Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene
Directiva nr. 24/2011 privind aplicarea drepturilor pacienţilor în cadrul asistenţei medicale transfrontaliere
Număr celex: 32011L0024
Modificări (5), Referinţe (4), Reviste (11), Doctrine (2), Proceduri (7), Proiecte legislative (1), Referinţe în jurisprudenţăÎn vigoare de la 04 aprilie 2011
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolele 114 şi 168,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
___________
(1) JO C 175, 28.7.2009, p. 116.
având în vedere avizul Comitetului Regiunilor (2),
___________
(2) JO C 120, 28.5.2009, p. 65.
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (3),
___________
(3) Poziţia Parlamentului European din 23 aprilie 2009 (JO C 184 E, 8.7.2010, p. 368), Poziţia în primă lectură a Consiliului din 13 septembrie 2010 (JO C 275 E, 12.10.2010, p. 1), Poziţia Parlamentului European din 19 ianuarie 2011 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 28 februarie 2011.
întrucât:
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
(1) În conformitate cu articolul 168 alineatul (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), la definirea şi punerea în aplicare a tuturor politicilor şi acţiunilor Uniunii se asigură un nivel ridicat de protecţie a sănătăţii umane. Aceasta implică asigurarea unui nivel ridicat de protecţie a sănătăţii umane şi atunci când Uniunea adoptă acte în temeiul altor dispoziţii ale tratatului.
(2) Articolul 114 din TFUE constituie temeiul juridic adecvat, deoarece majoritatea dispoziţiilor prezentei directive are drept scop îmbunătăţirea funcţionării pieţei interne şi a liberei circulaţii a mărfurilor, persoanelor şi serviciilor. Având în vedere faptul că sunt îndeplinite condiţiile pentru a recurge la articolul 114 din TFUE ca temei juridic, legislaţia Uniunii se bazează pe acest temei juridic chiar şi atunci când protecţia sănătăţii publice reprezintă un factor decisiv în alegerile făcute. În această privinţă, articolul 114 alineatul (3) din TFUE prevede în mod explicit că, în realizarea armonizării, se garantează un nivel ridicat de protecţie a sănătăţii umane, ţinând seama în special de orice evoluţie nouă, întemeiată pe fapte ştiinţifice.
(3) Sistemele de sănătate din Uniune reprezintă o componentă centrală a nivelurilor ridicate de protecţie socială ale Uniunii şi contribuie atât la coeziunea socială şi la justiţia socială, cât şi la dezvoltarea durabilă. Acestea fac parte, de asemenea, din cadrul mai larg al serviciilor de interes general.
(4) Fără a aduce atingere posibilităţii pacienţilor de a beneficia de asistenţă medicală transfrontalieră în temeiul prezentei directive, statele membre rămân responsabile pentru furnizarea unei asistenţe medicale sigure, de înaltă calitate, eficiente şi suficiente din punct de vedere cantitativ cetăţenilor de pe teritoriul lor. De asemenea, transpunerea prezentei directive în legislaţia naţională şi aplicarea acesteia nu ar trebui să conducă la situaţia în care pacienţii sunt încurajaţi să recurgă la un tratament în alt stat decât cel în care sunt afiliaţi.
(5) Astfel cum a recunoscut Consiliul în cadrul Concluziilor sale din 1-2 iunie 2006 privind valorile şi principiile comune ale sistemelor de sănătate din Uniunea Europeană (4) (denumite în continuare "concluziile Consiliului"), există o serie de principii de funcţionare comune sistemelor de sănătate din întreaga Uniune. Aceste principii de funcţionare sunt necesare pentru asigurarea încrederii pacienţilor în asistenţa medicală transfrontalieră, condiţie esenţială pentru realizarea mobilităţii pacienţilor, precum şi pentru garantarea unui nivel ridicat de protecţie a sănătăţii. În cadrul aceleiaşi declaraţii, Consiliul a recunoscut că modalităţile practice prin care aceste valori şi principii sunt concretizate diferă semnificativ între statele membre. În special, trebuie plasate în contextul naţional deciziile cu privire la pachetul asistenţei medicale la care au dreptul cetăţenii şi la mecanismele folosite pentru finanţarea şi furnizarea asistenţei medicale respective, cum ar fi măsura în care este adecvat să se recurgă la mecanismele de piaţă şi la presiunea concurenţei pentru a administra sistemele de sănătate.
___________
..........
În versiunea gratuită textul este afişat parţial. Pentru textul integral alegeţi un abonament Lege6 care permite vizualizarea completă a documentului sau cumpăraţi documentul în formă completă.
|