Guvernul României
Ordonanţa de urgenţă nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice
Modificări (3), Puneri în aplicare (1), Referinţe (1), Referinţe în jurisprudenţăText publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 378 din 29 decembrie 1997.
În vigoare de la 01 ianuarie 1998 până la 31 decembrie 1999, fiind abrogat şi înlocuit prin Ordonanţă 73/1999.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,
Guvernul României emite următoarea ordonanţă de urgenţă:
CAPITOLUL I Dispoziţii generale
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 1. -
Sunt obligate la plata impozitului pe venit, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, şi denumite, în continuare, contribuabili:
a) persoanele fizice române care realizează venituri de orice fel şi din orice activitate, în România, cu excepţia celor supuse impozitului pe salarii şi impozitului pe venitul agricol;
b) asociaţiile familiale care desfăşoară activităţi economice pe bază de liberă iniţiativă, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
c) persoanele fizice române şi/sau străine asociate şi societăţile civile profesionale, care nu dau naştere la persoane juridice;
d) persoanele fizice străine care realizează venituri în România printr-o bază fixă sau într-o perioadă ce depăşeşte în total 183 de zile în orice perioadă de 12 luni începând sau sfârşind în anul calendaristic vizat.
Art. 2. -
(1) Se impozitează în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă:
a) veniturile realizate din desfăşurarea de activităţi economice pe bază de liberă iniţiativă, precum şi din practicarea unei profesii libere, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
b) veniturile obţinute din închirieri, subînchirieri şi din constituirea dreptului de uzufruct, uz sau abitaţie;
c) veniturile realizate în baza unor contracte de locaţie de gestiune sau a altor asemenea forme de dare în exploatare;
d) veniturile obţinute din drepturi de autor, inclusiv drepturile conexe, din cesionarea, închirierea, precum şi din valorificarea unor astfel de drepturi dobândite prin moştenire;
e) veniturile obţinute din arendare, potrivit legii;
f) veniturile obţinute din participarea la o formă de asociere cu alte persoane fizice pentru realizarea în comun a unor activităţi, conform prevederilor legale în vigoare, altele decât cele prevăzute în legea privind impozitul pe profit;
g) veniturile realizate din activităţi agricole, precum şi din organizarea activităţii în asociaţiile agricole fără personalitate juridică, cu excepţia celor prevăzute la art. 3 lit. m);
h) veniturile realizate din activităţi artistice, distractive sau sportive desfăşurate în mod independent, precum şi din organizarea unor asemenea activităţi;
i) premiile şi orice câştiguri în bani sau în natură, acordate de o entitate plătitoare, care depăşesc suma de 5.000.000 lei, cu excepţia celor supuse impozitului pe salarii;
j) dobânzile realizate, cu excepţia celor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă;
k) drepturile cuvenite inventatorilor şi inovatorilor;
l) alte venituri realizate în mod permanent sau întâmplător.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(2) În categoriile de venituri prevăzute la alin. (1) se includ atât cele în bani, cât şi cele în natură.
(3) Evaluarea veniturilor în natură se face la preţurile şi tarifele practicate pe piaţă, la data încasării venitului.
Art. 3. -
Nu se supun plăţii impozitului reglementat prin prezenta ordonanţă de urgenţă:
a) dobânzile aferente titlurilor de stat, precum şi cele aferente depunerilor la vedere în conturi la societăţi bancare;
b) sumele sau bunurile primite ca ajutor, donaţie, moştenire sau sponsorizare, potrivit legii, cu excepţiile menţionate în prezenta ordonanţă de urgenţă;
c) veniturile realizate din producerea şi valorificarea obiectelor şi produselor de cult, definite astfel potrivit legii;
d) sumele primite de asiguraţi în baza contractelor de asigurare de bunuri sau de persoane;
e) pensiile de orice fel şi ajutoarele primite, în cadrul sistemului asigurărilor sociale, precum şi alocaţiile de stat pentru copii;
f) bursele elevilor, studenţilor şi doctoranzilor;
g) pensiile de întreţinere plătite în condiţiile legii;
h) premiile de orice fel, în bani sau în natură, acordate de Regia Autonomă "Loteria Naţională" la sistemele sale de joc;
i) veniturile realizate de veteranii de război, văduvele de război, văduvele nerecăsătorite ale veteranilor de război şi soţiile veteranilor de război din practicarea pe cont propriu şi în mod singular a unei meserii sau profesii, inclusiv din închirierea unei singure locuinţe, cu excepţia veniturilor obţinute exclusiv din activitatea de comerţ;
j) veniturile realizate din servicii turistice prestate în mediul rural, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, pe o perioadă de 10 ani de la data autorizaţiei de funcţionare;
k) veniturile obţinute din vânzarea bunurilor mobile şi imobile, cu excepţia celor provenite din activităţi autorizate şi a celor prevăzute la art. 26 alin. (2) lit. b);
l) veniturile obţinute din tranzacţionarea valorilor mobiliare;
m) veniturile realizate din vânzarea produselor agricole în stare naturală, obţinute din producţie proprie, din creşterea animalelor şi a păsărilor, din vânzarea produselor provenite din silvicultură, sericicultură şi apicultură, în stare naturală, precum şi din vânzarea produselor culese din flora şi fauna spontană;
n) persoanele fizice în vârstă de peste 65 de ani împliniţi, femeile, şi 70 de ani împliniţi, bărbaţii, invalizii de gradul I şi persoanele handicapate asimilabile gradului I de invaliditate, care realizează venituri din practicarea pe cont propriu şi în mod singular a unei meserii sau profesii, cu excepţia veniturilor obţinute exclusiv din activitatea de comerţ.
