspendarea dreptului de tranzacţionare al membrilor bursei de mărfuri, brokerilor sau traderilor pentru o perioadă de până la 6 luni;
h) elaborează şi transmite rapoartele cerute prin reglementările C.N.V.M. cu privire la funcţionarea bursei de mărfuri;
i) supraveghează existenţa şi ţinerea corectă a registrelor şi a altor documente privind tranzacţionarea în bursa de mărfuri, stabilite prin reglementările C.N.V.M.;
j) supune spre avizare C.N.V.M. tranzacţionarea pe piaţa instrumentelor financiare derivate de noi instrumente financiare derivate şi de noi active suport;
k) numeşte coordonatorii şedinţelor de tranzacţionare;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite sau delegate de consiliul de administraţie al societăţii de bursă respective, stabilite prin actul constitutiv al acesteia ori prin regulamentele de organizare şi funcţionare ale bursei de mărfuri.
(2) Consiliul bursei de mărfuri îşi poate desfăşura activitatea pe secţiuni, dacă modul de organizare a bursei de mărfuri necesită aceasta.
(3) Activitatea consiliului bursei de mărfuri este coordonată de un preşedinte, numit de consiliul de administraţie al societăţii de bursă dintre membrii consiliului bursei de mărfuri.
(4) În cazul în care nu este şi administrator, preşedintele consiliului bursei de mărfuri are dreptul de a participa, cu rol consultativ, la şedinţele consiliului de administraţie al societăţii de bursă.
(5) Organizarea şi modul de lucru ale consiliului bursei de mărfuri se stabilesc de către consiliul de administraţie.
TITLUL III Operatorii la bursa de mărfuri
CAPITOLUL I Membrii bursei de mărfuri
Art. 16. -
(1) În condiţiile stabilite de actul constitutiv al societăţii de bursă acţionarii pot dobândi unul sau mai multe locuri de tranzacţionare la bursa de mărfuri.
(2) Acţionarii unei societăţi de bursă pot transmite folosinţa locurilor de tranzacţionare la bursa respectivă uneia sau mai multor societăţi comerciale persoane juridice române, agreate de societatea de bursă, în scopul exclusiv de a negocia şi încheia tranzacţii, precum şi societăţilor de servicii de investiţii financiare din alt stat, autorizate de C.N.V.M. să presteze în mod direct servicii de investiţii financiare pe teritoriul României.
Art. 17. -
Pentru a fi autorizată sau, după caz, avizată ca membru al unei burse de mărfuri, o entitate trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să deţină dreptul de tranzacţionare în bursa de mărfuri respectivă, fie în calitate de acţionar al societăţii de bursă, fie în condiţiile art. 16 alin. (2);
b) să îndeplinească cumulativ condiţiile prevăzute de reglementările C.N.V.M. şi ale bursei de mărfuri.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 18. -
(1) Pot dobândi calitatea de membru al unei burse de mărfuri în condiţiile art. 17:
a) societăţi de servicii de investiţii financiare, în baza autorizării C.N.V.M.;
b) bănci, cu avizul C.N.V.M., pentru tranzacţii pe pieţele instrumentelor financiare derivate;
c) societăţi de brokeraj, în baza autorizării C.N.V.M.;
d) societăţi comerciale, cu avizul C.N.V.M., exclusiv pentru tranzacţii pe pieţele la disponibil, în nume propriu şi pe contul lor;
e) alte entităţi autorizate de C.N.V.M.
(2) Operaţiunile pe pieţele dezvoltate de bursele de mărfuri pot fi efectuate numai de către membrii burselor de mărfuri autorizaţi sau, după caz, avizaţi, precum şi de către traderii autorizaţi de C.N.V.M., în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 19. -
(1) Dreptul de a tranzacţiona al unui membru al bursei de mărfuri se suspendă motivat, prin hotărârea consiliului bursei de mărfuri, pentru maximum 6 luni, sau se pierde prin hotărârea consiliului de administraţie al societăţii de bursă, în condiţiile şi în situaţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, de reglementările C.N.V.M., precum şi de regulamentele bursei de mărfuri.
(2) Membrul sancţionat conform alin. (1) este ţinut să îndeplinească obligaţiile rezultate din tranzacţiile încheiate înainte de momentul sancţionării.
Art. 20. -
(1) Pentru promovarea, susţinerea şi protejarea intereselor lor membrii unei burse de mărfuri pot constitui asociaţia bursei de mărfuri.
(2) La nivelul unei burse de mărfuri se poate constitui o singură asociaţie agreată de societatea de bursă.
Art. 21. -
Asociaţia bursei de mărfuri va fi consultată cu privire la deciziile luate de consiliul bursei de mărfuri care pot afecta costul, natura, caracteristicile tehnice sau structura serviciilor oferite de societatea de bursă.
Art. 22. -
Membrii bursei de mărfuri prevăzuţi la art. 18 alin. (1) lit. a), b), c) şi, după caz, lit. e) pot presta pe cont propriu, respectiv pe contul clienţilor, următoarele servicii de brokeraj:
a) negocierea cererilor şi ofertelor şi încheierea tranzacţiilor pe pieţele dezvoltate de bursa de mărfuri;
b) negocierea şi încheierea operaţiunilor privind navlosiri şi asigurări maritime şi fluviale de nave şi încărcătură;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
c) gestiunea sumelor, valorilor şi bunurilor depuse pentru garantarea tranzacţiilor încheiate şi plata obligaţiilor asumate;
d) servicii conexe prevăzute de reglementările C.N.V.M.
Art. 23. -
(1) Membrii bursei de mărfuri negociază cererile şi ofertele şi încheie tranzacţii folosind exclusiv sistemele de tranzacţionare ale bursei de mărfuri.
(2) Negocierea cererilor şi ofertelor şi încheierea tranzacţiilor de către membrul bursei de mărfuri pe pieţele instrumentelor financiare derivate se face numai dacă, în prealabil, acesta a dobândit calitatea de membru compensator sau a încheiat un contract de compensare cu un membru compensator.
Art. 24. -
Membrii bursei de mărfuri menţionaţi la art. 18 alin. (1) lit. a), b), c) şi, după caz, lit. e) au următoarele drepturi, care se constituie şi ca obligaţii corelative ale clienţilor:
a) să solicite clienţilor sumele, valorile sau bunurile necesare în vederea negocierii ordinelor primite de la aceştia;
b) să solicite clienţilor garanţii suplimentare pentru acoperirea riscului financiar propriu rezultat din obligaţiile asumate pe contul acestora;
c) să încheie tranzacţii pe contul unui client în scopul închiderii de poziţii pentru care clientul nu poate asigura sumele necesare garantării;
d) să solicite clienţilor notificare privind orice modificare a datelor şi informaţiilor cuprinse în contractul de intermediere, precum şi despre orice modificare a situaţiei lor financiare care poate să afecteze executarea obligaţiilor viitoare;
e) să solicite clienţilor notificarea de îndată a declanşării procedurii de reorganizare judiciară sau faliment asupra acestora;
f) să solicite clienţilor să se abţină de la orice acţiuni sau inacţiuni menite să creeze prejudicii operatorilor la o bursă de mărfuri, societăţilor de bursă şi caselor de compensaţie.
Art. 25. -
Membrii bursei de mărfuri menţionaţi la art. 18 alin. (1) lit. a), b), c) şi, după caz, lit. e) au următoarele obligaţii, care se constituie şi ca drepturi ale clienţilor:
a) să informeze clientul asupra riscurilor pe care acesta şi le asumă în urma încheierii de tranzacţii;
b) să informeze clientul cu privire la rezultatul negocierii ordinului de bursă dat de acesta, precum şi cu privire la situaţia contului său;
c) să păstreze confidenţialitatea în legătură cu persoana pe contul căreia negociază, cu excepţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, regulamentele C.N.V.M., ale societăţii de bursă şi, dacă este cazul, ale casei de compensaţie;
d) să evidenţieze şi să trateze distinct ca bunuri ale clientului toate sumele, valorile şi bunurile primite în scopul garantării tranzacţiilor încheiate şi/sau îndeplinirii obligaţiilor asumate; aceste sume, valori şi bunuri vor fi înregistrate separat şi nu vor fi confundate cu fondurile membrului respectiv ori utilizate în folosul altui client;
e) să răspundă faţă de clienţi pentru încheierea defectuoasă de tranzacţii în contul acestora;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
f) să pună la dispoziţie clientului, la cererea acestuia, sumele, valorile şi bunurile aflate în contul acestuia şi care sunt libere de obligaţii.
Art. 26. -
Membrii bursei de mărfuri menţionaţi la art. 18 alin. (1) lit. a), b), c) şi, după caz, lit. e) au următoarele obligaţii:
a) să solicite clientului suma minimă necesară stabilită de membrul compensator pentru garantarea poziţiilor deschise în contul clientului, conform reglementărilor C.N.V.M. şi ale casei de compensaţie;
b) să nu negocieze un ordin de bursă în cazul în care clientul nu a constituit sumele, valorile şi bunurile necesare garantării obligaţiilor ce se pot naşte în urma încheierii unei tranzacţii;
c) să deschidă şi să ţină registrele specifice;
d) să respecte în încheierea tranzacţiilor priorităţile de executare a ordinelor de bursă stabilite de C.N.V.M. şi de regulamentele bursei de mărfuri;
e) să notifice de îndată societăţii de bursă, casei de compensaţie şi membrului compensator declanşarea unei proceduri de reorganizare judiciară sau faliment asupra clienţilor care au obligaţii în derulare faţă de societatea de bursă şi/sau faţă de casa de compensaţie;
f) să notifice de îndată societăţii de bursă, casei de compensaţie, membrului compensator şi clienţilor proprii declanşarea unei proceduri de reorganizare judiciară sau faliment asupra lor.
Art. 27. -
Membrilor bursei de mărfuri menţionaţi la art. 18 alin. (1) lit. a), b), c) şi, după caz, lit. e) le este interzis:
a) să se asocieze cu alt membru al bursei de mărfuri în vederea executării ordinelor de bursă;
b) să încheie tranzacţii prin intermediul unui alt membru al bursei de mărfuri;
c) să negocieze cereri şi oferte şi să încheie tranzacţii în contul unei persoane aflate în reorganizare judiciară sau faliment;
d) să înregistreze în contul clienţilor alte tranzacţii decât cele încheiate prin bursa de mărfuri;
e) să menţină deschise, pentru un client, poziţii de sensuri contrare la aceleaşi instrumente financiare derivate sau aceeaşi serie de opţiuni;
f) să încheie tranzacţii pe contul unui client în scopul închiderii de poziţii în lipsa unui ordin al acelui client, dacă acesta dispune de sumele sau bunurile necesare garantării poziţiilor deschise;
g) să sugereze clienţilor, prin orice mijloace, garantarea obţinerii de profituri sau a limitării pierderilor;
h) să facă publicitate propriilor activităţi într-o manieră care ar putea sugera obţinerea de profituri sigure.
Art. 28. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Membrilor bursei de mărfuri menţionaţi la art. 18 alin. (1) lit. d) le este interzis:
a) să se asocieze cu un alt membru al bursei de mărfuri în vederea executării ordinelor de bursă;
b) să încheie tranzacţii prin intermediul unui alt membru al bursei de mărfuri pe pieţele pentru care are avizul C.N.V.M. de tranzacţionare în nume şi pe cont propriu;
c) să înregistreze în evidenţele specifice în nume şi pe cont propriu alte tranzacţii ca fiind încheiate prin bursa de mărfuri;
d) să negocieze cereri şi oferte şi să încheie tranzacţii pe seama altor persoane.
Art. 29. -
(1) Membrii unei burse de mărfuri menţionaţi la art. 18 alin. (1) lit. a), b), c) şi, după caz, lit. e) pot efectua, în contul clienţilor, serviciile prevăzute în prezentul capitol numai în baza unui contract de intermediere.
(2) În urma încheierii contractului de intermediere membrul bursei de mărfuri deschide clientului un cont de client.
CAPITOLUL 2 Brokerul
Art. 30. -
(1) Brokerul este persoana fizică atestată profesional de către consiliul bursei de mărfuri şi autorizată de C.N.V.M., aflată în relaţii prevăzute de dreptul muncii cu un membru al bursei de mărfuri.
(2) Atestarea profesională a brokerului se face conform reglementărilor societăţii de bursă, separat pentru pieţele la disponibil, pieţele instrumentelor financiare derivate, precum şi pentru pieţele destinate navlosirilor şi negocierii asigurărilor maritime şi fluviale de nave şi de încărcătură.
Art. 31. -
(1) Brokerul este autorizat de C.N.V.M., la cererea membrului bursei de mărfuri angajator, în baza atestatului profesional obţinut de la consiliul bursei de mărfuri la care intenţionează să negocieze şi să încheie tranzacţii.
(2) Condiţiile necesare calificării pentru calitatea de broker şi procedura de autorizare sunt cele prevăzute de reglementările C.N.V.M.
Art. 32. -
Brokerului îi este interzis:
a) să fie acţionar cu poziţie de control, administrator, auditor sau cenzor, după caz, la o societate de bursă sau casă de compensaţie, la un membru al bursei de mărfuri sau consultant de investiţii;
b) să negocieze cereri şi oferte şi să încheie tranzacţii fără a folosi sistemele de tranzacţionare puse la dispoziţie de bursa de mărfuri;
c) să deţină cont la un membru al bursei de mărfuri şi să încheie tranzacţii în contul său, direct sau prin persoane interpuse;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
d) să divulge sub orice formă vreo informaţie cuprinsă într-un ordin de bursă primit sau la care are acces.
Art. 33. -
(1) Brokerul este obligat să negocieze cererile şi ofertele şi să încheie tranzacţii strict în conformitate cu ordinele de bursă primite.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale brokerul va acţiona cu diligenţă profesională maximă.
(3) Orice informaţii cuprinse într-un ordin de bursă primit de broker, precum şi orice informaţii referitoare la tranzacţiile încheiate de un broker în conturile clienţilor vor fi considerate informaţii privilegiate.
CAPITOLUL 3 Traderul
Art. 34. -
(1) Societatea de bursă elaborează regulamentul specific privind regimul traderilor pentru pieţele instrumentelor financiare derivate.
(2) Traderul este persoana fizică atestată de consiliul bursei de mărfuri şi autorizată de C.N.V.M. să opereze direct în sistemul de tranzacţionare al unei burse de mărfuri.
(3) Traderul are dreptul de a dispune de sumele, valorile şi bunurile, aflate în contul său la membrul compensator, comunicate ca fiind libere de obligaţii.
Art. 35. -
(1) Traderului îi este interzis:
a) să încheie cu alte persoane înţelegeri exprese sau tacite cu scopul de a acţiona concertat pe pieţele instrumentelor financiare derivate dezvoltate de bursele de mărfuri;
b) să negocieze şi să încheie tranzacţii pe seama altor persoane;
c) să dispună unui membru al bursei de mărfuri, direct sau prin interpuşi, negocierea şi încheierea, în numele sau în contul său, de tranzacţii pe pieţele instrumentelor financiare derivate pentru care a fost autorizat să opereze ca trader;
d) să se afle în relaţii prevăzute de dreptul muncii cu un membru al bursei de mărfuri.
(2) Interdicţiile prevăzute la art. 32 lit. a) şi b) sunt aplicabile şi traderului.
TITLUL IV Tranzacţiile la bursele de mărfuri
CAPITOLUL 1 Dispoziţii generale
Art. 36. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(1) În vederea atingerii scopului pentru care au fost înfiinţate bursele de mărfuri dezvoltă pieţe la disponibil sau pieţe ale instrumentelor financiare derivate.
(2) Pe pieţele dezvoltate de o bursă de mărfuri se tranzacţionează mărfuri fizice cu un grad ridicat de fungibilitate, cum ar fi: cereale, petrol, metale, servicii standardizate şi altele asemenea, aprobate de consiliul de administraţie al societăţii de bursă, precum şi instrumente financiare derivate având ca active suport mărfuri, titluri reprezentative de mărfuri, active financiare şi orice alte active suport aprobate de C.N.V.M.
Art. 37. -
(1) Serviciile de brokeraj sunt activităţi profesionale desfăşurate pe cont propriu sau în contul clienţilor, constând în operaţiuni cu mărfuri, titluri reprezentative de mărfuri ori instrumente financiare derivate, precum şi servicii conexe cum sunt: deţinerea de sume, valori sau bunuri ale clienţilor în scopul executării ordinelor şi/sau administrării portofoliilor acestora, consultanţă de investiţii.
(2) Toate operaţiunile încheiate într-o bursă de mărfuri sunt realizate şi înregistrate conform reglementărilor specifice. Regimul acestor operaţiuni în privinţa elementelor, formei, mecanismului, condiţiilor, efectelor, decontării, compensării şi înregistrării se stabileşte pe categorii, prin regulamente şi proceduri elaborate de consiliul bursei de mărfuri şi autorizate de C.N.V.M.
(3) Controlul intern al respectării prevederilor legale este efectuat de persoane autorizate de C.N.V.M., în condiţiile stabilite prin reglementările emise de aceasta.
Art. 38. -
(1) Orice tranzacţie efectuată la o bursă de mărfuri şi înregistrată în conformitate cu reglementările specifice acesteia este act de comerţ şi dă naştere unei obligaţii valabile, căreia nu i se poate opune excepţia de joc.
(2) Tranzacţiile încheiate la o bursă de mărfuri, care nu are autorizare de funcţionare emisă de C.N.V.M., sunt nule de drept.
