Guvernul României
Ordonanţa de urgenţă nr. 142/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei SAPARD pentru implementarea tehnică şi financiară a Instrumentului special de preaderare pentru agricultură şi dezvoltare rurală
Modificări (9), Referinţe (1)Text publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 471 din 28 septembrie 2000.
În vigoare de la 28 septembrie 2000 până la 26 februarie 2006, fiind înlocuit prin Ordonanţă de urgenţă 13/2006;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
În temeiul prevederilor art. 107 şi ale art. 114 alin. (4) din Constituţia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(1) Se înfiinţează Agenţia SAPARD, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, finanţată din venituri bugetare şi extrabugetare, cu sediul central în municipiul Bucureşti, bd Carol I nr. 24, sectorul 3.
(2) Scopul Agenţiei SAPARD îl constituie implementarea tehnică şi financiară a Instrumentului special de preaderare pentru agricultură şi dezvoltare rurală, denumit în continuare Programul SAPARD.
(3) Agenţia SAPARD are în structură 8 birouri regionale de implementare a Programului SAPARD, amplasate potrivit regiunilor de dezvoltare constituite în temeiul Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regională în România, care îşi desfăşoară activitatea la sediul direcţiilor generale pentru agricultură şi industrie alimentară, astfel:
a) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 1 Nord-Est, pentru Regiunea 1 Nord-Est, pentru teritoriile judeţelor Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui;
b) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 2 Sud-Est, pentru Regiunea 2 Sud-Est, pentru teritoriile judeţelor Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Tulcea şi Vrancea;
c) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 3 Sud-Muntenia, pentru Regiunea 3 Sud-Muntenia, pentru teritoriile judeţelor Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman;
d) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 4 Sud-Vest-Oltenia, pentru Regiunea 4 Sud-Vest-Oltenia, pentru teritoriile judeţelor Gorj, Dolj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea;
e) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 5 Vest România, pentru Regiunea 5 Vest România, pentru teritoriile judeţelor Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş;
f) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 6 Nord-Vest, pentru Regiunea 6 Nord-Vest, pentru teritoriile judeţelor Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş, Sălaj şi Satu Mare;
g) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 7 Centru, pentru Regiunea 7 Centru, pentru teritoriile judeţelor Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
h) Biroul regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 8 Bucureşti-Ilfov, pentru Regiunea 8 Bucureşti-Ilfov, pentru teritoriile municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov.
Art. 2. -
(1) Agenţia SAPARD are ca obiect de activitate implementarea tehnică şi financiară a Programului SAPARD în concordanţă cu strategia şi măsurile stabilite în Planul naţional pentru agricultură şi dezvoltare rurală aprobat prin lege.
(2) Principalele atribuţii pentru activitatea de implementare tehnică sunt:
a) organizarea primirii cererilor de finanţare formulate de potenţialii beneficiari ai proiectelor finanţate prin Programul SAPARD;
b) verificarea cererilor de finanţare, în vederea aprobării proiectelor finanţate prin Programul SAPARD în raport cu cerinţele acestuia;
c) selectarea proiectelor finanţate prin Programul SAPARD, în conformitate cu prevederile Planului naţional pentru agricultură şi dezvoltare rurală;
d) stabilirea obligaţiilor contractuale dintre Agenţia SAPARD şi potenţialii beneficiari şi totodată aprobarea începerii derulării proiectelor finanţate prin Programul SAPARD;
e) efectuarea verificărilor pe teren ale proiectelor care vor fi finanţate prin Programul SAPARD atât înainte, cât şi după aprobarea acestora;
f) întreprinderea de acţiuni care să asigure buna derulare a proiectelor finanţate prin Programul SAPARD, care se implementează;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
g) raportarea progresului măsurilor care se implementează prin Programul SAPARD către organismele care asigură finanţarea programului.
(3) Principalele atribuţii de plată sunt:
a) verificarea cererilor de plată ale beneficiarilor proiectelor finanţate prin Programul SAPARD;
b) verificarea pe teren a proiectelor finanţate prin Programul SAPARD, pentru a stabili eligibilitatea plăţii;
c) autorizarea plăţii către beneficiarii proiectelor finanţate prin Programul SAPARD;
d) efectuarea plăţii către beneficiarii proiectelor finanţate prin Programul SAPARD;
e) înregistrarea angajamentelor de plată şi a plăţilor către beneficiarii proiectelor finanţate prin Programul SAPARD;
f) efectuarea de controale ale beneficiarilor proiectelor finanţate prin Programul SAPARD după efectuarea plăţii, pentru a stabili dacă eligibilitatea şi condiţiile acordării ajutorului financiar nerambursabil continuă să fie respectate, ori de câte ori se consideră necesar.
(4) Agenţia SAPARD va delega următoarele atribuţii privind implementarea tehnică şi financiară, atribuţii ce vor fi îndeplinite în baza unor protocoale şi/sau acorduri interinstituţionale stabilite cu Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului, Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului, Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională pentru Dezvoltare Regională, precum şi cu organizaţii guvernamentale sau neguvernamentale implicate la nivel naţional, regional şi local în implementarea tehnică şi financiară a Programului SAPARD:
a) verificarea proiectelor depuse spre aprobare în vederea finanţării prin Programul SAPARD, în raport cu cerinţele acestuia;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
b) evaluarea proiectelor, în conformitate cu procedurile şi criteriile de selecţie aprobate, şi întocmirea listelor cuprinzând proiectele eligibile şi cele neeligibile;
c) efectuarea verificărilor şi controlului pe teren ale proiectelor, înainte şi după aprobarea acestora;
d) efectuarea verificărilor şi controlului pe teren ale cererilor de plată.
(5) Pentru realizarea atribuţiilor prevăzute la alin. (4) Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului vor asigura personalul necesar şi dotarea aferentă.
(6) Atribuţiile prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. d) şi e) vor fi exercitate numai de Agenţia SAPARD.
Art. 3. -
(1) Structura de organizare a sistemului de implementare a Programului SAPARD este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Conducerea Agenţiei SAPARD este asigurată de directorul general numit, conform legii, prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei.
(3) Structura organizatorică, statul de funcţii, regulamentul de organizare şi funcţionare ale Agenţiei SAPARD, atribuţiile directorului general al acesteia, precum şi localitatea în care îşi desfăşoară activitatea Biroul regional de implementare a Programului SAPARD se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Numărul maxim de posturi prevăzut pentru Agenţia SAPARD este de 145, din care 45 de posturi pentru unitatea centrală şi 100 de posturi pentru cele 8 birouri regionale de implementare a Programului SAPARD, şi se încadrează în numărul total de personal aprobat Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 4. -
Personalul Agenţiei SAPARD se consideră transferat în interesul serviciului de la Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi de la direcţiile generale pentru agricultură şi industrie alimentară.
Art. 5. -
(1) Agenţia SAPARD utilizează pentru aparatul propriu 3 autoturisme pentru transport de persoane şi un microbuz, consumul maxim de carburanţi pentru un autovehicul fiind de 250 l/lună.
(2) Cele 8 birouri regionale de implementare a Programului SAPARD utilizează câte un autoturism pentru transport de persoane şi câte un autoturism pentru activităţile specifice.
Art. 6. -
Salarizarea personalului Agenţiei SAPARD se face potrivit anexei nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar.
Art. 7. -
Hotărârea Guvernului nr. 6/1999 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează corespunzător prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, astfel:
Anexa nr. 1 se completează cu Agenţia SAPARD.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Anexa nr. 2 "Unităţile care funcţionează în subordinea Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei" se completează la capitolul II "Instituţii publice finanţate de la bugetul de stat şi din venituri extrabugetare" cu poziţia 5. Agenţia SAPARD.
Art. 8. -
În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei va elabora normele metodologice de aplicare a acesteia şi le va supune spre aprobare Guvernului.
Art. 9. -
Ministerul Finanţelor este autorizat să introducă modificările corespunzătoare în bugetul ministerelor implicate în implementarea tehnică şi financiară a Programului SAPARD, rezultate din aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 10. -
(1) Nerespectarea destinaţiei sumelor primite prin Programul SAPARD, precum şi nerespectarea termenelor pentru care au fost acordate beneficiarilor constituie contravenţii, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni, şi se sancţionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) şi aplicarea amenzii se fac de persoane împuternicite în acest sens de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei.
(3) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se completează cu dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificările ulterioare, cu excepţia art. 25-27.
