Guvernul României
Ordonanţa de urgenţă nr. 102/1999 privind protecţia specială şi încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap
Modificări (25), Puneri în aplicare (1), Respingeri de neconstituţionalitate (4), Referinţe (21), Reviste (4), Referinţe în jurisprudenţăText publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 310 din 30 iunie 1999.
În vigoare de la 01 iulie 1999 până la 21 decembrie 2006, fiind abrogat şi înlocuit prin Lege 448/2006.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,
Guvernul României emite următoarea ordonanţă de urgenţă:
CAPITOLUL I Dispoziţii generale
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 1. -
(1) Persoanele cu handicap, în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt acele persoane care au un dezavantaj datorat unor deficienţe fizice, senzoriale, psihice sau mentale, care le împiedică sau le limitează accesul normal şi în condiţii de egalitate la viaţa socială, potrivit vârstei, sexului, factorilor sociali, materiali şi culturali, necesitând măsuri de protecţie specială în vederea integrării lor sociale.
(2) Protecţia specială cuprinde măsurile ce urmează a fi luate în temeiul acestei ordonanţe de urgenţă, pentru exercitarea dreptului persoanelor cu handicap la un regim special de prevenire, de tratament, de readaptare, de învăţământ, de instruire şi de integrare socială a acestei categorii de persoane.
(3) Măsurile de protecţie specială se aplică pe baza încadrării în categorii de persoane cu handicap, în raport cu gradul de handicap stabilit în urma evaluării efectuate de către comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap, potrivit criteriilor prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 2. -
(1) Încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap care necesită protecţie specială în raport cu gradul de handicap se atestă, atât pentru adulţi, cât şi pentru copii, potrivit criteriilor de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacităţii de muncă, care stabilesc gradul de handicap - uşor, mediu, accentuat şi grav -, prin certificat emis de comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap pentru adulţi şi, respectiv, pentru copii, prevăzute la cap. V.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă prin copil se înţelege persoana care nu a împlinit vârsta de 18 ani şi care nu are capacitate deplină de exerciţiu.
(3) O dată cu eliberarea certificatelor de încadrare în grade de handicap, comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap au obligaţia de a elabora un program individual de recuperare şi integrare socială, care prevede acţiunile medicale, educative, profesionale şi sociale necesare pentru recuperarea, readaptarea, instruirea şi integrarea sau reintegrarea socială a persoanei cu handicap.
(4) Pentru elaborarea programului individual de recuperare şi integrare socială comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap se vor consulta în mod obligatoriu cu persoana cu handicap şi, după caz, cu reprezentanţii legali ai acesteia, precum şi cu specialişti din diferite domenii, în funcţie de specificul fiecărui caz.
(5) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate şi ale administraţiei publice locale au obligaţia de a asigura, pe baza dispoziţiilor legale în vigoare şi în limita resurselor pe care le au la dispoziţie, condiţiile necesare pentru realizarea programului individual de recuperare şi integrare socială pentru fiecare persoană cu handicap.
Art. 3. -
(1) Realizarea măsurilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, este organizată, coordonată şi controlată de către Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, organ al administraţiei publice centrale de specialitate din subordinea Guvernului României.
(2) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap colaborează cu ministere şi cu alte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap.
Art. 4. -
Protecţia specială a persoanelor cu handicap se realizează prin acordarea drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă la domiciliu sau, după caz, în instituţii de protecţie specială a persoanelor cu handicap.
CAPITOLUL II Instituţiile de protecţie specială a persoanelor cu handicap
Art. 5. -
Protecţia specială a persoanelor cu handicap, în formă instituţionalizată, se realizează prin acordarea de servicii de asistenţă, îngrijire, tratament, recuperare, reabilitare, orientare şi formare profesională, precum şi de alte tipuri de servicii în cadrul instituţiilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap.
Art. 6. -
(1) Instituţiile de protecţie specială a persoanelor cu handicap pot fi înfiinţate şi organizate ca instituţii de interes public, sub formă de centre-pilot, centre de îngrijire şi asistenţă, centre de recuperare şi reabilitare, centre de integrare prin terapie ocupaţională, prevăzute în anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi sub alte forme specifice, cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(2) Actualele instituţii pentru asistenţă specială a persoanelor cu handicap, prevăzute, în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 939/1997 privind reorganizarea şi funcţionarea Secretariatului de Stat pentru Handicapaţi, se reorganizează ca instituţii de protecţie specială a persoanelor cu handicap, potrivit anexei la prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 7. -
(1) Instituţiile de protecţie specială a persoanelor cu handicap, prevăzute la art. 6, au personalitate juridică şi se află în coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Finanţarea instituţiilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, prevăzute în anexă, se asigură din: contribuţiile proprii ale beneficiarilor de asistenţă socială sau ale întreţinătorilor acestora, sume alocate de la bugetele autorităţilor administraţiei publice locale şi din alte venituri realizate în condiţiile legii.
(3) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap poate aloca sume din Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap instituţiilor prevăzute în anexă, pe bază de convenţii încheiate cu autorităţile administraţiei publice locale.
(4) Reorganizarea instituţiilor actuale prevăzute în anexă, precum şi regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare pentru fiecare tip de instituţie de protecţie specială a persoanelor cu handicap se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(5) Predarea-preluarea patrimoniului şi a personalului între instituţiile actuale şi cele înfiinţate prin reorganizarea acestora se efectuează pe bază de protocol, în condiţiile prevăzute prin hotărârea Guvernului menţionată la alin. (4). Salarizarea personalului instituţiilor înfiinţate prin reorganizare se stabileşte potrivit Legii nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică.
Art. 8. -
Instituţiile de protecţie specială a persoanelor cu handicap pot fi înfiinţate prin:
a) hotărâre a Guvernului;
b) hotărâre a consiliului judeţean sau a consiliului local, după caz;
c) hotărâri ale unor organizaţii neguvernamentale sau care au ca obiect de activitate şi protecţia specială a persoanelor cu handicap;
d) hotărâri ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România.
Art. 9. -
(1) Instituţiile prevăzute la art. 6 pot fi înfiinţate şi în comun de mai multe instituţii şi persoane juridice dintre cele menţionate la art. 8, prin contract de asociere.
(2) Contractul de asociere se încheie între ordonatorii principali de credite, în cazul consiliilor judeţene, consiliilor locale, Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi al altor organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, şi reprezentanţii legali ai persoanelor juridice.
(3) Contractul de asociere trebuie să prevadă resursele financiare reprezentând contribuţia fiecărei părţi la susţinerea cheltuielilor de investiţii şi de funcţionare ale instituţiei de protecţie specială care se înfiinţează prin asociere, durata asocierii, modul de administrare a patrimoniului instituţiei, precum şi alte clauze prevăzute în contractul de asociere. Contractul-cadru de asociere se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 10. -
(1) Instituţiile de protecţie specială a persoanelor cu handicap, înfiinţate cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, se află în coordonarea metodologică a acestuia.
(2) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap îşi exercită atribuţia de coordonare metodologică prin: elaborarea de norme şi metodologii privind organizarea şi funcţionarea instituţiilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap; asigurarea instruirii şi perfecţionării profesionale a personalului de specialitate; verificarea respectării dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale altor acte normative referitoare la activitatea acestora; sprijinirea dezvoltării acestor instituţii în conformitate cu strategia şi cu programele naţionale de protecţie specială a persoanelor cu handicap.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(3) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap este autorizat să controleze activitatea tuturor instituţiilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, să informeze Guvernul şi, după caz, Curtea de Conturi asupra aspectelor negative constatate.
CAPITOLUL III Accesibilităţi pentru persoanele cu handicap
Art. 11. -
(1) Clădirile instituţiilor publice, ale celor culturale, sportive sau de petrecere a timpului liber, locuinţele construite din fonduri publice, mijloacele de transport în comun, telefoanele publice, precum şi căile de acces vor fi amenajate astfel încât să permită accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap.
(2) Lucrările de amenajare a acestora se vor face în etape, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, iar costurile lucrărilor vor fi suportate, după caz, din bugetele proprii ale ministerelor, ale celorlalte autorităţi ale administraţiei publice centrale de specialitate, precum şi din bugetele autorităţilor publice locale.
Art. 12. -
Autorităţile prevăzute de lege vor elibera autorizaţia de construcţie pentru clădirile publice ce urmează a se construi, numai în condiţiile respectării prevederilor normativului în domeniu, care va fi aprobat prin ordin al ministrului lucrărilor publice şi amenajării teritoriului şi va fi publicat în Monitorul Oficial al României. Fac excepţie de la această prevedere construcţiile personale şi anexele acestora.
Art. 13. -
(1) Toate lucrările de refacere, reparaţii, reconstrucţie sau consolidare a drumurilor publice, a instituţiilor publice, a celor culturale, sportive şi de petrecere a timpului liber, a magazinelor şi restaurantelor, a sediilor prestatorilor de servicii către populaţie vor fi proiectate şi executate astfel încât să respecte prevederile normativului menţionat la art. 12.
(2) Până la data de 31 decembrie 2003 vor fi adaptate pentru a permite accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap toate clădirile instituţiilor publice, ale celor culturale, sportive sau de petrecere a timpului liber, magazinele şi restaurantele, sediile prestatorilor de servicii către populaţie, precum şi căile publice de acces.
Art. 14. -
Montarea telefoanelor publice se va face numai cu respectarea prevederilor normativului prevăzut la art. 12. Până la data de 31 decembrie 2001 toate telefoanele publice vor fi amenajate, cu respectarea prevederilor acestui normativ.
Art. 15. -
(1) De la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă limbajul mimico-gestual se bucură de recunoaştere oficială din partea statului.
(2) Până la data de 31 decembrie 2002 toate instituţiile publice vor încadra, pentru relaţiile directe cu persoanele surde sau surdo-mute, traducători ai limbajului mimico-gestual, autorizaţi potrivit legii.
Art. 16. -
(1) În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în spaţiile de parcare de pe lângă instituţiile de interes public vor fi rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional minimum 4% din numărul total al locurilor de parcare, dar nu mai puţin de două locuri pentru parcarea gratuită a mijloacelor de transport ale persoanelor cu handicap.
(2) Până la data de 31 decembrie 2002 toate spaţiile de parcare organizate vor avea rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional minimum 4% din numărul total al locurilor de parcare, dar nu mai puţin de două locuri pentru parcarea gratuită a mijloacelor de transport ale persoanelor cu handicap.
Art. 17. -
(1) Toate societăţile sau regiile de transport în comun, urban sau interurban, au obligaţia de a achiziţiona mijloace de transport special adaptate pentru accesul neîngrădit al persoanelor cu handicap.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(2) În termen de maximum 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă producătorii de mijloace de transport în comun au obligaţia de a introduce în fabricaţie mijloace de transport în comun, special adaptate accesului neîngrădit al persoanelor cu handicap.
(3) Până la data de 31 decembrie 2010 toate mijloacele de transport în comun aflate în circulaţie vor fi adaptate accesului neîngrădit al persoanelor cu handicap.
(4) Până la data de 31 decembrie 2005 autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a monta sisteme de semnalizare sonoră şi vizuală pentru persoanele cu handicap, la trecerile de pietoni, precum şi panouri de afişaj în mijloacele de transport şi pe drumurile publice.
CAPITOLUL IV Drepturile şi obligaţiile persoanelor cu handicap
Secţiunea I Drepturi de care beneficiază copiii cu handicap
Art. 18. -
(1) În vederea asigurării integrării cu şanse egale în viaţa socială, copiii cu handicap beneficiază de următoarele drepturi:
a) acces liber şi egal în orice instituţie de învăţământ obişnuit, în raport cu restantul funcţional şi potenţialul recuperator, cu respectarea prevederilor legislaţiei din domeniul învăţământului;
b) pregătire şcolară la domiciliu a copiilor cu handicap, nedeplasabili, pe durata învăţământului obligatoriu prevăzut de lege. Pregătirea şcolară la domiciliul copiilor cu handicap, nedeplasabili, se va stabili potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi al Ministerului Finanţelor, ce va fi publicat în Monitorul Oficial al României;
c) alocaţie de stat pentru copiii cu handicap, în condiţiile şi în cuantumul prevăzute de lege, majorat cu 100%;
d) alocaţie de întreţinere pentru copiii cu handicap, aflaţi în plasament familial sau încredinţaţi, potrivit legii, unei familii ori persoane sau unui organism privat autorizat potrivit legii, în cuantumul prevăzut de lege, majorat cu 50%;
e) locuri de odihnă gratuite în tabere, atât pentru copiii cu handicap, cât şi pentru copiii preşcolari, elevi sau studenţi ai persoanelor cu handicap, o dată pe an, conform convenţiilor încheiate între Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi Ministerul Educaţiei Naţionale;
f) un asistent personal pentru copiii cu handicap grav, ale cărui drepturi se stabilesc potrivit art. 32.
(2) Persoana care are în îngrijire, supraveghere şi întreţinere un copil cu handicap beneficiază de următoarele drepturi:
a) concediu plătit pentru îngrijirea copilului cu handicap, până la împlinirea de către acesta a vârstei de 3 ani;
b) concedii medicale pentru îngrijirea copiilor cu handicap accentuat sau grav, care necesită tratament pentru afecţiuni intercurente, până la împlinirea de către copii a vârstei de 18 ani;
c) gratuitatea serviciilor hoteliere, în cazul însoţirii în spital a copiilor cu handicap, pentru membrul familiei care îl însoţeşte.
Secţiunea a II-a Drepturi de care beneficiază adulţii cu handicap
Art. 19. -
În vederea asigurării dreptului la securitate socială, precum şi a dreptului la ocrotirea sănătăţii şi la instruire, adulţii cu handicap beneficiază de următoarele drepturi:
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
a) adulţii inapţi de muncă din cauza handicapului, dacă nu au alte venituri cu excepţia pensiei de urmaş, beneficiază de ajutor special lunar în valoare de 195.270 lei pe toată durata handicapului; cei cu venituri până la acest cuantum primesc diferenţa până la nivelul ajutorului special lunar; pentru afecţiuni care creează handicap ireversibil, ajutorul special lunar se stabileşte pe toată durata vieţii;
b) nevăzătorii beneficiază de venit lunar sub forma unei pensii sociale în valoare de 359.980 lei, indiferent de vârstă şi de veniturile realizate din salarii, pe toată durata handicapului grav; cei cu handicap accentuat beneficiază de un venit lunar în cuantum de 50% din venitul stabilit pentru cei cu handicap grav, pe toată durata handicapului; persoanele nevăzătoare, care cumulează salariul cu pensia pentru limită de vârstă, cu pensia I.O.V.R. sau cu pensia pentru pierderea capacităţii de muncă, vor opta pentru una dintre acestea sau pentru pensia socială. Nevăzătorii care nu desfăşoară activitate salarizată cumulează pensia socială cu una dintre celelalte pensii stabilite potrivit legii;
c) un asistent personal pentru adulţii cu handicap grav, ale cărui drepturi se stabilesc potrivit art. 32;
d) scutirea de la plata taxelor vamale pentru introducerea în ţară, o dată la 8 ani, la alegere, pentru motociclete, motorete sau autoturisme, adaptate special pentru transportul persoanelor cu handicap, pentru folosinţă proprie;
e) scutirea de la plata taxelor de abonament pentru adulţii cu handicap grav, deţinători de aparate radio şi de televizoare; de această facilitate beneficiază şi persoanele care au în întreţinere persoane cu handicap;
f) prioritate la instalarea postului telefonic şi scutirea de la plata taxelor de instalare şi de transfer al abonamentului telefonic, precum şi de la costul a 50 de impulsuri pentru abonamentul comun la 2 abonaţi, 100 de impulsuri pentru abonament - linie individuală şi 400 de impulsuri pentru nevăzători, atât pentru adulţii cu handicap, cât şi pentru familiile acestora, dacă au domiciliul comun; potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Comunicaţii şi Informatică, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României;
g) gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport în comun pentru adulţii cu handicap accentuat şi grav şi pentru asistenţii personali sau pentru însoţitorii acestora;
h) gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane clasa a II-a, cu autobuzele sau navele pentru transportul fluvial, în limita a 12 călătorii dus-întors pe an pentru adulţii cu handicap grav şi pentru asistenţii personali sau pentru însoţitorii acestora şi în limita a 6 călătorii dus-întors pe an pentru adulţii cu handicap accentuat şi pentru însoţitorii acestora, în condiţiile stabilite de normele metodologice prevăzute la art. 1 alin. (3); adulţii cu afecţiuni renale, care necesită hemodializă în alte localităţi decât cele de domiciliu, precum şi asistenţii personali ai acestora beneficiază de gratuitate şi peste limita menţionată, în funcţie de recomandarea centrului de hemodializă;
i) pregătirea şcolară la domiciliu, la cerere, a adulţilor cu handicap, nedeplasabili, potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi al Ministerului Finanţelor;
j) acordarea asistenţei medicale în conformitate cu prevederile Legii asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale reglementărilor emise de Ministerul Sănătăţii, cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap;
k) acordarea unei camere în plus, în condiţiile legii, pe baza contractelor de închiriere pentru suprafeţele locative cu destinaţia de locuinţe, deţinute de stat sau de unităţile administrative ale acestuia, la solicitarea persoanelor cu handicap grav, precum şi a familiilor care au în întreţinere un copil cu handicap grav;
l) stabilirea chiriei, în condiţiile legii, pe baza contractelor de închiriere pentru suprafeţele locative cu destinaţia de locuinţe, deţinute de stat sau de unităţile administrative ale acestuia, la tariful minim prevăzut de lege, iar pentru nevăzători, redus cu 50%.
Art. 20. -
(1) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. c) şi e), art. 18 alin. (2) lit. c) şi art. 19 lit. a), b), e), f) şi h) se suportă din bugetul Fondului special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap.
(2) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. f) şi art. 19 lit. c) şi g) se suportă din bugetele locale.
(3) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. d) se suportă de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
(4) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (2) lit. a) şi b) se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat.
(5) Drepturile prevăzute la art. 19 lit. a) şi b) se indexează sau se corectează la aceeaşi dată şi în aceleaşi condiţii ca şi pensiile de asigurări sociale de stat pentru limită de vârstă.
(6) Autorităţile administraţiei publice locale care nu dispun de resurse financiare necesare pentru plata drepturilor prevăzute la alin. (2) vor primi, prin transfer de la Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap, sumele necesare pentru completarea veniturilor proprii, astfel încât să poată asigura plata integrală a acestor drepturi. Aceste transferuri se stabilesc pe bază de convenţie încheiată între Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi autorităţile administraţiei publice locale.
Secţiunea a III-a Obligaţiile persoanelor cu handicap
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 21. -
Persoanele cu handicap au următoarele obligaţii:
a) să se prezinte la comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap, care funcţionează pe lângă inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, prevăzute la cap. V, aflate în subordinea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, pentru încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap care necesită protecţie specială în raport cu gradul de handicap, precum şi la reevaluarea periodică, potrivit, normelor metodologice prevăzute la art. 1 alin. (3);
b) să urmeze programul individual de recuperare şi integrare socială, stabilit de comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap, sub supravegherea asistenţilor sociali din cadrul inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap sau ai organizaţiilor neguvernamentale autorizate, potrivit legii, să desfăşoare activităţi de protecţie specială a persoanelor cu handicap, care colaborează cu aceste inspectorate;
c) să se încadreze în muncă, în condiţiile legii, în raport cu pregătirea şi posibilităţile fizice şi psihice ale acestora şi pe baza recomandărilor medicale;
d) să colaboreze cu asistenţii sociali şi cu inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap şi ai unităţilor prevăzute la art. 6.
CAPITOLUL V Organizarea şi funcţionarea comisiilor de expertiză medicală a persoanelor cu handicap
Art. 22. -
(1) Pentru încadrarea adulţilor într-o categorie de persoane cu handicap care necesită protecţie specială, în raport cu gradul de handicap, se înfiinţează, la nivel judeţean şi al sectoarelor municipiului Bucureşti, comisii de expertiză medicală a adulţilor cu handicap.
(2) Comisiile prevăzute la alin. (1) au următoarea componenţă:
- un preşedinte desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap din rândul specialiştilor inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap;
- 2 membri, dintre care un specialist în expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă, din cadrul cabinetelor de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, desemnat de şeful oficiului de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, şi un membru desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, de profesie medic;
- un membru cu statut de observator, desemnat de organizaţiile neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfăşoară activităţi de protecţie specială a persoanelor cu handicap în judeţul sau în sectoarele municipiului Bucureşti;
- un secretar desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, care poate fi şi cadru mediu.
Art. 23. -
(1) Pentru încadrarea copiilor într-o categorie de persoane cu handicap care necesită protecţie specială, în raport cu gradul de handicap, se înfiinţează comisii de expertiză medicală a copiilor cu handicap judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
(2) Comisiile prevăzute la alin. (1) au în componenţa lor:
- un preşedinte desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap din rândul specialiştilor inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap;
- 3 membri, dintre care un medic specialist pediatru, un medic specialist psihiatru şi un psiholog, desemnaţi de conducerile direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
- un membru psihopedagog, desemnat de inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
- un membru desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, de profesie medic;
- un membru cu statut de observator, desemnat de organismele neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfăşoară activităţi de protecţie specială a persoanelor cu handicap în judeţul sau în sectoarele municipiului Bucureşti;
- un secretar desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, care poate fi şi cadru mediu.
Art. 24. -
Preşedintele şi membrii comisiilor prevăzute la art. 22 şi 23 au dreptul la o indemnizaţie de şedinţă. Cuantumul lunar al indemnizaţiilor de şedinţă nu poate depăşi cuantumul câştigului salarial mediu net pe economie, comunicat de Comisia Naţională pentru Statistică, la data stabilirii dreptului.
Art. 25. -
Comisiile de expertiză medicală prezentate la art. 22 şi 23 funcţionează pe lângă inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap.
Art. 26. -
(1) Comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap se află în coordonarea Comisiei superioare de expertiză medicală a persoanelor cu handicap, care va funcţiona pe lângă Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Comisia superioară de expertiză medicală a persoanelor cu handicap are în componenţa sa două secţiuni: secţiunea pentru adulţi şi secţiunea pentru copii. Secţiunea pentru adulţi este formată dintr-un preşedinte, desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, din câte un reprezentant al Ministerului Sănătăţii, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, Institutului Naţional de Expertiză şi de Recuperare a Capacităţii de Muncă, Institutului Naţional de Studii şi Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap şi Institutului de Medicină Legală, membri, şi un secretar, desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. Secţiunea pentru copii are în componenţa sa un preşedinte, desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, câte un reprezentant al Ministerului Sănătăţii, Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, Departamentului pentru Protecţia Copilului şi Institutului Naţional de Studii şi Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap, membri, şi un secretar desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(3) Preşedintele şi membrii comisiei prevăzute la alin. (1) beneficiază de o indemnizaţie de şedinţă în condiţiile art. 24.
Art. 27. -
(1) Încadrarea sau respingerea încadrării într-o categorie de persoane cu handicap, adulţi şi copii, care necesită protecţie specială în raport cu gradul de handicap, se atestă prin certificat emis de comisiile prevăzute la art. 22 şi 23. Eliberarea certificatului este scutită de taxa de timbru.
(2) Certificatele emise potrivit alin. (1) pot fi contestate, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Comisia superioară de expertiză medicală a persoanelor cu handicap, secţiunea pentru adulţi sau, după caz, secţiunea pentru copii. Contestaţia va fi soluţionată prin decizie, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data înregistrării.
(3) Deciziile emise de către Comisia superioară de expertiză medicală a persoanelor cu handicap pot fi atacate potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare, cererile adresate instanţei fiind scutite de taxa judiciară de timbru.
Art. 28. -
Indemnizaţiile de şedinţă prevăzute la art. 24 şi la art. 26 alin. (3) se suportă din bugetul Fondului special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap.
Art. 29. -
Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor prevăzute la art. 22, 23 şi 26 se aprobă prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, în termen de 90 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României.
Art. 30. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
În cazul eliberării de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesită protecţie specială în raport cu gradul de handicap, fără respectarea criteriilor stabilite prin normele metodologice prevăzute la art. 1 alin. (3), membrii comisiilor de expertiză medicală a persoanelor cu handicap, prevăzute la art. 22 şi 23, vor fi obligaţi, în condiţiile legii, la: restituirea indemnizaţiilor de şedinţă încasate pentru participare la activitatea comisiilor, excluderea definitivă din cadrul acestor comisii; suportarea sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de către beneficiari, ca urmare a încadrării acestora cu nerespectarea dispoziţiilor legale.
CAPITOLUL VI Drepturile şi obligaţiile asistentului personal
Art. 31. -
(1) Asistentul personal al persoanei cu handicap este persoana care supraveghează, acordă asistenţă şi îngrijire permanentă copilului sau adultului cu handicap grav.
(2) În cazul copilului sau adultului cu handicap, fără discernământ, asistentul personal nu poate fi angajat decât cu acordul familiei sau al susţinătorilor legali ai persoanei cu handicap.
(3) Asistentul personal îşi desfăşoară activitatea pe baza contractului individual de muncă sau, după caz, a convenţiei civile încheiate cu autorităţile administraţiei publice locale în a căror rază teritorială domiciliază persoana cu handicap.
Art. 32. -
(1) Asistentul personal al persoanei cu handicap este salarizat sau, după caz, remunerat în raport cu dispoziţiile legale privind salarizarea asistentului social debutant din unităţile bugetare.
(2) Condiţiile de încadrare, drepturile şi obligaţiile asistentului personal al persoanei cu handicap se stabilesc, în condiţiile legii, prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 33. -
Asistentul personal are, în raport cu persoana cu handicap căreia îi acordă supraveghere, asistenţă şi îngrijire permanentă, următoarele obligaţii:
a) de a presta persoanei cu handicap toate activităţile şi serviciile prevăzute în contractul individual de muncă sau în convenţia civilă încheiată cu autorităţile publice prevăzute la art. 31 alin. (3);
b) de a trata cu respect, bună-credinţă şi înţelegere persoana cu handicap şi de a nu abuza fizic sau moral de starea de incapacitate în care se găseşte aceasta;
c) de a sesiza autorităţile publice locale şi inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap despre orice modificare survenită în starea fizică, psihică sau socială a persoanei cu handicap, de natură să modifice acordarea drepturilor sau a accesibilităţilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 34. -
Încălcarea oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la art. 33 şi a celor prevăzute în contractul individual de muncă sau în convenţia civilă atrage răspunderea juridică a asistentului personal, în condiţiile legii.
CAPITOLUL VII Încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap
Art. 35. -
Încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap şi realizarea de venituri de către acestea se fac în conformitate cu legislaţia generală a muncii, cu celelalte reglementări în vigoare, precum şi cu dispoziţiile speciale din prezenta ordonanţă de urgenţă, în scopul integrării socioprofesionale a acestor persoane.
Art. 36. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(1) Persoanele cu handicap pot fi încadrate în muncă în condiţiile legii, de către persoane fizice sau juridice care angajează personal salariat, conform pregătirii lor profesionale şi capacităţii fizice şi intelectuale de care dispun, pe baza unui contract individual de muncă.
(2) Încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap se poate face prin crearea de locuri de muncă protejate, special organizate, în scopul eliminării impedimentelor de orice fel, prin asigurarea înlesnirilor şi adaptărilor corespunzătoare.
(3) Persoanele cu handicap pot fi angajate şi cu munca la domiciliu, caz în care persoana fizică sau juridică care le angajează are obligaţia de a asigura transportul la şi de la domiciliu al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizează în activitate şi al produselor finite pe care le realizează.
Art. 37. -
Persoanele fizice sau juridice care angajează persoane cu handicap pot înfiinţa unităţi protejate, autorizate de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. Modul de autorizare a acestor unităţi se stabileşte în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 38. -
(1) Unităţile protejate sunt unităţi special organizate şi amenajate potrivit cerinţelor persoanelor cu handicap, în vederea desfăşurării activităţii acestor persoane, cu eliminarea oricărui impediment.
(2) Unităţile protejate vor fi sprijinite, atât la înfiinţare, cât şi pe parcursul desfăşurării activităţilor lor, de autorităţile administraţiei publice locale, de inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap şi de organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au activităţi de protecţie specială a persoanelor cu handicap.
Art. 39. -
Unităţile protejate pot fi:
a) agenţi economici cu personalitate juridică, indiferent de forma de organizare şi de proprietate, care au cel puţin 50% din numărul de angajaţi persoane cu handicap încadrate cu contract individual de muncă;
b) secţii, ateliere sau alte structuri fără personalitate juridică din cadrul agenţilor economici sau din cadrul organizaţiilor neguvernamentale, care au contabilitate proprie şi cel puţin 50% din numărul total de angajaţi persoane cu handicap încadrate cu contract individual de muncă;
c) asociaţii familiale, asociaţii sau fundaţii fără scop lucrativ, constituite de cel puţin o persoană cu handicap, precum şi persoana cu handicap care este autorizată, potrivit legii, să desfăşoare activităţi economice independente, cu condiţia achitării contribuţiilor de asigurări sociale prevăzute de lege.
Art. 40. -
La începutul fiecărui an calendaristic unităţile protejate au obligaţia să prezinte inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap o informare care va cuprinde datele necesare pentru a dovedi respectarea dispoziţiilor legale referitoare la funcţionarea unităţilor protejate şi măsurile întreprinse pentru realizarea adaptărilor şi înlesnirilor necesare pentru desfăşurarea activităţii persoanelor cu handicap.
Art. 41. -
Unităţile protejate pot organiza cursuri de calificare la locul de muncă pentru persoanele cu handicap adulte, cu avizul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, al Ministerului Educaţiei Naţionale şi al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 42. -
(1) Societăţile comerciale, regiile autonome, societăţile şi companiile naţionale şi alţi agenţi economici, care au un număr de cel puţin 100 de angajaţi, au obligaţia de a angaja persoane cu handicap cu contract individual de muncă într-un procent de cel puţin 4% din numărul total de angajaţi.
(2) Persoanelor cu handicap angajate cu contract individual de muncă li se asigură toate adaptările şi înlesnirile necesare pentru înlăturarea oricăror impedimente în activitatea pe care o desfăşoară.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 43. -
Societăţile comerciale, regiile autonome, societăţile şi companiile naţionale şi alţi agenţi economici, care nu angajează persoane cu handicap în condiţiile prevăzute la art. 42, au obligaţia de a plăti lunar la Fondul de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap o sumă egală cu salariul minim brut pe economie înmulţit cu numărul locurilor de muncă în care nu au încadrat persoane cu handicap, potrivit dispoziţiilor ordonanţei de urgenţă.
Art. 44. -
Persoanele cu handicap grav, accentuat sau mediu, încadrate cu contract individual de muncă, beneficiază de următoarele drepturi de protecţie specială:
a) pot ocupa, în condiţiile legii, conform pregătirii şi capacităţii fizice şi intelectuale, orice funcţie în cadrul organigramei angajatorilor. Angajatorii au obligaţia de a amenaja locul de muncă, astfel încât să fie eliminat orice impediment în desfăşurarea activităţii;
b) scutire de impozit pe salariu, atât în cazul în care sunt angajate cu contract individual de muncă, cât şi în cazul în care sunt angajate cu convenţie de prestări de servicii;
c) o perioadă de probă la angajare, plătită, de cel puţin 45 de zile lucrătoare;
d) un preaviz plătit, de minimum 30 de zile lucrătoare, acordat la desfacerea contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, pentru motive neimputabile acestora;
e) posibilitatea de a lucra mai puţin de 8 ore pe zi, în condiţiile legii, în cazul în care beneficiază de o recomandare medicală în acest sens;
f) pensionarea la cerere pentru limită de vârstă pentru:
1. persoanele cu handicap grav, la o vechime în muncă realizată de la data dobândirii handicapului de minimum 15 ani bărbaţii şi de minimum 10 ani femeile;
2. persoanele cu handicap accentuat, la o vechime în muncă realizată de la data dobândirii handicapului de minimum 20 de ani bărbaţii şi minimum 15 ani femeile;
3. persoanele cu handicap mediu, la o vechime în muncă realizată de la data dobândirii handicapului de minimum 25 de ani bărbaţii şi minimum 20 de ani femeile.
Pentru vechimea în muncă care depăşeşte vechimea prevăzută la pct. 1, 2 şi 3 se acordă un spor la pensie de 1% pentru fiecare an în plus.
Art. 45. -
(1) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se constituie, la nivel central, pe lângă Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, şi la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti, pe lângă inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, comisii de integrare socioprofesională a persoanelor cu handicap.
(2) Comisiile de integrare socioprofesională a persoanelor cu handicap coordonează activităţile de pregătire, formare, orientare profesională şi de încadrare în muncă a persoanelor cu handicap.
(3) Activităţile de pregătire, formare şi orientare profesională şi de încadrare în muncă a persoanelor cu handicap se finanţează din bugetul Fondului special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap, în limita sumelor colectate în baza art. 43.
(4) Componenţa comisiilor de integrare socioprofesională a persoanelor cu handicap şi regulamentul lor de organizare şi funcţionare se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
CAPITOLUL VIII Parteneriatul cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protecţia specială a persoanelor cu handicap
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 46. -
În activitatea de protecţie specială a persoanelor cu handicap Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap întreţine relaţii de dialog şi parteneriat cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protecţia specială a persoanelor cu handicap.
Art. 47. -
(1) La nivel naţional se constituie, pe lângă Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, Consiliul Naţional Consultativ de Dialog Social pentru Problemele Persoanelor cu Handicap, denumit în continuare Consiliul naţional.
(2) În componenţa Consiliului naţional intră reprezentanţi desemnaţi de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, de organizaţiile neguvernamentale autorizate, care au ca obiect de activitate protecţia specială, persoanelor cu handicap, de ministere şi de alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi ai unor organizaţii patronale, caritabile sau profesionale, care sprijină financiar activitatea de protecţie specială a persoanelor cu handicap.
(3) Consiliul naţional se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este necesar, la convocarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(4) Numărul reprezentanţilor în Consiliul naţional şi regulamentul de organizare şi funcţionare se aprobă prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 48. -
Consiliul naţional are următoarele atribuţii:
a) elaborează strategia naţională de protecţie specială şi integrare socială a persoanelor cu handicap, aprobată de Guvern;
b) emite avize consultative asupra proiectelor de acte normative în, domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap;
c) participă, împreună cu Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, la elaborarea politicilor şi a programelor care urmăresc îndeplinirea obiectivelor strategice din domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap;
d) evaluează periodic rezultatele activităţii de protecţie specială a persoanelor cu handicap şi formulează propuneri Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap privind reactualizarea cadrului legislativ;
e) analizează neregulile şi disfuncţionalităţile apărute în activitatea instituţiilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, care au atribuţii în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap, şi propune Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap soluţii de înlăturare a acestora.
Art. 49. -
(1) La nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti se constituie, pe lângă inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, consilii consultative de dialog social judeţene şi al municipiului Bucureşti pentru persoanele cu handicap, denumite în continuare consilii.
(2) Consiliile sunt formate din reprezentanţi desemnaţi de inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, de organizaţiile neguvernamentale autorizate, care au ca obiect de activitate protecţia specială a persoanelor cu handicap, de prefecturi, de consilii judeţene, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, precum şi de serviciile descentralizate ale ministerelor sau ale altor autorităţi ale administraţiei publice locale care au legătură cu activitatea de protecţie specială a persoanelor cu handicap.
(3) Dispoziţiile art. 47 alin. (4) sunt aplicabile şi consiliilor.
(4) Consiliile se întrunesc trimestrial sau ori de câte ori este necesar, la convocarea inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap.
Art. 50. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Consiliile dezbat şi urmăresc realizarea politicilor şi a programelor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, intervenind pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale acestora.
Art. 51. -
Organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protecţia specială a persoanelor cu handicap au dreptul, cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, de a primi subvenţii de la bugetul de stat sau, după caz, de la bugetele locale, în cazul în care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă, îngrijire sau recuperare a persoanelor cu handicap, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică, care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă socială.
Art. 52. -
(1) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap poate participa, în parteneriat cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protecţia specială a persoanelor cu handicap, la finanţarea unor proiecte comune privind realizarea strategiei şi a programelor de protecţie specială şi integrare socioprofesională a persoanelor cu handicap.
(2) Participarea la finanţarea acestor proiecte se face cu acordul părţilor.
(3) Administrarea unităţilor finanţate în comun se face de către consiliile de administraţie, în care finanţatorii vor fi reprezentaţi proporţional cu participarea la proiect.
(4) Modul de finanţare a proiectelor şi de administrare a unităţilor finanţate în comun se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
CAPITOLUL IX Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap
Art. 53. -
(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se constituie Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap din următoarele surse:
a) o cotă de 3% aplicată asupra fondului de salarii realizat lunar, inclusiv asupra câştigurilor realizate lunar de colaboratori persoane fizice, de către agenţii economici, organizaţiile cooperatiste, organizaţiile economice străine cu sediul în România, de reprezentanţele autorizate în România, potrivit legii, ale persoanelor juridice străine care angajează personal român şi de persoanele fizice care utilizează muncă salariată, cu excepţia unităţilor protejate prevăzute la art. 37;
b) penalităţi şi majorări datorate, potrivit legii, pentru neplata la termen a obligaţiilor la Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap;
c) donaţii ale persoanelor fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, în condiţiile legii, cu respectarea destinaţiilor stabilite de donatori;
d) sumele datorate de societăţile comerciale, regiile autonome, societăţi şi companii naţionale, de alţi agenţi economici, conform art. 43;
e) o subvenţie de la bugetul de stat pentru completarea fondului, în situaţia în care, prin sursele prevăzute la lit. a), b), c) şi d), acesta nu este acoperitor.
(2) Pentru urmărirea achitării obligaţiilor către Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap, Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap organizează şi efectuează, prin personal împuternicit din cadrul inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, prin ordin al secretarului de stat, controlul specializat al persoanelor juridice şi fizice prevăzute la art. 53 alin. (1) lit. a) şi d).
(3) Pentru nevărsarea la termen a sumelor prevăzute la art. 43 şi la art. 53 alin. (1) lit. a) şi d) se percep penalităţi şi majorări de întârziere, prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru neplata impozitelor şi a taxelor cuvenite bugetului de stat.
Art. 54. -
(1) Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
a) refuzul nejustificat de a pune la dispoziţie organelor de control prevăzute la art. 53 alin. (2) documentaţia şi datele necesare pentru verificarea achitării obligaţiilor către Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap se sancţionează cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei;
b) eliberarea de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesită protecţie specială în raport cu gradul de handicap, cu încălcarea criteriilor stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se sancţionează cu amendă de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) se aplică persoanelor fizice sau juridice vinovate.
(3) Constatarea contravenţiei prevăzute la alin. (1) lit. a) şi aplicarea amenzii contravenţionale se fac de personalul prevăzut la art. 53 alin. (2). Constatarea contravenţiei prevăzute la alin. (1) lit. b) şi aplicarea amenzii contravenţionale se fac de către personalul din cadrul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, împuternicit prin ordin al secretarului de stat.
(4) Sumele obţinute din aplicarea amenzilor se fac venit la bugetul statului.
(5) Prevederile prezentului articol se completează cu dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 55. -
(1) Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap, constituit şi utilizat pentru plata drepturilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă şi pentru finanţarea programelor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, este gestionat şi administrat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi se aprobă anual prin legea bugetului de stat.
(2) Disponibilul Fondului special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap, înregistrat la finele anului, se varsă la bugetul de stat în limita subvenţiei acordate. Sumele rămase după efectuarea acestei operaţiuni se reportează în anul următor, cu aceeaşi destinaţie. Disponibilităţile din resursele proprii ale acestui fond sunt purtătoare de dobândă.
(3) În cazul neachitării la termen a cotei de 3%, precum şi a penalităţilor de întârziere potrivit legii, Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap pot dispune poprirea sumelor respective din conturile unităţilor prevăzute la art. 53 alin. (1) lit. a) şi d), prin introducerea de dispoziţii de încasare, care constituie titluri executorii, pe care organele bancare sunt obligate să le execute fără acordul debitorilor. În cazul lipsei disponibilităţilor băneşti în conturile bancare, se aplică procedura executării silite a debitorilor, potrivit legii.
