Revista de Drept social (Rosetti) nr. 2/2015
Decizie de concediere colectivă. Persoană aflată în incapacitate temporară cauzată de boală, de a se prezenta la procesul de selecţie. Anulare şi reintegrare, Editura Rosetti
de Curtea de Apel Cluj
30 iunie 2015În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului.
Prin cererea înregistrată la data de 02.04.2013, ulterior precizată, reclamantul P.O.C. a formulat contestaţie împotriva Deciziei de concediere numărul DRU 118/28.02.2013, emisă de către pârâta S.R.T., solicitând instanţei ca prin hotărârea ce o va pronunţa în cauză să dispună anularea acesteia, reintegrarea pe postul deţinut anterior concedierii, respectiv cel de Redactor Şef în cadrul Studioului Teritorial Cluj, obligarea pârâtei la plata unei sume egale cu salariile indexate majorate şi reactualizate şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat de la 01.03.13 până la reintegrare şi a primei de vacanţă aferentă anului 2012 de care nu a beneficiat, precum şi a dobânzii legale aferente sumei de la data concedierii şi până la data soluţionării cererii şi obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.
Prin sentinţa civilă nr. 3363/17.04.2014 a Tribunalului Cluj, pronunţată în dosar nr. .../117/2013, s-a admis acţiunea formulată de reclamantul P.O.C., împotriva pârâtei S.R.T., şi în consecinţă:
A fost anulată Decizia nr. 118/28.02.2013 emisă de pârâtă.
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului.
S-a dispus reintegrarea reclamantului pe postul şi în funcţia deţinută anterior concedierii.
A fost obligată pârâta la plata către reclamant a unei despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi reactualizate şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariatul, începând cu data emiterii deciziei contestate şi până la data reintegrării efective şi a primei de vacanţă aferentă anului 2012 de care reclamantul nu a beneficiat.
Soluţia menţionată a avut la bază următoarele considerente:
Reclamantul a fost angajatul pârâtei pe postul de Redactor Şef în cadrul Studioului Teritorial Cluj, având încheiat contractul individual de muncă nr. 9838/07.11.2005.
La nivelul S.R.T. a fost operată o reducere a numărului de locuri de muncă prin concediere colectivă pe considerente economice şi financiare, având loc o reformare a structurii funcţionale şi de personal.
Restructurarea/reformarea societăţii a fost aprobată prin Hotărârea nr. 110 din 28.08.2012 a Consiliului de Administraţie al S.R.T., organ care a aprobat Programul de Redresare Economică, program care conţinea şi organigrama funcţionala ce a fost implementată, iar aceasta hotărâre a fost ratificata prin Hotărârea nr. 121 din 29.10.2012 a Consiliului de Administraţie al S.R.T., constituit prin Hotărârea Parlamentului României nr. 40 din 16.10.2012 ca urmare a pronunţării Deciziei Curţii Constituţionale a României prin care Hotărârea Parlamentului României nr. 28 din 26.06.2012 a fost găsită ca fiind neconstituţională.
In primul rând că potrivit prevederilor articolelor art. 68 alin. 1 din Codul muncii republicat, prin concediere colectivă se înţelege concedierea, într-o perioadă de 30 de zile calendaristice, din unul sau mai multe motive care nu ţin de persoana salariatului, a unui număr de: a) cel puţin 10 salariaţi, dacă angajatorul care disponibilizează are încadraţi mai mult de 20 de salariaţi şi mai puţin de 100 de salariaţi; b) cel puţin 10% din salariaţi, dacă angajatorul care disponibilizează are încadraţi cel puţin 100 de salariaţi, dar mai puţin de 300 de salariaţi; c) cel puţin 30 de salariaţi, dacă angajatorul care disponibilizează are încadraţi cel puţin 300 de salariaţi. (2) La stabilirea numărului efectiv de salariaţi concediaţi colectiv, potrivit alin. (1), se iau în calcul şi acei salariaţi cărora le-au încetat contractele individuale de muncă din iniţiativa angajatorului, din unul sau mai multe motive, fără legătură cu persoana salariatului, cu condiţia existenţei a cel puţin 5 concedieri.