CAPITOLUL II
Impozitul pe venitul realizat din activităţi desfăşurate
pe bază de liberă iniţiativă
Art. 4. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(1) Impozitul se calculează asupra venitului anual impozabil, determinat pe fiecare categorie şi loc de realizare a venitului, prin aplicarea următoarelor cote:
Venitul anual impozabil - lei - | Impozitul anual - lei - | |
până la 3.000.000 | 15% | |
3.000.001 - 6.000.000 | 450.000 + 20% pentru ceea ce depăşeşte 3.000.000 | |
6.000.001 - 9.000.000 | 1.050.000 + 25% pentru ceea ce depăşeşte 6.000.000 | |
9.000.001 - 12.000.000 | 1.800.000 + 30% pentru ceea ce depăşeşte 9.000.000 | |
peste 12.000.000 | 2.700.000 + 35% pentru ceea ce depăşeşte 12.000.000 |
(2) Impozitul calculat potrivit alin. (1) nu poate depăşi 20% din venitul anual impozabil, în cazul veniturilor obţinute din activităţi agricole.
(3) În vederea aplicării prezentei ordonanţe de urgenţă, venitul impozabil realizat pe o fracţiune de an se consideră venit anual impozabil.
Art. 5. -
Contribuabilii prevăzuţi la art. 1, autorizaţi potrivit legii, se impun pe baza venitului efectiv realizat, venitul impozabil determinându-se ca diferenţă între totalul veniturilor încasate, în bani şi în natură, din activitatea desfăşurată,şi cheltuielile efectuate pentru realizarea veniturilor, inclusiv primele plătite pentru asigurările de bunuri, pe baza documentelor justificative.
Art. 6. -
Veniturile care se iau în calcul la determinarea venitului anual impozabil sunt: cele din activitatea autorizată, din valorificarea unor bunuri din inventarul utilizat de contribuabil pentru realizarea venitului, din dobânzile primite pentru disponibilităţile băneşti din contul contribuabilului autorizat potrivit legii şi din alte activităţi adiacente.
Art. 7. -
(1) Cheltuielile pentru care nu se admite deducerea la calculul venitului anual impozabil sunt:
a) impozitul pe venit datorat conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) amenzile şi penalităţile plătite autorităţilor;
c) sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a încălcării dispoziţiilor legale în vigoare;
d) cheltuielile de sponsorizare efectuate peste limita prevăzută în Legea sponsorizării nr. 32/1994;
e) cheltuielile pentru acţiuni de protocol efectuate peste limita a 1% din veniturile încasate;
f) cheltuielile efectuate peste limita a 10% din veniturile încasate pentru delegare şi detaşare, inclusiv cheltuielile cu mijloace de transport proprietate individuală a contribuabilului când acestea sunt utilizate în scopul realizării veniturilor, precum şi cheltuielile de întreţinere şi telefon când activitatea se desfăşoară în locuinţa proprie;
g) cheltuielile personale ale contribuabilului şi ale familiei sale, precum şi alte cheltuieli care nu sunt efectuate pentru realizarea veniturilor.
(2) Cheltuielile efectuate pentru investiţii, dotări şi alte utilităţi necesare desfăşurării activităţii şi care concură direct la realizarea de venituri, precum şi cheltuielile cu reparaţiile capitale se scad din veniturile încasate până la recuperarea acestora, dar nu mai mult de 50% din veniturile încasate în fiecare an.
(3) În cazul în care contribuabilul îşi desfăşoară activitatea în locuinţa proprie, se admite deducerea impozitului pe clădire şi a impozitului pe terenul aferent, proporţional cu spaţiul utilizat în acest scop.
(4) Cheltuielile pentru plata personalului angajat cu contract individual de muncă sau cu contract civil, cum sunt: salarii şi alte drepturi salariale, indemnizaţii, contribuţia pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, contribuţia pentru asigurări sociale şi alte obligaţii faţă de bugetul asigurărilor sociale sau faţă de bugetele fondurilor speciale, precum şi contribuţiile profesionale obligatorii pentru desfăşurarea activităţii de către contribuabil, inclusiv contribuţiile pentru bugetul asigurărilor sociale şi bugetele fondurilor speciale, sunt deductibile, numai dacă se face dovada plăţii acestor obligaţii.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(5) Pentru activitatea de interes public desfăşurată de notarii publici, care implică determinarea de taxe de timbru aferente actelor notariale, se admite la deducere, în plus, o cotă de 5% din veniturile încasate ca urmare a acestei activităţi.
Art. 8. -
(1) Meseriaşii care prestează servicii sau execută lucrări în ateliere stabile se impun pe bază de norme anuale de venit. Meseriile şi normele de venit se vor stabili prin hotărâre a consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Aceste norme de venit se reduc, în funcţie de vârstă, după cum urmează:
- 40% pentru bărbaţii între 60 şi 65 de ani şi pentru femeile între 55 şi 60 de ani;
- 50% pentru bărbaţii între 65 şi 70 de ani şi pentru femeile între 60 şi 65 de ani.
(2) Pentru invalizii de gradul II şi pentru persoanele handicapate asimilabile gradului II de invaliditate, normele de venit se reduc cu 25%.
(3) Reducerile prevăzute mai sus nu se aplică în mod cumulativ, ci se aplică reducerea cea mai mare.
Art. 9. -
Reducerile şi scutirile acordate potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică începând cu anul următor celui în care contribuabilii împlinesc limitele de vârstă menţionate.
Art. 10. -
Contribuabilii care desfăşoară exclusiv activitate de comerţ în puncte volante, cărăuşii cu mijloace de transport cu tracţiune animală şi meseriaşii ambulanţi se supun plăţii unui impozit forfetar trimestrial, stabilit prin hotărâre a consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Art. 11. -
(1) Persoanele fizice autorizate potrivit Decretului-lege nr. 54/1990, precum şi colaboratorii societăţilor comerciale, care desfăşoară cu autoturisme proprii activitate de taximetrie în condiţiile legii, datorează un impozit forfetar trimestrial în sumă de 400.000 lei, care poate fi majorat sau diminuat de consiliile locale, în funcţie de condiţiile concrete de practicare a acestei activităţi din fiecare localitate, cu până la 50%.
(2) Pentru transportul de persoane care se efectuează cu autoturisme de teren, microbuze şi autobuze, inclusiv pentru activitatea de instruire auto, contribuabilii au obligaţia să declare veniturile realizate la organele fiscale teritoriale. Calculul veniturilor totale se face prin însumarea tarifelor înscrise pe biletele de călătorie cu regim special, eliberate călătorilor pentru serviciul prestat, precum şi a altor venituri de natura celor prevăzute la art. 6. Din veniturile astfel rezultate se deduc chiria aferentă mijlocului de transport închiriat şi cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, pe bază de documente justificative, acestea din urmă neputând depăşi 60% din veniturile încasate. În aceste situaţii nu se aplică prevederea referitoare la includerea cheltuielilor de transport în limita cotei de 10% menţionată la art. 7 alin. (1) lit. f).
Art. 12. -
(1) Impunerea veniturilor realizate de contribuabilii care desfăşoară activităţi pe bază de liberă iniţiativă se face de către organele fiscale pe a căror rază teritorială aceştia îşi au sediul exercitării activităţii, iar în lipsa acestuia, de către organele fiscale pe a căror rază teritorială aceştia îşi au domiciliul.
(2) Contribuabilii prevăzuţi la art. 5, care îşi desfăşoară activitatea în mod temporar sau sezonier în altă localitate decât cea în care îşi au sediul sau domiciliul, se impun de organele fiscale pe a căror rază teritorială îşi desfăşoară activitatea în acest mod, acestea având obligaţia transmiterii, în termen de 15 zile, a dispoziţiei de impunere la organele fiscale la care contribuabilii sunt în evidenţă, în vederea definitivării impunerii. În acest caz, impozitul plătit în localitatea unde s-a desfăşurat activitatea în mod temporar sau sezonier se scade din impozitul total datorat, stabilit de organele fiscale unde contribuabilul este în evidenţă.
(3) Organele locale care aprobă exercitarea activităţii în mod temporar sau sezonier au obligaţia să menţioneze expres pe autorizaţie perioada de funcţionare în localitatea respectivă.
Art. 13. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(1) Contribuabilii care desfăşoară activităţi pe bază de liberă iniţiativă sunt obligaţi să depună declaraţia anuală de impunere, pentru veniturile realizate în anul fiscal precedent, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an fiscal.
(2) În cazul începerii activităţii în cursul anului, în termen de 30 de zile de la data eliberării autorizaţiei de funcţionare, contribuabilii au obligaţia să depună o declaraţie de impunere provizorie, pe baza veniturilor şi a cheltuielilor realizate în perioada de activitate parcursă şi a celor preliminate a se realiza până la sfârşitul anului.
(3) În cazul încetării activităţii, contribuabilii sunt obligaţi să depună autorizaţia de funcţionare la autoritatea publică care a eliberat-o şi să declare organului fiscal, în termen de 5 zile de la data depunerii acesteia, încetarea sursei de venit, concomitent cu depunerea declaraţiei de impunere definitive.
Art. 14. -
(1) Pentru contribuabilii impuşi pe baza venitului efectiv realizat, organele fiscale vor proceda la definitivarea impozitului pe anul anterior până la data de 15 aprilie a fiecărui an fiscal. Venitul impozabil astfel determinat constituie venit impozabil provizoriu pentru anul curent.
(2) În cazul contribuabililor care îşi încep activitatea în cursul anului fiscal şi al celor care îşi încetează activitatea în cursul anului fiscal, impunerea se face în termen de 30 de zile de la data depunerii declaraţiei de impunere provizorii, prevăzută la art. 13 alin. (2), sau a declaraţiei de impunere definitive, prevăzută la art. 13 alin. (3).
(3) În cazul unei creşteri sau reduceri a venitului realizat, în cursul anului, de peste 20%, organele fiscale au dreptul, o singură dată pe an, în cursul semestrului II, să recalculeze impozitul provizoriu în funcţie de venitul efectiv realizat de la începutul anului de impunere, repartizând impozitul rezultat în urma recalculării pe termenele de plată următoare.
(4) În cazul contribuabililor impuşi pe baza normelor de venit, impunerea este definitivă şi se efectuează până la data de 15 aprilie a anului în curs. Pentru cei care îşi desfăşoară activitatea pe perioade mai mici de un an, normele de venit se restrâng la perioada efectiv lucrată, acestea constituind şi baza de calcul pentru eventualele reduceri prevăzute la art. 8.
(5) Pentru contribuabilii impuşi pe bază forfetară, impunerea se face până la data de 15 aprilie a anului în curs. În cazul în care aceştia îşi desfăşoară activitatea pe perioade mai mici de un an, impozitul forfetar trimestrial se calculează proporţional cu perioada lucrată.
Art. 15. -
(1) Diferenţele de impozit stabilite pe anul anterior ca urmare a definitivării impunerii şi cele pentru anul în curs, precum şi impozitul stabilit în limita termenului de prescripţie se plătesc în 30 de zile de la data comunicării dispoziţiei de impunere.
(2) Impozitul stabilit pentru anul curent de impunere se plăteşte trimestrial, în patru rate egale, până la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
(3) Impozitul calculat pe baza normelor de venit şi impozitul forfetar se datorează la termenele prevăzute la alin. (2).
(4) În cazul în care impunerea anuală se face după expirarea termenului de plată pentru trimestrul I, contribuabilul va plăti, cu titlu de impozit, o sumă egală cu cuantumul impozitului aferent trimestrului precedent.
Art. 16. -
(1) În cazul constatării de către organele fiscale a unor abateri de la legislaţia în vigoare pe linia nedeclarării veniturilor, a evidenţierii şi declarării eronate a veniturilor şi cheltuielilor, în scopul sustragerii de la plata impozitului sau neconducerii evidenţelor obligatorii prevăzute de lege, pe lângă aplicarea sancţiunilor prevăzute de legislaţia în vigoare în materie de abateri de la disciplina financiară, organele fiscale vor proceda la impunerea din oficiu pe baza metodelor stabilite prin instrucţiunile prevăzute la art. 30 alin. (2) din prezenta ordonanţă de urgenţă, iar în caz de abateri repetate sau în cazul deţinerii nejustificate a autorizaţiei de funcţionare, prin lipsa de activitate a contribuabililor, pe o perioadă de 6 luni, organele fiscale vor proceda la reţinerea autorizaţiilor de funcţionare şi la înaintarea acestora, în procedură de urgenţă, autorităţilor care le-au eliberat, în vederea anulării.
(2) Contribuabilii autorizaţi au obligaţia de a prezenta organelor de control autorizaţia de funcţionare în original.
CAPITOLUL III
Impozitul pe veniturile din drepturi de autor, inclusiv drepturile
conexe, din cesionarea, din închirierea, precum şi din valorificarea
unor astfel de drepturi dobândite prin moştenire
Art. 17. -
(1) Veniturile din drepturi de autor, inclusiv drepturile conexe, din cesionarea, din închirierea, precum şi din valorificarea unor astfel de drepturi dobândite prin moştenire se supun anual impunerii de către unităţile plătitoare sau, după caz, de către organismele de gestiune colectivă, înfiinţate potrivit legii.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(2) Impozitul se calculează prin aplicarea cotelor de impozit prevăzute la art. 4 asupra venitului anual impozabil.
Art. 18. -
(1) Venitul anual impozabil se determină prin scăderea din venitul brut realizat a unei cote forfetare de cheltuieli, după cum urmează:
a) 50% în cazul operelor de artă plastică, de arhitectură şi fotografie;
b) 40% în cazul operelor muzicale, indiferent de gen;
c) 30% în cazul operelor ştiinţifice, precum şi al operelor şi prestaţiilor artistice, indiferent de gen, cu excepţia operelor prevăzute la lit. a) şi b);
d) 20% în cazul operelor literare, indiferent de gen;
e) 15% în cazul veniturilor din drepturi conexe dreptului de autor.
(2) În situaţia realizării de venituri din activităţi distincte pentru care se acordă cote diferite de cheltuieli, pentru calculul venitului impozabil se foloseşte cota cea mai mare.
(3) În cazul lucrărilor de artă monumentală, venitul anual impozabil se determină prin scăderea din venitul brut realizat a cheltuielilor efective.
(4) Cotele prevăzute mai sus nu se aplică în cazul moştenitorilor, cu excepţia drepturilor obţinute din opere muzicale.
Art. 19. -
Impozitul se calculează de către fiecare plătitor de venit, cumulat de la începutul anului, prin recalcularea impozitului la fiecare plată efectuată către aceeaşi persoană.
Art. 20. -
(1) Când veniturile de natura celor care fac obiectul prezentului capitol sunt aferente unui grup de persoane, impunerea veniturilor obţinute se face separat, în funcţie de cota-parte ce se cuvine fiecărei persoane.
(2) Principiul prevăzut la alin. (1) se aplică şi în cazul veniturilor realizate de moştenitorii aflaţi în indiviziune.
Art. 21. -
Impozitul se calculează şi se reţine de către plătitorii de venit la fiecare plată şi se varsă la bugetul consiliului local pe a cărui rază teritorială se află unitatea plătitoare, o dată cu ridicarea numerarului de la societatea bancară sau cu depunerea la aceasta a documentelor pentru plata drepturilor respective sau în ziua lucrătoare imediat următoare plăţii acestora, în celelalte cazuri.
CAPITOLUL IV
Impozitul pe veniturile din închirieri, din subînchirieri şi din
constituirea dreptului de uzufruct, uz sau abitaţie
Art. 22. -
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Veniturile realizate de persoanele fizice, în mod permanent sau temporar, direct sau prin agenţi economici specializaţi, din închirieri, din subînchirieri şi din constituirea dreptului de uzufruct, uz sau abitaţie, se supun impozitării conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 23. -
Impozitul se calculează prin aplicarea cotei de impozit de 15% asupra venitului anual impozabil.
Art. 24. -
(1) Venitul anual impozabil se determină prin scăderea din veniturile încasate în decursul unui an a impozitului pe clădiri, a primelor de asigurare plătite şi a impozitului pe teren aferente spaţiului închiriat, iar în cazul închirierilor sau subînchirierilor de camere mobilate se mai deduce şi o cotă forfetară de cheltuieli de 20% din venitul rămas după scăderea impozitelor şi a primelor menţionate.
(2) În cazul închirierilor şi subînchirierilor de camere mobilate prin agenţi economici specializaţi, înainte de deducerea cotei forfetare de 20% menţionată la alin. (1), se scade comisionul reţinut de aceştia, pe baza documentelor justificative.
(3) Venitul din chirii înscris în declaraţia de impunere nu poate fi mai mic decât nivelurile valorice stabilite prin hotărâri ale consiliilor locale.
Art. 25. -
(1) Declaraţia de impunere se depune o dată cu înregistrarea contractului de închiriere la organul fiscal şi în termen de 5 zile de la data încheierii convenţiei între părţi atunci când legea nu prevede obligativitatea înregistrării la organul fiscal.
(2) Declaraţia de impunere se depune o singură dată sau ori de câte ori se produc modificări ale veniturilor care fac obiectul acestui capitol.