Art. 39. -
(1) Serviciile de consultanţă de investiţii includ, fără a se limita la acestea: tehnica negocierii la bursa de mărfuri, analiza instrumentelor financiare derivate, a pieţelor la disponibil şi a pieţelor instrumentelor financiare derivate, analiza eficienţei investiţiilor, servicii de selectare şi administrare a portofoliului, servicii de evaluare şi gestionare a riscului, precum şi activităţi de publicare, furnizare de opinii şi recomandări de investiţii în active.
(2) Prestarea de servicii de consultanţă de investiţii exclude acceptarea, prelucrarea, executarea şi decontarea ordinelor clienţilor în scopul dobândirii şi înstrăinării de active şi/sau deţinerea de disponibilităţi băneşti sau active în contul clienţilor.
(3) Prestarea de servicii de consultanţă de investiţii cu titlu profesional se face de către persoane fizice sau juridice, numai cu autorizarea C.N.V.M.
(4) Condiţiile de autorizare ale serviciilor de consultanţă de investiţii prevăzute la alin. (3) sunt stabilite prin regulamente adoptate de C.N.V.M.
Art. 40. -
Reglementările C.N.V.M. privind serviciile de consultanţă de investiţii stabilesc:
a) reguli de conduită şi nivelurile de calificare profesională pentru prestarea unor astfel de servicii;
b) sancţiuni, inclusiv suspendarea, retragerea şi anularea de autorizaţii, în caz de nerespectare a cerinţelor legale, a dispoziţiilor prevăzute de reglementările C.N.V.M. sau a regulilor de conduită şi integritate profesională;
c) principii şi proceduri privind supravegherea şi controlul consultanţilor de investiţii, precum şi modalitatea de raportare a activităţii acestora.
CAPITOLUL 2 Pieţe dezvoltate în cadrul burselor de mărfuri
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
SECŢIUNEA 1 Pieţe la disponibil
Art. 41. -
Pieţele la disponibil sunt dezvoltate exclusiv de către bursa de mărfuri înfiinţată de o societate de bursă autorizată de C.N.V.M. şi în condiţiile avizului dat de către C.N.V.M.
Art. 42. -
Pe pieţele la disponibil se tranzacţionează contracte spot şi forward cu clauze standardizate, negocierea realizându-se exclusiv cu privire la preţ.
Art. 43. -
(1) Clauzele şi modul de încheiere a tranzacţiilor cu contracte spot şi forward se stabilesc prin regulamentele bursei de mărfuri.
(2) Reglementările privind pieţele la disponibil sunt emise de societăţile de bursă şi avizate de C.N.V.M.
Art. 44. -
(1) Mărfurile pentru care se emit titluri reprezentative de tipul certificatului de depozit sau al conosamentului pot fi tranzacţionate exclusiv în baza acestora, conform regulamentelor emise de consiliul bursei de mărfuri.
(2) În cazul încălcării dispoziţiilor alin. (1) tranzacţiile sunt nule de drept.
SECŢIUNEA a 2-a Pieţe ale instrumentelor financiare derivate
Art. 45. -
O bursă de mărfuri dezvoltă pieţe ale instrumentelor financiare derivate în condiţiile autorizării C.N.V.M., cu respectarea legislaţiei bancare şi a regimului operaţiunilor valutare.
Art. 46. -
(1) Elementele caracteristice ale contractelor futures şi cu opţiuni vor fi supuse avizării şi înregistrării la C.N.V.M.
(2) Clauzele standardizate ale unui contract futures vor conţine cel puţin:
a) activul suport;
b) data scadenţei;
c) mărimea obiectului contractului;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
d) prima şi ultima zi de tranzacţionare;
e) preţul de executare la scadenţă;
f) modalitatea de executare la scadenţă a poziţiilor rămase deschise în evidenţa casei de compensaţie, respectiv regularizare valorică sau livrare fizică.
(3) Clauzele standardizate ale unui contract cu opţiuni vor conţine cel puţin:
a) activul suport;
b) data expirării opţiunii;
c) mărimea obiectului contractului;
d) preţul de exercitare;
e) prima şi ultima zi de tranzacţionare;
f) modul de exercitare a opţiunii.
Art. 47. -
Orice alt instrument financiar derivat calificat astfel de C.N.V.M. poate fi tranzacţionat la o bursă de mărfuri după ce este avizat şi înregistrat la C.N.V.M.
CAPITOLUL 3 Tranzacţionarea
Art. 48. -
Modalităţile de negociere a cererilor şi ofertelor, precum şi de încheiere a tranzacţiilor pe pieţele dezvoltate de bursa de mărfuri sunt prevăzute în regulamentele de funcţionare ale acesteia, elaborate de consiliul bursei de mărfuri.
Art. 49. -
Bursa de mărfuri poate organiza şedinţe de tranzacţionare pe secţiuni distincte pentru mărfurile care fac parte din aceeaşi clasă, cum ar fi: cereale, petrol şi produsele sale derivate, metale.
Art. 50. -
Este interzisă unui membru al bursei de mărfuri sau unui client, persoană juridică sau persoană fizică, direct sau prin persoane interpuse, tranzacţionarea de instrumente financiare derivate care au ca suport acele active asupra cărora acesta poate exercita o influenţă semnificativă asupra preţului.
Art. 51. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(1) Atât pentru tranzacţionarea prin strigare, cât şi pentru tranzacţionarea în sistem electronic, consiliul bursei de mărfuri va numi, pentru pieţele la disponibil şi pentru pieţele instrumentelor financiare derivate, un coordonator al şedinţei de tranzacţionare ales dintre salariaţii societăţii de bursă.
(2) Coordonatorul şedinţei de tranzacţionare trebuie să fie cetăţean român, domiciliat în România, şi să îndeplinească condiţiile de integritate, pregătire şi experienţă profesională impuse prin reglementările proprii ale societăţii de bursă şi are următoarele atribuţii:
a) să deschidă, respectiv să închidă, şedinţele de tranzacţionare prin strigare;
b) să întrerupă şedinţele de tranzacţionare, cu avizul consiliului bursei de mărfuri sau al preşedintelui acestuia;
c) să interzică accesul brokerilor excluşi sau suspendaţi de la tranzacţionare;
d) să interzică accesul membrilor bursei de mărfuri excluşi sau suspendaţi de la tranzacţionare;
e) să supravegheze respectarea reglementărilor privind modalităţile de negociere a cererilor şi ofertelor, precum şi de încheiere a tranzacţiilor;
f) să permită accesul, în şedinţele de tranzacţionare pe pieţele instrumentelor financiare derivate, persoanei desemnate de casa de compensaţie sau de departamentul de compensaţie din cadrul societăţii de bursă, la cererea expres formulată de aceasta.
Art. 52. -
La sfârşitul şedinţei de tranzacţionare, pentru fiecare piaţă dezvoltată, bursa de mărfuri elaborează şi transmite fiecărui membru al bursei de mărfuri un raport al tranzacţiilor încheiate de brokerii acestuia.
CAPITOLUL 4
Interzicerea manipulării pieţei şi tranzacţiilor
bazate pe informaţii privilegiate
Art. 53. -
Prin manipularea pieţei se înţelege:
a) încheierea de tranzacţii sau lansarea de ordine de bursă care dau sau sunt în măsură să dea indicaţii false ori înşelătoare cu privire la oferta, cererea sau preţul activelor, inclusiv al instrumentelor financiare derivate;
b) încheierea de tranzacţii sau lansarea de ordine de bursă care menţin preţul activelor, inclusiv al instrumentelor financiare derivate, la un nivel artificial;
c) încheierea de tranzacţii care încalcă practicile oneste;
d) diseminarea de ştiri, informaţii sau zvonuri prin orice mijloace, care dau sau sunt în măsură să dea indicaţii false ori înşelătoare cu privire la oferta, cererea sau preţul activelor, inclusiv al instrumentelor financiare derivate.
Art. 54. -
În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă orice persoană va fi considerată deţinător de informaţii privilegiate sau persoană iniţiată dacă:
a) are acces la asemenea informaţii:
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
1. ca membru al organismului de conducere sau supraveghere ori al unei structuri similare a unui membru al bursei de mărfuri sau a unui investitor în bursa de mărfuri;
2. pe durata angajării sale sau pe durata activităţii profesionale în serviciul unui membru al bursei de mărfuri ori în legătură cu acesta, respectiv al unui investitor la bursa de mărfuri sau în legătură cu acesta;
b) are acces la astfel de informaţii datorită unei poziţii sau legături identice cu cele prevăzute la lit. a) cu o persoană juridică având ea însăşi acces la astfel de informaţii;
c) a obţinut astfel de informaţii de la oricare dintre persoanele menţionate la lit. a) sau prin orice altă modalitate.
Art. 55. -
Orice deţinător de informaţii privilegiate nu poate efectua operaţiuni la o bursă de mărfuri pentru sine sau pentru altul, direct sau indirect, sau nu poate valorifica respectivele informaţii privilegiate în orice alt mod şi nici să le transmită ori să faciliteze publicarea lor în avantajul propriu sau al unor terţi şi se va supune normelor de conduită prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.
TITLUL V Compensarea şi decontarea operaţiunilor bursiere
CAPITOLUL 1 Casa de compensaţie
Art. 56. -
Toate contractele tranzacţionate pe pieţele instrumentelor financiare derivate dezvoltate de o bursă de mărfuri se garantează, se compensează şi se decontează printr-o casă de compensaţie a cărei activitate se stabileşte prin regulament propriu de funcţionare, cu autorizarea C.N.V.M.
Art. 57. -
Casa de compensaţie se poate înfiinţa ca:
a) societate pe acţiuni având ca acţionari şi membri ai bursei de mărfuri;
b) departament în cadrul unei societăţi de bursă.
Art. 58. -
C.N.V.M. reglementează procedura de autorizare a înfiinţării şi funcţionării caselor de compensaţie, inclusiv condiţiile de capital social, cerinţele operaţionale, principiile privind evaluarea şi gestionarea riscului şi încadrarea în limitele de risc stabilite.
Art. 59. -
În cazul în care o casă de compensaţie garantează, compensează şi decontează operaţiuni desfăşurate pe pieţele instrumentelor financiare derivate ale unei burse de mărfuri, societatea de bursă îşi va desemna un reprezentant cu drept de vot în consiliul de administraţie al casei de compensaţie, exclusiv în problemele care privesc bursa de mărfuri.
Art. 60. -
În momentul înregistrării unor instrumente financiare derivate, prin novaţie cu schimbare de subiect, casa de compensaţie, în ceea ce priveşte vânzătorul, exercită drepturile şi execută obligaţiile cumpărătorului, iar în ceea ce priveşte cumpărătorul, exercită drepturile şi execută obligaţiile vânzătorului.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 61. -
(1) Casa de compensaţie are, în principal, următoarele atribuţii:
a) deschide şi ţine un cont în marjă pentru fiecare membru compensator;
b) deschide şi operează fonduri individuale de garantare şi/sau un fond comun de garantare al membrilor compensatori; sursele de constituire a acestuia sunt stabilite prin norme proprii şi cu respectarea reglementărilor C.N.V.M. în domeniu;
c) stabileşte pentru membrii compensatori proceduri de evaluare şi gestionare a riscului, precum şi de urmărire a încadrării în limitele acestuia;
d) stabileşte şi actualizează nivelul de garantare pentru poziţiile deschise;
e) ajustează zilnic conturile în marjă prin înregistrarea diferenţelor favorabile sau nefavorabile din reevaluarea poziţiilor deschise ale membrilor;
f) execută transferul primelor pentru contractele cu opţiuni înregistrate;
g) stabileşte zilnic pentru fiecare membru compensator suma necesară în contul în marjă pentru garantarea poziţiilor deschise în numele acestuia şi, dacă este cazul, îl somează la actualizarea acestei sume;
h) închide poziţiile futures, respectiv exercită opţiunile, rămase deschise la scadenţă conform specificaţiilor contractelor futures şi cu opţiuni;
i) în cazul în care casa de compensaţie este organizată ca societate pe acţiuni, stabileşte, actualizează şi percepe comisioanele, tarifele şi cotizaţiile pentru serviciile prestate;
j) stabileşte pentru fiecare instrument financiar derivat tranzacţionat pe pieţele instrumentelor financiare derivate limitele de preţ ale anunţurilor în şedinţa de tranzacţionare.