La art. 69 alin. (1) se prevede că în cazul în care angajatorul intenţionează să efectueze concedieri colective, acesta are obligaţia de a iniţia, în timp util şi în scopul ajungerii la o înţelegere, în condiţiile prevăzute de lege, consultări cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor, cu privire cel puţin la: a) metodele şi mijloacele de evitare a concedierilor colective sau de reducere a numărului de salariaţi care vor fi concediaţi; b) atenuarea consecinţelor concedierii prin recurgerea la măsuri sociale care vizează, printre altele, sprijin pentru recalificarea sau reconversia profesională a salariaţilor concediaţi.
(2) În perioada în care au loc consultări, potrivit alin. (1), pentru a permite sindicatului sau reprezentanţilor salariaţilor să formuleze propuneri în timp util, angajatorul are obligaţia să le furnizeze toate informaţiile relevante şi să le notifice, în scris, următoarele: a) numărul total şi categoriile de salariaţi; b) motivele care determină concedierea preconizată; c) numărul şi categoriile de salariaţi care vor fi afectaţi de concediere; d) criteriile avute în vedere, potrivit legii şi/sau contractelor colective de muncă, pentru stabilirea ordinii de prioritate la concediere; e) măsurile avute în vedere pentru limitarea numărului concedierilor; f) măsurile pentru atenuarea consecinţelor concedierii şi compensaţiile ce urmează să fie acordate salariaţilor concediaţi, conform dispoziţiilor legale şi/sau contractului colectiv de muncă aplicabil; g) data de la care sau perioada în care vor avea loc concedierile; h) termenul înăuntrul căruia sindicatul sau, după caz, reprezentanţii salariaţilor pot face propuneri pentru evitarea ori diminuarea numărului salariaţilor concediaţi.
(3) Criteriile prevăzute la alin. (2) lit. d) se aplică pentru departajarea salariaţilor după evaluarea realizării obiectivelor de performanţă.
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului.
(4) Obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) se menţin indiferent dacă decizia care determină concedierile colective este luată de către angajator sau de o întreprindere care deţine controlul asupra angajatorului.
(5) În situaţia în care decizia care determină concedierile colective este luată de o întreprindere care deţine controlul asupra angajatorului, acesta nu se poate prevala, în nerespectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), de faptul că întreprinderea respectivă nu i-a furnizat informaţiile necesare. Instanţa reţine că la art. 71 alin. (1) se prevede că sindicatul sau, după caz, reprezentanţii salariaţilor pot propune angajatorului măsuri în vederea evitării concedierilor ori diminuării numărului salariaţilor concediaţi, într-un termen de 10 zile calendaristice de la data primirii notificării. (2) Angajatorul are obligaţia de a răspunde în scris şi motivat la propunerile formulate potrivit prevederilor alin. (1), în termen de 5 zile calendaristice de la primirea acestora.
Potrivit prevederilor art. 72 alin. (1), în situaţia în care, ulterior consultărilor cu sindicatul sau reprezentanţii salariaţilor, potrivit prevederilor art. 69 şi 71, angajatorul decide aplicarea măsurii de concediere colectivă, acesta are obligaţia de a notifica în scris inspectoratul teritorial de muncă şi agenţia teritorială de ocupare a forţei de muncă, cu cel puţin 30 de zile calendaristice anterioare datei emiterii deciziilor de concediere.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) trebuie să cuprindă toate informaţiile relevante cu privire la intenţia de concediere colectivă, prevăzute la art. 69 alin. (2), precum şi rezultatele consultărilor cu sindicatul sau reprezentanţii salariaţilor, prevăzute la art. 69 alin. (1) şi art. 71, în special motivele concedierilor, numărul total al salariaţilor, numărul salariaţilor afectaţi de concediere şi data de la care sau perioada în care vor avea loc aceste concedieri.
(3) Angajatorul are obligaţia să comunice o copie a notificării prevăzute la alin. (1) sindicatului sau reprezentanţilor salariaţilor, la aceeaşi dată la care a comunicat-o inspectoratului teritorial de muncă şi agenţiei teritoriale de ocupare a forţei de muncă.
(4) Sindicatul sau reprezentanţii salariaţilor pot transmite eventuale puncte de vedere inspectoratului teritorial de muncă.
..........
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului.