Guvernul României
Ordonanţa nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar
Modificări (6), Puneri în aplicare (3), Referinţe (6), Menţionări generale (1)Text republicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 141 din 25 februarie 2002.
În vigoare de la 30 august 1996Republicare (r1) aplicabilă de la 25 februarie 2002 până la 18 august 2010, fiind înlocuită prin republicarea (r2) din Monitorul Oficial, Partea I nr. 587 din 19 august 2010
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
CAPITOLUL I Dispoziţii generale
Art. 1. -
(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se înfiinţează Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, denumit în continuare Fondul.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(2) Fondul se constituie ca persoană juridică de drept public. Organizarea şi funcţionarea Fondului se stabilesc prin statut propriu aprobat de Banca Naţională a României, la propunerea Consiliului de administraţie al Fondului.
(3) Sediul Fondului este în municipiul Bucureşti.
Art. 2. -
(1) Scopul Fondului este de a garanta rambursarea depozitelor constituite la societăţile bancare de către deponenţi persoane fizice, potrivit condiţiilor şi limitelor stabilite în prezenta ordonanţă.
(2) În înţelesul acestei ordonanţe, depozit înseamnă orice sold creditor ce rezultă din sume depuse într-un cont bancar de orice tip, deschis în numele unei sau al mai multor persoane fizice, supuse rambursării către deponent de către societatea bancară în conformitate cu legea şi cu termenii contractuali aplicabili.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică şi sumelor reprezentate de certificate de depozit nominative emise de o societate bancară, dar nu şi sumelor reprezentate de alte titluri de credit emise de aceeaşi societate bancară sau obligaţiilor ce rezultă din accepte proprii sau bilete la ordin în circulaţie.
(4) În înţelesul prezentei ordonanţe, sumele prevăzute la alin. (2) nu sunt considerate drept depozite atât timp cât ele servesc drept garanţie pentru operaţiuni desfăşurate de deponent cu respectiva societate bancară.
(5) În înţelesul prezentei ordonanţe, sumele reprezentând active ale fondurilor de investiţii nu sunt considerate depozite.
CAPITOLUL II Societăţile bancare participante şi depozitele garantate
Art. 3. -
Toate societăţile bancare, persoane juridice române, şi sucursalele băncilor străine, care sunt sau vor fi autorizate să primească fonduri de la persoane fizice în conformitate cu prevederile Legii nr. 33/1991**) privind activitatea bancară, (denumite, în continuare, societăţi bancare), sunt obligate să participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului, în conformitate cu prevederile art. 7.
**) Legea nr. 33/1991 a fost abrogată prin Legea bancară nr. 58/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 23 martie 1998.
Art. 4. -
(1) Fondul garantează, în limitele prevăzute de prezenta ordonanţă, depozitele deţinute de rezidenţi şi nerezidenţi, exprimate în monedă naţională sau străină.
(2) Următoarele depozite nu vor fi garantate de către Fond:
a) depozitele membrilor consiliului de administraţie, ai comitetului de direcţie şi ai comisiei de cenzori ale societăţii bancare;
b) depozitele experţilor contabili, însărcinaţi cu certificarea bilanţului contabil al societăţii bancare;
c) depozitele persoanelor fizice care deţin acţiuni ce reprezintă mai mult de 5% din capitalul societăţii bancare;
d) depozite ale soţilor, rudelor şi afinilor până la gradul al doilea inclusiv, ale persoanelor enumerate la lit. a), b) şi c) de mai sus;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
e) depozite ale unor terţe persoane fizice care acţionează în contul persoanelor prevăzute la lit. a), b), şi c);
f) depozite ale persoanelor fizice ce deţin funcţii similare cu cele enumerate la lit. a), b) şi c) în alte societăţi comerciale din cadrul aceluiaşi grup de societăţi comerciale sau într-o societate comercială deţinând o participaţie de control în societatea bancară;
g) depozite ale persoanelor fizice care au obţinut în mod special, de la aceeaşi societate bancară, dobânzi sau alte avantaje financiare în condiţii preferenţiale. În înţelesul prezentei ordonanţe, se consideră condiţii preferenţiale obţinerea de către un deponent, persoană fizică, din partea unei societăţi bancare, a unor rate de dobândă sau a altor avantaje financiare ce depăşesc nivelurile practicate de respectiva societate bancară pentru depozite de aceeaşi natură, aceeaşi monedă, aceeaşi categorie, aceeaşi durată şi aceeaşi sumă. Fondul poate stabili, prin reglementările sale, şi alte criterii ce vor fi luate în considerare în definirea condiţiilor preferenţiale.
CAPITOLUL III Nivelul garantării depozitelor
Art. 5. -
(1) În cazul în care o societate bancară nu este în măsură să îşi onoreze obligaţiile faţă de deponenţii săi, Fondul va garanta plata către deponenţi a fondurilor depozitate, indiferent de moneda în care este constituit depozitul ori de numărul sau mărimea depozitelor, în limita unui plafon de garantare de 10.000.000 lei pe deponent.
(2) Fondul va modifica semestrial mărimea plafonului de garantare prevăzut la alin. (1), prin indexarea acestuia cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statistică, rotunjită la cea mai apropiată mie de lei.
(3) Plafonul de garantare menţionat la alin. (1) va include şi dobânda ce se datorează la aceste depozite până la data stabilită la art. 16 din prezenta ordonanţă şi se va aplica sumei totale a obligaţiei unei societăţi bancare faţă de un deponent, calculată în conformitate cu prevederile art. 6.
(4) Depozitele în valută vor fi garantate prin plata echivalentului lor în lei, calculată în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2).
Art. 6. -
(1) Suma totală a obligaţiei unei societăţi bancare faţă de un deponent se va stabili prin însumarea tuturor depozitelor deţinute de acesta, inclusiv a dobânzii datorate şi neplătite la data stabilirii indisponibilităţii depozitelor.
(2) Calcularea în lei a obligaţiei în valută se va efectua utilizându-se cursul în lei, publicat de Banca Naţională a României pentru respectiva monedă străină, în vigoare la data indisponibilităţii depozitelor.
(3) În cazul în care societatea bancară deţine o creanţă asupra unui deponent, suma prevăzută la alin. (1) va fi redusă în mod corespunzător cu suma obligaţiei acestui deponent faţă de societatea bancară în cauză.
(4) În cazul unui depozit comun, unde există mai mulţi deţinători ai creanţei, partea fiecărui deţinător individual va fi luată în considerare pentru determinarea sumei totale menţionate la alin. (1). În absenţa unei prevederi contrare a contractului de depozit, depozitul comun va fi divizat în părţi egale între deponenţi.
(5) În cazul în care depozitul a fost contractat în favoarea unei terţe persoane (beneficiarul), această persoană va beneficia de garantare cu condiţia ca ea să fi fost identificată sau să fie identificabilă înainte de data la care a fost luată decizia privind indisponibilitatea depozitelor. În cazul în care există mai mulţi beneficiari se vor aplica regulile pentru depozitul comun.
CAPITOLUL IV Resursele financiare şi îndatorarea Fondului
Art. 7. -
(1) Fondul va avea următoarele resurse financiare:
a) contribuţia iniţială a societăţilor bancare;
b) contribuţii anuale şi speciale ale societăţilor bancare;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
c) împrumuturi;
d) venituri din lichidarea creanţelor sale;
e) venituri din investirea resurselor sale;
f) alte venituri (donaţii, subvenţii bugetare).
(2) Resursele financiare prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c), d) şi f) vor fi utilizate pentru plata depozitelor garantate în condiţiile stabilite de prezenta ordonanţă.
(3) Resursele financiare prevăzute la alin. (1) lit. e) vor fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente ale Fondului.
Art. 8. -
(1) În termen de 90 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, societăţile bancare, persoane juridice române, vor plăti o contribuţie iniţială prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. a) echivalentă cu 1% din capitalul lor social subscris, înregistrat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2) În cazul sucursalelor băncilor străine, contribuţia iniţială va fi echivalentă cu 1% din valoarea capitalului social minim prevăzut pentru o societate bancară, persoană juridică română, pentru a fi autorizată să desfăşoare activitate bancară.
(3) Societăţile bancare care vor fi autorizate să desfăşoare activitate bancară după intrarea în vigoare a acestei ordonanţe vor plăti contribuţiile iniţiale prevăzute la alin. (1) şi (2) în termen de 10 zile calendaristice de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare din partea Băncii Naţionale a României.
(4) În cazul în care o societate bancară nu plăteşte contribuţia iniţială în intervalul de timp stabilit prin prezenta ordonanţă, la cererea Fondului, Banca Naţională a României va debita contul curent al societăţii bancare în cauză cu sumele datorate.
(5) Contribuţia iniţială plătită de societăţile bancare va fi recunoscută drept cheltuială deductibilă din punct de vedere fiscal.
(6) Societăţile bancare ce vor rezulta ca urmare a unei fuziuni sau a altei modalităţi de transformare sunt scutite de la plata contribuţiei iniţiale.
Art. 9. -
(1) Fiecare bancă va plăti Fondului o contribuţie anuală în valoare de 0,8% din suma totală a depozitelor persoanelor fizice, existentă în sold la data de 31 decembrie a anului precedent. Echivalentul în lei al depozitelor în valută se calculează utilizându-se cursul în lei al respectivei monede străine, publicat pentru acea dată de către Banca Naţională a României.
(2) Contribuţia anuală a fiecărei societăţi bancare se stabileşte pe baza declaraţiilor transmise de către aceasta Fondului, prin intermediul unui formular, ale cărui format şi dată de raportare se vor stabili de către Fond. Comisia de cenzori a societăţii bancare, precum şi auditorii externi ai acesteia au obligaţia de a verifica corectitudinea datelor înscrise în formular.
(3) Contribuţia anuală pe care trebuie să o plătească o societate bancară nou-autorizată în cursul anului de raportare se va calcula prin înmulţirea cotei de 1/365 din contribuţia determinată conform prevederilor alin. (1) cu numărul de zile ce au trecut de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare de la Banca Naţională a României până la sfârşitul anului.
(4) Fiecare societate bancară este obligată să plătească contribuţia sa anuală în termenul stabilit de Consiliul de administraţie al Fondului, dar nu mai târziu de data de 31 martie a anului următor celui de raportare. În condiţiile în care plata contribuţiei anuale nu se va efectua la termen se vor aplica prevederile art. 8 alin. (4).
(5) Fondul este autorizat să majoreze contribuţia anuală ce trebuie plătită de o bancă, până la nivelul de 1,6% din suma totală a depozitelor persoanelor fizice, existentă în sold la data de 31 decembrie a anului precedent, dacă, potrivit reglementărilor emise de Fond, rezultă că aceasta s-a angajat în politici bancare riscante şi nesănătoase. Această majorare nu va putea avea loc înainte de a se da dreptul băncii în cauză să îşi exprime opinia.
(6) În cazul în care Consiliul de administraţie al Fondului va decide majorarea contribuţiei anuale în condiţiile prevăzute la alin. (5), acesta va încunoştinţa societatea bancară respectivă despre decizia sa cu cel puţin o lună înainte de expirarea anului de raportare.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(7) Contribuţiile anuale efectuate de societăţile bancare sunt recunoscute drept cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal.
Art. 10. -
(1) În cazul în care resursele Fondului sunt insuficiente pentru plata compensaţiilor pentru depozitele garantate de acesta sau pentru rambursarea creditelor angajate de Fond şi plata altor obligaţii legate de acestea, fiecare bancă plăteşte o contribuţie specială egală cu dublul contribuţiei anuale aferente exerciţiului financiar respectiv.
(2) Cuantumul efectiv al contribuţiei speciale, precum şi termenul de plată a acesteia se stabilesc de Consiliul de administraţie al Fondului.
(3) Contribuţiile speciale plătite de bănci în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal.
Art. 11. -
Plata contribuţiilor societăţilor bancare se va efectua prin creditarea contului Fondului deschis la Banca Naţională a României.
Art. 12. -
(1) Când Fondul a acumulat un nivel de resurse care depăşeşte 30% din totalul depozitelor persoanelor fizice aflate în sistemul bancar la acea dată, Consiliul de administraţie al Fondului poate decide suspendarea plăţii contribuţiilor anuale.
(2) În situaţiile în care resursele Fondului scad sub nivelul prevăzut la alin. (1), plata contribuţiilor anuale va fi reluată.
Art. 13. -
Contribuţiile făcute de societăţile bancare nu se restituie, inclusiv în cazul lichidării judiciare sau dizolvării unei societăţi bancare.
Art. 14. -
(1) Fondul poate contracta împrumuturile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. c) numai dacă resursele sale nu sunt suficiente pentru a acoperi în întregime obligaţiile sale de plată a compensaţiilor pentru depozitele garantate.
(2) Fondul poate contracta împrumuturi de la stat, de la bănci şi de la societăţi financiare.
(3) Fondul poate cere Guvernului să garanteze împrumuturile sale, acesta din urmă fiind obligat să ia o decizie în această privinţă în termen de 15 zile de la data cererii.
(4) În cazul în care până la data de 30 iunie 2000 resursele Fondului, exclusiv cele prevăzute la art. 10 alin. (1), sunt insuficiente pentru plata compensaţiilor pentru depozitele garantate de acesta, se autorizează Banca Naţională a României să acorde, prin derogare de la prevederile art. 53 alin. (2) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, la cererea Fondului, o linie de credit în limita sumei de 2.000 miliarde lei. Creditele angajate de Fond în cadrul acestei linii de credit vor avea termen de rambursare de 5 ani, cu o perioadă de graţie de 2 ani, urmând să fie restituite în 6 rate semestriale egale, şi vor fi purtătoare de dobânzi la nivelul ratei medii a dobânzii practicate în sistemul bancar pentru disponibilităţile la vedere ale clienţilor nebancari, neguvernamentali.
CAPITOLUL V Conturi bancare şi utilizarea resurselor Fondului
Art. 15. -
(1) Fondul are cont curent deschis la o bancă din România.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(2) Fondul va investi resursele financiare disponibile în titluri de stat, titluri garantate de stat şi în obligaţiuni ale Băncii Naţionale a României.
(3) Cheltuielile curente ale Fondului nu pot depăşi veniturile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. e).
(4) Profiturile Fondului obţinute prin diferenţa dintre veniturile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. e) şi cheltuielile sale curente vor fi utilizate pentru constituirea unui fond anual de premiere a salariaţilor, prin aplicarea unei cote de 2% asupra acestora, iar suma rămasă va fi repartizată pentru realizarea investiţiilor şi reîntregirea surselor pentru garantarea depozitelor în sistemul bancar în conformitate cu deciziile Consiliului de administraţie al Fondului.
CAPITOLUL VI Plata depozitelor garantate
Art. 16. -
(1) Fondul va compensa plata depozitelor atunci când acestea devin indisponibile.
(2) În înţelesul prezentei ordonanţe, depozitele sunt considerate indisponibile de la data prevăzută în hotărârea judecătorească definitivă şi executorie de începere a procedurii falimentului băncii.
Art. 17. -
(1) În termen de 30 de zile de la data desemnării sale de către tribunal lichidatorul transmite Fondului lista cuprinzând persoanele fizice care au constituite depozite garantate şi negarantate, suma totală a depozitelor fiecărui deponent şi a obligaţiilor acestuia faţă de bancă, în conformitate cu necesităţile şi solicitările Fondului.
(2) Fondul este obligat să publice la sediul tuturor unităţilor teritoriale ale societăţii bancare şi în cel puţin două ziare de circulaţie naţională, atât informaţii privind indisponibilitatea depozitelor, cât şi date privind operaţiunea de compensare a depozitelor, perioada în cursul căreia va avea loc compensarea, numele societăţilor bancare care vor fi mandatate să facă plata. De asemenea, vor fi făcute publice condiţiile ce trebuie îndeplinite şi formalităţile de urmat pentru a se obţine compensaţia.
Art. 18. -
(1) Fondul verifică, pe baza datelor transmise de lichidatorul băncii, creanţele deponenţilor în raport cu depozitele indisponibile şi le plăteşte într-un termen de cel mult două luni de la data primirii de la lichidator a datelor conform art. 17 alin. (1).
(2) În situaţii excepţionale şi de la caz la caz, cu acordul Băncii Naţionale a României, Fondul va putea acorda trei prelungiri fără ca vreuna dintre acestea să poată depăşi 3 luni.
(3) Prelungirile prevăzute la alineatul de mai sus nu vor putea fi invocate de Fond pentru a refuza beneficiul garanţiei unui deponent care nu a fost în măsură să-şi valorifice la timp dreptul său la o compensaţie în contul garanţiei. Dacă un deponent nu va putea prezenta o cerere pentru a obţine compensaţia în intervalul de timp prevăzut la alin. (1) şi (2), din motive pentru care în opinia Fondului nu poate fi făcut responsabil, Fondul va putea plăti compensaţia şi după expirarea intervalului amintit mai sus, dar nu mai târziu de 3 ani de la începerea plăţii compensaţiilor.
Art. 19. -
Fondul se subrogă în drepturile deponenţilor pentru o sumă egală cu plăţile pe care le-a efectuat pentru depozitele garantate. În acest scop, Fondul înregistrează, potrivit art. 88 alin. (2) din Legea nr. 64/1995*) privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, în registrul grefei tribunalului, suma depozitelor pe care urmează a le plăti deponenţilor, rezultată din situaţia transmisă de lichidatorul băncii conform art. 17 alin. (1).
*) Legea nr. 64/1995 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, cu renumerotarea corespunzătoare a articolelor, art. 84 alin. (2) devenind art. 88 alin. (2).
Art. 20. -
Fondul va notifica deponenţii asupra sumelor pe care le vor primi, precum şi asupra modalităţii, locului şi datei plăţii.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 21. -
Fondul poate mandata una sau mai multe societăţi bancare să efectueze plata depozitelor garantate în condiţiile ce vor fi stabilite de acesta.
Art. 22. -
Plata depozitelor garantate va fi făcută în lei.
Art. 23. -
Obligaţia societăţii bancare faţă de deponenţii săi se reduce cu suma corespunzătoare plăţilor efectuate de Fond pentru compensarea depozitelor garantate.
Art. 24. -
Fondul va informa periodic lichidatorul societăţii bancare asupra sumelor plătite deponenţilor de către Fond.
Art. 25. -
Creanţele deponenţilor, altele decât cele plătite de Fond, vor fi compensate din averea societăţii bancare în conformitate cu prevederile legale privind reorganizarea şi lichidarea judiciară a societăţilor comerciale.
CAPITOLUL VII Administraţia Fondului
Art. 26. -
(1) Fondul este administrat de un consiliu de administraţie format din 7 membri.
(2) Consiliul de administraţie este compus din:
a) trei membri numiţi de Banca Naţională a României. Unul dintre aceştia este prim-viceguvernator sau viceguvernator al Băncii Naţionale a României şi va fi numit din oficiu preşedinte al Consiliului de administraţie al Fondului;
b) doi membri numiţi de Asociaţia Română a Băncilor;
c) un membru numit de Ministerul Finanţelor Publice;
d) un membru numit de Ministerul Justiţiei.
(3) Membrii consiliului de administraţie sunt numiţi pentru un mandat de 3 ani care poate fi reînnoit.
(4) Membrii consiliului de administraţie ale căror mandate au expirat vor rămâne în funcţie până la numirea succesorilor lor.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(5) Preşedintele consiliului de administraţie poate fi înlocuit, în caz de absenţă sau de imposibilitate temporară de a participa, de un membru al consiliului de administraţie numit de el sau, în absenţa acestei numiri, de cel mai în vârstă membru.
(6) În caz de deces, incompatibilitate sau imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului de către unul dintre membrii consiliului de administraţie, o persoană va fi numită în condiţiile alin. (2) pentru durata restantă a mandatului. Se consideră imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului orice împrejurare care creează o indisponibilitate cu o durată de 90 de zile consecutive.
(7) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului primesc o indemnizaţie în limita a 20% din salariul directorului general executiv al Fondului.
Art. 27. -
Membrii consiliului de administraţie trebuie să fie cetăţeni români, domiciliaţi în România, în vârstă de minimum 35 de ani, cu o bună reputaţie şi activitate profesională în domeniile economic, financiar, bancar sau juridic, având o pregătire în specialitate de minimum 5 ani.
Art. 28. -
(1) Membrii consiliului de administraţie:
a) nu pot fi soţi, rude sau afini până la gradul al doilea între ei;
b) nu trebuie să fi fost declaraţi faliţi;
c) nu trebuie să aibă cazier judiciar.
(2) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului nu pot lua parte la luarea deciziilor privind o societate bancară unde este angajată una dintre persoanele menţionate la alin. (1) lit. a).
Art. 29. -
Calitatea de membru al consiliului de administraţie încetează în următoarele situaţii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) la apariţia unei incompatibilităţi sau a unui impediment din cele prevăzute la art. 28 alin. (1);
d) prin înlocuire conform art. 26 alin. (6);
e) prin revocare de către instituţia care l-a numit în condiţiile art. 26 alin. (2).
Art. 30. -
(1) Consiliul de administraţie trebuie să se întrunească cel puţin o dată pe lună în şedinţă ordinară.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
(2) Consiliul de administraţie poate fi convocat în şedinţă extraordinară de către preşedinte din proprie iniţiativă sau la cererea oricărui membru al consiliului de administraţie.
(3) Consiliul de administraţie trebuie să fie convocat în scris, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei.
(4) Convocarea trebuie să conţină ordinea de zi, data şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfăşurare a şedinţei.
(5) Şedinţele vor avea loc la sediul Fondului sau în orice alt loc unde s-a convenit.
(6) În situaţia care solicită acţiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi redus, iar convocarea va fi efectuată verbal.
(7) Consiliul de administraţie deliberează în mod valabil în prezenţa a cel puţin 5 din numărul membrilor săi.
(8) Deciziile consiliului de administraţie se iau cu majoritate simplă de voturi din totalul membrilor acestuia.
(9) Consiliul de administraţie numeşte un secretar pentru fiecare şedinţă, pentru întocmirea proceselor-verbale ce vor cuprinde ordinea deliberărilor, deciziile luate, numărul de voturi întrunite şi opiniile separate. Procesul-verbal va fi semnat de toţi cei care au participat la şedinţă.
Art. 31. -
Atribuţiile consiliului de administraţie sunt următoarele:
a) numeşte şi eliberează din funcţie pe directorul general executiv;
b) propune Băncii Naţionale a României pentru aprobare statutul Fondului şi aprobă reglementările interne ale acestuia;
c) aprobă structura organizatorică a Fondului şi salariile personalului Fondului, care vor fi corelate cu salariile personalului Băncii Naţionale a României;
d) administrează şi controlează activitatea Fondului şi a directorului general executiv;
e) asigură publicarea listei iniţiale a societăţilor bancare şi a modificărilor ulterioare ale acesteia;
f) solicită de la Banca Naţională a României şi de la societăţile bancare documentele şi informaţiile necesare funcţionării în bune condiţii a Fondului;
g) aprobă bilanţul, contul de profit şi pierdere şi bugetul de venituri şi cheltuieli ale Fondului;
h) decide asupra majorării contribuţiilor în conformitate cu art. 9 alin. (5);
i) decide asupra suspendării contribuţiilor în conformitate cu art. 12 alin. (1);
j) hotărăşte politica de urmat în ceea ce priveşte stabilirea contribuţiilor speciale şi a nivelului acestora;
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
k) decide asupra recurgerii la împrumuturi de către Fond;
l) stabileşte şi verifică modul de respectarea a criteriilor privind investirea resurselor financiare disponibile ale Fondului;
m) asigură îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea plăţilor prevăzute de prezenta ordonanţă, în cazul indisponibilităţii depozitelor;
n) solicită efectuarea de audit extern la societăţile bancare;
o) aprobă contractarea, cu persoane fizice şi juridice, române sau străine, de servicii de asistenţă de specialitate;
p) exercită orice alte atribuţii ale Fondului prevăzute de prezenta ordonanţă.
Art. 32. -
Preşedintele consiliului de administraţie aduce la îndeplinire hotărârile consiliului de administraţie şi îl informează asupra modului de realizare a acestora, în care scop are următoarele competenţe şi atribuţii:
a) prezintă consiliului de administraţie proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi raportul anual de activitate;
b) controlează activitatea directorului general executiv;
c) îndeplineşte orice atribuţie dată în sarcina sa de consiliul de administraţie.
Art. 33. -
Directorul general executiv conduce operativ activitatea curentă a aparatului Fondului. Competenţele şi atribuţiile sale sunt următoarele:
a) angajează şi reprezintă Fondul în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice, precum şi în faţa instanţelor judecătoreşti;
b) elaborează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi al raportului anual de activitate, pe care le prezintă preşedintelui consiliului de administraţie;
c) aprobă încheierea, modificarea şi desfacerea contractelor individuale de muncă cu salariaţii Fondului;
d) angajează cheltuielile legate de funcţionarea aparatului propriu al Fondului;
e) prezintă consiliului de administraţie sau preşedintelui acestuia lucrările întocmite de organele de execuţie, solicitând aprobarea acestora, transmiterea lor pentru executare sau comunicarea la alte organe;
f) angajează colaboratori externi pentru anumite activităţi;
g) exercită orice alte atribuţii ce-i sunt delegate de consiliul de administraţie şi de preşedintele acestuia.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
CAPITOLUL VIII Situaţii financiare anuale şi controlul acestora
Art. 34. -
Fondul organizează şi ţine evidenţa contabilă potrivit normelor emise de Fond, cu avizul Băncii Naţionale a României şi al Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 35. -
(1) Fondul va avea 3 cenzori şi tot atâţia supleanţi, care vor fi aleşi de către Consiliul de administraţie al Fondului. Durata mandatului lor este de 3 ani şi pot fi realeşi.
(2) Cenzorii Fondului trebuie să fie experţi contabili.
(3) Cenzorii sunt remuneraţi cu o indemnizaţie fixă stabilită de consiliul de administraţie.
(4) Cenzorii îşi vor exercita personal mandatul lor.
(5) În caz de moarte, împiedicare fizică sau legală, încetare sau renunţare la mandat a unui cenzor, supleantul cel mai în vârstă îl înlocuieşte.
Art. 36. -
Cenzorii Fondului sunt obligaţi:
a) să vegheze ca dispoziţiile legii şi ale statutului Fondului să fie îndeplinite de administratori;
b) să certifice indemnizaţia administratorilor;
c) să ia parte la întrunirile consiliului de administraţie, putând cere să se insereze în ordinea de zi propunerile pe care le vor crede necesare;
d) să certifice situaţiile financiare anuale - bilanţ, cont de profit şi pierderi - care se vor supune aprobării Consiliului de administraţie al Fondului;
e) să întocmească un raport general asupra situaţiilor financiare anuale prezentate consiliului de administraţie şi, dacă este cazul, rapoarte speciale în cadrul aplicării prevederilor legale.
Art. 37. -
Pentru efectuarea auditului extern, Fondul va putea utiliza experţi contabili independenţi sau societăţi comerciale de expertiză contabilă.
Art. 38. -
Exerciţiul financiar al Fondului începe la 1 ianuarie şi se termină la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii Fondului.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 39. -
Bilanţul contabil anual va fi aprobat de Consiliul de administraţie al Fondului în conformitate cu normele legale în vigoare. Totodată, Consiliul de administraţie al Fondului va prezenta Băncii Naţionale a României un raport anual de activitate cel mai târziu până la data de 30 aprilie. Acest raport va fi dat publicităţii.
CAPITOLUL IX Informaţii care se vor comunica Fondului
Art. 40. -
(1) La cererea Consiliului de administraţie al Fondului, Banca Naţională a României va comunica orice informaţii disponibile pe care le apreciază ca necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor acestuia.
(2) La cererea Consiliului de administraţie al Fondului, societăţile bancare vor comunica orice informaţii necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor acestuia şi care nu sunt disponibile la Banca Naţională a României.
(3) Informaţiile obţinute vor fi utilizate de către Fond, exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor sale.
Art. 41. -
(1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, Fondul va putea utiliza experţi contabili independenţi sau societăţi comerciale de expertiză contabilă, pentru examinarea evidenţelor contabile ale unei societăţi bancare. O asemenea examinare poate avea loc numai după obţinerea aprobării Băncii Naţionale a României.
(2) În cadrul examinării menţionate la alin. (1) de mai sus, Fondul sau persoana mandatată de acesta poate să solicite membrilor consiliului de administraţie şi salariaţilor societăţii bancare, precum şi auditorilor acestei societăţi orice informaţii necesare pentru calculul depozitelor garantate.
Art. 42. -
Membrii consiliului de administraţie şi salariaţii Fondului, cât şi celelalte persoane angajate de către Fond au obligaţia de a nu dezvălui informaţiile obţinute în cursul activităţii lor decât în condiţiile prevăzute de lege.
CAPITOLUL X Informaţii pentru deponenţi
Art. 43. -
(1) Societăţile bancare sunt obligate să comunice deponenţilor toate informaţiile de care aceştia au nevoie referitoare la Fond, în special cele privind tipurile de depozite garantate, nivelul şi modul de calcul al garanţiei, condiţiile şi formalităţile ce trebuie îndeplinite pentru a se obţine o compensaţie din partea Fondului.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) trebuie să fie disponibile la toate sediile societăţilor bancare, într-un loc accesibil deponenţilor, şi să fie prezentate într-o formă uşor de înţeles.
(3) Fondul va stabili reguli de prezentare a informaţiilor prevăzute la alin. (1).
Art. 44. -
Societăţile bancare nu au dreptul să facă anunţuri către public în care să se prevadă alte tipuri de depozite garantate sau niveluri de garantare a depozitelor persoanelor fizice mai mari decât cele stabilite conform prezentei ordonanţe.
CAPITOLUL XI Sancţiuni
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.
Art. 45. -
(1) Dacă o societate bancară nu-şi îndeplineşte obligaţiile ce-i revin în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe, Banca Naţională a României, la solicitarea Fondului, poate proceda la modificarea autorizaţiei de funcţionare a societăţii bancare respective în sensul retragerii dreptului acesteia de a atrage depozite de la persoanele fizice.
(2) Depozitele constituite înaintea datei de modificare a autorizaţiei de funcţionare în condiţiile alin. (1) rămân garantate până la scadenţa lor.
Art. 46. -
Societatea bancară căreia i-a fost modificată autorizaţia de funcţionare de către Banca Naţională a României va continua să fie obligată să plătească contribuţia anuală pentru exerciţiul financiar în cursul căruia a avut loc modificarea autorizaţiei de funcţionare.
CAPITOLUL XII Dispoziţii finale
Art. 47. -
Fondul este scutit de orice impozite şi taxe privind activitatea sa.
Art. 48. -
Fondul este scutit de plata oricăror comisioane pentru operaţiunile efectuate de Banca Naţională a României în contul său.
Art. 49. -
Cheltuielile privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului aferente primului său exerciţiu financiar vor fi finanţate din profitul net al Băncii Naţionale a României pe anul 1996. Aceste cheltuieli vor fi rambursate Băncii Naţionale a României de către Fond, de îndată ce acesta va obţine venituri prin plata contribuţiilor în conformitate cu art. 7.
Art. 50. -
Prima întrunire a Consiliului de administraţie al Fondului se va ţine în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României.
Art. 51. -
Fondul va elabora statutul său şi reglementări în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe, în termen de 90 de zile de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României.
Art. 52. -
Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogă art. 37 din Legea nr. 33 din 29 martie 1991 privind activitatea bancară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 70 din 3 aprilie 1991.
Acest document a suferit modificări ulterioare. Alegeţi un abonament Lege6 care permite accesul la orice formă actualizată, fără mesaje publicitare.