Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene
Regulamentul nr. 182/2011 de stabilire a normelor şi principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competenţelor de executare de către Comisie
Număr celex: 32011R0182
Modificări (...), Referinţe (2), Reviste (4), Doctrine (2)În vigoare de la 01 martie 2011
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 291 alineatul (3),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară(1),
întrucât:
(1) În cazul în care sunt necesare condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a actelor cu forţă juridică obligatorie ale Uniunii, respectivele acte (denumite în continuare "acte de bază") conferă competenţe de executare Comisiei sau, în cazuri specifice justificate corespunzător, precum şi în cazurile prevăzute la articolele 24 şi 26 din Tratatul privind Uniunea Europeană, Consiliului.
(2) Rămâne la latitudinea legiuitorului, respectând în acelaşi timp pe deplin criteriile stipulate în Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), de a decide cu privire la fiecare act de bază dacă să confere competenţe de executare Comisiei în conformitate cu articolul 291 alineatul (2) din respectivul tratat.
(3) Până în prezent, exercitarea competenţelor de executare de către Comisie a fost reglementată de Decizia 1999/468/CE a Consiliului(2).
(4) TFUE prevede ca Parlamentul European şi Consiliul să stabilească normele şi principiile generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competenţelor de executare de către Comisie.
(5) Este necesar să se asigure faptul că procedurile aferente unui astfel de control sunt clare, eficace şi proporţionale cu natura actelor de punere în aplicare şi că reflectă cerinţele instituţionale ale TFUE, precum şi experienţa câştigată şi practica curentă utilizată în punerea în aplicare a Deciziei 1999/468/CE.
(6) În acele acte de bază care necesită controlul statelor membre în ceea ce priveşte adoptarea de către Comisie a actelor de punere în aplicare, este oportun ca pentru realizarea unui astfel de control să se instituie comitete compuse din reprezentanţi ai statelor membre şi prezidate de către Comisie.
(7) După caz, mecanismul de control ar trebui să includă sesizarea unui comitet de apel, care ar trebui să se reunească la nivelul adecvat.
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
(8) Din motive de simplificare, Comisia ar trebui să exercite competenţe de executare în conformitate cu una dintre doar două proceduri, şi anume procedura de consultare sau procedura de examinare.
(9) Tot din motive de simplificare, comitetelor ar trebui să li se aplice norme procedurale comune, inclusiv dispoziţiile-cheie referitoare la desfăşurarea activităţii lor şi la posibilitatea emiterii unui aviz prin procedură scrisă.
(10) Ar trebui determinate criterii pentru a stabili procedura care ar trebui folosită pentru adoptarea actelor de punere în aplicare de către Comisie. Pentru a se asigura o mai mare consecvenţă, cerinţele procedurale ar trebui să fie proporţionale cu natura şi impactul actelor de punere în aplicare care sunt adoptate.
(11) Procedura de examinare ar trebui să se aplice în special pentru adoptarea actelor cu domeniu de aplicare general menite să pună în aplicare acte de bază şi actelor specifice de punere în aplicare cu un impact care poate fi important. Procedura respectivă ar trebui să asigure faptul că actele de punere în aplicare nu pot fi adoptate de către Comisie dacă nu sunt în conformitate cu avizul comitetului, cu excepţia unor cazuri cu totul excepţionale în care acestea se pot aplica pentru o perioadă limitată de timp. Procedura ar trebui de asemenea să asigure faptul că Comisia poate revizui proiectele de acte de punere în aplicare în cazul în care comitetul nu emite niciun aviz, ţinând seama de opiniile exprimate în cadrul comitetului.
(12) În cazul în care actul de bază conferă Comisiei competenţe de executare în ceea ce priveşte programele cu implicaţii bugetare substanţiale sau care sunt orientate către ţări terţe, ar trebui să se aplice procedura de examinare.
(13) Preşedintele unui comitet ar trebui să depună toate eforturile pentru a identifica soluţii care să beneficieze de cel mai larg sprijin posibil în cadrul comitetului sau al comitetului de apel şi urmează să explice în ce mod au fost luate în considerare dezbaterile şi sugestiile de modificare. În acest scop, Comisia ar trebui să acorde o atenţie deosebită opiniilor exprimate în cadrul comitetului sau al comitetului de apel cu privire la proiectele de măsuri definitive antidumping sau compensatorii.
..........
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.