(2) Casa de compensaţie stabileşte procedurile pentru situaţia în care membrul compensator, în urma somaţiei casei de compensaţie, nu poate acoperi debitele apărute în contul în marjă.
(3) Consiliul bursei de mărfuri atestă un salariat al casei de compensaţie, care, la ordinul acesteia, va închide poziţiile deschise pentru membrii care nu au răspuns apelului în marjă, conform regulamentelor de funcţionare ale casei de compensaţie şi reglementărilor C.N.V.M.
(4) În limitele stabilite de C.N.V.M., casa de compensaţie poate delega atribuţii privind compensarea, decontarea şi garantarea tranzacţiilor către membrii compensatori.
CAPITOLUL 2 Membrii compensatori
Art. 62. -
(1) Pot fi membri compensatori membrii bursei acţionari ai casei de compensaţie agreate de societatea de bursă, care îndeplinesc condiţiile stabilite de aceasta prin regulamentele proprii de funcţionare.
(2) Membrul compensator funcţionează conform condiţiilor stabilite de casa de compensaţie şi numai în baza autorizării C.N.V.M.
Art. 63. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Înregistrarea instrumentelor financiare derivate la casa de compensaţie se face numai prin intermediul membrilor compensatori.
Art. 64. -
Membrii compensatori au următoarele drepturi:
a) să încaseze comisioane şi tarife de la membrii bursei de mărfuri şi, dacă este cazul, de la traderii cu care au încheiate contracte de compensare;
b) să exercite atribuţiile delegate de casa de compensaţie.
Art. 65. -
Membrii compensatori au următoarele obligaţii:
a) să înregistreze la casa de compensaţie tranzacţiile încheiate pe pieţele instrumentelor financiare derivate;
b) să constituie şi să menţină sumele cerute de casa de compensaţie în conturile în marjă şi/sau fondul de garantare deschise în numele lor, respectiv în fondul comun de garantare;
c) să acopere cu propriile fonduri debitele apărute pe seama terţilor cu care au contracte de compensare;
d) să înştiinţeze de îndată bursa de mărfuri, casa de compensaţie şi, dacă este cazul, membrii bursei de mărfuri şi traderii cu care au încheiat contracte de compensare despre declanşarea procedurii de reorganizare judiciară sau a falimentului.
TITLUL VI Dispoziţii speciale
Art. 66. -
(1) Reorganizarea judiciară şi falimentul societăţilor a căror activitate este reglementată de prezenta ordonanţă de urgenţă se supun prevederilor Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, republicată, cu modificările ulterioare.
(2) Dispoziţiile speciale cuprinse în prezentul titlu se aplică membrilor bursei de mărfuri menţionaţi la art. 18 alin. (1) lit. a), b) şi c) şi, după caz, lit. e), membrilor compensatori, societăţilor de bursă şi caselor de compensaţie.
Art. 67. -
Deschiderea procedurii falimentului unei societăţi de bursă, unui membru al bursei, unei case de compensaţie sau unui membru compensator nu va afecta, sub rezerva fraudei:
a) irevocabilitatea unei tranzacţii, validitatea sa faţă de terţi şi obligativitatea garantării contractelor în curs de derulare în momentul deschiderii procedurii falimentului;
b) sumele, valorile şi bunurile menţinute în conturi de către casa de compensaţie, în numele şi pe contul membrilor compensatori, precum şi cele menţinute în conturi de către membrii compensatori şi membrii bursei de mărfuri în nume propriu şi pe contul clienţilor.
Art. 68. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(1) După deschiderea procedurii de reorganizare judiciară C.N.V.M., în calitate de autoritate de supraveghere, poate hotărî măsuri de instituire a supravegherii şi administrării speciale a societăţilor de bursă conform reglementărilor C.N.V.M.
(2) După deschiderea procedurii falimentului asupra unei societăţi de bursă membrii bursei de mărfuri administrate de aceasta:
a) nu vor mai încheia tranzacţii pe pieţele la disponibil ale bursei;
b) pot încheia tranzacţii pe pieţele instrumentelor financiare derivate ale bursei exclusiv în scopul închiderii poziţiilor deschise la casa de compensaţie.
(3) În cazul deschiderii procedurii de faliment toate conturile deschise la o bancă pe numele societăţii de bursă debitoare vor fi tratate de către judecătorul-sindic separat de conturile pe care aceasta le-a deschis pe contul membrilor bursei de mărfuri administrate.
Art. 69. -
(1) După deschiderea procedurii de reorganizare judiciară C.N.V.M., în calitate de autoritate de supraveghere, poate hotărî măsuri de instituire a supravegherii şi administrării speciale a caselor de compensaţie, conform reglementărilor C.N.V.M.
(2) După deschiderea procedurii de faliment asupra unei case de compensaţie membrii compensatori ai acesteia pot înregistra contracte futures sau opţiuni, exclusiv în scopul închiderii poziţiilor deschise.
(3) În cazul deschiderii procedurii de faliment toate conturile deschise la o bancă pe numele casei de compensaţie debitoare vor fi tratate de către judecătorul-sindic separat de conturile în marjă şi de garantare specificate la art. 61 alin. (1) lit. a) şi b).
Art. 70. -
(1) În cazul deschiderii procedurii de reorganizare judiciară sau a falimentului toate conturile deschise la o bancă pe numele membrului bursei de mărfuri debitor vor fi tratate de către judecătorul-sindic separat de conturile pe care membrul bursei le-a deschis în contul clienţilor săi.
(2) În cazul deschiderii procedurii de reorganizare judiciară sau a falimentului toate conturile deschise la o bancă pe numele membrului compensator debitor vor fi tratate de către judecătorul-sindic separat de conturile pe care membrul compensator le-a deschis în contul clienţilor săi.
