Utilizarea infrastructurilor de transport naval care aparţin domeniului public | Ordonanţă 22/1999
Acesta este un fragment din Ordonanţa nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
CAPITOLUL V Utilizarea infrastructurilor de transport naval care aparţin domeniului public
Art. 29. -
Infrastructura de transport naval prevăzută la art. 6, care face parte din domeniul public, cu excepţia apelor naţionale navigabile, poate fi concesionată, subconcesionată, închiriată ori dată în administrare, după caz, în condiţiile legii.
Art. 30. -
Acesta este un fragment din Ordonanţa nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(1) Infrastructura de transport naval prevăzută la art. 29 poate fi:
a) dată în administrare administraţiilor portuare şi/sau de căi navigabile interioare, organizate ca instituţii publice sau regii autonome;
b) dată în administrare autorităţilor administraţiei publice locale;
c) concesionată administraţiilor portuare şi/sau de căi navigabile interioare, organizate ca societăţi comerciale sau companii naţionale aflate în subordinea sau sub autoritatea ministerului, respectiv a autorităţilor administraţiei publice locale, după caz.
(2) Concesionarea infrastructurii de transport naval în condiţiile prevederilor alin. (1) lit. c) şi ale art. 29 se face pe bază de contract de concesiune încheiat între minister, respectiv autorităţile administraţiei publice locale, în calitate de concedenţi, şi administraţiile respective, în calitate de concesionari.
(3) Titularii contractelor de concesiune, subconcesiune sau închiriere nu au dreptul să cesioneze, în tot sau în parte, aceste contracte fără acordul scris al Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, care este opozabil administraţiilor.
(4) Administraţiile se pot asocia cu operatori economici în vederea utilizării în comun a infrastructurilor de transport naval, prin încheierea unor contracte de asociere, în condiţiile legii.
(5) Pentru utilizarea infrastructurii de transport naval concesionate, respectiv subconcesionate, utilizatorii vor plăti o redevenţă al cărei nivel se stabileşte prin contractele corespunzătoare. Nivelul redevenţei se calculează pe baza veniturilor obţinute prin punerea la dispoziţia utilizatorilor a infrastructurii de transport naval.
(6) Administraţiile vor plăti concedenţilor o redevenţă calculată pe baza veniturilor obţinute prin punerea la dispoziţia utilizatorilor a infrastructurii primite în concesiune.
(7) În cazul în care infrastructura de transport naval aparţine domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale, toate veniturile obţinute din utilizarea infrastructurii vor fi folosite pentru a acoperi cheltuielile de dezvoltare, funcţionare, întreţinere şi reparaţie a infrastructurii respective.
Acesta este un fragment din Ordonanţa nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(8) În cazul în care veniturile obţinute din utilizarea infrastructurii prevăzute la alin. (7) nu sunt suficiente pentru a acoperi cheltuielile de dezvoltare, funcţionare, întreţinere şi reparaţie a infrastructurii respective, autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate să asigure acoperirea acestor cheltuieli din bugetele proprii.
(9) Bugetele anuale de venituri şi cheltuieli ale administraţiilor prevăzute la alin. (6) se avizează de către minister.
Art. 31. -
(1) Punerea la dispoziţia utilizatorilor de către administraţii a terenurilor portuare care aparţin domeniului public se face numai prin contracte de concesiune, subconcesiune sau închiriere, în condiţiile legii.
(2) Utilizatorii prevăzuţi la alin. (1) nu au dreptul să subconcesioneze sau să închirieze terenurile portuare ce le-au fost concesionate sau subconcesionate.
Art. 32. -
(1) Caietele de sarcini ale concesiunii se elaborează de către concendenţi, iar în cazul subconcesiunii prevăzute la art. 29 şi art. 31 alin. (1) se elaborează de către concesionarii prevăzuţi la art. 30 alin. (2) şi se aprobă de către minister sau de autorităţile administraţiei publice locale, după caz.
(2) Caietele de sarcini vor cuprinde în mod obligatoriu cel puţin:
a) scopul/destinaţia/activităţile pentru care se concesionează/subconcesionează infrastructura respectivă;
b) valoarea redevenţei;
Acesta este un fragment din Ordonanţa nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
c) măsurile de protecţie a mediului;
d) volumul minim de marfă anual ce va fi operat în/din nave prin danele aferente respectivei infrastructuri;
e) sumele cu care se va diminua, respectiv se va majora redevenţa, în cazul în care volumul de marfă operat în danele aferente respectivei infrastructuri este mai mare, respectiv mai mic, decât volumul minim de marfă stabilit prin caietul de sarcini;
f) regimul bunurilor realizate prin programele de investiţii pe infrastructura de transport naval concesionată/subconcesionată la încetarea contractului de concesiune/subconcesiune.
Art. 33. -
Criteriile de atribuire a contractelor de concesiune/subconcesiune vor fi:
a) valoarea redevenţei;
b) programul şi valoarea investiţiilor pe care ofertantul propune să le efectueze pe durata contractului;
c) volumul minim de mărfuri ce trebuie operat anual în/din nave prin danele aferente infrastructurii concesionate/subconcesionate, după caz;
d) programul şi valoarea investiţiilor pentru măsurile de protecţie a mediului, după caz.
Acesta este un fragment din Ordonanţa nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 34. -
Contractele de concesiune/subconcesiune vor cuprinde cel puţin:
a) perioada pentru care se concesionează/subconcesionează infrastructura. În cazul în care în oferta câştigătoare s-a prevăzut efectuarea programelor de investiţii, perioada contractului se stabileşte ţinându-se cont de valoarea şi de perioada de amortizare a investiţiei. Perioada contractului de subconcesiune nu poate depăşi perioada pentru care concesionarul prevăzut la art. 30 alin. (2) a primit în concesiune respectiva infrastructură. În cazul în care în oferta câştigătoare nu este prevăzută efectuarea unor programe de investiţii corespunzătoare, perioada contractului nu poate depăşi 5 ani;
b) valoarea redevenţei stabilită prin ofertă;
c) modul de plată a redevenţei;
d) programul şi valoarea investiţiilor, precum şi graficul de execuţie;
e) volumul minim de mărfuri prevăzut în ofertă ce urmează a fi operat anual în/din nave prin danele aferente infrastructurii, după caz;
f) procentul de creştere, respectiv de scădere, a volumului de mărfuri prevăzut la lit. e), pentru care se aplică un procent de scădere, respectiv de creştere, a redevenţei prevăzute la lit. b);
g) programul şi valoarea investiţiilor privind protecţia mediului şi graficul de execuţie, după caz;
h) condiţia de reziliere unilaterală de către concedent fără notificare prealabilă în cazul nerespectării graficului de execuţie a programului de investiţii prevăzut la lit. d), dacă modificarea graficului nu a fost aprobată de respectivul concedent, iar cauzele de nerespectare a graficului îi sunt imputabile operatorului economic, sau în cazul neplăţii redevenţei pe o perioadă de 3 luni consecutive, din cauze imputabile operatorului economic;
Acesta este un fragment din Ordonanţa nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
i) regimul bunurilor realizate prin programul de investiţii pe infrastructura de transport naval concesionată/subconcesionată la încetarea contractului de concesiune/subconcesiune.
Art. 35. - Puneri în aplicare (1)
Închirierea infrastructurii de transport naval se face în conformitate cu regulamentul aprobat prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, respectiv prin hotărâre a autorităţii administraţiei publice locale, după caz. Prin regulament se stabilesc categoriile de infrastructură care pot fi închiriate, modalitatea de atribuire a acestora, contractul-cadru de închiriere şi cerinţele minime conform acestuia.
Art. 36. -
Utilizarea de către nave a cheiurilor, danelor, instalaţiilor portuare, a căilor navigabile interioare şi a ecluzelor se face pe bază de comandă/contract de prestări de servicii încheiat între administraţii şi proprietarii/operatorii navelor sau agenţii acestora.
Art. 37. -
(1) Tarifele prevăzute în contractele de prestări servicii, percepute pentru utilizarea infrastructurii de transport naval în conformitate cu prevederile art. 36, precum şi tarifele pentru alte activităţi şi servicii prestate de administraţii se stabilesc de către administraţii, în mod nediscriminatoriu.
(2) Stabilirea tarifelor se face pe baza unor norme de fundamentare întocmite de administraţii.
Art. 38. -
Acesta este un fragment din Ordonanţa nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Sumele obţinute din chirii, redevenţe şi din tarifele prevăzute la art. 37 constituie venituri proprii ale administraţiilor şi se utilizează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 39. -
Prevederile prezentului capitol se completează cu prevederile corespunzătoare ale legislaţiei specifice în vigoare.
Art. 40. -
(1) Administraţiile sunt obligate să facă publice tarifele prevăzute la art. 37.
(2) Administraţiile pot, cu aprobarea consiliilor de administraţie, să acorde facilităţi sau reduceri la tarifele prevăzute la art. 37.
(3) Facilităţile sau reducerile prevăzute la alin. (2) se aplică tuturor utilizatorilor în mod nediscriminatoriu şi se fac publice.
Art. 41. -
(1) Operatorii economici care desfăşoară activităţi de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare au obligaţia să transmită administraţiilor în a căror zonă îşi desfăşoară activitatea toate datele solicitate de către acestea privind volumul de marfă operat, portul de încărcare/descărcare a mărfurilor, numărul de nave operate şi normele de operare.
(2) Administraţiile au obligaţia să centralizeze aceste date şi să le publice anual.
Acesta este un fragment din Ordonanţa nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 42. -
(1) Ministerul are dreptul de a controla administraţiile în ceea ce priveşte modul de administrare şi de utilizare a infrastructurii de transport naval, modul în care respectă regulamentul portuar, precum şi modul de îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, pe care administraţiile au fost mandatate să le ducă la îndeplinire.
(2) Din organele de conducere ale administraţiilor vor face parte reprezentanţi ai ministerului şi, după caz, ai acţionarilor, iar în cazul în care infrastructura portuară este administrată de autorităţile administraţiei publice locale, şi reprezentanţii acestora, dacă prin lege nu se prevede altfel.
Acesta este un fragment din Ordonanţa nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.