Art 67 Prevederi generale | Lege 198/2023
Acesta este un fragment din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Educaţia incluzivă de calitate pentru toţi beneficiarii primari ai educaţiei - Prevederi generale -
Art. 67. -
(1) Statul garantează dreptul la o educaţie incluzivă de calitate tuturor beneficiarilor primari ai educaţiei, respectând principiul incluziunii. Incluziunea pune accentul pe respectarea dreptului la educaţie al fiecărui copil şi reprezintă procesul şi măsurile complexe prin care sunt asigurate cadrul şi condiţiile pentru atingerea finalităţilor educaţionale, dezvoltarea comportamentelor adaptative, dezvoltarea abilităţilor cognitive, construirea unor relaţii afective pozitive, asigurarea stării de bine, cu accent pe nevoile şi pe particularităţile individuale ale fiecărui copil.
(2) Educaţia incluzivă vizează totalitatea beneficiarilor primari cu caracteristici, interese, abilităţi şi nevoi de învăţare unice, cu o atenţie specială în ceea ce priveşte copiii expuşi riscului de marginalizare, excludere sau de a avea rezultate şcolare scăzute.
(3) Se consideră în risc de excluziune şcolară beneficiarii primari care sunt în risc de stigmatizare, discriminare, desconsiderare a identităţii lor culturale, segregare, abandon şcolar şi insucces şcolar din cauza apartenenţei lor la una sau mai multe categorii: statut social, economic sau cultural, minoritate naţională, remigranţi sau audienţi, refugiaţi, zone rurale sau urbane marginalizate, copii cu cerinţe educaţionale speciale, copii cu dizabilităţi, copii separaţi temporar sau definitiv de părinţi, gravide şi mame minore, copii şi tineri din cadrul comunităţilor de romi vulnerabile, copii şi tineri din penitenciare, centre educative şi centre de detenţie, copii victime ale violenţei, ale abuzului, neglijării sau ale exploatării şi ale oricărei forme de violenţă asupra lor, copii şi tineri consumatori de droguri.
Acesta este un fragment din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(4) Se înfiinţează Centrul Naţional pentru Educaţie Incluzivă, denumit în continuare CNEI, instituţie publică, de interes naţional, în subordinea Ministerului Educaţiei, cu personalitate juridică, finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat. În cadrul CNEI funcţionează Departamentul de cercetare în educaţie incluzivă şi specială. În domeniul incluziunii, Ministerul Educaţiei implementează politici publice cu sprijinul CNEI.
(5) CNEI are următoarele atribuţii:
a) susţinerea Ministerului Educaţiei în elaborarea strategiilor privind asigurarea educaţiei incluzive pentru toţii copiii, alături de alţi factori interesaţi;
b) coordonarea metodologică a activităţii CJRAE/CMBRAE şi a serviciilor educaţionale incluzive asigurate de centrele şcolare pentru educaţie incluzivă;
c) propunerea normelor metodologice Ministerului Educaţiei, după consultarea specialiştilor din CJRAE/CMBRAE şi din învăţământul special, privind evaluarea, privind orientarea/reorientarea între niveluri de sprijin şi privind asigurarea serviciilor necesare copiilor cu CES, conform prevederilor art. 69, în unităţile de învăţământ, inclusiv în centrele şcolare pentru educaţie incluzivă şi în unităţile şcolare speciale;
d) elaborarea, implementarea, monitorizarea şi evaluarea de politici publice şi programe integrate şi bazate pe evidenţe, care susţin educaţia incluzivă, respectând interesul superior al copiilor în risc de excluziune şcolară. O importanţă ridicată se va acorda intervenţiilor timpurii de incluziune educaţională;
e) implementarea măsurilor adecvate pentru protejarea interesului superior al persoanelor cu tulburări specifice de învăţare;
f) dezvoltarea şi promovarea de metodologii, instrumente şi resurse educaţionale care susţin educaţia incluzivă şi facilitează adaptarea procesului de predare-învăţare-evaluare pentru diferite categorii de copii aflaţi în risc de excluziune şcolară;
g) organizarea cadrului de asistenţă psihopedagogică, integrare socială şi culturală în mediul şcolar, consiliere şcolară şi profesională, terapie logopedică, mediere şcolară, prevenirea comportamentelor de risc, intervenţie în situaţii de violenţă şcolară şi asistenţă medicală destinate copiilor/elevilor în risc de excluziune şcolară;
h) dezvoltarea strategiilor de inserţie socioprofesională a elevilor cu CES, alături de alţi factori interesaţi;
Acesta este un fragment din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
i) asigurarea de sprijin pentru unităţile de învăţământ de masă şi special în desfăşurarea unui proces permanent de îmbunătăţire a managementului, a politicilor educaţionale, a practicilor şi culturii organizaţionale, astfel încât resursele existente să fie utilizate în scopul susţinerii participării la procesul de învăţământ a tuturor beneficiarilor din cadrul unei comunităţi;
j) colaborarea cu ARACIIP pentru elaborarea de standarde naţionale de calitate care vizează educaţia incluzivă, inclusiv specială;
k) dezvoltarea şi implementarea unor programe naţionale de formare continuă a personalului didactic de predare din sistemul naţional de învăţământ, în domeniul educaţiei incluzive;
l) realizarea de studii şi cercetări în domeniul educaţiei incluzive;
m) colaborarea cu unităţile de învăţământ tehnologic special în vederea inserţiei socioprofesionale a elevilor cu dizabilităţi pe piaţa muncii;
n) evaluarea periodică a nevoilor de specialişti din domeniul educaţiei incluzive şi propunerea Ministerului Educaţiei de măsuri în vederea adaptării resurselor umane din unităţile de învăţământ la numărul de beneficiari primari.
(6) Sediul, structura organizatorică şi regulamentul de funcţionare ale CNEI se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la iniţiativa Ministerului Educaţiei, într-un termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(7) Pentru îndeplinirea misiunii sale, CNEI poate:
a) să primească finanţări din partea altor instituţii publice sau private;
b) să exploateze drepturi de proprietate intelectuală.
Acesta este un fragment din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(8) La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar se realizează cel puţin o cameră-resursă pentru suport educaţional şi psihopedagogic, conform standardelor aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, în termen de un an şcolar de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Camerele-resursă pentru suport educaţional şi psihopedagogic sunt dotate corespunzător pentru desfăşurarea activităţilor de consiliere, asistenţă psihopedagogică, sprijin educaţional, logopedie şi/sau alte terapii specifice.
(9) Ministerul Educaţiei, în colaborare cu instituţiile abilitate, elaborează standarde privind asigurarea bazei materiale necesare pentru integrarea copiilor cu CES în unităţile de învăţământ preuniversitar, conform prevederilor prezentei legi. Standardele se adoptă prin ordin al ministrului educaţiei.
(10) Unităţile de învăţământ colaborează cu instituţiile care au atribuţii în domeniul social, al sănătăţii, al ordinii publice şi securităţii, al apărării în interesul beneficiarilor primari, precum şi cu furnizori licenţiaţi şi acreditaţi din domeniul serviciilor sociale şi de sănătate.
(11) Unitatea de învăţământ preuniversitar are obligaţia să comunice autorităţilor abilitate suspiciunile de rele tratamente aplicate minorilor, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
(12) Personalul unităţilor de învăţământ este obligat să păstreze confidenţialitatea informaţiilor privind situaţia economică, socială, familială, legală şi de sănătate a preşcolarilor/elevilor, cu excepţia contextelor în care acestea sunt necesare personalului sau autorităţilor abilitate pentru luarea de decizii şi intervenţii în beneficiul superior al copilului.
Acesta este un fragment din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.