Comisia Europeană
Regulamentul de punere în aplicare nr. 1173/2022 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2021/2116 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control din cadrul politicii agricole comune
Număr celex: 32022R1173
Modificări (1)În vigoare de la 09 iulie 2022
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
Având în vedere Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 (1), în special articolul 26 primul paragraf litera (c), articolul 60 alineatul (4) primul paragraf litera (b), articolul 75 şi articolul 92,
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
(1) JO L 435, 6.12.2021, p. 187.
întrucât:
(1) Regulamentul (UE) 2021/2116 prevede normele de bază referitoare, printre altele, la obligaţiile statelor membre de a proteja interesele financiare ale Uniunii şi de a prezenta rapoarte privind performanţa politicii. Pentru a se asigura funcţionarea fără probleme a noului cadru juridic, trebuie adoptate anumite norme referitoare la rapoartele de evaluare a calităţii a trei elemente (sistemul de identificare a parcelelor agricole, sistemul de depunere a cererilor cu informaţii geospaţiale şi sistemul de monitorizare a suprafeţelor) din cadrul sistemului integrat de administrare şi control ("sistemul integrat") şi la măsurile de remediere aferente, precum şi norme referitoare la cerinţele aplicabile cererilor de ajutor şi sistemului de monitorizare a suprafeţelor, la cadrul care reglementează achiziţionarea datelor satelitare în scopul sistemului de monitorizare a suprafeţelor şi la controalele care vizează organizaţiile interprofesionale aprobate în ceea ce priveşte plata specifică pentru cultura de bumbac. Noile norme trebuie să înlocuiască dispoziţiile relevante din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei (2).
(2) Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control, măsurile de dezvoltare rurală şi ecocondiţionalitatea (JO L 227, 31.7.2014, p. 69).
(2) Rapoartele de evaluare privind calitatea sistemului de identificare a parcelelor agricole, a sistemului de depunere a cererilor cu informaţii geospaţiale şi a sistemului de monitorizare a suprafeţelor trebuie să fie cuprinzătoare, pentru a permite evaluarea fiabilităţii informaţiilor generate de aceste elemente ale sistemului integrat. Conţinutul acestor rapoarte trebuie să permită să se stabilească dacă se oferă o asigurare suficientă privind calitatea informaţiilor utilizate în legătură cu obligaţia statelor membre de a raporta performanţele în raport cu indicatorii de realizare şi de rezultat aferenţi intervenţiilor bazate pe suprafaţă gestionate în cadrul sistemului integrat. Prin urmare, aceste rapoarte trebuie să conţină, în special, informaţii referitoare la activităţile desfăşurate în cadrul evaluării calităţii şi la deficienţele detectate, precum şi informaţii privind posibilele cauze profunde ale deficienţelor respective. Mai exact, rapoartele trebuie să includă informaţii referitoare la datele şi imaginile utilizate pentru evaluările privind calitatea, precum şi rezultatele testelor efectuate. Experienţa referitoare la schimburile de informaţii dintre statele membre şi Comisie în legătură cu evaluarea privind calitatea sistemului de identificare a parcelelor agricole a arătat că utilizarea unor sisteme electronice de informaţii dedicate este deosebit de utilă. Pentru a se facilita activitatea statelor membre şi comunicarea lor cu Comisia, astfel de sisteme de informaţii trebuie să fie utilizate în continuare şi dezvoltate suplimentar, atunci când este necesar, în scopul raportării referitoare la cele trei evaluări privind calitatea prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/2116.
(3) Pentru a-şi îndeplini scopul de a furniza date fiabile pentru raportul anual privind performanţa, rezultatele celor trei evaluări privind calitatea, în special ale celor privind sistemul depunere a cererilor cu informaţii geospaţiale şi sistemul de monitorizare a suprafeţelor, trebuie combinate pentru a se estima eroarea referitoare la suprafaţă a datelor raportate în legătură cu indicatorii de realizare şi de rezultat, derivată din deficienţele sistemelor. Trebuie stabilite norme privind măsurile de remediere care pot fi necesare pentru rezolvarea deficienţelor într-un interval de timp definit. În plus, rapoartele elaborate în ceea ce priveşte anii 2024 şi 2026 trebuie să permită verificarea faptului că sistemul de monitorizare a suprafeţelor este instituit în mod adecvat în toate statele membre şi că punerea treptată în aplicare a sistemului de monitorizare a suprafeţelor s-a încheiat cu succes, cuprinzând toate condiţiile de eligibilitate şi toate intervenţiile care pot fi monitorizate. În acest scop, rapoartele trebuie să conţină o listă a tuturor criteriilor de eligibilitate pentru toate intervenţiile bazate pe suprafaţă din cadrul sistemului integrat, împreună cu informaţii privind sursele de date utilizate pentru analiză.
