Consiliul Uniunii Europene
Directiva nr. 112/2006 privind sistemul comun privind taxa pe valoarea adăugată
Număr celex: 32006L0112
Modificări (34), Puneri în aplicare (4), Referinţe (36), Derogări (87), Hotărâri preliminare (5), Reviste (623), Doctrine (25), Proceduri (3), Proiecte legislative (3), Întrebări frecvente (2), Referinţe în jurisprudenţăÎn vigoare de la 01 ianuarie 2007
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, în special articolul 93,
având în vedere propunerea Comisiei,
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
având în vedere avizul Parlamentului European,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European,
întrucât:
(1) Directiva 77/388/CEE a Consiliului din 17 mai 1977 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre referitoare la impozitele pe cifra de afaceri - sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată: baza unitară de evaluare a fost modificată în mod substanţial în mai multe etape. La efectuarea noilor modificări ale directivei menţionate anterior, este de dorit, din motive de claritate şi raţionalizare, ca directiva menţionată să fie reformată.
(2) Textul reformat va include toate dispoziţiile încă aplicabile ale Directivei 67/227/CEE a Consiliului din 11 aprilie 1967 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre privind impozitele pe cifra de afaceri. Prin urmare, această directivă se abrogă.
(3) În vederea asigurării prezentării acestor prevederi într-o formă clară şi logică, în conformitate cu principiul unei mai bune legiferări, este necesară reformarea structurii şi formulării directivei, deşi acest lucru nu antrenează, în principiu, modificări de fond în legislaţia existentă. Cu toate acestea, un număr mic de modificări substanţiale sunt inerente exerciţiului de reformare şi este necesar să fie, totuşi, efectuate. În cazul în care asemenea modificări sunt efectuate, acestea sunt enumerate în totalitate în cadrul dispoziţiilor care reglementează transpunerea şi intrarea în vigoare.
(4) Realizarea obiectivului privind înfiinţarea unei pieţe interne presupune aplicarea în statele membre a legislaţiei privind impozitele pe cifra de afaceri care sa nu denatureze condiţiile concurenţei sau să împiedice libera circulaţie a bunurilor şi serviciilor. Prin urmare, este necesară realizarea acestei armonizări a legislaţiei privind impozitele pe cifra de afaceri prin intermediul unui sistem privind taxa pe valoarea adăugată (TVA), astfel încât să se elimine, pe cât posibil, factorii care pot denatura condiţiile concurenţei, atât la nivel naţional, cât şi la nivel comunitar.
(5) Un sistem privind TVA atinge cel mai înalt grad de simplitate şi neutralitate atunci când taxa este percepută într-un mod cât mai general posibil şi atunci când sfera sa de aplicare acoperă toate etapele producţiei şi distribuţiei, precum şi prestarea de servicii. Prin urmare, adoptarea unui sistem comun care să se aplice şi comerţului cu amănuntul este în interesul pieţei interne şi al statelor membre.
(6) Este necesar ca acest proces să se efectueze în etape, întrucât armonizarea impozitelor pe cifra de afaceri determină în statele membre modificări în structura fiscală şi consecinţe apreciabile în domeniile bugetar, economic şi social.
(7) Sistemul comun privind TVA este necesar să conducă, chiar şi în cazul în care cotele şi scutirile nu sunt pe deplin armonizate, la o neutralitate în domeniul concurenţei, astfel încât, pe teritoriul fiecărui stat membru, bunurile şi serviciile similare să suporte aceeaşi sarcină fiscală, indiferent de lungimea lanţului de producţie şi de distribuţie.
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
(8) În temeiul Deciziei 2000/597/CE, Euratom a Consiliului din 29 septembrie 2000 privind sistemul de resurse proprii ale Comunităţilor Europene, bugetul Comunităţilor Europene este necesar să fie finanţat în totalitate, fără să aducă atingere altor venituri, din resursele proprii ale Comunităţilor. Acestea din urmă este necesar să includă resursele provenite din TVA şi obţinute prin aplicarea unei cote uniforme a taxei la baze de stabilire determinate în mod uniform şi în conformitate cu normele comunitare.
(9) Este esenţial a se prevedea o perioadă de tranziţie care să permită adaptarea treptată a legislaţiilor naţionale în domeniile menţionate.
(10) În respectiva perioadă de tranziţie, operaţiunile intracomunitare efectuate de persoane impozabile, altele decât persoanele scutite de la plata impozitului, sunt impozitate în statul membru de destinaţie, în conformitate cu respectivele cote şi în condiţiile stabilite de către statul membru respectiv.
(11) De asemenea, este necesar ca, în perioada de tranziţie respectivă, achiziţiile intracomunitare de o anumită valoare efectuate de persoane scutite de la plata impozitului sau de persoane juridice neimpozabile, anumite vânzări intracomunitare la distanţă şi livrarea de mijloace de transport noi persoanelor fizice sau organismelor scutite de la plata impozitului sau neimpozabile să fie impozitate în statul membru de destinaţie, în conformitate cu respectivele cote şi în condiţiile stabilite de către statul membru respectiv, în măsura în care operaţiunile respective pot cauza, în absenţa unor dispoziţii speciale, denaturări semnificative ale concurenţei între statele membre.
(12) Din motive legate de condiţiile lor geografice, economice şi sociale, anumite teritorii sunt excluse din sfera de aplicare a prezentei directive.
(13) Pentru a spori caracterul nediscriminatoriu al taxei, termenul "persoană impozabilă" se defineşte astfel încât statele membre să îl poată utiliza pentru a include persoanele care efectuează în mod ocazional anumite operaţiuni.
..........
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.