Revista de drept maritim (Universul Juridic) nr. 1/2020
Drept maritim în Franţa: Statul de coastă şi poluarea ţărmurilor acestuia de o navă străină - după decizia Thysseas[1]
de Pierre Bonassies
28 noiembrie 2020În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului.
Pierre BONASSIES
English summary
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului.
France (including Corsica) has 5,953 kilometres of coastline, all of which is open to oil pollution. The aim of this paper is to demonstrate that this coastline is well protected by the French Administration and by French Courts against pollution by foreign vessels - notwithstanding the various provisions of the United Nations Convention on the law of the sea which protect such vessels (arts. 92 and 97 and art. 228). French Courts have a broad jurisdiction when the pollution originates from the internal sea o territorial waters. They share their jurisdiction with the Flag State when such pollution starts in the exclusive economic zone (art. 228). However, French Courts, when construing art. 228, strongly tend tofavour French jurisdiction. Finally, where pollution originates from the high seas, as this was the case of the Prestige, the extent of jurisdiction of French Courts remains unsettled.
În ceea ce priveşte un incident în zona economică exclusivă franceză, hotărârea Camerei penale a Curţii de Casaţie în cazul navei Thysseas (1) ne determină să ne punem întrebări mai pe larg asupra regimului aplicabil în cazurile de poluare rezultate în urma unui incident în celelalte ape maritime, apele interioare, marea teritorială şi în marea liberă.
În ceea ce priveşte incidentele apărute în apele interioare ale unui stat, cum ar fi eşuarea în Bouches de Bonifacio pe 13 octombrie 2019 a navei cargo Rhodanus, care arborează pavilionul Antigua şi Barbuda (2). Nu există îndoieli că, în caz de poluare a ţărmului său, Statul de coastă nu are cele mai extinse prerogative.
Apele interioare fiind complet "anexate la teritoriul terestru" (3), statul de coastă poate pronunţa orice sancţiune penală adecvată împotriva proprietarului sau comandantului navei străine responsabilă pentru poluare, şi poate acţiona orice acţiune în reparaţie împotriva celui responsabil.
..........
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului.