Consiliul Uniunii Europene
Regulamentul nr. 2157/2001 privind statutul societăţii europene (SE)
Număr celex: 32001R2157
Modificări (...), Referinţe (6), Derogări (1), Reviste (12), Doctrine (8)În vigoare de la 10 noiembrie 2001
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
REGULAMENTUL CONSILIULUI (CE) nr. 2157/2001
din 8 octombrie 2001
privind statutul societăţii europene (SE)
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, în special art. 308,
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
având în vedere propunerea Comisiei1,
având în vedere avizul Parlamentului European2
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social3,
întrucât:
(1) Realizarea pieţei interne şi îmbunătăţirile pe care aceasta le aduce situaţiei economice şi sociale din Comunitate necesită nu numai o înlăturare a barierelor din calea comerţului, ci şi o adaptare a structurilor de producţie la dimensiunea Comunităţii. În acest scop, este esenţial ca întreprinderile a căror activitate nu este limitată la satisfacerea nevoilor pur locale să poată concepe şi întreprinde reorganizarea activităţilor lor la scară comunitară.
(2) Această reorganizare presupune ca întreprinderile existente în diferite state membre să aibă posibilitatea de a-şi uni potenţialul printr-o fuziune. Asemenea operaţiuni se pot efectua numai cu respectarea regulilor de concurenţă stabilite de tratat.
(3) Realizarea operaţiunilor de restructurare şi colaborare care implică întreprinderi din diferite state membre ridică o serie de dificultăţi de ordin juridic, psihologic şi fiscal. Armonizarea dreptului societăţilor comerciale în vigoare în statele membre prin intermediul directivelor adoptate în temeiul art. 44 din Tratat poate soluţiona unele dintre aceste dificultăţi. Totuşi, o astfel de armonizare nu scuteşte întreprinderile reglementate de diferite sisteme legislative de obligaţia de a se constitui conform unui tip de societate reglementat de o legislaţie internă determinată.
(4) Cadrul juridic în care întreprinderile trebuie să îşi desfăşoare activităţile în cadrul Comunităţii se bazează încă în principal pe legislaţia internă, şi, din această cauză, nu mai corespunde cadrului economic în care ele trebuie să se dezvolte pentru a permite atingerea obiectivelor enunţate la art. 18 din Tratat. Această situaţie prezintă un obstacol serios în calea grupării unor societăţi aparţinând unor state membre diferite.
(5) Statele membre sunt obligate să se asigure că dispoziţiile aplicabile societăţilor europene în temeiul prezentului regulament nu duc la discriminări rezultate din tratamentul diferit aplicat în mod nejustificat societăţilor europene în raport cu societăţile anonime sau la restricţii disproporţionate la constituirea unei societăţi europene sau la transferul sediului social al acesteia.
(6) Este esenţial să se asigure, în cea mai mare măsură posibilă, concordanţa, în cadrul Comunităţii, între unitatea economică şi unitatea juridică a întreprinderii. În acest sens, trebuie să se prevadă crearea, alături de societăţile reglementate de dreptul intern, a unor societăţi constituite şi care operează în temeiul dispoziţiilor legale adoptate printr-un regulament al Comunităţii, aplicabile direct în toate statele membre.
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
(7) Dispoziţiile unui astfel de regulament vor permite crearea şi administrarea societăţilor de dimensiune europeană, fără constrângerile rezultate din disparităţile şi din aplicarea teritorială limitată a dreptului intern al societăţilor comerciale.
(8) Statutul societăţii anonime europene (denumită în continuare "SE") se înscrie printre actele pe care Consiliul trebuia să le adopte înainte de 1992 în temeiul Cărţii albe a Comisiei privind finalizarea pieţei interne, aprobată de Consiliul European întrunit la Milano în iunie 1985. Consiliul European întrunit la Bruxelles în 1987 şi-a exprimat dorinţa ca un astfel de statut să fie creat în cel mai scurt timp posibil.
(9) După ce Comisia a prezentat, în 1970, o propunere, modificată în 1975, de regulament privind statutul societăţilor anonime europene, s-au înregistrat progrese substanţiale în materie de armonizare a dreptului intern al societăţilor comerciale, astfel încât, în acele domenii în care funcţionarea unei SE nu necesită norme comunitare uniforme, se poate face trimitere la legislaţia care reglementează societăţile anonime, a statului membru în care acestea îşi au sediul social.
(10) Fără a aduce atingere cerinţelor economice care ar putea să apară în viitor, dacă se doreşte atingerea obiectivului esenţial al reglementărilor legale privind SE, trebuie să fie posibil măcar să se constituie o astfel de societate pentru a da posibilitatea societăţilor din diferitele state membre să fuzioneze sau să creeze un holding şi pentru a da posibilitatea societăţilor şi altor persoane juridice care desfăşoară activităţi economice şi care intră sub incidenţa dreptului diferitelor state membre să formeze filiale comune.
(11) În acelaşi spirit, ar trebui să fie posibil ca o societate anonimă având sediul social şi administraţia centrală în cadrul Comunităţii să se transforme într-o SE fără să treacă printr-o dizolvare, cu condiţia ca aceasta să aibă o filială într-un alt stat membru decât cel în care se află sediul său social.
(12) Dispoziţiile interne aplicabile societăţilor anonime care oferă spre vânzare acţiunile lor prin ofertă publică şi tranzacţiilor de valori mobiliare trebuie să se aplice şi în cazul în care o SE este constituită prin ofertă publică, precum şi acelor SE care intenţionează să utilizeze astfel de instrumente financiare.
..........
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.