(4) Cheltuielile de gestionare şi administrare, precum şi cele ocazionate de plata drepturilor din acest fond se suportă din bugetul Fondului special de solidaritate pentru persoanele cu handicap.
CAPITOLUL X Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 56. -
(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare începând cu data de 1 iulie 1999, cu excepţia art. 20 alin. (2) şi a art. 22-30, care vor intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2000.
(2) Până la sfârşitul anului 1999 cheltuielile reprezentând drepturile acordate, prevăzute la art. 20 alin. (2), se finanţează din Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap.
(3) Până la sfârşitul anului 1999 actualele comisii de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă de pe lângă cabinetele de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă ce funcţionează în cadrul policlinicilor teritoriale, pentru adulţi, şi comisiile de diagnostic şi triaj judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pentru copii, vor continua să elibereze certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap.
Art. 57. -
(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă Legea nr. 53/1992 privind protecţia specială a persoanelor handicapate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 4 iunie 1992, modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 47/1997 privind modificarea şi completarea unor acte normative în vederea stabilirii nivelului şi a bazei de calcul al unor drepturi salariale, de asigurări sau de asistenţă socială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 4 septembrie 1997, aprobată şi modificată prin Legea nr. 126/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 229 din 24 iunie 1998, Legea nr. 57/1992 privind încadrarea în muncă a persoanelor handicapate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 131 din 12 iunie 1992, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 939/1997 privind reorganizarea şi funcţionarea Secretariatului de Stat pentru Handicapaţi se modifică în mod corespunzător anexei la prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 58. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 59. -
În termen de un an de la intrarea în vigoare a prevederilor art. 22-30 comisiile de expertiză a persoanelor cu handicap, atât cele pentru adulţi, cât şi cele pentru copii, vor examina şi reevalua toate persoanele care beneficiază de certificat de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap, care necesită protecţie specială în raport cu gradul de handicap.
Art. 60. -
Anexa face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
PRIM-MINISTRU | |
RADU VASILE |
Contrasemnează: | |
Secretariatul de Stat pentru Persoanele | |
cu Handicap | |
Gabriela Popescu, | |
secretar de stat | |
Ministrul muncii şi protecţiei sociale, | |
Alexandru Athanasiu | |
Ministrul finanţelor, | |
Decebal Traian Remeş | |
Ministrul sănătăţii, | |
Hajdu Gabor | |
Ministrul lucrărilor publice | |
şi amenajării teritoriului, | |
Nicolae Noica | |
p. Ministrul educaţiei naţionale, | |
Mircea Fronescu, | |
secretar de stat |
Bucureşti, 29 iunie 1999.
Nr. 102.
ANEXĂ
Denumirea instituţiei care se înfiinţează prin reorganizare | Denumirea instituţiei care se reorganizează |
1 | 2 |
1. Judeţul Alba | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Sebeş | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Blaj | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital neuropsihici - localitatea Galda de Jos | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici somatici - localitatea Gârbova | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital pentru persoane cu handicap psihic sever Betesda - localitatea Alba Iulia | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici - localitatea Abrud |
2. Judeţul Arad | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni Tămand - localitatea Ineu - Tămand | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici nerecuperabili - localitatea Arad | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici somatici - localitatea Lipova |
3. Judeţul Argeş | ||
Centru de integrare prin terapie ocupaţională | Cămin-atelier - localitatea Tigveni | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici adulţi - localitatea Piteşti | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici adulţi - localitatea Bascovele-Cotmeana | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori cu handicap neuropsihic sever - localitatea Vultureşti |
4. Judeţul Bacău | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni cu secţie de bolnavi cronici - localitatea Bacău | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Răchitoasa | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici - localitatea Comăneşti | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital de neuropsihiatrie - localitatea Târgu Ocna | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital de neuropsihiatrie - localitatea Răcăciuni | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori cu handicap sever - localitatea Ungureni | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori cu handicap sever - localitatea Ghimeş-Făget |
5. Judeţul Bihor | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni cu secţie de spital - localitatea Ciutelec | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori cu handicap neuropsihic sever - localitatea Cighid Ciutelec | |
Centru de integrare prin terapie ocupaţională | Cămin-atelier - localitatea Cadea |
6. Judeţul Bistriţa-Năsăud | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici somatici cu secţie de neuropsihiatrie infantilă - localitatea Beclean |
7. Judeţul Botoşani | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni cu secţie de boli cronice - localitatea Dorohoi | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Agafton | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici nerecuperabili - localitatea Adăşeni | |
Centru de recuperare şi reabilitare minori cu handicap | Centru-cămin-spital de recuperare, pregătire socioprofesională - localitatea Ionăşeni |
8. Judeţul Braşov | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Braşov | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici somatici - localitatea Timişu de Sus | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori cu handicap "Barza Mică" - localitatea Timişu de Sus | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital Canaan - localitatea Şercaia | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Centru de zi "Casa Soarelui" - localitatea Stupini |
9. Judeţul Brăila | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Brăila | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital de bolnavi cronici neurolocomotori adulţi "Sfânta Maria" - localitatea Baldovineşti |
10. Judeţul Buzău | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici somatici "Alecu Bagdat" - localitatea Râmnicu Sărat |
11. Judeţul Caraş-Severin | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin pentru bătrâni - localitatea Sacu | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici - localitatea Reşiţa | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru copii deficienţi neuropsihici - localitatea Oraviţa |
12. Judeţul Călăraşi | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni cu secţie de bolnavi cronici - localitatea Ciocăneşti |
13. Judeţul Cluj | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici - localitatea Cluj-Napoca | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici somatici - localitatea Luna de Jos | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici somatici - localitatea Citcău | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru minori - localitatea Recea-Cristur |
14. Judeţul Constanţa | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Poarta Albă | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital de boli neuropsihice - localitatea Techirghiol | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori cu handicap sever - localitatea Negru Vodă |
15. Judeţul Dâmboviţa | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Pucioasa | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital bolnavi cronici neuropsihici - localitatea Gura Ocniţei-Ochiuri | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici somatici - localitatea Săcuieni | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori cu handicap sever - localitatea Moreni-Tuicani |
16. Judeţul Dolj | ||
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital pentru bolnavi cronici cu handicap sever - localitatea Craiova | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital minori deficienţi - localitatea Craiova | |
Centru de integrare prin terapie ocupaţională | Cămin-atelier - localitatea Corlate |
17. Judeţul Galaţi | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Galaţi | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici somatici adulţi - localitatea Galaţi |
18. Judeţul Giurgiu | ||
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Centru de recuperare, pregătire şi integrare socioprofesională de bolnavi cronici adulţi - localitatea Cărpeniş | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital adulţi deficienţi Tântava - localitatea Grădinari | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Centru-cămin-spital de recuperare, pregătire şi integrare socioprofesională pentru minori deficienţi - localitatea Grădinari | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Centru de recuperare pentru adulţi cu handicap sever Bolintin-Vale - localitatea Giurgiu |
19. Judeţul Gorj | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni Dobriţa - localitatea Runcu | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici adulţi - localitatea Suseni | |