(3) În situaţia prevăzută la alin. (2) contul în marjă şi fondurile de garantare vor fi asimilate conturilor deschise în numele clienţilor săi în ordinea: cont în marjă, fond individual de garantare, fond comun de garantare.
(4) După acoperirea debitelor către clienţii membrului compensator debitor sumele rămase în contul în marjă şi fondurile de garantare care îi revin membrului compensator, conform regulamentelor casei de compensaţie, sunt la dispoziţia judecătorului-sindic, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările ulterioare.
(5) Soldul conturilor deschise pe numele membrului bursei de mărfuri debitor sau membrului compensator debitor nu va putea fi compensat cu soldul rezultând din conturile pe care membrul bursei de mărfuri sau membrul compensator le-a deschis în contul clienţilor săi.
Art. 71. -
(1) După deschiderea procedurii de reorganizare judiciară a unui membru al bursei de mărfuri efectuarea de tranzacţii de către acesta se poate face numai cu acordul judecătorului-sindic.
(2) Deschiderea procedurii de reorganizare judiciară a unui membru al bursei de mărfuri nu determină anularea obligaţiilor ce revin în derularea tranzacţiilor încheiate, conform regulilor bursei de mărfuri şi ale casei de compensaţie.
(3) Deschiderea procedurii de lichidare voluntară a unui membru al bursei de mărfuri nu determină anularea obligaţiilor ce revin în derularea tranzacţiilor încheiate, conform regulilor bursei de mărfuri şi ale casei de compensaţie.
Art. 72. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Pentru toate poziţiile deschise la casa de compensaţie de către un membru compensator asupra căruia s-a declanşat procedura de reorganizare judiciară, judecătorul-sindic, respectiv administratorul, este obligat să ia toate măsurile necesare pentru a da curs solicitărilor casei de compensaţie privind completarea contului în marjă, având posibilitatea să le închidă sau să le transfere unui alt membru compensator cu acordul scris al clienţilor.
Art. 73. -
(1) Nici o tranzacţie nu va putea fi încheiată de un membru al bursei de mărfuri dacă asupra sa a fost deschisă procedura de faliment.
(2) După deschiderea procedurii falimentului asupra unui membru al bursei de mărfuri judecătorul-sindic va proceda de îndată la identificarea unui alt membru al bursei de mărfuri dispus să preia toate obligaţiile în curs ale clienţilor acestuia, rezultate din tranzacţiile încheiate pe pieţele la disponibil şi/sau pieţele instrumentelor financiare derivate, procedând la transferarea imediată a acestora.
(3) După deschiderea procedurii falimentului asupra unui membru compensator judecătorul-sindic va proceda de îndată la identificarea unui alt membru compensator dispus să preia toate poziţiile deschise ale clienţilor acestuia, procedând la transferarea imediată a acestora.
TITLUL VII Răspunderi şi sancţiuni
Art. 74. -
Încălcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi a reglementărilor adoptate în aplicarea acesteia se sancţionează contravenţional sau penal, după caz.
Art. 75. -
Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) desfăşurarea neautorizată sau cu încălcarea termenilor prevăzuţi în autorizaţie a oricăror activităţi sau operaţiuni pentru care prezenta ordonanţă de urgenţă prevede obligativitatea autorizării de către C.N.V.M.;
b) nerespectarea prevederilor legale privind incompatibilităţile desfăşurării unei activităţi sau operaţiuni;
c) nerespectarea obligaţiilor de transparenţă şi raportare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi de regulamentele şi instrucţiunile C.N.V.M. emise în aplicarea acesteia;
d) ţinerea evidenţelor de către societăţile de bursă, membrii bursei de mărfuri, casele de compensaţie sau membrii compensatori în alte condiţii decât cele prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi de regulamentele şi instrucţiunile C.N.V.M. emise în aplicarea acesteia;
e) nerespectarea condiţiilor exercitării unei activităţi sau a desfăşurării unei operaţiuni prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi de regulamentele şi instrucţiunile emise de C.N.V.M. în aplicarea acesteia;
f) nerespectarea obligaţiilor de certificare a situaţiilor financiare sau certificarea lor de persoane neautorizate.
Art. 76. -
(1) Săvârşirea uneia dintre contravenţiile prevăzute la art. 75 se sancţionează cu:
a) amendă contravenţională;
b) sancţiuni contravenţionale complementare:
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
1. suspendarea autorizaţiei;
2. retragerea autorizaţiei;
3. anularea autorizaţiei;
4. interzicerea temporară sau definitivă, pentru persoanele fizice sau juridice, a desfăşurării unor servicii legate de pieţele reglementate de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Sancţiunile contravenţionale prevăzute la alin. (1) pot fi aplicate cumulativ, după caz.
(3) Sancţiunea retragerii, respectiv a anulării autorizaţiei se va aplica întotdeauna cumulativ cu interzicerea pe o perioadă de minimum 5 ani a desfăşurării direct sau indirect, individual sau împreună şi în legătură cu terţii, de către contravenientul persoană fizică, a activităţii la care se referă autorizaţia.
Art. 77. -
(1) Contravenţiile prevăzute la art. 75 se constată de către agenţii împuterniciţi în acest scop de C.N.V.M.
(2) Agenţii constatatori pot aplica numai sancţiunea amenzii, în condiţiile şi în limitele stabilite prin reglementările C.N.V.M.
(3) La primirea proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor întocmite de agenţii constatatori C.N.V.M. poate dispune extinderea investigaţiilor, luarea de măsuri conservatorii şi audierea persoanelor vizate, precum şi sancţionarea persoanelor care se fac vinovate de săvârşirea contravenţiilor.
(4) Aplicarea sancţiunilor se face prin acte individuale emise de C.N.V.M.; acestea îşi produc efectele de la data notificării lor persoanei sancţionate.
(5) Notificarea se face prin scrisoare recomandată, cu confirmare de primire sau prin publicare în Buletinul C.N.V.M.
Art. 78. -
(1) La individualizarea sancţiunii se va ţine seama de circumstanţele personale şi reale ale săvârşirii faptei şi de conduita făptuitorului.
(2) În cazul săvârşirii repetate, în decurs de 3 ani, a uneia dintre contravenţiile prevăzute la art. 75 sau în cazul săvârşirii contravenţiei de către o persoană sancţionată pentru săvârşirea, în decurs de 3 ani precedând constatarea acesteia, a unei alte contravenţii dintre cele prevăzute la art. 75, cumulativ cu sancţiunea stabilită, alta decât amenda, se aplică şi maximul amenzii prevăzute pentru ultima contravenţie săvârşită.
(3) În cazul constatării săvârşirii a două sau mai multe contravenţii ce urmează să fie sancţionate, sancţiunile principale prevăzute pentru fiecare dintre ele se cumulează.
(4) Pentru contravenţiile săvârşite în condiţiile alin. (2) şi (3) aplicarea dispoziţiilor alin. (1) se face numai cu privire la stabilirea duratei interzicerii exercitării activităţilor la care se referă autorizaţia.
Art. 79. -
(1) Limitele amenzilor se stabilesc după cum urmează:
a) între 0,5 şi 5% din capitalul vărsat, în funcţie de gravitatea faptei săvârşite, pentru persoanele juridice;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
b) între 3.000.000 lei şi 3.000.000.000 lei pentru persoanele fizice.
(2) Limitele minime şi maxime ale amenzilor se actualizează prin hotărâre a Guvernului.
(3) În cazul sancţiunilor contravenţionale cu amendă nu se aplică prevederile art. 28 şi 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
Art. 80. -
C.N.V.M. poate sancţiona cu avertisment scris sau publicat faptele săvârşite din culpă care nu au cauzat daune patrimoniale semnificative sau prejudicii de altă natură persoanelor fizice sau juridice aflate sub incidenţa prezentei ordonanţe de urgenţă ori protecţiei investitorilor, dacă asemenea fapte nu sunt săvârşite în condiţiile art. 78 alin. (2) sau (3).
Art. 81. -
(1) În cazul sancţionării persoanelor juridice, C.N.V.M. poate aplica sancţiuni cel mult egale prin gravitate pentru contravenţia respectivă şi persoanelor fizice cărora, în calitate de administratori, reprezentanţi legali sau exercitând, de drept şi de fapt, funcţii de conducere ori exercitând cu titlu profesional activităţi reglementate de prezenta ordonanţă de urgenţă, le este imputabilă respectiva contravenţie pentru că, deşi puteau şi trebuiau să prevină săvârşirea ei, nu au făcut-o.
(2) Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) sunt ţinute şi la repararea prejudiciilor patrimoniale cauzate prin fapta care constituie contravenţie. Dacă fapta este imputabilă mai multor persoane, acestea sunt ţinute solidar la repararea prejudiciului cauzat.
Art. 82. -
Termenul de prescripţie pentru aplicarea sancţiunii contravenţionale şi a executării sancţiunii contravenţionale este de 3 ani.
Art. 83. -
(1) Săvârşirea cu intenţie a faptelor prevăzute la art. 53, 55 şi 75 lit. a) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani sau cu amendă în limitele prevăzute la art. 79 alin. (1) lit. b) şi cu pedeapsa accesorie a interdicţiei prevăzute la art. 76 alin. (1) lit. b) pct. 4.
(2) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani sau cu amendă în limitele prevăzute la art. 79 alin. (1) lit. b) accesarea cu intenţie de către persoane neautorizate a sistemelor electronice de tranzacţionare.
TITLUL VIII Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 84. -
(1) C.N.V.M. va elabora şi va adopta reglementările necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Normele de reglementare, respectiv regulamentele şi instrucţiunile emise de C.N.V.M. în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 85. -
Desfăşurarea oricărei activităţi de tipul celor reglementate prin prezenta ordonanţă de urgenţă şi a reglementărilor C.N.V.M. aplicabile în materie, precum şi utilizarea în legătură cu aceste activităţi a sintagmelor: bursă, bursă de mărfuri, societate de bursă, casă de compensaţie, membru al bursei de mărfuri, consiliul bursei de mărfuri, piaţă reglementată de instrumente financiare derivate, societate de brokeraj, trader sau a altora similare, precum şi derivatele denumirilor acestora, fără autorizarea C.N.V.M., vor fi sancţionate conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 86. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(1) Până la emiterea reglementărilor prevăzute la art. 84 alin. (1) rămân în vigoare normele reglementate existente, astfel cum sunt modificate prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Bursele de mărfuri, casele de compensaţie şi societăţile de brokeraj înfiinţate înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se vor reorganiza în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a reglementărilor emise de C.N.V.M.
(3) Pentru casele de compensaţie autorizate înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă C.N.V.M. va stabili prin regulament data limită până la care acestea vor face, dacă este cazul, majorările de capital social necesare.
Art. 87. -
Societăţile de bursă şi casele de compensaţie au dreptul să constituie provizioane de risc, deductibile la calculul profitului impozabil, pentru operaţiunile realizate pe pieţele instrumentelor financiare derivate.
Art. 88. -
(1) Până la momentul aderării României la Uniunea Europeană entităţile reglementate de autorităţi ale statelor membre vor fi asimilate cu cele autorizate de C.N.V.M., pe bază de reciprocitate.
(2) După integrarea României în Uniunea Europeană entităţile reglementate ale statelor membre pot opera pe pieţele reglementate de mărfuri şi instrumente financiare din România fără a fi necesară autorizarea acestora de către C.N.V.M.
Art. 89. -
Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 69/1997 privind pieţele reglementate de mărfuri, servicii şi instrumente derivate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, aprobată cu modificări prin Legea nr. 129/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 3 august 2000, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU | |
ADRIAN NĂSTASE |
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor publice, | |
Mihai Nicolae Tănăsescu | |
Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, | |
Gabriela Victoria Anghelache |
Bucureşti, 13 martie 2002.
Nr. 27.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.