(4) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) se aplică şi persoanelor juridice.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
PRIM-MINISTRU | |
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU |
Contrasemnează: | |
Ministrul agriculturii şi alimentaţiei, | |
Ioan Avram Mureşan | |
p. Ministrul finanţelor, | |
Sebastian Vlădescu, | |
secretar de stat | |
p. Ministru de stat, | |
ministrul afacerilor externe, | |
Eugen Dijmărescu, | |
secretar de stat | |
Ministrul apelor, pădurilor şi protecţiei mediului, | |
Romică Tomescu | |
Ministrul lucrărilor publice şi amenajării teritoriului, | |
Nicolae Noica | |
p. Ministrul funcţiei publice, | |
Ioan Onisei, | |
secretar de stat | |
Ministrul muncii şi protecţiei sociale, | |
Liviu Lucian Albu | |
Preşedintele Agenţiei Naţionale | |
pentru Dezvoltare Regională, | |
Liviu Marcu | |
Ministru de stat, | |
preşedintele Consiliului | |
de Coordonare Economico-Financiară, | |
Mircea Ciumara |
Bucureşti, 21 septembrie 2000.
Nr. 142.
ANEXĂ
STRUCTURA
de organizare a sistemului de implementare a Programului SAPARD
............................................................................................ . !|||||||||||||||||||||¬ . . §ASISTENŢĂ TEHNICĂ § !||||||||||||||||¬ !|||||||||||||¬ . . §Elaborare metodologii—|||DIRECTOR GENERAL||||||||ŻCORP DE AUDIT§ . . ˇ|||||||||||||||||||||± § § ˇ|||||||||||||± . . !||||||||||||||||||||¬ § § !|||||||||||||||||||||||||||||||||¬. . § UNITATE DE —|||| AGENŢIE SAPARD ||||||||ŻUNITATE ADMINISTRATIVĂ §. . §PROMOVARE-COMUNICARE§ ˇ|||||||||`||||||± §Economic, administrativ, personal§. . ˇ||||||||||||||||||||± § ˇ|||||||||||||||||||||||||||||||||±. . § ................................... . § . . !||||||||||||||||°||||||||||||||¬ . ! | | | | | | | | | | | | |¬ . §UNITATEA CENTRALĂ DE COORDONARE§ . | | . —||||||||||||||||`||||||||||||||Ż . | | . !|||||ŻFUNCŢIA DE PLATç FUNCŢIA DE —||||||>| | . § § § IMPLEMENTARE § . V | | . § ˇ||||||||||||||||||||||||||||||± . E | | . § § . R | | . § § . I | !|||||||¬ | . § !||v|||||||||||||¬ . F | § ANDR § | . § § BIROU 8 § . I | !||°||||`|`± | . § !°|||||||||||||||¬§ . C | § MAPPM § § | . § § BIROU 7 §§ . A | !||°||||`|`± § | . § !°|||||||||||||||¬§§ . R | § MLPAT § § § | . § § BIROU 6 §—± . E | !||°||||``|± § § | . § !°|||||||||||||||¬§§ . | § MAA §§ § § | . § § BIROU 5 §—± . T | ˇ|||`|||±§ § § | . § !°|||||||||||||||¬§§ . E | § § § § | . § § BIROU 4 §—± . H | § § § !v||||||¬| . § !°|||||||||||||||¬§§ . N | § § § §ADR-uri§| .(PLĂŢILE SE POT § § BIROU 3 §—± . I | § § § § §| .EFECTUA ÎN § !°|||||||||||||||¬§§ . C | § —|||v|°|`|||||±| .SISTEM § § BIROU 2 §—± . Ă | § §UNITĂŢI§ | .DESCENTRALIZAT) § !||°|||||||||||||||¬§§ .||||>| § §LOCALE § | . § § BIROU 1 §—± . | § !||v||||`||± | . ˇ|||||||||>§Biroul regional de§§ . | § §UNITĂŢI§ | . § implementare a —± . | § §LOCALE § | . §Programului SAPARD§ . | !|v|°|||||`|± | . ˇ||||||||||||||||||± . | § UNITĂŢI § | . AGENŢIA SAPARD . | § LOCALE § | . . | ˇ|||||||||± | . ACTIVITĂŢI PROPRII . | ACTIVITĂŢI DELEGATE | .......................................................... ˇ | | | | | | | | | | | | |±
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.