(3) La încetarea sursei de venit, contribuabilii sunt obligaţi să declare aceasta la organul fiscal în termen de 5 zile.
CAPITOLUL V Impozitarea altor venituri
Art. 26. -
(1) Agenţii economici, instituţiile publice şi orice alte entităţi sunt obligate să calculeze, să reţină şi să verse impozit pe sumele brute datorate persoanelor fizice pentru dobânzi, servicii prestate şi lucrări executate de acestea, precum şi pentru orice activitate desfăşurată în afara unităţii la care este salariată persoana fizică beneficiară de venit, prin aplicarea următoarelor cote:
Venitul lunar impozabil - lei - | Impozitul lunar - lei - | |
până la 500.000 | 10% | |
500.001 - 1.500.000 | 50.000 + 20% pentru ceea ce depăşeşte 500.000 | |
1.500.001 - 2.500.000 | 250.000 + 25% pentru ceea ce depăşeşte 1.500.000 | |
2.500.001 - 3.500.000 | 500.000 + 30% pentru ceea ce depăşeşte 2.500.000 | |
peste 3.500.000 | 800.000 + 40% pentru ceea ce depăşeşte 3.500.000 |
(2) Fac excepţie de la dispoziţiile alin. (1) următoarele venituri, care se impozitează astfel:
a) 1% în cazul dobânzilor plătite de societăţile bancare pentru depozitele persoanelor fizice;
b) 15% în cazul celor care livrează mărfuri sau vând bunuri în regim de consignaţie, cu excepţia bunurilor din inventarul propriu al persoanei fizice depunătoare;
c) 20% în cazul drepturilor băneşti cuvenite pentru invenţii şi inovaţii.
(3) Veniturile realizate de persoanele fizice din contracte de management nu intră sub incidenţa dispoziţiilor prezentului articol, impozitându-se conform dispoziţiilor legale în materie.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(4) Impozitul calculat pe baza cotelor menţionate mai sus se reţine de la beneficiarii de venituri, aşa cum sunt definiţi la alin. (1), şi nu se aplică în cazul persoanelor autorizate care au obligaţia de a emite documentul de încasare a venitului respectiv.
(5) În cazul veniturilor realizate prin încasări repetate de la aceeaşi unitate plătitoare de venit, cu excepţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă, impozitul se calculează prin cumularea veniturilor realizate în cadrul aceleiaşi luni, deducându-se impozitul reţinut pentru plăţile anterioare.
Art. 27. -
(1) Sumele reţinute ca impozit reprezintă impozit definitiv şi se virează la bugetul consiliului local pe a cărui rază teritorială plătitorii de venituri menţionaţi la art. 26 îşi au domiciliul sau sediul. Vărsarea impozitului se face o dată cu ridicarea numerarului de la societatea bancară sau în ziua lucrătoare imediat următoare plăţii, în cazul în care plata se face din casă.
(2) În cazul dobânzilor, impozitul reţinut se varsă de către unitatea plătitoare până la data de 25 inclusiv a lunii următoare plăţii.
(3) Impozitul necalculat, nereţinut şi nevărsat potrivit art. 26 alin. (4) se suportă de către unitatea plătitoare de venit şi reprezintă cheltuieli nedeductibile din punct de vedere fiscal.
Art. 28. -
(1) Veniturile, altele decât cele realizate în baza unui contract individual de muncă încheiat conform legii, obţinute de artişti, sportivi şi alte categorii asemănătoare de persoane, profesionişti sau amatori, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5, realizate în mod independent prin intermediul unor instituţii publice, asociaţii sau alte entităţi, ca urmare a participării la spectacole, concursuri, campionate şi alte manifestări artistice, culturale şi sportive, cu excepţia premiilor, se impozitează cu cotele menţionate la art. 26 alin. (1).
(2) În cazul veniturilor realizate prin instituţii publice, asociaţii sau alte entităţi şi prin organizatori de manifestări artistice, culturale şi sportive, persoane fizice autorizate şi persoane juridice, impozitarea se face prin reţinere la sursă, iar termenul de plată este cel prevăzut la art. 27 alin. (1).
(3) Impozitul necalculat, nereţinut şi nevărsat se suportă de către unitatea plătitoare de venit şi reprezintă cheltuieli nedeductibile din punct de vedere fiscal.
Art. 29. -
(1) Contribuabilii, persoane fizice, care realizează venituri din premii şi orice fel de câştiguri au obligaţia de a plăti impozit calculat prin aplicarea cotei de 10% asupra sumei ce depăşeşte plafonul neimpozabil menţionat la art. 2 alin. (1) lit. i).
(2) Impozitul se calculează şi se reţine prin stopaj la sursă de către unităţile care acordă premiile şi câştigurile, vărsarea impozitului făcându-se în termen de 5 zile de la data acordării acestora.
CAPITOLUL VI Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 30. -
(1) Consiliile locale şi judeţene pot acorda, de la caz la caz, potrivit legii, pentru motive temeinic justificate, eşalonări de plăţi în cel mult 12 rate lunare, amânări de plăţi până la sfârşitul anului calendaristic, precum şi reduceri sau scutiri de majorări de întârziere aferente impozitului neachitat.
(2) Ministerul Finanţelor va elabora instrucţiuni privind evidenţa veniturilor şi cheltuielilor, metodologia de calcul, încasare şi control al impozitului pe veniturile persoanelor fizice şi formularistica corespunzătoare, inclusiv declaraţia de impunere, precum şi metodele de calcul al impozitului, prevăzute la art. 16 alin. (1), care se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Contribuabilii impuşi pe baza normelor de venit şi cei impuşi forfetar nu au obligaţia să conducă evidenţele contabile stabilite prin legislaţia în domeniu.
Art. 31. -
Sumele datorate potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă sunt venituri ale bugetelor locale, cu excepţia impozitului pe venitul realizat de avocaţi şi de notarii publici, care se varsă la bugetul de stat.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 32. -
În cazul în care impozitul sau diferenţele de impozit prevăzute la art. 15 nu sunt plătite în termen, contribuabilii sunt obligaţi la plata majorărilor de întârziere, calculate potrivit dispoziţiilor legale.
Art. 33. -
(1) În cazul realizării de venituri în valută, impozitul şi eventualele majorări de întârziere se plătesc în lei.
(2) În cazul în care veniturile se realizează în valută, pentru calculul impozitului prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă, evaluarea acestora în lei se face utilizând cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a României, din ziua precedentă încasării veniturilor respective, potrivit normelor legale.
Art. 34. -
(1) Controlul, constatarea, stabilirea, urmărirea şi încasarea sumelor datorate bugetelor locale potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă se efectuează de către organele de specialitate ale consiliilor locale.
(2) Până la organizarea compartimentelor de specialitate la nivelul consiliilor locale, atribuţiile menţionate la alin. (1) se aduc la îndeplinire de către organele Ministerului Finanţelor.
Art. 35. -
(1) Obiecţiunile, contestaţiile şi plângerile formulate la actele de control sau de impunere ale organelor prevăzute la art. 34 se soluţionează conform dispoziţiilor legale privind soluţionarea obiecţiunilor, contestaţiilor şi a plângerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor.
(2) În condiţiile exercitării controlului, constatării, stabilirii, urmăririi şi încasării sumelor datorate bugetelor locale de către organele de specialitate ale consiliilor locale, se va adopta o nouă procedură de soluţionare a obiecţiunilor, contestaţiilor şi plângerilor formulate la actele de control sau de impunere.
Art. 36. -
Termenul de prescripţie a dreptului de a stabili impozitul reglementat prin prezenta ordonanţă de urgenţă şi a majorărilor de întârziere pentru neplata în termen a impozitului, precum şi de a constata contravenţii şi de a aplica amenzi şi penalităţi este cel prevăzut de legislaţia privind controlul fiscal.
Art. 37. -
(1) Pentru sumele reprezentând impozite achitate în plus, contribuabilul poate cere compensarea cu alte obligaţii bugetare sau restituirea acestora.
(2) Dreptul de a cere compensarea sau restituirea sumelor menţionate la alin. (1) se prescrie în termenul prevăzut de legislaţia privind executarea creanţelor bugetare.
Art. 38. -
Dreptul de a cere executarea silită a creanţelor bugetare reglementate în prezenta ordonanţă de urgenţă se prescrie în termenele prevăzute de legislaţia privind executarea creanţelor bugetare.
Art. 39. -
(1) Controlul, constatarea, stabilirea, urmărirea şi încasarea sumelor datorate bugetelor locale, inclusiv a majorărilor de întârziere, până la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în cadrul perioadei de prescripţie, se efectuează, conform legislaţiei în vigoare, pentru perioada în care obligaţia bugetară era exigibilă.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(2) Obiecţiunile, contestaţiile şi plângerile aflate pe rol la organele jurisdicţionale, administrative şi judiciare se soluţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare la data constatării faptei.
Art. 40. -
Nerespectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă atrage răspunderea contravenţională sau penală, după caz, potrivit legii.
Art. 41. -
(1) Tranşele de venit impozabil prevăzute la art. 4 alin. (1) şi la art. 26 alin. (1), precum şi nivelul impozitului forfetar trimestrial prevăzut la art. 11 alin. (1) se indexează anual prin hotărâre a Guvernului, până la data de 30 noiembrie a fiecărui an fiscal, pe baza indicelui de inflaţie aferent unei perioade de 12 luni care se încheie la data de 1 noiembrie a aceluiaşi an şi când creşterea acestuia depăşeşte 20%.
(2) Consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor stabili prin hotărâri, pentru anul fiscal în curs, până la data de 1 martie, normele de venit şi impozitul forfetar, menţionate la art. 8 alin. (1) şi la art. 10, în care scop direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti vor transmite propuneri până la data de 15 februarie a anului respectiv.
(3) După organizarea compartimentelor de specialitate ale consiliilor locale, propunerile pentru normele de venit anual, precum şi pentru impozitul forfetar vor fi elaborate de către acestea şi vor fi transmise în condiţiile alin. (2).
Art. 42. -
Definitivarea impunerii privind veniturile realizate anterior datei de 1 ianuarie 1998, respectiv plata obligaţiilor către buget, se face, potrivit legislaţiei în vigoare, până la această dată.
Art. 43. -
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se completează cu dispoziţiile din convenţiile pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe capital, din alte acorduri internaţionale şi din acte normative care fac referire la veniturile pentru care sunt aplicabile dispoziţiile acestei ordonanţe de urgenţă.
Art. 44. -
La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă: Decretul nr. 153/1954 privitor la impozitul pe veniturile populaţiei, publicat în Buletinul Oficial nr. 22 din 11 mai 1954; anexa nr. 11 la Hotărârea Guvernului nr. 201/1990 pentru aprobarea normelor de aplicare a Decretului-lege nr. 54/1990, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33-34 din 8 martie 1990; Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 545/1970 privind reglementarea unor impozite pe veniturile populaţiei, publicată în Buletinul Oficial nr. 41 din 30 aprilie 1970; Decretul nr. 394/1973 privitor la impunerea veniturilor realizate din închirieri de imobile, publicat în Buletinul Oficial nr. 105 din 17 iulie 1973; Ordonanţa Guvernului nr. 44/1995 privind îmbunătăţirea impunerii activităţilor producătoare de venit din exercitarea unei profesii libere şi din lucrări literare, de artă şi ştiinţifice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 125/1995; prevederile referitoare la impozitare din Decretul nr. 101/1980 privind organizarea unor activităţi de prestări de servicii în condiţiile stabilirii pe bază de cotă-parte din încasări a veniturilor cuvenite persoanelor ce desfăşoară aceste activităţi, publicat în Buletinul Oficial nr. 25 din 26 martie 1980; prevederile referitoare la impozitul pe venit cuprinse la art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 7 iulie 1994; art. 5 din Decretul nr. 296/1983 privind stabilirea tarifelor pentru transporturile de produse cu mijloace de tracţiune animală, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 61 din 10 august 1983; pct. 4 din cap. II al anexei la Ordonanţa Guvernului nr. 15/1992 cu privire la impozitele şi taxele locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 209 din 26 august 1992, aprobată şi modificată prin Legea nr. 114/1992; Ordonanţa Guvernului nr. 11/1992 privind modul de desfăşurare şi impozitare a activităţii de taximetrie auto, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,nr. 209 din 26 august 1992, aprobată şi modificată prin Legea nr. 114/1992; art. 77 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 9 iunie 1995; art. 111 din Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 16 mai 1995; art. 4 şi art. 7 lit. k) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 12 august 1996; art. I pct. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 62/1997 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 32/1991, republicată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 30 august 1997; Legea nr. 181/1997 privind impunerea veniturilor realizate din închirierea de bunuri imobile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 314 din 17 noiembrie 1997; Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/1997 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 44/1995 privind îmbunătăţirea impunerii activităţilor producătoare de venit din exercitarea unei profesii libere şi din lucrări literare, de artă şi ştiinţifice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 15 octombrie 1997; art. 5 din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii şi Consemnaţiuni din România în societate bancară pe acţiuni, numai în ceea ce priveşte impozitul pe venit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 5 iulie 1996, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Art. 45. -
Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare pe data de 1 ianuarie 1998.
PRIM-MINISTRU | |
VICTOR CIORBEA |
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor, | |
Daniel Dăianu | |
Ministru de stat, | |
ministrul muncii şi protecţiei sociale, | |
Alexandru Athanasiu | |
Ministru delegat pe lângă primul-ministru | |
pentru coordonarea Secretariatului General | |
al Guvernului şi a Departamentului | |
pentru Administraţia Publică Locală, | |
Remus Opriş |
Bucureşti, 23 decembrie 1997.
Nr. 85.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.