(4) Statele membre trebuie să instituie un sistem fiabil şi modern de gestionare a cererilor de ajutor, care să permită comunicarea prin mijloace electronice şi care să funcţioneze pe baza unui ciclu anual. Statele membre trebuie să vizeze simplificarea pentru beneficiari şi administraţia naţională, de exemplu prevăzând că o cerere poate cuprinde mai multe intervenţii sau mai mulţi beneficiari care depun o cerere comună sau că este examinată o singură cerere per exploataţie într-un anumit an, în cazul transferului exploataţiei respective. Statele membre trebuie să ia măsurile necesare pentru a asigura gestionarea corespunzătoare a intervenţiilor în cazul în care mai multe agenţii de plăţi sunt responsabile pentru acelaşi beneficiar.
(5) Statele membre trebuie să profite de beneficiile digitalizării, utilizând, de regulă, mijloacele electronice pentru toate comunicările cu beneficiarii. În plus, pentru a se încuraja simplificarea, statele membre trebuie, în măsura posibilului, să preia informaţiile necesare pentru gestionarea intervenţiilor din surse de date aflate la dispoziţia administraţiei publice.
(6) Pentru a facilita procesul de depunere a cererilor de ajutor, statele membre trebuie să ofere formulare precompletate, care să conţină toate informaţiile relevante pentru beneficiari şi, totodată, informaţiile cel mai recent actualizate. Statele membre trebuie să prevină neregulile, permiţând modificarea formularelor precompletate şi oferind alerte de orientare care să ajute beneficiarul să identifice potenţialele neconformităţi şi să depună cereri corecte. La actualizarea informaţiilor din bazele de date ale administraţiei naţionale, statele membre trebuie să ţină seama de modificările introduse de beneficiari. În scopul tratamentului egal al beneficiarilor, dacă un stat membru decide să aplice sistemul automat de cereri, respectivul sistem trebuie să garanteze acelaşi nivel de detaliu ca cel necesar pentru depunerea cererilor de ajutor în temeiul prezentului regulament.
(7) Cererile de ajutor din cadrul sistemului integrat trebuie să furnizeze, în măsura posibilului, toate informaţiile necesare pentru gestionarea adecvată şi fiabilă a intervenţiilor vizate şi pentru raportarea corectă a indicatorilor de realizare şi de rezultat. În scopul gestionării adecvate a intervenţiilor, beneficiarii trebuie să rămână responsabili pentru cererile de ajutor depuse, astfel încât toate drepturile şi responsabilităţile aferente să poată fi asumate în mod clar.
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
(8) Prevenirea neregulilor trebuie asigurată prin posibilitatea de a modifica sau a retrage cererile de ajutor până la un anumit termen. Efectul de descurajare al sancţiunilor nu este necesar dacă toţi beneficiarii unei anumite intervenţii fac obiectul controalelor administrative şi/sau al aplicării sistemului de monitorizare a suprafeţelor. Aşadar, trebuie să se permită modificări sau retrageri în orice moment înaintea unui termen care este necesar pentru gestionarea corespunzătoare a intervenţiilor. Totuşi, nu trebuie permise modificări şi retrageri în cazul neconformităţilor legate de condiţii de eligibilitate nemonitorizabile relevate de alte surse decât sistemul de monitorizare a suprafeţelor şi controalele administrative. În alte situaţii, posibilitatea modificării sau a retragerii nu trebuie acordată dacă beneficiarul a fost informat despre un control la faţa locului planificat sau dacă un astfel de control, efectuat fără preaviz, a detectat deja nereguli. În plus, în scopul unei mai bune fiabilităţi a informaţiilor necesare pentru intervenţiile în temeiul articolului 34 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115 al Parlamentului European şi al Consiliului (3), pentru bovine, oi şi capre, termenul pentru efectuarea de modificări trebuie stabilit în aşa fel încât să se permită efectuarea de modificări în cererea de ajutor şi actualizări în baza de date electronică pentru animale înainte de data stabilită de statul membru pentru îndeplinirea cerinţei referitoare la identificare şi înregistrare.
(3) Regulamentul (UE) 2021/2115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1305/2013 şi (UE) nr. 1307/2013 (JO L 435, 6.12.2021, p. 1).
(9) Statele membre trebuie să se asigure că cererea cu informaţii geospaţiale include informaţiile necesare pentru gestionarea intervenţiilor bazate pe suprafaţă din cadrul sistemului integrat şi, în măsura în care este necesar, a intervenţiilor bazate pe suprafaţă din sectorul vitivinicol, precum şi pentru cerinţele din cadrul condiţionalităţii. Trebuie furnizată o listă neexhaustivă a elementelor cererii cu informaţii geospaţiale, pentru a oferi orientări utile statelor membre. În ceea ce priveşte informaţiile referitoare la utilizarea produselor de protecţie a plantelor pe care trebuie să le furnizeze beneficiarul când informaţiile respective sunt pertinente în scopul unei intervenţii gestionate prin sistemul integrat pentru care se solicită sprijin în cadrul politicii agricole comune (PAC), statele membre pot decide să folosească informaţiile respective în legătură cu obligaţia de înregistrare a utilizării acestor produse, menţionată în Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (4).