Centru-pilot de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Centru-pilot de recuperare, pregătire şi integrare socioprofesională pentru minori cu handicap sever - localitatea Bâlteni |
20. Judeţul Harghita | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Frumoasa | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici somatici - localitatea Gheorgheni |
21. Judeţul Hunedoara | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Brad | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Geoagiu | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Petrila | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital - localitatea Branişca | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Hunedoara | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Baia de Criş |
22. Judeţul Ialomiţa | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici adulţi - localitatea Slobozia |
23. Judeţul Iaşi | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Iaşi | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru recuperarea şi pregătirea, integrarea socioprofesională pentru minori şi adulţi - localitatea Hârlău |
24. Judeţul Maramureş | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Poienile de sub Munte | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici adulţi - localitatea Sighetu Marmaţiei | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori deficienţi - localitatea Sighetu Marmaţiei |
25. Judeţul Mehedinţi | ||
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Centru de recuperare şi integrare socioprofesională a tinerilor cu handicap - localitatea Burila Mare | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Ilovăţ | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici - localitatea Strehaia |
26. Judeţul Mureş | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Sighişoara | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Reghin | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Lunca | |
Mureşului | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici cu secţie bătrâni - localitatea Târgu Mureş | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital de infirmi motori şi senzoriali - localitatea Glodeni | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital pentru bolnavi neuropsihici adulţi bărbaţi - localitatea Călugăreni | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital de bolnavi cronici adulţi - localitatea Căpuşu de Câmpie | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital minori neuropsihici - localitatea Brâncovineşti |
27. Judeţul Neamţ | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Centru de recuperare şi geriatrie - localitatea Oşlobeni | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital boli neuropsihice cronice - localitatea Războieni | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici somatici - localitatea Roman | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici somatici - localitatea Târgu-Neamţ | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici somatici - localitatea Bozienii de Sus | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital de copii cu handicap sever - localitatea Păstrăveni | |
Centru-pilot de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Centru-pilot de asistenţă specială minori - localitatea Piatra-Neamţ |
28. Judeţul Olt | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici - localitatea Slatina | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital de bolnavi cronici Şopârliţa - localitatea Pârscoveni | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori cu handicap - localitatea Cezieni | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bolnavi cronici - localitatea Fălcoiu | |
Centru-pilot de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Centru-pilot de asistenţă specială minori - localitatea Caracal |
29. Judeţul Prahova | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici - localitatea Mislea | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital adulţi cronici neuropsihici - localitatea Călineşti | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital neuropsihici - localitatea Urlaţi | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici - localitatea Lilieşti - Băicoi | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru deficienţi minori - localitatea Tătărăi | |
Centru de integrare prin terapie ocupaţională | Cămin-atelier pentru deficienţi adulţi - localitatea Urlaţi | |
Centru de integrare prin terapie ocupaţională | Cămin-atelier nr. 2 - localitatea Urlaţi | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru bolnavii cu sindrom Down - localitatea Câmpina |
30. Judeţul Satu Mare | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Carei | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici adulţi - localitatea Satu Mare |
31. Judeţul Sălaj | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Boghiş | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici - localitatea Crasna | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital bolnavi cronici neuropsihici - localitatea Jibou | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru copii cu handicap sever - localitatea Bădăcin-Pericei |
32. Judeţul Sibiu | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Biertani Cămin-spital de bolnavi cronici - localitatea Sibiu | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici somatici - localitatea Sălişte | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori cu handicap sever - localitatea Râu Vadului | |
Centru de integrare prin terapie ocupaţională | Cămin-atelier - localitatea Dumbrăveni | |
33. Judeţul Suceava |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Pojorâta | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital pentru bolnavi cronici neuropsihici - localitatea Costina | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Centru de recuperare, pregătire şi integrare socioprofesională a bolnavilor cronici - localitatea Sasca Mică | |
34. Judeţul Teleorman | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital de bolnavi cronici adulţi - localitatea Olteni | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital minori cu handicap sever - localitatea Videle |
35. Judeţul Timiş | ||
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin pentru deficienţi "Podul cel Lung" - localitatea Timişoara | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni - localitatea Variaş | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital pentru bolnavi cronici neuropsihici - localitatea Gavojdia | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital bătrâni bolnavi cronici somatici - localitatea Ciacova | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori cu deficienţe - localitatea Lugoj | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Centru de zi "Îngerii Speranţei" - localitatea Lugoj | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Centru de recuperare şi integrare socioprofesională a persoanelor adulte cu handicap "Pentru Voi" - localitatea Timişoara |
36. Judeţul Tulcea | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici somatici - localitatea Babadag | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital de bolnavi neuropsihici - localitatea Babadag | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital pentru deficienţi neuropsihici - localitatea Horia |
37. Judeţul Vaslui | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bătrâni - localitatea Huşi | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital pentru minori şi adulţi cu handicap sever - localitatea Huşi | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital pentru adulţi cu handicap sever - localitatea Schinetea | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori cu handicap sever - localitatea Giurcani |
38. Judeţul Vâlcea | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici - localitatea Păuşeşti-Măglaşi | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital pentru bolnavi cronici adulţi - localitatea Zătreni | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital pentru bolnavi cronici neuropsihici - localitatea Măciuca | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital de bătrâni bolnavi cronici - localitatea Lungeşti | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital pentru minori cu handicap sever - localitatea Băbeni |
39. Judeţul Vrancea | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital de bolnavi cronici - localitatea Măicăneşti | |
Centru de integrare prin terapie ocupaţională | Cămin-atelier - localitatea Odobeşti |
40. Municipiul Bucureşti | ||
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni nr. 5 - Bucureşti | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin de bătrâni nr. 6 "Floarea Roşie" - Bucureşti | |
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică | Cămin-spital nr. 4 Plătăreşti - localitatea Plătăreşti, judeţul Călăraşi | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital adulţi nr. 1 Radu Vodă - Bucureşti | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital nr. 2 Episcop Radu - Bucureşti | |
Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital de geriatrie şi gerontologie nr. 1 - Bucureşti | |
Centru de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap | Cămin-spital nr. 8 Balotului - Bucureşti |
41. Judeţul Ilfov | ||
Centru de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică Centru de îngrijire şi asistenţă | Cămin-spital nr. 7 Bălăceanca - localitatea Bălăceanca Cămin-spital nr. 6 Ciolpani - localitatea Ciolpani |
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
|