Revista Dreptul (Uniunea Juristilor) nr. 6/2020
Schimbarea categoriei de folosinţă a unor terenuri catalogate drept păduri în cazul neconcordanţei dintre categoria de folosinţă şi situaţia juridică reală
de Cristian Alexandru Mitroi
30 aprilie 2020În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului.
dr. Cristian Alexandru MITROI*
Lect. univ. - Facultatea de Ştiinţe şi Inginerie din Alexandria, Universitatea "Valahia" din Târgovişte
Avocat - Baroul Teleorman
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului.
ABSTRACT
In this study, by an inductive method, we will try to address the problem, the solution and the arguments that could be found in certain situations where there is a disagreement between the category of use of a land classified as forest and its actual legal situation, disagreement which unreasonably generates limitations of the right to build on the land in question.
In case a land has mentioned in the title of property the category of use "Forest" (Pd), but this land does not actually meet the legal conditions provided by Articles 1, 2, 19 (1) and Article 20 (2) of the Law No 46/2008 on the Forest Code in order to be considered forest, in order to be part of the national forest fund and in order to be mandatorily subject to the regime of a forest arrangement, then this land must be considered only a land with forest vegetation outside the national forest fund or a simple land not subject in any way to the provisions of the Law No 46/2008 on the Forest Code, for which it is possible to request the change of the category of use according to Article 24 (1) and (2) of the Law No 46/2008 on the Forest Code.
Key words:
forest; national forest fund; forest arrangement; forest enclave; change of category of use of land.
1. Ipoteza practică
Întrucât ne propunem să abordăm o problemă practică şi să identificăm remediul juridic pentru o astfel de situaţie, vom porni, în analiza noastră, de la o ipoteză concretă, pentru a ilustra cât mai bine raţionamentul juridic ce poate fi aplicat în cazuri similare.
Astfel, în ipoteza noastră, proprietarul persoană fizică deţine un titlu de proprietate constând într-un aviz de schimb emis de Ministerul Mediului în anul 1996 cu privire la suprafaţa de 500 mp teren1 categoria de folosinţă "pădure" (Pd)2, teren care se află localizat în fapt în interiorul perimetrului unei păduri proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale.
Pădurea ce aparţine unităţii administrativ-teritoriale face parte din fondul forestier naţional şi este supusă unui amenajament silvic aprobat prin ordin de ministru. În cadrul acestui amenajament silvic, terenul de 500 mp categoria de folosinţă "pădure" (Pd), aparţinând proprietarului persoană fizică, este catalogat drept enclavă3.
2. Problema identificată
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului.
Deşi, potrivit titlului de proprietate, suprafaţa de 500 mp are categoria de folosinţă "Păduri" (Pd), această suprafaţă de teren, aşa cum vom argumenta în continuare, nu se încadrează în prezent, nici în fapt, nici în drept, în noţiunea de pădure şi nici nu face parte din fondul forestier naţional.
Însă, din cauza menţionării în titlul de proprietate a categoriei de folosinţă "Păduri" (Pd), proprietarul este nevoit să suporte constrângerile şi limitările legale ale dreptului său de proprietate ce decurg dintr-o asemenea clasificare neconcordantă a categoriei de folosinţă.
Astfel, potrivit art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 525/1996 privind Regulamentul General de Urbanism4, autorizarea executării construcţiilor şi amenajărilor pe terenuri cu destinaţie forestieră este interzisă. În mod excepţional, cu avizul organelor administraţiei publice de specialitate, se pot autoriza numai construcţiile necesare întreţinerii pădurilor, exploatărilor silvice şi culturilor forestiere.
De asemenea, conform art. 35 din Legea nr. 46/2008 privind Codul silvic5, reducerea suprafeţei fondului forestier naţional este interzisă6, iar, conform art. 37 din aceeaşi lege, scoaterea definitivă din fondul forestier naţional este permisă numai cu compensare şi doar în cazuri excepţionale care nu sunt aplicabile proprietarului persoană fizică7sau numai pentru construirea unei locuinţe sau case de vacanţă8 de maximum 25 mp, în cazul în care terenul are o suprafaţă de 500 de mp.
Deci se poate observa că, în ipoteza noastră, proprietarul este constrâns, din perspectiva dreptului de a construi pe terenul său, să edifice numai o construcţie care să aibă drept destinaţie exclusivă locuinţă sau casă de vacanţă de maximum 25 mp şi, în orice caz, această posibilitate este recunoscută numai dacă proprietarul compensează9 suprafaţa de teren scoasă definitiv din fondul forestier.
Ceea ce este esenţial de reţinut este faptul că proprietarul trebuie să suporte aceste limitări ale dreptului său de proprietate în mod nejustificat în opinia noastră, întrucât categoria de folosinţă "Păduri" (Pd) menţionată în titlul său de proprietate nu este concordantă cu situaţia de fapt şi juridică a terenului său, care nu se încadrează în noţiunea de pădure şi nici nu face parte din fondul forestier naţional.
..........
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului.