CECCAR Business Review nr. 3/2025
Exemplificări privind raportarea în declaraţia unică a obligaţiilor fiscale datorate de persoanele fizice
de Lucian Cernuşca
30 aprilie 2025
Prof. univ. dr. Lucian CERNUŞCA
Universitatea "Aurel Vlaicu" din Arad
Abstract
The article discusses a series of practical issues regarding the reporting method in the single return of extra-wage income obtained in 2024 by individuals. By May 26, 2025, these taxpayers will report the income achieved in Chapter I of the single return and will establish/finalize the annual income tax and social contributions, without completing the estimated income for 2025. For the income obtained in the fiscal year 2024, the tax obligations are those in force on the date of their achievement. In Chapter II of the single return, individuals have the possibility to opt for the payment of contribution for the purpose of insurance in the public health system. The single return can be submitted online, with an electronic signature or in the Virtual Private Space, directly to the registry of the tax authority or by mail, by registered letter.
Keywords: single return, reporting, income tax, social contributions, Order of the President of the National Agency for Fiscal Administration No. 7015/2024
Termeni-cheie: declaraţia unică, raportare, impozit pe venit, contribuţii sociale, Ordinul preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 7.015/2024
Clasificare JEL: K34, K25, L85, Q13, Z23, M41, M48, M49
To cite this article: Cernuşca, L. (2025), Exemplificări privind raportarea în declaraţia unică a obligaţiilor fiscale datorate de persoanele fizice, CECCAR Business Review, No 3, pp. 60-72, http://dx.doi.org/10.37945/cbr.2025.03.06
În Monitorul Oficial nr. 1.327 din 31 decembrie 2024 a fost publicat Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 7.015/2024 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului 212 "Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice". Formularul 212 a suferit o serie de actualizări faţă de anul precedent, având în vedere mo dificările care au intervenit în legislaţia fiscală în ultima perioadă, aduse de Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 128/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi măsuri specifice pentru digitalizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Declaraţia unică se utilizează pentru:
• declararea/definitivarea veniturilor realizate de persoanele fizice în anul 2024, a impozitului aferent, după caz, şi a contribu ţiilor sociale datorate în anumite situaţii (capitolul I);
• declararea CASS datorate de persoanele fizice care optează pentru plata ei în cursul anului 2025 (capitolul II).
Începând cu anul 2025, contribuabilii nu mai au obligaţia prezentării de date informative cu privire la ve ni turile estimate pentru anul în curs.
Până la data de 26 mai 2025, contribuabilii depun declaraţia unică pentru următoarele categorii de venituri:
• veniturile din activităţi independente pentru care venitul net se determină în sistem real, pe baza datelor din contabilitate (nu se raportează veniturile din activităţi independente impozitate la norma de venit şi nici cele din activităţi sportive);
• veniturile din activităţi independente impuse pe bază de norme de venit în cazul contribuabililor persoane fizice care şi-au început activitatea în luna decembrie a anului 2024;
• veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, excepţie făcând cele pentru care impozitul se reţine la sursă de către plătitorul de venituri;
• veniturile din cedarea folosinţei bunurilor obţinute de proprietari/uzufructuari/alţi deţinători legali:
- care şi-au început activitatea în luna decembrie 2024;
- pentru care chiria reprezintă echivalentul în lei al unei valute;
- plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă în cazul în care venitul brut este plătit exclusiv în natură, precum şi în cel al sumelor reprezentând garanţie utilizată pentru plata chiriei stabilite prin contract;
- plătite de persoane juridice sau de alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, încasate în avans până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv şi aferente unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024;
• veniturile din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, impuse pe bază de norme de venit, limita fiind de cinci camere închiriate;
• veniturile din cedarea folosinţei în scop turistic a unui număr de peste cinci camere situate în locuinţe proprietate personală, indiferent de numărul de locuinţe în care se află acestea, impuse în sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
• veniturile din activităţi agricole, piscicultură şi/sau silvicultură pentru care venitul net se determină în sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
• câştigurile/pierderile din transferul titlurilor de valoare şi orice alte operaţiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum şi din transferul aurului de investiţii;
• veniturile din alte surse definite conform art. 114 din Codul fiscal;
• veniturile din activităţi independente obţinute din România, în cazul persoanelor fizice rezidente într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European şi care au optat pentru regularizarea impozitului în condiţiile prevăzute de Codul fiscal;
• veniturile din străinătate obţinute de persoanele fizice rezidente române cu domiciliul în ţara noastră;
• veniturile realizate de persoane nerezidente:
- scutite de impozit în România potrivit convenţiilor de evitare a dublei impuneri şi legislaţiei UE;
- care îndeplinesc condiţia de rezidenţă prevăzută în baza legislaţiei în vigoare, supuse impozitării în România şi care respectă condiţiile stipulate la art. 59 alin. (2) şi (21) din Codul fiscal;
- ca urmare a activităţii desfăşurate în România în calitate de artişti de spectacol sau de sportivi, din ac tivităţi artistice sau sportive, dacă plătitorul de venituri se află într-un stat străin, potrivit art. 223 alin. (4) din Codul fiscal, indiferent dacă acestea sunt plătite direct artistului sau sportivului ori unei terţe părţi care acţionează în numele său;
• veniturile realizate în România în calitate de artişti de spectacol sau de sportivi, din activităţi artistice sau sportive, în cazul persoanelor rezidente într-un stat membru al UE sau într-un stat cu care ţara noastră are în che iată o convenţie de evitare a dublei impuneri şi care au optat pentru regularizarea impozitului în condiţiile prevăzute în Codul fiscal.
Persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri din activităţi independente/ drep turi de proprietate intelectuală/activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură au obligaţia declarării veniturilor şi depunerii declaraţiei unice, chiar dacă sunt scutire de la plata impozitului pe venit.
Secţiunea I.3, prevăzută la capitolul I din declaraţia unică, este destinată prezentării de date informative pri vind CAS şi CASS.
Veniturile obţinute din activităţile independente nu se cumulează cu alte tipuri de venituri extrasalariale prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c) -h) din Codul fiscal (de exemplu, dividende, dobânzi, chirii etc.) în scopul de terminării bazei anuale de calcul al contribuţiei la sănătate, ci vor fi luate în considerare separat, cu raportarea la plafoanele stabilite.
În vederea stabilirii venitului net anual din activităţi independente şi drepturi de proprietate intelectuală impuse în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, contribuabilii completează secţiunile I.4 şi I.5 din declaraţia unică.
Secţiunea I.6 este destinată determinării impozitului aferent diferenţei de CASS stabilite în minus rezultate în urma recalculării potrivit art. 174 alin. (7) din Codul fiscal. Persoanele fizice care au realizat numai venituri din contracte de activitate sportivă de la mai mulţi plătitori de venit şi în cazul cărora contribuţia la sănătate reţinută la sursă este mai mare decât cea corespunzătoare unei baze de calcul egale cu nivelul a 60 de salarii minime brute completează rândul 8 din subsecţiunea I.3.1.2.1 "CASS datorată pentru veniturile din activităţi independente prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal". În urma completării acestei căsuţe, secţiunea I.6 se va completa automat.
Secţiunea I.7 cuprinde sumarul obligaţiilor privind impozitul pe venitul realizat şi contribuţiile sociale datorate, stabilite prin declaraţia unică.
Formularul 212 se poate depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă sau în format letric, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire.
Exemplul 1
O persoană fizică deţine două terenuri agricole pe care le dă în arendă la două societăţi agricole cu codul CAEN 0111 "Cultivarea cerealelor (excluzând orezul), plantelor leguminoase şi a plantelor oleaginoase". În 2024, contribuabilul primeşte de la societatea agricolă A produse agricole evaluate la valoarea brută de 40.000 lei, iar de la societatea agricolă B, produse agricole evaluate la valoarea brută de 25.000 lei. Contravaloarea celor două contracte îi va fi achitată persoanei fizice în octombrie 2024. Contribuabilul nu este exceptat de la plata contribuţiilor sociale.
Ne propunem să prezentăm datele informative privind obligaţiile fiscale în materie de CASS datorate pentru anul 2024, stabilite prin declaraţia unică.
Deoarece veniturile din arendă sunt realizate de la doi plătitori de venituri, arendatorul desemnează, prin contractul încheiat între părţi, arendaşul (societatea A) de la care venitul realizat este cel puţin egal cu 6 salarii minime brute, acesta având obligaţia calculării, reţinerii, plăţii şi declarării contribuţiei la sănătate în formularul 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asi gu rate".
Societatea agricolă A | Societatea agricolă B |
Venit brut = 40.000 lei Venit net = 40.000 lei - 40.000 lei x 20% = 32.000 lei Impozit = 32.000 lei x 10% = 3.200 lei CASS = (3.300 lei/lună x 6 luni) x 10% = 1.980 lei Arendaşul A reţine la sursă impozitul pe venit şi CASS şi le declară în formularul 112. |
Venit brut = 25.000 lei Venit net = 25.000 lei - 25.000 lei x 20% = 20.000 lei Impozit = 20.000 lei x 10% = 2.000 lei Arendaşul B reţine la sursă impozitul pe venit şi îl declară în formularul 112. |
Venitul net cumulat, în sumă de 52.000 lei (32.000 lei + 20.000 lei), este situat între 12 şi 24 de salarii minime brute. Arendatorul depune până la data de 26.05.2025 declaraţia unică în vederea regularizării obligaţiei în materie de CASS. Contribuţia la sănătate reţinută de societatea agricolă A este luată în calcul la stabilirea bazei anuale de calcul al CASS aferente anului 2024.
Contribuabilul depune online declaraţia unică şi raportează în capitolul I obligaţia fiscală în materie de CASS datorată pentru anul 2024.
CAPITOLUL I. DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE REALIZATE ŞI CONTRIBUŢIILE SOCIALE DATORATE PENTRU ANUL 2024
SECŢIUNEA I.3. DATE PRIVIND CONTRIBUŢIA DE ASIGURĂRI SOCIALE ŞI CONTRIBUŢIA DE ASIGURĂRI SOCIALE DE SĂNĂTATE DATORATE
SUBSECŢIUNEA I.3.2. Date privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată
I.3.2.2. CASS datorată pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III din Codul fiscal, cedarea folosinţei bunurilor, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, venituri din investiţii şi/sau din alte surse prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) din Codul fiscal
Am realizat venituri între 12 salarii minime brute inclusiv şi 24 de salarii minime brute.
1. Venituri realizate pentru încadrarea ca plătitor de CASS
1.3. Venit din cedarea folosinţei bunurilor 52.000 lei
2. Baza anuală de calcul al CASS 39.600 lei
3. CASS datorată (rd. 2 x 10%) 3.960 lei
4. CASS reţinută de plătitorul de venit conform art. 1741 alin. (8) din Codul fiscal 1.980 lei
5. Diferenţa stabilită în plus (rd. 3 - rd. 4) 1.980 lei
SECŢIUNEA I.7. SUMARUL OBLIGAŢIILOR PRIVIND IMPOZITUL PE VENITUL REALIZAT ŞI CONTRIBUŢIILE SOCIALE DATORATE, STABILITE PRIN DECLARAŢIA CURENTĂ
I.7.3. Obligaţii privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate
4. Diferenţa stabilită în plus pentru venituri din drepturi de proprietate intelectuală, asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III din Codul fiscal, cedarea folosinţei bunurilor, activităţi agricole,
silvicultură şi piscicultură, venituri din investiţii şi/sau din alte surse 1.980 lei
I.7.4. Obligaţii fiscale de plată/de restituit
4. CASS stabilită în plus 1.980 lei
Exemplul 2
O persoană fizică deţine un spaţiu comercial pe care îl închiriază unei persoane juridice pe o perioadă de un an începând cu 01.07.2023. Contractul de închiriere se încheie la data de 30.06.2023, iar chiria este de 850 euro/lună. În anul 2023, proprietarul încasează lunar chiria aferentă perioadei 01.07-31.12.2023. În decembrie 2023, acesta încasează în avans chiria aferentă celor şase luni din 2024. Cursul mediu valutar comunicat de BNR pentru anul 2024 este de 4,9746 lei/euro. Contribuabilul nu este exceptat de la plata contribuţiilor sociale.
Ne propunem să prezentăm datele informative privind obligaţiile fiscale ale proprietarului în materie de CASS datorate pentru anul 2024, stabilite prin declaraţia unică.
Obligaţiile chiriaşului sunt următoarele:
• lunar, calculează, reţine, declară în formularul 100 "Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat" şi plăteşte impozitul corespunzător chiriilor achitate pentru perioada 01.07-31.12.2023;
• în decembrie 2023, achită în avans chiria aferentă perioadei 01.01-30.06.2024;
• la solicitarea proprietarului, eliberează un document care să ateste cuantumul impozitului pe venit re ţinut/plătit.
Proprietarul înregistrează contractul de închiriere la organul fiscal competent în termen de 30 de zile de la încheierea acestuia, prin intermediul formularului 168 "Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune".
Pentru chiria aferentă unei perioade contractuale ulterioare datei de 01.01.2024, plătită în avans în anul 2023, obligaţia de stabilire, declarare şi plată a impozitului pe venit îi revine proprietarului, prin raportarea în declaraţia unică.
Venit brut = (850 euro/lună x 6 luni) x 4,9746 lei/euro = 25.370,46 lei
Venit net impozabil = 25.370,46 lei - 25.370,46 lei x 20% = 20.296,36 lei
Impozit pe venit = 20.296,36 lei x 10% = 2.030 lei
Întrucât venitul net impozabil din chirii este cuprins între 6 şi 12 salarii minime brute, persoana fizică achită CASS la nivelul a 6 salarii minime.
CASS = (3.300 lei/lună x 6 luni) x 10% = 1.980 lei
Contribuabilul depune online declaraţia unică până la data de 26.05.2025 şi raportează în capitolul I impozitul pe venit şi CASS datorate pentru anul 2024.
CAPITOLUL I. DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE REALIZATE ŞI CONTRIBUŢIILE SOCIALE DATORATE PENTRU ANUL 2024
SECŢIUNEA I.1. DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE REALIZATE DIN ROMÂNIA
SUBSECŢIUNEA I.1.1. Date privind impozitul pe veniturile realizate din România, impuse în sistem real/ pe baza cotelor forfetare de cheltuieli
I.1.1.A. DATE PRIVIND ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ
I.1.1.A.1. Categoria de venit 3. Cedarea folosinţei bunurilor (altele decât cele de la pct. 4)
I.1.1.A.2. Determinarea venitului net 2. Cote forfetare de cheltuieli
I.1.1.A.5. Datele de identificare a bunului
Cluj-Napoca, str. Mihai Eminescu nr. 66A
pentru care se cedează folosinţa
I.1.1.A.6. Contractul de închiriere 1. Număr document 1 2. Data 30.06.2023
I.1.1.B. DATE PRIVIND IMPOZITUL ANUAL DATORAT
1. Venit brut 25.370 lei
2. Cheltuieli deductibile, potrivit legii 5.074 lei
3. Venit net anual (rd. 1 - rd. 2)/Câştig net anual 20.296 lei
9. Impozit anual datorat/Impozit pe venit datorat 2.030 lei
SECŢIUNEA I.3. DATE PRIVIND CONTRIBUŢIA DE ASIGURĂRI SOCIALE ŞI CONTRIBUŢIA DE ASIGURĂRI SOCIALE DE SĂNĂTATE DATORATE
SUBSECŢIUNEA I.3.2. Date privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată
I.3.2.2. CASS datorată pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III din Codul fiscal, cedarea folosinţei bunurilor, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, venituri din investiţii şi/sau din alte surse prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) din Codul fiscal
Am realizat venituri între 6 salarii minime brute inclusiv şi 12 salarii minime brute.
1. Venituri realizate pentru încadrarea ca plătitor de CASS
1.3. Venit din cedarea folosinţei bunurilor 20.296 lei
2. Baza anuală de calcul al CASS 19.800 lei
3. CASS datorată (rd. 2 x 10%) 1.980 lei
SECŢIUNEA I.7. SUMARUL OBLIGAŢIILOR PRIVIND IMPOZITUL PE VENITUL REALIZAT ŞI CONTRIBUŢIILE SOCIALE DATORATE, STABILITE PRIN DECLARAŢIA CURENTĂ
1.7.4. Obligaţii fiscale de plată/de restituit
1. Impozit pe venit stabilit în plus 2.030 lei
4. CASS stabilită în plus 1.980 lei
6. Diferenţă de plată 4.010 lei
Exemplul 3
O persoană fizică deţine în calitate de proprietar un spaţiu pe care îl închiriază începând cu 01.01.2024 unei persoane juridice pe o durată de 2 ani, pentru o chirie de 500 euro/lună. Contractul de închiriere se semnează la data de 30.12.2023, chiriaşul achitându-i proprietarului în ultima zi a fiecărei luni contravaloarea chiriei. Proprietarul imobilului solicită o garanţie echivalentă cu valoarea unei chirii lunare, care este achitată de chiriaş în luna ianuarie 2024. Valoarea acestei garanţii se compensează cu chiria aferentă lunii decembrie 2024, astfel că în această lună chiriaşul nu mai plăteşte chirie. Cursul mediu valutar comunicat de BNR pentru anul 2024 este de 4,9746 lei/euro. Contribuabilul nu este exceptat de la plata contribuţiilor sociale. În formularul 212, el optează pentru plata CASS pentru anul 2025.
Ne propunem să prezentăm datele informative privind obligaţiile fiscale datorate pentru anul 2024, stabilite prin declaraţia unică, precum şi modalitatea de asigurare opţională în sistemul public de sănătate.
Proprietarul imobilului depune declaraţia unică, raportând în capitolul I impozitul pe venit afe rent sumei reprezentând garanţia pe o lună, astfel:
Venit brut = 500 euro/lună x 4,9746 lei/euro = 2.487 lei
Venit net impozabil = 2.487 lei - 2.487 lei x 20% = 1.990 lei
Impozit pe venit = 1.990 lei x 10% = 199 lei
Venit brut pe 2024 = (500 euro/lună x 12 luni) x 4,9746 lei/euro = 29.847,6 lei
Venit net impozabil pe 2024 = 29.847,6 lei - 29.847,6 lei x 20% = 23.878 lei
Întrucât venitul net impozabil din chirii este cuprins între 6 şi 12 salarii minime brute, persoana fizică achi tă CASS la nivelul a 6 salarii minime.
CASS = (3.300 lei/lună x 6 luni) x 10% = 1.980 lei
Contribuabilul depune online declaraţia unică până la data de 26.05.2025 şi raportează în capitolul I obligaţiile fiscale datorate pentru anul 2024.
CAPITOLUL I. DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE REALIZATE ŞI CONTRIBUŢIILE SOCIALE DATORATE PENTRU ANUL 2024
SECŢIUNEA I.1. DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE REALIZATE DIN ROMÂNIA
SUBSECŢIUNEA I.1.1. Date privind impozitul pe veniturile realizate din România, impuse în sistem real/ pe baza cotelor forfetare de cheltuieli
I.1.1.A. DATE PRIVIND ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ
I.1.1.A.1. Categoria de venit 3. Cedarea folosinţei bunurilor (altele decât cele de la pct. 4)
I.1.1.A.2. Determinarea venitului net 2. Cote forfetare de cheltuieli
I.1.1.A.5. Datele de identificare a bunului
Braşov, Str. Zorilor nr. 52A
pentru care se cedează folosinţa
I.1.1.A.6. Contractul de închiriere 1. Număr document 2 2. Data 30.12.2023
I.1.1.B. DATE PRIVIND IMPOZITUL ANUAL DATORAT
1. Venit brut 2.487 lei
2. Cheltuieli deductibile, potrivit legii 497 lei
3. Venit net anual (rd. 1 - rd. 2)/Câştig net anual 1.990 lei
9. Impozit anual datorat/Impozit pe venit datorat 199 lei
SECŢIUNEA I.3. DATE PRIVIND CONTRIBUŢIA DE ASIGURĂRI SOCIALE ŞI CONTRIBUŢIA DE ASIGURĂRI SOCIALE DE SĂNĂTATE DATORATE
SUBSECŢIUNEA I.3.2. Date privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată
I.3.2.2. CASS datorată pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III din Codul fiscal, cedarea folosinţei bunurilor, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, venituri din investiţii şi/sau din alte surse prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) din Codul fiscal
Am realizat venituri între 6 salarii minime brute inclusiv şi 12 salarii minime brute.
1. Venituri realizate pentru încadrarea ca plătitor de CASS
1.3. Venit din cedarea folosinţei bunurilor 23.878 lei
2. Baza anuală de calcul al CASS 19.800 lei
3. CASS datorată (rd. 2 x 10%) 1.980 lei
SECŢIUNEA I.7. SUMARUL OBLIGAŢIILOR PRIVIND IMPOZITUL PE VENITUL REALIZAT ŞI CONTRIBUŢIILE SOCIALE DATORATE, STABILITE PRIN DECLARAŢIA CURENTĂ
1.7.4. Obligaţii fiscale de plată/de restituit
1. Impozit pe venit stabilit în plus 199 lei
4. CASS stabilită în plus 1.980 lei
6. Diferenţă de plată 2.179 lei
Exemplul 4
O societate civilă profesională cu personalitate juridică şi răspundere limitată (SPRL) se constituie prin act constitutiv, prin asocierea practicienilor în insolvenţă, persoane fizice, A şi B. SPRL este supusă regimului transparenţei fiscale şi ţine contabilitatea în partidă simplă, având drept obiect unic de activitate exercitarea
pro fesiei de practician în insolvenţă. Potrivit contractului încheiat, fiecare asociat are o cotă-parte de 50%. În anul 2024, asociaţia obţine din desfăşurarea activităţii un venit brut de 150.000 lei şi înregistrează cheltuieli deductibile de 18.000 lei. Asociatul A este desemnat de societate să răspundă de îndeplinirea obligaţiilor acesteia. Cei doi asociaţi nu sunt exceptaţi de la plata contribuţiilor sociale.
Ne propunem să prezentăm datele informative privind obligaţiile fiscale datorate de cei doi asociaţi pentru anul 2024, sta bilite prin declaraţia unică.
La data de 14.02.2025, asociatul A depune formularul 204 "Declaraţie anuală de venit pentru asocieri fără personalitate juridică şi entităţi supuse regimului transparenţei fiscale", în care prezintă datele privind venitul net anual şi distribuţia acestuia către asociaţi.
Venit brut = 150.000 lei
Cheltuieli deductibile = 18.000 lei
Venit net = 150.000 lei - 18.000 lei = 132.000 lei
Venit net anual impozabil distribuit fiecărui asociat = 132.000 lei x 50% = 66.000 lei
Fiecare asociat depune declaraţia unică, în cuprinsul căreia declară următoarele:
CASS = 66.000 lei x 10% = 6.600 lei
CAS = (3.300 lei/lună x 12 luni) x 25% = 9.900 lei
Impozit pe venit = (66.000 lei - 6.600 lei - 9.900 lei) x 10% = 4.950 lei
Asociatul A depune online declaraţia unică până la data de 26.05.2025 şi raportează în capitolul I obligaţiile fiscale datorate pentru anul 2024.
CAPITOLUL I. DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE REALIZATE ŞI CONTRIBUŢIILE SOCIALE DATORATE PENTRU ANUL 2024
SECŢIUNEA I.1. DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE REALIZATE DIN ROMÂNIA
SUBSECŢIUNEA I.1.1. Date privind impozitul pe veniturile realizate din România, impuse în sistem real/ pe baza cotelor forfetare de cheltuieli
I.1.1.A. DATE PRIVIND ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ
I.1.1.A.1. Categoria de venit 1. Activităţi independente
I.1.1.A.2. Determinarea venitului net 1. Sistem real
I.1.1.A.3. Forma de organizare 3. Entităţi supuse regimului transparenţei fiscale
Alte activităţi profesionale,
I.1.1.A.4. Obiectul principal de activitate Cod CAEN 7499
ştiinţifice şi tehnice n.c.a.
I.1.1.A.5. Sediul Bucureşti, str. George Coşbuc nr. 46B
I.1.1.A.6. Documentul de autorizare 1. Număr document 133 2. Data 01.04.2020
I.1.1.B. DATE PRIVIND IMPOZITUL ANUAL DATORAT
3. Venit net anual 66.000 lei
SECŢIUNEA I.3. DATE PRIVIND CONTRIBUŢIA DE ASIGURĂRI SOCIALE ŞI CONTRIBUŢIA DE ASIGURĂRI SOCIALE DE SĂNĂTATE DATORATE
SUBSECŢIUNEA I.3.1. Date privind contribuţia de asigurări sociale datorată
Am realizat venituri între 12 salarii minime brute inclusiv şi 24 de salarii minime brute.
1. Total venituri anuale realizate din activităţi independente şi drepturi
de proprietate intelectuală, potrivit art. 148 alin. (2) din Codul fiscal 66.000 lei
2. Baza anuală de calcul al CAS (venit ales pentru plata CAS) 39.600 lei
3. CAS datorată (rd. 2 x 25%) 9.900 lei
4. CAS reţinută de plătitorul de venit conform art. 151 alin. (61) din Codul fiscal 0 lei
5. Diferenţa stabilită în plus (rd. 3 - rd. 4) 9.900 lei
SUBSECŢIUNEA I.3.2. Date privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată
I.3.2.1. CASS datorată pentru veniturile din activităţi independente prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal
1. Total venit anual cumulat din activităţi independente
stabilit potrivit art. 170 alin. (1) din Codul fiscal 66.000 lei
2. Baza anuală de calcul al CASS 66.000 lei
3. CASS datorată (rd. 2 x 10%) 6.600 lei
SECŢIUNEA I.4. STABILIREA IMPOZITULUI ANUAL DATORAT PE VENITUL NET ANUAL IMPOZABIL REALIZAT DIN ACTIVITĂŢI INDEPENDENTE, IMPUSE ÎN SISTEM REAL
1. Suma veniturilor nete recalculate din activităţi independente, impuse în sistem real 66.000 lei
2. CAS deductibilă 9.900 lei
3. CASS deductibilă 6.600 lei
4. Venit net anual impozabil (rd. 1 - rd. 2 - rd. 3) 49.500 lei
5. Venit net anual impozabil redus 0 lei
6. Total impozit anual datorat (rd. 4 x 10% sau rd. 5 x 10%) 4.950 lei
SECŢIUNEA I.7. SUMARUL OBLIGAŢIILOR PRIVIND IMPOZITUL PE VENITUL REALIZAT ŞI CONTRIBUŢIILE SOCIALE DATORATE, STABILITE PRIN DECLARAŢIA CURENTĂ
I.7.4. Obligaţii fiscale de plată/de restituit
1. Impozit pe venit stabilit în plus 4.950 lei
3. CAS stabilită în plus 9.900 lei
4. CASS stabilită în plus 6.600 lei
6. Diferenţă de plată 21.450 lei
Exemplul 5
O persoană fizică rezidentă în România obţine în anul 2024 venituri de natura dividendelor în sumă de 12.000 euro din Germania şi de 4.000 euro din Italia. Aceasta le prezintă plătitorilor de dividende din cele două state certificatul de rezidenţă fiscală eliberat de autoritatea competentă din ţara noastră, în vederea apli cării cotei de impozit din convenţiile de evitare a dublei impuneri încheiate între România şi Germania, de 15%, şi între România şi Italia, de 5%. Cursul mediu valutar comunicat de BNR pentru anul 2024 este de 4,9746 lei/euro. Contribuabilul nu este exceptat de la plata contribuţiilor sociale, el deţinând o asigurare pentru boală în sistemul de securitate socială în alt stat membru al UE şi făcând dovada valabilităţii asigurării.
Ne propunem să prezentăm datele informative privind obligaţiile fiscale datorate pentru anul 2024, stabilite prin declaraţia unică.
i) Dividendele obţinute din Germania:
Venit brut = 12.000 euro x 4,9746 lei/euro = 59.695 lei
Echivalentul în lei al impozitului plătit în Germania, atestat de autoritatea germană = 59.695 lei x 15% = 8.954 lei
Dacă venitul ar fi fost obţinut din România, impozitul ar fi fost de 5.970 lei (59.695 lei x 10%).
Întrucât echivalentul în lei al impozitului plătit în Germania îl depăşeşte pe cel datorat în România, persoanei fizice i se recunoaşte suma reprezentând creditul fiscal extern la nivelul celui datorat în România, astfel că nu mai datorează impozit în ţara noastră.
ii) Dividendele obţinute din Italia:
Venit brut = 4.000 euro x 4,9746 lei/euro = 19.898 lei
Echivalentul în lei al impozitului plătitîn Italia, atestat de autoritatea italiană = 19.898 lei x 5% = 995 lei
Dacă venitul ar fi fost obţinut din România, impozitul ar fi fost de 1.990 lei (19.898 lei x 10%).
Întrucât echivalentul în lei al impozitului plătit în Italia este inferior celui datorat în România, persoanei fizice i se recunoaşte suma reprezentând creditul fiscal extern la nivelul celui datorat în Italia, astfel că datorează în ţara noastră diferenţa de impozit de 995 lei (1.990 lei - 995 lei).
Persoana fizică nu are calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări de sănătate în baza art. 153 alin. (2) din Codul fiscal.
Contribuabilul depune online declaraţia unică până la data de 26.05.2025 şi raportează în capitolul I obligaţiile fiscale datorate pentru anul 2024.
CAPITOLUL I. DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE REALIZATE ŞI CONTRIBUŢIILE SOCIALE DATORATE PENTRU ANUL 2024
SECŢIUNEA I.2. DATE PRIVIND VENITURILE REALIZATE DIN STRĂINĂTATE
SUBSECŢIUNEA I.2.1. Date privind impozitul pe veniturile realizate din străinătate
I.2.1.A. DATE PRIVIND ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ
I.2.1.A.1. Ţara în care s-a realizat venitul DE - Germania
I.2.1.A.2. Categoria de venit 13. Dividende
I.2.1.A.3. Metoda de evitare a dublei impuneri 1. Metoda creditului fiscal
I.2.1.B. DATE PRIVIND IMPOZITUL ANUAL DATORAT
1. Venit brut 59.695 lei
2. Cheltuieli deductibile/alte sume deductibile 0 lei
3. Venit net (rd. 1 - rd. 2)/Câştig net anual 59.695 lei
7. Venit/Câştig net anual impozabil 59.695 lei
8. Impozit pe venit datorat în România 5.970 lei
9. Impozit pe venit plătit în străinătate 8.954 lei
10. Credit fiscal 5.970 lei
11. Diferenţă de impozit de plată (rd. 8 - rd. 10) 0 lei
I.2.1.A. DATE PRIVIND ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ
I.2.1.A.1. Ţara în care s-a realizat venitul IT - Italia
I.2.1.A.2. Categoria de venit 13. Dividende
I.2.1.A.3. Metoda de evitare a dublei impuneri 1. Metoda creditului fiscal
I.2.1.B. DATE PRIVIND IMPOZITUL ANUAL DATORAT
1. Venit brut 19.898 lei
2. Cheltuieli deductibile/alte sume deductibile 0 lei
3. Venit net (rd. 1 - rd. 2)/Câştig net anual 19.898 lei
7. Venit/Câştig net anual impozabil 19.898 lei
8. Impozit pe venit datorat în România 1.990 lei
9. Impozit pe venit plătit în străinătate 995 lei
10. Credit fiscal 995 lei
11. Diferenţă de impozit de plată (rd. 8 - rd. 10) 995 lei
Exemplul 6
Un contribuabil care nu are calitatea de salariat realizează venituri încadrate la codul CAEN 9312 "Activităţi ale cluburilor sportive". În anul 2024, el obţine din această activitate un venit brut de 120.000 lei şi înregistrează cheltuieli deductibile de 20.000 lei. De asemenea, în acelaşi an, persoana fizică realizează un venit brut de 60.000 lei din derularea unui contract de activitate sportivă. Clubul sportiv reţine la sursă impozitul, CAS în sumă de 9.900 lei şi CASS în sumă de 6.000 lei, pe care le declară în formularul 112. Contribuabilul nu este exceptat de la plata contribuţiilor sociale.
Ne propunem să prezentăm datele informative privind obligaţiile fiscale datorate pentru anul 2024, stabilite prin declaraţia unică.
Venit net anual din activităţi independente = 120.000 lei - 20.000 lei = 100.000 lei
Venit brut din contractul de activitate sportivă = 60.000 lei
Venit total cumulat = 100.000 lei + 60.000 lei = 160.000 lei
CAS = (3.300 lei/lună x 24 luni) x 25% = 19.800 lei
CAS deductibilă din activităţi independente = 19.800 lei x (100.000 lei/160.000 lei) = 12.375 lei
CAS reţinută la sursă de clubul sportiv = (3.300 lei/lună x 12 luni) x 25% = 9.900 lei
CASS = 160.000 lei x 10% = 16.000 lei
CASS deductibilă din activităţi independente = 16.000 lei - 6.000 lei = 10.000 lei
CASS reţinută la sursă de clubul sportiv = 60.000 lei x 10% = 6.000 lei
Impozit pe venit din activităţi independente = (100.000 lei - 12.375 lei - 10.000 lei) x 10% = 7.763 lei
Contribuabilul depune online declaraţia unică până la data de 26.05.2025 şi raportează în capitolul I obligaţiile fiscale datorate pentru anul 2024.
CAPITOLUL I. DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE REALIZATE ŞI CONTRIBUŢIILE SOCIALE DATORATE PENTRU ANUL 2024
SECŢIUNEA I.1. DATE PRIVIND IMPOZITUL PE VENITURILE REALIZATE DIN ROMÂNIA
SUBSECŢIUNEA I.1.1. Date privind impozitul pe veniturile realizate din România, impuse în sistem real/ pe baza cotelor forfetare de cheltuieli
I.1.1.A. DATE PRIVIND ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ
I.1.1.A.1. Categoria de venit 1. Activităţi independente
I.1.1.A.2. Determinarea venitului net 1. Sistem real
I.1.1.A.3. Forma de organizare 1. Individual
I.1.1.A.4. Obiectul principal de activitate Activităţi ale cluburilor active Cod CAEN 9312
I.1.1.A.5. Sediul Timişoara, str. Mihai Eminescu nr. 111A
I.1.1.A.6. Documentul de autorizare 1. Număr document 114 2. Data 01.02.2022
I.1.1.B. DATE PRIVIND IMPOZITUL ANUAL DATORAT
1. Venit brut 120.000 lei
2. Cheltuieli deductibile, potrivit legii 20.000 lei
3. Venit net anual (rd. 1 - rd. 2)/Câştig net anual 100.000 lei
SECŢIUNEA I.3. DATE PRIVIND CONTRIBUŢIA DE ASIGURĂRI SOCIALE ŞI CONTRIBUŢIA DE ASIGURĂRI SOCIALE DE SĂNĂTATE DATORATE
SUBSECŢIUNEA I.3.1. Date privind contribuţia de asigurări sociale datorată
Am realizat venituri cel puţin egale cu 24 de salarii minime brute.
1. Total venituri anuale realizate din activităţi independente şi drepturi
de proprietate intelectuală, potrivitart. 148 alin. (2) din Codul fiscal 160.000 lei
2. Baza anuală de calcul al CAS (venit ales pentru plata CAS) 79.200 lei
3. CAS datorată (rd. 2 x 25%) 19.800 lei
4. CAS reţinută de plătitorul de venit conform art. 151 alin. (61) din Codul fiscal 9.900 lei
5. Diferenţa stabilită în plus (rd. 3 - rd. 4) 9.900 lei
SUBSECŢIUNEA I.3.2. Date privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată
I.3.2.1. CASS datorată pentru veniturile din activităţi independente prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal
1. Total venit anual cumulat din activităţi independente stabilit
potrivit art. 170 alin. (1) din Codul fiscal 160.000 lei
2. Baza anuală de calcul al CASS 160.000 lei
3. CASS datorată (rd. 2 x 10%) 16.000 lei
4. CASS reţinută de plătitorul de venit conform art. 174 alin. (6) din Codul fiscal 6.000 lei
5. Diferenţa stabilită în plus (rd. 3 - rd. 4) 10.000 lei
SECŢIUNEA I.4. STABILIREA IMPOZITULUI ANUAL DATORAT PE VENITUL NET ANUAL IMPOZABIL REALIZAT DIN ACTIVITĂŢI INDEPENDENTE, IMPUSE ÎN SISTEM REAL
1. Suma veniturilor nete recalculate din activităţi independente, impuse în sistem real 100.000 lei
2. CAS deductibilă 12.375 lei
3. CASS deductibilă 10.000 lei
4. Venit net anual impozabil (rd. 1 - rd. 2 - rd. 3) 77.625 lei
5. Venit net anual impozabil redus 0 lei
6. Total impozit anual datorat (rd. 4 x 10% sau rd. 5 x 10%) 7.763 lei
SUBSECŢIUNEA I.4.1. Stabilirea contribuţiei de asigurări sociale deductibile pentru calculul impozitului pe venit, potrivit art. 118 din Codul fiscal
1. Suma veniturilor nete anuale din activităţi independente impuse în sistem real 100.000 lei
2. Total venituri anuale realizate din activităţi independente şi drepturi
de proprietate intelectuală, potrivit art. 148 alin. (2) din Codul fiscal 160.000 lei
3. Ponderea venitului net anual determinat în sistem real în total
venituri cumulate potrivit art. 148 alin. (2) din Codul fiscal (rd. 1/rd. 2) 0,625
4. CAS datorată 19.800 lei
5. CAS deductibilă (rd. 3 x rd. 4) 12.375 lei
SUBSECŢIUNEA I.4.2. Stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate deductibile pentru calculul impozitului pe venit, potrivit art. 118 din Codul fiscal
1. Suma veniturilor nete anuale din activităţi independente impuse în sistem real 100.000 lei
2. Total venit anual cumulat din activităţi independente stabilit
potrivit art. 170 alin. (1) din Codul fiscal 160.000 lei
3. Ponderea venitului net anual determinat în sistem real în total
venit cumulat potrivit art. 170 alin. (1) din Codul fiscal (rd. 1/rd. 2) 0,625
4. CASS datorată 16.000 lei
5. CASS calculată asupra veniturilor nete/brute realizate sau
norma anuală de venit, potrivit art. 174 alin. (1) din Codul fiscal 0 lei
6. CASS deductibilă (rd. 3 x rd. 4 sau rd. 3 x rd. 5) 10.000 lei
SECŢIUNEA I.7. SUMARUL OBLIGAŢIILOR PRIVIND IMPOZITUL PE VENITUL REALIZAT ŞI CONTRIBUŢIILE
SOCIALE DATORATE, STABILITE PRIN DECLARAŢIA CURENTĂ
I.7.4. Obligaţii fiscale de plată/de restituit
1. Impozit pe venit stabilit în plus 7.763 lei
3. CAS stabilită în plus 9.900 lei
4. CASS stabilită în plus 10.000 lei
6. Diferenţă de plată 27.663 lei
Bibliografie
1. ANAF (2025), Broşură privind Declaraţia unică - Formular 212, https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/ asistenta_contribuabili/servicii_oferite_contribuabililor/ghiduri_curente.
2. ANAF (2025), Completarea şi depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice - Declaraţia unică 2024-2025, https://static.anaf.ro/static/10/Brasov/Brasov/ web_DU.pdf.
3. Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 22/13.01.2016, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 688/10.09.2015, cu modificările şi completările ulterioare.
5. Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977/27.10.2023, cu modificările şi completările ulterioare.
6. Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 7.015/2024 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului 212 "Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice", publicat în Monitorul Oficial nr. 1.327 bis/31.12.2024.
7. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial nr. 1.139/15.12.2023, cu modificările şi completările ulterioare.