(4) Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind introducerea pe piaţă a produselor fitosanitare şi de abrogare a Directivelor 79/117/CEE şi 91/414/CEE ale Consiliului (JO L 309, 24.11.2009, p. 1).
(10) În scopul gestionării adecvate a intervenţiilor bazate pe animale, trebuie stabilite anumite norme referitoare la conţinutul cererilor de ajutor aferente. Pentru a se asigura transparenţa şi tratamentul egal al beneficiarilor, trebuie să se precizeze, de asemenea, că, atunci când este utilizat sistemul automat de cereri, toate animalele pe care le deţine beneficiarul şi care sunt potenţial eligibile pentru a primi ajutor în cadrul unei anumite intervenţii trebuie considerate declarate pentru intervenţia respectivă.
(11) Regulamentul (UE) 2021/2116 a introdus sistemul de monitorizare a suprafeţelor ca element obligatoriu al sistemului integrat. Pentru a se asigura că această obligaţie este îndeplinită în mod corespunzător şi uniform, sistemul de monitorizare a suprafeţelor trebuie să aibă acelaşi domeniu de aplicare în toate statele membre, cuprinzând astfel toţi beneficiarii şi toate intervenţiile bazate pe suprafaţă gestionate în cadrul sistemului integrat şi toate condiţiile monitorizabile. Trebuie să se acorde prioritate automatizării analizei datelor în cadrul sistemului de monitorizare a suprafeţelor, pentru a se sprijini îndeplinirea obiectivului transversal de modernizare a PAC. Din aceste motive, trebuie mărit treptat numărul condiţiilor de eligibilitate care pot fi considerate monitorizabile utilizând datele satelitare obţinute cu ajutorul sateliţilor Sentinel din cadrul programului Copernicus sau alte date cu o valoare cel puţin echivalentă. În acest scop, statele membre trebuie să se asigure că, în 2023 şi 2024, toate condiţiile de eligibilitate care pot fi considerate monitorizabile prin prelucrarea automată a datelor satelitare obţinute cu ajutorul sateliţilor Sentinel din cadrul programului Copernicus fac obiectul sistemului de monitorizare a suprafeţelor. Totuşi, statele membre pot decide dacă aceste condiţii de eligibilitate monitorizabile sunt monitorizate efectiv prin prelucrarea datelor satelitare obţinute cu ajutorul sateliţilor Sentinel din cadrul programului Copernicus sau a altor date cu o valoare cel puţin echivalentă. În cazul în care condiţiile de eligibilitate nu pot fi considerate monitorizabile utilizând datele satelitare obţinute cu ajutorul sateliţilor Sentinel din cadrul programului Copernicus, statele membre pot decide să le abordeze prin prelucrarea altor date cu o valoare cel puţin echivalentă sau, în caz contrar, le pot considera nemonitorizabile. Începând din 2025, statele membre trebuie să se asigure că toate condiţiile de eligibilitate care pot fi considerate monitorizabile prin prelucrarea automată fie a datelor satelitare obţinute cu ajutorul sateliţilor Sentinel din cadrul programului Copernicus, fie a fotografiilor cu identificare geografică fac obiectul sistemului de monitorizare a suprafeţelor. Totuşi, având în vedere efortul şi investiţiile necesare pentru a include fotografiile cu identificare geografică în categoria datelor cu o valoare cel puţin echivalentă pentru sistemul de monitorizare a suprafeţelor, statelor membre trebuie să li se acorde o perioadă de timp pentru a desfăşura activităţile pregătitoare necesare. Din acest motiv, statele membre trebuie să se asigure că condiţiile de eligibilitate care pot fi considerate monitorizabile cu ajutorul fotografiilor cu identificare geografică sunt incluse treptat, pe parcursul întregii perioade de programare. Aceste eforturi trebuie să asigure un ritm constant al progreselor începând cu 2025. Statele membre trebuie să decidă care dintre condiţiile de eligibilitate care pot fi considerate monitorizabile cu ajutorul fotografiilor cu identificare geografică ajung în fiecare an să facă obiectul sistemului de monitorizare a suprafeţelor. În plus, pentru ca statelor membre să le fie mai uşor să integreze această nouă tehnologie în sistemul de monitorizare a suprafeţelor, statele membre trebuie să supună sistemului de monitorizare a suprafeţelor, înainte de 1 ianuarie 2027, cel puţin un procentaj din intervenţiile în cazul cărora condiţiile de eligibilitate pot fi considerate monitorizabile numai cu ajutorul fotografiilor cu identificare geografică. Statele membre trebuie să aibă flexibilitatea de a decide care dintre intervenţiile care au cel puţin o condiţie de eligibilitate ce va fi monitorizată cu ajutorul fotografiilor cu identificare geografică în sistemul de monitorizare a suprafeţelor sunt incluse în procentajul respectiv. Totuşi, când iau această decizie, statele membre trebuie să se asigure că toate intervenţiile bazate pe suprafaţă fac obiectul sistemului de monitorizare a suprafeţelor prevăzut la articolul 70 din Regulamentul (UE) 2021/2116.
..........
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.